פרשת השבוע - וישלח.

טוב, הדיכוטומיה שאתה מנסה ערב ובוקר וצהריים בכל יום תמיד

להעניק למה שאתה מכנה "האקדמיה" (קרי האינטלקט) לבין היהדות על נגזרותיה - כבר אמרתי לך, איני יודע מאיין שאבתיה. וזהו כאמור, השפלת התורה וביזויה עד עפר והיא הכת הראשונה עליה דיבר הרמב"ם, כפי שכבר הערתי.

ומעניין שאותה אקדמיה מסתמכת על אותה יהדות רבנית "אינפנטילית" ו"אווילה" - בכל מחקריה, ובעניין ביקורת הנוסח בעיקר.


בלי קשר: "לא יעלה על הדעת התערבות אנושית בדבר אלוהים" - כי זה האיש משה, לא צלם ודמות לו ולא ניתנה תורה לבני אדם וכל דברי חכמינו יצאה בת קול ואמרה על דבריהם: בשמים היא!!!
 

u r i el

New member
ואיה הרספקט האמוני הדתי ?!

השבר הגדול של התורה בקרב עם ישראל ומהו שנטל מן התורה את כוחה העצום שהיה בה עשרות דורות לגבי אדם מישראל ולגבי עם ישראל היא האקדמיזציה של התורה והאמונה הדתית התמימה. אף לא אחד מחובשי הכיפות האקדמיים הללו ניגש לעיונו בחרדת קודש נוסח : "הִנְנִי הֶעָנִי מִמַּעַשׂ נִרְעַשׁ וְנִפְחַד מִפַּחַד יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל". לכל אחד מהם ארגז כלים אקדמי ואתו הוא ניגש אל "הטקסטים" כטכנאי מקצוען לטפל באובייקט המחקרי שלפניו כדי לזכות באהדת הקהיליה האקדמית. כל מה שמניע אותו היא המגמה שיצא תחת ידיו עוד מאמר או עוד ספר חדשני ראוי, ואם רק אפשר גם מהפכן. זה מה שמניע אותו ואם לא אותו ממש הרי זה מה שמניע את חבריו ועמיתיו המקצוענים האקדמים שאין בהם קורטוב של אהבת חסד והצנע לכת עם אלוהים ואתם הוא מתרועע ומתכנס במושב לצים בארץ ובחו"ל. אני פוגש אותם יום יום במסדרונות האוניברסיטאות, עם אחדים מהם אני מיודד .... ועם כל הכבוד לידע הרב שאני קונה מהם בשקיקה רבה ערב בוקר וצהרים - אמונה דתית אין בהם !
 
אתה מדבר על "האקדמאים" ואני מדבר על מושג "האקדמיה"

או יותר נכון, המושג שאתה משווה לה, שהיא כמדומני בבסיס טענותיך. כלומר בחינת הדבר בכלים מסויימים ומיתודות מסויימות הנחשבות לנורמה לבחינת כל דיסצפלינה מאז המאה ה-17, ובכלל זה המקרא והיהדות כחטיבה אנושית היסטורית אורגנית. ונראה לי, שהשימוש בטרמינולגיה האקדמית הנהוגה בכל הדיסצפלינות כשהיא מונהגת אף בבחינת המקרא והיהדות, צורמת לך באשר אין לה, לכאורה, סימוכין טרמינולוגיים, בדברי רבותינו. רוצה לומר, מונחים כמו מטאפיזיקה או פרדוקס, או דיכוטמיה וכו' באם אינם מנוסחים כ"מושכלות" ("השכל הנבדל") או "מיניה וביה" או "לא ראי זה כראי זה" הרי לא לא ייתכן שחז"ל התכוונו לאותו דבר בדיוק רק השתמשו בלשון אחרת. ודומני, שהשימוש בטרמינולגיה זו בהקשרים אלו יוצרים אצלך (ואינך בדד) איזו רתיעה באשר לא נכתבו כלשונם על ידי חז"ל.

חז"ל, בטרם כול, בוחנים את המקרא מנקודה ביקורתית (לוגית, רציונלית יו ניים איט) כפי הבנת שכלם, והגעת הכרתם - ואיני יכול להמנע מלהזכיר את דברי קצות החושן ר' אריה הלר שנפטר לפני כמאה וחמישים מאתיים שנים, בהקדמתו לחיבורו על חושן משפט, שאני מניח שאתה יודע שמבחינת שמרנותו, הרב שך חתלתול אנגורה ייחשב לעומתו, שכתב את הדברים הבאים: "..וכבר אמרו בגמרא: לא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא בשביל תורה שבעל-פה שנאמר 'כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל', והוא כריתת ברית והאהבה הנפלאה שנתן לנו תורה שבעל-פה במתנה גמורה כפי הכרעת החכמים. ואמרו בש"ס תורה רובה בעל-פה ומיעוטה בכתב שנאמר 'אכתוב להם רובי תורתי כמו זר נחשבו' והיינו דאם היה הכל בכתב מיד ה' עלינו השכיל – אנחנו כמו זר נחשבנו – כי מה לשכל האנושי להבין בתורת ה', אבל תורה שבעל פה משלנו הוא" (ההדגשות שלי).

יחד עם זאת, אינני מן המיתממים ולא מן הצבועים, וברי לי שראיית חז"ל את כתבי הקודש היא מלמטה למעלה. רוצה לומר, זו האמת שאותה יש להבין גם אם אינה "הגיונית". וכאן היא נבדלת משאר הבחינות האקדמיות בדיסצפלינות השונות. שהאחרונים אם בוחנים דבר מה אשר אינו מתיישב עם השכל הישר וכו' מבטלים אותו ובוחנים אותו באספקט שונה ואינם פוטרים אותו כדבר מה הנעלם מהם שיש לשוב ולהבינו לאשורו. אך היא הנותנת, מכיוון שחז"ל עוסקים בדיסצפלינה ערכית רוצה לומר, שאינה מובנת ולא תוכל להיות מובנת לעולם בשכל אנוש, נותר להם לעשות אדפטצייה כפי הבנתם לנתון זה אשר בפניהם (תורה) ואשר קיבלו אותה, לחיי העולם והמעשה. כי על אף שאיננו יודעים (במובן ידיעה ממש והכרה ממש) את נותן התורה ואת המניע לנתינתה, הרי שבהחלט ניתן להבין מהו תכליתה. ותכלית זו היא "ושמרתם מצוותי ועשיתם אותם אני ה'", לאדם המקבל זאת. ומהות "תפקידם" (כן ניתן לומר בהחלט שזוהי מהות "תפקידם") היא לפרש ולהתאים (וניתן לומר אף לחוקק כנגד דברי אלוהים חיים ממש) תכלית זו לחיי עולם.

אשר לטיבם של אנשים אלו, אקדמאיים ייקראו, כוונתם והתנהגותיהם, אינה כלל מענייני ולא מענייננו. וכבר הורנו קמאין: "לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם", אמר מר, לעשות אי אתה למד, אבל אתה למד להבין ולהורות". וטענתך היא טענת אד הומינם מובהקת.
 

u r i el

New member
אתה ממחזר שוב ושוב פרגמנטים וסטיקרים ידועים.

כשליבוביץ יקבל מהרב אריה לייב בן רבי יוסף הכהן הלר זצ"ל את המכלול ההגותי שלו, הכולל כמובן בין היתר השענות על הזוהר ( כולל באותה הקדמה ממנה ציטטת ) יהיה ערך כולל אמין ונאמן לפרגמנטים אותם הוא מצטט לך ערב בוקר וצהרים בכל יום תמיד, לעתים מחוץ להקשרם או בניגוד להם. שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים אלה.

ובאשר לאקדמאיים - בטח שאני טוען טענת אד הומינם. וכי כיצד אוכל לבקר את האינג'ינרים האקדאיים המלומדים העוסקים בטקסטים, מבלי לאפיין אותם ואת מגמותיהם אישית ? וכי באמת עניין רובם ככללם להרביץ תורה להגדילהּ ולהאדירהּ, או שמא להאדיר את מעמדם בקהיליה האקדמית האליטיסטית ? אני הרי שומע כל יום על מה מדברים בכיתה : איך להגיש עבודת סמינר, איך לכתוב תזה וכיצד לנסח את הדוקטוראט כך שיעבור את הסף הביקורתי של הוועדה הקובעת. בחייך.
 
טענת אד הומינם גם כשהיא כביכול מנומקת עדיין כשל לוגי היא

ובעיקר חסרת כל משמעות.
 
למעלה