פסטבלים (המשך). מיכל וג´רלד : לכאן.
אני לא אוהב שרשראות ארוכות, פחות מזה אני אוהב שרשראות טעונות באנרגיות לא רגועות. אז העברתי את המשך הדיון לכאן. ראשית הבהרה קטנה : המפגשים של משפחת הריינבואו (שנוסדה "רשמית" אחרי וודסטוק) קדמו כמובן לפסטיבלי הניו-אייג´ המקומיים. אלה האחרונים שואבים השראה מהמפגשים, וניתן לראות זאת בהתפתחות התוכן שהציעו במשך השנים. במפגשי הריינבואו, יש לציין, שום דבר לא השתנה. ההבדל המהותי בין השניים הוא שבכינוס ריינבואו, המשתתפים הם הכינוס. מה שהם יביאו איתם - יהיה, ומה שלא - לא יהיה. הם התוכן. כבר הסברתי מה לדעתי רע בפסטיבלים. אני רוצה להבהיר שוב מדוע אני חושב שהם גורמים נזק. דוסר כתב בשרשור אחר שכל התורות הללו ש"מככבות" בפסטיבלים מעודדות סובלנות. נניח שהוא צודק (אני לא מסכים איתו, אבל אין ספק שמארגני הפסטיבלים מנסים ליצור אווירה של סובלנות ואי-שיפוט). האם ה"פסטיבל" שעושים מתורות אלה הוא סובלני ? האם לא הופכים כל אחת מהן לעוד feature בחגיגה, עוד מוצר צריכה ? - העובדה שתורות שונות מציעות מרכולתן במקביל אינה סובלנית. יש כאן תחרות. בתחרות זו, סביר להניח שהתורות שיציעו מוצר יותר מיידי - יותר "פרובוקטיבי", לאו דווקא במובן הרגיל של המילה - יאפילו על תורות אחרות. האם זו סובלנות ? האם יש כאן כבוד ? - בעיני, לא. ואני אומר : הם כאילו הופכים את התורות הללו ל"שרופות". וגם את המשתתפים. אלה יתרגלו להכיר טנטרה כמוצר צריכה (ואני גם אתעכב ספציפית על טנטרה עוד כמה רגעים). יתרגלו להכיר רייקי כמוצר צריכה. יתרגלו להכיר מדיטציה כמוצר צריכה. אולי אפילו יתרגלו להכיר אהבה ופתיחות כמוצר צריכה ! מיכל, לגבי מה שכתבת על זה שבסופו של דבר מה שחשוב הוא מה שאת חווה : הרי כבר הסכמנו (אני חושב), שמתרחשים סביב ובתוך הפסטיבלים דברים לא כ"כ יפים. אבל הדברים הללו מתרחשים כדי לאפשר את החוויה שלך. אנשים נפגעים, אנשים מנוצלים (גם *לדעתם* ! - לא רק לדעתי !) כדי שאת תוכלי להתפסשט לך בנעימים ולחוות את החוויה המשחררת שלך. איך את מרגישה עם זה ? וזה ימשיך ויקרה בכל פסטיבל, כי הפסטיבלים הללו הם עסק. האירגון והאופרציה שלהם כרוכים בשיקולים כלכליים קרים. בכלכלה *קרה* יש נפגעים (וזה מה ששונה למשל, בסחר חליפין ומטבע קהילתי - שהמסחר בהם הוא *חם*, אנושי - הוא חלק מקשר אנושי בקהילה לא מנוכרת). * לגבי טנטרה : עד כמה שאני הבנתי, הזכרת את המילה "טנטרה" בהקשר למדיטציה בעירום בפסטיבל. בכל מקרה, טנטרה היא דוגמא מצויינת לתרגום תורה מזרחית למשהו שיקלט ויאכל בקלות במערב : הפכו אותה לתורה שעיקרה מין. איך להזדיין בצורה ניו-אייג´ית. איך להפוך עירום לניו-אייג´י. במקור, מין הוא רק חלק ודרך אחת בטנטרה. אולי אני ארחיב על זה בנפרד. אם זה בכלל מעניין מישהו. ג´רלד, הלוואי שיהיה טוב וסבבה לעולם ולכולם. אמן. הבהרתי למעלה שוב, מה רע בלקחת חלק בפסטיבלים הללו. אני אישית מעוניין ככל הניתן לצמצם את הנזקים שאני גורם. בערך פעם בשבוע מתחוור לי עוד משהו שאני לא מודע אליו. ואני מנסה לראות איך אני יכול להפסיק לגרום את הנזק הזה. ואני מנסה גם לאחרים לעשות אותו הדבר, כן זה נכון, אני מודה. אני לא מסתפק בלא לאכול במקדונלד´ס, אני מנסה להסביר גם לכאלה שאינם צמחוניים מה הנזקים שהרשת גורמת ללא קשר לרצח בע"ח. אולי זה קיצוני, אבל אני לא מאמין, ספציפית בהקשר זה, ב"שביל ביניים". או שאתה אוכל במקדונלד´ס, או שלא. או שאתה שותה קוקה-קולה (וכמו שאומר הפרסום של גרינפיס, "enjoy Climate Change") או שלא. אז נכון שסטארבאקס משתדלים מאוד להיות ידידותיים לסביבה, וראוי לרשתות אחרות לחקות אותם, אבל כשמסתכלים על הגלובליזציה (במובן השלילי) שהם מעודדים, אין שום סיבה לשתות אצלם קפה.
אני לא אוהב שרשראות ארוכות, פחות מזה אני אוהב שרשראות טעונות באנרגיות לא רגועות. אז העברתי את המשך הדיון לכאן. ראשית הבהרה קטנה : המפגשים של משפחת הריינבואו (שנוסדה "רשמית" אחרי וודסטוק) קדמו כמובן לפסטיבלי הניו-אייג´ המקומיים. אלה האחרונים שואבים השראה מהמפגשים, וניתן לראות זאת בהתפתחות התוכן שהציעו במשך השנים. במפגשי הריינבואו, יש לציין, שום דבר לא השתנה. ההבדל המהותי בין השניים הוא שבכינוס ריינבואו, המשתתפים הם הכינוס. מה שהם יביאו איתם - יהיה, ומה שלא - לא יהיה. הם התוכן. כבר הסברתי מה לדעתי רע בפסטיבלים. אני רוצה להבהיר שוב מדוע אני חושב שהם גורמים נזק. דוסר כתב בשרשור אחר שכל התורות הללו ש"מככבות" בפסטיבלים מעודדות סובלנות. נניח שהוא צודק (אני לא מסכים איתו, אבל אין ספק שמארגני הפסטיבלים מנסים ליצור אווירה של סובלנות ואי-שיפוט). האם ה"פסטיבל" שעושים מתורות אלה הוא סובלני ? האם לא הופכים כל אחת מהן לעוד feature בחגיגה, עוד מוצר צריכה ? - העובדה שתורות שונות מציעות מרכולתן במקביל אינה סובלנית. יש כאן תחרות. בתחרות זו, סביר להניח שהתורות שיציעו מוצר יותר מיידי - יותר "פרובוקטיבי", לאו דווקא במובן הרגיל של המילה - יאפילו על תורות אחרות. האם זו סובלנות ? האם יש כאן כבוד ? - בעיני, לא. ואני אומר : הם כאילו הופכים את התורות הללו ל"שרופות". וגם את המשתתפים. אלה יתרגלו להכיר טנטרה כמוצר צריכה (ואני גם אתעכב ספציפית על טנטרה עוד כמה רגעים). יתרגלו להכיר רייקי כמוצר צריכה. יתרגלו להכיר מדיטציה כמוצר צריכה. אולי אפילו יתרגלו להכיר אהבה ופתיחות כמוצר צריכה ! מיכל, לגבי מה שכתבת על זה שבסופו של דבר מה שחשוב הוא מה שאת חווה : הרי כבר הסכמנו (אני חושב), שמתרחשים סביב ובתוך הפסטיבלים דברים לא כ"כ יפים. אבל הדברים הללו מתרחשים כדי לאפשר את החוויה שלך. אנשים נפגעים, אנשים מנוצלים (גם *לדעתם* ! - לא רק לדעתי !) כדי שאת תוכלי להתפסשט לך בנעימים ולחוות את החוויה המשחררת שלך. איך את מרגישה עם זה ? וזה ימשיך ויקרה בכל פסטיבל, כי הפסטיבלים הללו הם עסק. האירגון והאופרציה שלהם כרוכים בשיקולים כלכליים קרים. בכלכלה *קרה* יש נפגעים (וזה מה ששונה למשל, בסחר חליפין ומטבע קהילתי - שהמסחר בהם הוא *חם*, אנושי - הוא חלק מקשר אנושי בקהילה לא מנוכרת). * לגבי טנטרה : עד כמה שאני הבנתי, הזכרת את המילה "טנטרה" בהקשר למדיטציה בעירום בפסטיבל. בכל מקרה, טנטרה היא דוגמא מצויינת לתרגום תורה מזרחית למשהו שיקלט ויאכל בקלות במערב : הפכו אותה לתורה שעיקרה מין. איך להזדיין בצורה ניו-אייג´ית. איך להפוך עירום לניו-אייג´י. במקור, מין הוא רק חלק ודרך אחת בטנטרה. אולי אני ארחיב על זה בנפרד. אם זה בכלל מעניין מישהו. ג´רלד, הלוואי שיהיה טוב וסבבה לעולם ולכולם. אמן. הבהרתי למעלה שוב, מה רע בלקחת חלק בפסטיבלים הללו. אני אישית מעוניין ככל הניתן לצמצם את הנזקים שאני גורם. בערך פעם בשבוע מתחוור לי עוד משהו שאני לא מודע אליו. ואני מנסה לראות איך אני יכול להפסיק לגרום את הנזק הזה. ואני מנסה גם לאחרים לעשות אותו הדבר, כן זה נכון, אני מודה. אני לא מסתפק בלא לאכול במקדונלד´ס, אני מנסה להסביר גם לכאלה שאינם צמחוניים מה הנזקים שהרשת גורמת ללא קשר לרצח בע"ח. אולי זה קיצוני, אבל אני לא מאמין, ספציפית בהקשר זה, ב"שביל ביניים". או שאתה אוכל במקדונלד´ס, או שלא. או שאתה שותה קוקה-קולה (וכמו שאומר הפרסום של גרינפיס, "enjoy Climate Change") או שלא. אז נכון שסטארבאקס משתדלים מאוד להיות ידידותיים לסביבה, וראוי לרשתות אחרות לחקות אותם, אבל כשמסתכלים על הגלובליזציה (במובן השלילי) שהם מעודדים, אין שום סיבה לשתות אצלם קפה.