פלויד ותחיית רוק הגיטרות

מכל הנאמר לעיל

ניתן לומר שמה שיצר את השלמות זה השילוב של כל חברי הלהקה "ביחד". גם אם אריק קלפטון היה הגיטריסט במקום גילמור,אני לא בטוח שהם היו מצליחים יותר,כנראה שגם השילוב ןהסגנון חשובים. אדם סמית אמר פעם על מנת שקבוצה תצליח צריכים להתקיים שני תנאים,אחד,זה שהפרט חושב על הצלחתו האישית ככל שניתן,שניים, זה שהפרט חושב על הצלחת הקבוצה יותר מכל,כמובן מתוך הנחה שהקבוצה מספיק מוכשרת.
 
אני לא בטוחה

שתורתו של אדם סמית רלבנטית ללהקות רוק. תאוריות יותר רלבנטיות, המנסות להסביר את הלכידות/התפוררות של להקות, פותחו בשנים האחרונות, בעיקר בבריטניה, על ידי כמה מבקרי מוסיקה, במיוחד קייט סט. קלייר (סינקלייר). כבר כתבתי את תמצית דבריה כאן בעבר, ובהתייחס לפלויד, אבל אולי כדאי לחזור על כך שוב: קייט סינקלייר זיהתה כמה מודלים של "בסיסי יצירה" בלהקות: ישנן להקות בהן יש יוצר יחיד, כאשר שאר חברי הלהקה מספקים לו תמיכה מוסיקלית/פסיכולוגית/חברתית (למשל, הקינקס או ה"מי"). כאן בסיס הכוח הוא בידי אדם אחד בלבד, כאשר לשאר חברי הלהקה השפעה מועטה על התוצר הסופי. סוג זה של להקות הוא יציב בטווח הארוך, אך רמת היצירה יורדת עם השנים - בגלל שהיא נסמכת על אדם אחד בלבד. סוג שני של דינמיקה הוא "קולקטיבים", בהם לכל אחד מהחברים קול שווה. היצירה כאן תהיה מעניינת מבחינה אמנותית, ולעיתים גם חדשנית, בגלל שיתוף הפעולה בין החברים וההפרייה ההדדית. אך הרכב כזה תמיד יהיה בלתי יציב, בגלל מאבק סמוי על שליטה, ולכן הרכבים כאלו לא מחזיקים מעמד לטווח הארוך. (כך גם בשלישיות, שהן לעולם בלתי-יציבות, ולכן אף פעם אינן מחזיקות מעמד לטווח הארוך. חוץ מהבי ג'יז - אבל שם הסיבות מובנות). הסוג השלישי, והמעניין מכולם, הוא להקות בהן קיים ציר כוח, בין שני יוצרים. הדוגמאות הבולטות ביותר הן, כמובן, הביטלס והסטונס (אליהם הייתי מוסיפה את הוסקר דו, אך הם פחות ידועים לקהל הרחב). זה לא מקרי שדווקא להקות אלו הגיעו להשגים הנדירים שהגיעו. זה לא היה קורה להן, אם כותבי השירים בהן היו פועלים לבד. כאן מתקיים איזון, שיווי משקל, בין התחרותיות בין הכותבים, לבין שיתוף הפעולה ביניהם. הם מצליחים להוציא את המיטב, אחד מהשני, ובכך להעלות את רמת היצירה המוגמרת מעל ומעבר למה שהיו משיגים, לו היו כותבים לבד. שיווי משקל כזה עשוי להחזיק מעמד זמן רב. הוא מתמוטט בד"כ רק אם קיימים לחצים חיצוניים. מודלים אלו הם, כמובן, רק ארכיטיפים. נדיר למצוא אותם בצורתם ה"טהורה". בד"כ רואים גווני-ביניים של המודלים האלו, בפועל. כך בפלויד, שהתחילו כלהקה מהסוג הראשון, עברו לסוג השני, ופיתחו מאבקים פנימיים שהביאו למעשה לפירוק הלהקה. בתחילת דרכם, עמד במרכז הפלויד אדם אחד - סיד בארט. לא אכנס לדינמיקה שהיתה בלהקה בשנת 1967, משום שמיליוני מילים כבר נכתבו על כך ועוד ייכתבו. עם עזיבתו של בארט, הלהקה נשארה ללא מוקד כוח. במשך כמה שנים הם פעלו כלהקה מהמודל השני - היינו כקולקטיב. הקו המוסיקלי הנסיוני בו הלכו, בשנים אלו, היה תוצאה ישירה של הדינמיקה הזו. ברגעיהם הטובים, שיתוף הפעולה השיוויוני ביניהם הניב השגים מוסיקליים משמעותיים (Meddle, DSOTM, לדוגמא). כאשר לא היה שיתוף פעולה, הם נפלו על הפנים (צד ה"אולפן" של אומהגומה הוא הדוגמה הקלאסית לכך). אבל כפי שקורה בלהקות מהמודל הזה, המתחים הפכו למאבק כוח גלוי. במיוחד אצל הפלויד - אפילו יותר מאשר בלהקות אחרות - המאבק היה על קרדיטים, היינו על הדרישה להכרה ככותבים. ווטרס ראה את עצמו ככותב המרכזי בלהקה, והמעיט בתרומתם של האחרים. הוא אף דיכא את רוחו של רייט - שהיה כותב מוכשר - ומנע ממנו לתרום שירים ללהקה אחרי 1973. באמצע שנות השבעים, היה גילמור היחיד שהמשיך לדרוש הכרה ככותב. בתקופת WYWH ו-Animals, ניתן לומר שהלהקה היתה, אולי, בעלת ציר כוח של שני כותבי שירים. אבל זה לא היה ציר יציב, גם בגלל המגלומניה הגוברת של ווטרס, וגם בגלל שגילמור לא מסוגל לכתוב מילים לשירים, ונאלץ להעזר בווטרס. ווטרס דרש להיות כותב השירים היחידי, למעשה, וחברי הלהקה האחרים לא קיבלו מצב זה, למרות שווטרס הצליח להשתלט, במידה רבה, על כתיבת השירים. קיצה של הלהקה היה רק שאלה של זמן. אני מתעלמת כרגע משני האלבומים שהוציאה הלהקה אחר כך. הראשון היה, למעשה, אלבום סולו של גילמור תחת השם "פינק פלויד". השני התקרב למודל ה"קולקטיב", אבל מאחר והלהקה עשתה שימוש מאסיבי בנגני אולפן ובכותבי-שירים חיצוניים, קשה לדעת בדיוק מי תרם מה.
 
כשאת אומרת

"אלבום סולו של גילמור תחת השם 'פינק פלויד'", למה את מתכוונת? מייסון ורייט לא תרמו לAMLOR?
 
זה קצת יותר מסובך

קשה לדעת מה קרה שם בדיוק, בגלל מדיניות השתיקה הידועה של הפלויד. מדברים שגילמור אמר לעיתונות, מסתבר שמייסון ורייט הצטרפו לפרוייקט בשלב מאוחר מאוד בהקלטות ותרמו "מעט". מה בדיוק הם תרמו - מי יודע? גילמור כמובן האשים את ווטרס בכך, ואמר שווטרס דיכא את רוחם של השניים עד כדי כך, שלקח להם זמן עד שחזרו לנגן עם בטחון-עצמי. על פי כל העדויות, מרבית האלבום הוקלטה עם נגני-אולפן, כשגילמור מנצח עליהם. האלבום הוא ללא ספק ה"בייבי" של גילמור. המצב היה כבר שונה ב-TDB.
 
אני כן בטוח

ראשית,אדם סמית דיבר על קבוצה בעלת אינטרסים משותפים,לכן בעיני גם להקות רוק יכולות להכלל בקטגוריה זו,מה עוד שכל הדברים המלומדים שכתבת,מסתדרים היטב עם מה שאני כתבתי. שנית,מבקרי מוזיקה כבודם במקומם מונח,אבל גם בתוכם הדיעות מאוד חלוקות בכל נושא ונושא,למה הדבר דומה? לדוקטורנט שמפתח רעיון,וגם אם בדרך יסתבר שהרעיון לא כל כך נכון,הוא ימשיך להחזיק ברעיון,לסיים אותו,כיוון שהוא זקוק לתואר,כך גם המומחים,המבקרים,מנתחי נפש למיניהם,וכ". אבל דווקה כן התלהבתי מהמודלים שיצרה קייט סינקלייר,(אני מודה בבורותי לא מכיר אותה)ותרשי לי להתעכב מעט בסוגיה זו. את (קייט סינקלייר)מחלקת את "בסיסי היצירה"ש בעצם למישטרים (סליחה על הכנסת פוליטיקה לעניין),שלטון יחיד,קומוניזם,ושלטון של שתי מפלגות חזקות שיכולות ליצור פילוג,וכנראה שבכל זאת לכל אחד יש העדפות משלו כך שמה שקייט טענה אינו חקוק בסלע ובטוחני שיש לה הרבה מתנגדים מלומדים כמוה, ,ןאני לא מאמין שאנשים יהיו מוכנים להקריב את הקריירה שלהם ואת כל מה שחשוב להם,רק מתוך שיקולים אישיים,סביר להניח שהקרע הוא הרבה יותר גדול. בקשר למה שכתבת לגבי סיד בארט אני קצת חולק עלייך (גם אני רואה בו לא רק מייסד הלהקה,אלה מתווה דרך,והוא בהחלט אהוד עלי),כיוון שהוא בעצם גרם,ושלא באשמתו-הוא פשוט השתגע,לכמעט פרוקה של הלהקה והם הפסידו הרבה כסף בגללו,אז רוג'ר ווטרס "המגלומן" לקח אחריות ומנהיגות ונפנף אותו,אני לא מכיר אדם אחראי שהיה נוהג אחרת,כך גם לגבי רייט (שגם הוא כשרון בזכות עצמו),אני מניח שווטרס לא רצה לחזור על ההסטוריה,לכן הוא נפנף גם אותו. לגבי קרדיטים,אף אחד מאיתנו לא היה שם,והכל בגדר של שמועות,ואין לי בכלל ספק שאופיו "הלא נוח" של ווטרס גרם לא מעט למה שהתרחש,ןאולי בזכות אופיו הנוח של גילמור נוצר מצב שהלהקה לא התפרקה כבר בשנות השבעים האמצעיות,(ואז כולנו הינו מפסידים),אבל העובדה היא שהלהקה החזיקה הרבה שנים מעמד,לאושרנו הרב. אשמח להמשיך להיות מועשר בתגובותייך.
 
../images/Emo22.gif

שמע, תאוריות הן תאוריות, ולא משנה אם זה אדם סמית' או מבקר רוק בן 16 עם חיצ'קונים. בשני המקרים, לא מדובר במדע מדוייק. באופן כללי, כשאני כותבת כתיבה אקדמית, אני מנסה להמנע מלהשתמש בתאוריות מדיסציפלינות מסויימות שאינן רלבנטיות לדיסציפלינה בה אני כותבת. לדוגמא, אני לא אנסה להסביר את מצב זכויות האדם בישראל, באמצעות מודלים מתמטיים. אני כן אשתמש בתאוריות מתחום הסוציולוגיה, או הפילוסופיה - בנוסף על תאוריות משפטיות, כמובן. לכן אני קצת מסתייגת משימוש בתאוריות מתחום הכלכלה או מדע המדינה, בהתייחס להתנהגות אנושית שהיא ברמת המיקרו, כמו הדינמיקה הפנימית של להקות רוק. כאן, הפסיכולוגיה תתרום יותר, אבל גם זה בערבון מוגבל... אבל כל זה לא משנה ממש (וגם די פלצני מצידי). הייתי רוצה להתייחס ספציפית לדבר אחד שכתבת: "אני לא מאמין שאנשים יהיו מוכנים להקריב את הקריירה שלהם ואת כל מה שחשוב להם רק מתוך שיקולים אישיים, סביר להניח שהקרע הוא הרבה יותר גדול". אם אני מבינה נכון, אתה מתכוון לפירוק של להקות, והרקע לפירוק זה. (תקן אותי אם אני טועה). ובעניין הזה יש לי סיפור: באחד מגיליונות הירחון הבריטי Mojo שקניתי לפני כשנה(?) היה מאמר ארוך על להקת Deep Purple. כוונתי המקורית היתה לדלג על המאמר, כיוון שהלהקה איננה מהאהובות עלי; יותר מדי פעמים נאלצתי לשמוע אותם במסיבות כיתה בימי שישי, בשנות השבעים. (Highway Star זה שלהם, נכון?) אבל לאחר קריאת הפיסקה הראשונה, פשוט לא יכולתי להפסיק לקרוא. הכתבה עסקה בתולדות הלהקה בשנות השבעים, כאשר נקודת המבט היתה אחת ויחידה: מאבקי הכוח בתוך הלהקה - וכיצד אלו הביאו לתחלופה הגבוהה של חברי הלהקה, ובסופו של דבר פגעו בתיפקודה כלהקה. את הדברים שהיו כתובים שם מעולם לא ידעתי, גם אם הכרתי את תולדות הלהקה. פשוט, הדברים מעולם לא נכתבו קודם לכן - לא בגלל שחברי הלהקה שתקו, אלא משום שאף אחד לא שאל אותם. במשך כל שנות השבעים ועד לאחרונה, ההתייחסות ללהקות היתה במרבית המקרים איקונית, ובמקרים היותר טובים ונדירים, התייחסות אליהם כאמנים וניתוח רציני של יצירתם. במילים אחרות, העיתונאים - שהיו בדרך כלל בעצמם אוהדים - הביטו באמנים ("כוכבים", בעצם, לא "אמנים"), ביראת כבוד, ותיארו אותם כגדולים מהחיים, וכמי שאולי עושים לפעמים שטויות, אבל בסה"כ הם "מלכים", "תותחים" וכד'. המבקרים היותר רציניים (ויותר מוערכים, גם), העדיפו במרבית המקרים להתמקד ביצירה עצמה, תוך מתן תפקיד משני בלבד לפן האישי. ישנם הסברים שונים מדוע זה קרה - וגם למה היחס הזה לא קיים עוד בעתונות המוסיקה - אבל לא נכנס אליהם כרגע. בכל מקרה, התוצאה היתה שמה שקרה בתוך להקות, הדינמיקה הפנימית ביניהם - האהבות, השנאות, הידידויות, הקנאה והתחרות - לא היה ידוע כלל לקהל האוהדים, או היה ידוע באופן שטחי ומעוות בלבד. (על הרקע הזה, קל להבין מדוע אוהדים של הביטלס, למשל - ובעיקר אוהדים ממין זכר - האשימו את נשותיהם של חברי הלהקה בפירוק הלהקה, בהעדר מידע מהימן על המחלוקות האמיתיות שהיו בין חברי הלהקה). ודווקא על דברים אלו - על הדינמיקה הפנימית - להקות קמו ונפלו: על מאבקי שליטה, על קביעת הקו המוסיקלי של הלהקה, היכן יופיעו, עם איזו חב' תקליטים להתקשר,איזה מנהל לשכור ואיך להגיב ללחץ מצד חברת התקליטים והתקשורת, על הקרדיטים - השירים של מי יופיעו באלבום, למי ינתן קרדיט על הלחנת קטע עליו כל הלהקה עבדה (או חלקה). היחסים הפנימיים בלהקות - מי עבד טוב עם מי, מי לא הצליח למצוא עצמו בלהקה ומי שנא את כל השאר וניסה לשים להם רגל - הכתיבו, פשוטו כמשמעו, את התוצאה הסופית - האלבומים וההופעות שאנו, הקהל, ראינו ושמענו. ולהדגיש: לא מדובר בתיאור רכילותי, המבוסס על שמועות או אגדות אורבניות (שכן גם באלו יש את הפן האיקוני) אלא להתייחסות אל חברי הלהקה כצוות, תוך בחינת צורת העבודה והיחסים המקצועיים והאישיים ביניהם. ועכשיו כשאני נזכרת, הייתי ממליצה על עוד מאמרים בסגנון הזה, שקראתי לאחרונה: מאמר שפורסם גם כן ב-Mojo על להקת Free (שבקושי היכרתי מקודם); הגליון המיוחד שהוציא הירחון על לד זפלין (עוד להקה שלא היתה אהודה עלי במיוחד בשנות השבעים), וכמובן - כל המאמרים שנכתבו בשנים האחרונות על הפלויד, בעתונות הבריטית. למעשה, הניתוח של הדינמיקה הפנימית של להקות הוא כיום הקו המנחה בעתונות המוסיקה הבריטית היותר רצינית (מה שנשאר ממנה, לפחות). לכך יש השלכות מהשלכות שונות, אבל אני לא רוצה לחרוג ממכסת המילים המותרת להודעה אחת....
 

natangold

New member
adam smith was wrong

ג'ון נאש (נפלאות התבונה) אמר את זה ובכך הוא סתר את תורתו של אדם סמית שאמרה שעל הבן אדם לעשות רק מה שטוב בשבילו
 
למעלה