פרוייקט גמר

ציקימן

New member
פרוייקט גמר

לבקשתו של ראובן (flugzueg) אני מצרף תמונות של מטוס שתוכנן במיסגרת פרוייקט גמר בפקולטה לאווירונוטיקה. המטוס תוכנן בתור מטוס אימון מתקדם, בעל יכולות נשיאת חימוש מתקדם ובעל מערכות אוויוניקה מהשורה הראשונה. המטוס מאפשר דימויי מטוס קו-ראשון סילוני בעלות תיפעול הנמוכה יחסית של טורבו-פרופ. המטוס תוכנן ע"י קבוצה בת 8 סטודנטים, בינהם ראובן ואני, ובהנחית דרור ארצי. שם המטוס: CAT2 - conceptual advanced trainer המחיר הצפוי 6 מליון דולר - ותאמינו לי שאני מפסיד עליכם...
 

ציקימן

New member
מוק-אפ

אחד הדגשים בפרוייקט היה תכן תא הטייס ולכן נבנה מוק-אפ בגודל אמיתי לבחינת הנדסת האנוש.
 

Eyal B

New member
תכן נחמד מאוד

אני מנחש שהגעתם לתצורה עם מנוע אחורי ושני "בומים" על מנת לדמות חלק קדמי של מטוס סילון? בכל מקרה, לפי הציור צריך יהיה להשתמש בכני נסע ארוכים מאוד על מנת שהפרופלרים לא יפגעו בקרקע בזמן שמבוצעת רוטציה. האם אתם מתכוונים לייצר דגם מוטס (בצורת טיסן)? המשיכו והצליחו !!!
 

ציקימן

New member
דגם

ויתרנו על ייצור טיסן שכן קשה להסיק מהטסת טיסן על תכונות המטוס האמיתי. שלחנו לייצור דגם מנהרה אך לצערנו הפקולטה הקפיאה את הייצור עקב חוסר תקציב. (לפחות לא נצטרך לחזור בקיץ לבצע ניסויים
 

Eyal B

New member
חבל../images/Emo4.gif

כי מניסויי המנהרה אפשר ללמוד המון ולראות עד כמה התכן באמת היה טוב. והערה לגבי רלוונטיות של טיסן - הייתי בשבוע שעבר בכנס של ה- AIAA בסנט-לואיס שבו הציגו פרוייקט סיום של סטודנטים שתכליתו הייתה בניית טיסן שיוכל להטיס עד 24 כדורי בייסבול. כללי התחרות כללו הרבה סעיפים - למשל שיש להשתמש במנועים חשמליים, שצריך לבצע כמה הקפות ב- PATTERN מסוים, להחליף את המטען במינימום זמן (בסגנון PIT STOP) ועוד ועוד. הוצגו 37 עבודות מכל העולם (בעיקר מארה"ב). כמעט כולם נבנו מחומרים מרוכבים. כמובן שעל חלק מהטיסנים פעלו כללי הברירה הטבעית וניוטון הוכיח שוב את יכולות הניבוי שלו... חלק מהטיסנים הרכיבו מצלמות שצילמו את מהלך הטיסה ולמרות שהמצלמות היו פשוטות איכות הצילום הייתה טובה מאוד וניתן היה ממש "להרגיש" את הטיסה. לדאבוני מעט מאוד פרוייקטי סטודנטים בטכניון מגיעים לבשלות מספיקה שתאפשר לראות טיסה אמיתית. אם זכרוני אינו מטעני אוטו ליליינטל אמר פעם שלתכנן מטוס זו לא בעיה, לבנות אותו זה ממש לא קשה - אבל החוכמה האמיתית היא לנסות אותו (ד"א נדמה לי שהוא נהרג בתאונת טיסה מאוחר יותר). אתם מתכוונים להציג את התכן בתחרות הסטודנטים בכנס התעופה והחלל בפברואר?
 

רן בג

New member
אוטו לילנטל לא אמר זאת....

מהסיבה הפשוטה שהוא מעולם לא בנה שום מטוס.נסיונותיו היו בכלים שהיום ידועים כגלשני אויר (לא ממונעים) כאשר כן הנחיתה הם כמובן הרגליים. הוא נהרג בתאונת נחיתה של אחד הכלים האלה לאחר שניסה להמריא מאיזה גבעה...
 

Eyal B

New member
הוא דווקא כן אמר זאת

אבל אם אתה רוצה ממש לדייק - אז בסדר הוא בנה גלשן אויר
 

רן בג

New member
אוטו לילנטאל לא אמר זאת....

נפלת, אייל ידידי, "קורבן " לאיזה כתב רומנטיקן שניסה לשים מילים בפיו. שני המאמרים האחרים שהבאת לא מצינים כלל את "פניני הלשון" האלה ואיני יודע מדוע הבאת אותם. אוטו לילנטל נהרג בשנת 1896 המונח airplane נכנס לשימוש בסביבות 1905. עד אז השתמשו ב-: flying machine . לילנטל עצמו השתמש במאמריו במונח glider . זה מזכיר לי את "טוב למות בעד ארצנו" של יוסף (טרומפלדור). טוב למורשת, מאומה עם העובדות....ד"א אתה איל ברייר במקרה ??
 

Eyal B

New member
למרות שאני מכיר את ברייר....

...זה לא אני. בכל מקרה - לא נפלתי לשום דבר אתה מוזמן לקרוא מעט יותר בעיון את מה ששלחתי. המילה המדוייקת בה השתמש ידידנו ליליינטל הוא FLUGMASCHINE, שפירושה באמת "מכונות טיסה". כאן בארה"ב ראיתי ביותר ממקום אחד את הציטוט הזה (כולל במקום בו מייצרים את ה- X38 בנאסא...) לכבודך "גזרתי" את אותו חלק שלא הצלחת למצוא: Otto Lilienthal (1848 — 1896) "Eine Flugmaschine zu erfinden bedeutet nichts, sie zu bauen; wenig, sie zu fliegen; - alles" (אם תרצה תרגום מדויק - אז אני גם דובר גרמנית במקרה)
 

צחי נבו

New member
ברייר - מי מכיר?

למישהו יש קצה-חוט בנושא איש ושמו אורי ברייר? מדובר בטייס חה"א בראשית שנותיו, שרשם כמה פרקים יפים בהסטוריה שלו. מישהו יודע משהו עליו? איך אפשר למצוא אותו?
 

Eyal B

New member
זה נשמע כמו טרומפלדור...../images/Emo63.gif

אבל על ערש הדווי הוא גם אמר: "Opfer müssen gebracht werden" שפירושו משהו בסגנון: "יצטרכו ליפול קורבנות"
 

flugzeug

New member
יש הבדל

בין לממש טיסן שתוכנן לביצוע משימה ספציפית (סחיבת כדורי בייסבול) לבין בניית טיסן scale של מטוס די עתיר ביצועים (יחסית). מה שכן- זה בהחלט נחמד ואין ספק שזה בכל זאת תורם משהו להוכחת התכן. ניסויי מנהרה זה כמובן סיפור אחר. וזה באמת חבל. יכול להיות שהדגם יוצג בכנס, אבל דעתי לא נוחה מכך. צריך להשקיע עוד המון עבודה כדי להוכיח את התכן: אנליזת CFD/PANEL דינמיקת טיסה שש דרג"ח ביצועים שלוש דרג"ח וכמובן ניסויי מנהרה הבעיה הגדולה ביותר הצפויה בשלב הזה של התכן הראשוני היא השפעת המדחף הענק הסובב ארבעה מטרים לפני המייצבים , על דינמיקת הטיסה.
 

flugzeug

New member
ניחוש מדוייק

ובעניין כני הנסע, זה פחות נורא ממה שאתה חושב. בהתחלה שקלנו תצורה של גוף קונוונציונלי עם מנוע מאחור ( כמו ה -"ישראוויאישן" המנוח), ושם זה הרבה יותר גרוע.
 
אפרו מוק-אפ

לאיפה העלמתם את הסירה שלכם? סוף סוף יש לי מקום בסדנא (עכשיו רק צריך להיפטר מהזבל שהשארתם....
) ד"א, ראובן, היית צריך לראות מה יש במעבדת מנועי הסילון... יש שם 5 טיסנים גדולים מסוג F-15, F-16, F-22 ובואינג אחד. אני עכשיו אתחיל לשפץ אותם ע"מ להטיס אותם סמסטר הבא. רוצה להשתתף?
 

flugzeug

New member
ובכן,

המוק-אפ זרוק על הבמה באודיטוריום, לאף אחד אין כוח להזיז אותו כך שהוא בטח ישאר שם כמה חודשים עד שלמישהו ימאס. אתה חושב שאני לא יודע מה יש במעבדה למנועי סילון? הייתי שמח לעזור לך
אבל אתה יודע איפה אני עוד חודשיים...
 
למעלה