פרשת השבוע כי תשא. יש איסור לבצע

שוחר1

New member
פרשת השבוע כי תשא. יש איסור לבצע

מפקד בדרך ישירה. אלא רק בדרך של תרומת מחצית השקל. יש למישהו רעיון מקורי מדוע?? דוד ביצע מפקד והיית מגפה בעם. מדוע?
 

שוחר1

New member
פלגיה, הייתי סבור כמוך. אבל במקרה

של דוד העונש משמיים. כלומר יש עוד סיבה
 

שוחר1

New member
אני חושב שמפקד בצורה ישירה מעיד

על גאווה מסויימת על הרגשה של כוחניות. תראו כמה אנחנו מונים, אנחנו חזקים. ובמקום שיש גאווה אין מקום לקדוש ברוך הוא. כשאדם צריך לתרום את מחצית השקל תרומה לה' במפקד. גם כשהוא נוכח לדעת שהוא רב ועצום. הוא זוכר שהכל מהקדוש ברוך הוא. כלומר תרומת מחצית השקל היא תזכורת לעם ולאדם הפרטי, אתם גדולים, אתם עם גדול, אבל רק בזכות הקדוש ברוך הוא.וכשתשכחו את זה תבוא המגפה, ואז תראו כמה בקלות הקדוש ברוך הוא הופך אתכם לעם קטן. כלומר האיסור הוא לא סתם על המפקד, אלא על התחושה שהוא מקנה לעם.
 

שוחר1

New member
ואני בטוח שכיוונתי לגדולים ממני

ואם מישהו ינבור, הוא ימצא זאת בדברי אחד המפרשים
 
אכן כיוונת לדעת גדולים

כך מפרש את העניין הרלב"ג. מעניינת גם ההשוואה לבר כוזיבא שסמך על צבאו עד שאמר לה' "לא תסעוד ולא תכסוף" (לא תעזור ולא תשפיל) בעוד שצבאו החזיק מעמד רק בשל תפילתו של ר' אלעזר המודעי. כך לפי הירושלמי תענית פ"ד ה"ה.
 
פירוש יפה... אהבתי.

שלך או ממקור מסוים?
 

jayawan

New member
המפקד של דוד הוא מעין הוכחה למפרע

נתבע עונש , ודוד בחר בעונש צבורי , ולא בעונש פרטי. גם לא ברור מהתנ"ך מי שכנע את דוד לערוך את המפקד: על פי דברי הימים א פרק כא א וַיַּעֲמֹד שָׂטָן, עַל-יִשְׂרָאֵל; וַיָּסֶת, אֶת-דָּוִיד, לִמְנוֹת, אֶת-יִשְׂרָאֵל. אבל על פי שמואל ב פרק כד א וַיֹּסֶף, אַף-יְהוָה, לַחֲרוֹת, בְּיִשְׂרָאֵל; וַיָּסֶת אֶת-דָּוִד בָּהֶם לֵאמֹר, לֵךְ מְנֵה אֶת-יִשְׂרָאֵל וְאֶת-יְהוּדָה. מפקדיו של דוד ניסו להניאו מן המפקד , אבל הוא התעקש לערכו. פרשני התנ"ך מן הסתם, יזהו את השטן עם חרון אף אלהים, ואת הסבה למגפה בהפרת שטת המפקד בחצאי השקלים, למרות שהסבה לא נזכרה במפורש , לא בספר שמואל ב' ולא בספר דברי הימים. דבר נוסף: חז"ל כתבו "אין הברכה שורה אלא בדבר שאיננו מדוד" אולי בהשפעת ענין זה...
 

jayawan

New member
הייתי שם

כדי לגמור חשבון עם האנטישמיות הנוצרית / מסיחיה / נצראניה / משיחית ... האזכור של 4 הנוסחאות לצליבת הישוע ודעתי בענין הן מנתרא חוזרת על עצמה...
 

אלי ו.

New member
בבקשה, אל תהפכו את פורום תאולוגיה

לפורום התנצחויות בין נוצרים ליהודים. המצב שם מספיק קשה ולא צריך עזרה מבחוץ
 

שוחר1

New member
הסיבה כתובה בפרשת השבוע ללא הסבר

"יא וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. יב כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה, בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם. "
 

shushu10

New member
זה עשוי לפגוע בהבטחת האל לאברם.

"ושמתי את זרעך כעפר הארץ אשר אם יוכל איש למנות את עפר הארץ גם זרעך ימנה;" -
 

jayawan

New member
הרעיון יפה , אבל מנין זרעו של אברהם

התקים בערבים בנכדין בני ישמעאל ובני קטורה (בני קדם "שרקיון" בערבית) האומה הערבית מונה אולי 200 מיליון.. האומההיהודית בשיאה הגיעה ל 18 מיליון ופקדה אותה שואה, בנוסף לשפע פוגרומים,. הערבים, למרות אהבת המלחמה שלהם , לא אבדו רסיס מאסדות היהודים... אז את הברכות יש לקחת בערבון מוגבל...
 

shushu10

New member
למה לקחת בערבון מוגבל?

הברכות שנתנו לזרעו של אברהם = כמו שנאמר - כחול אשר על שפת הים וככוכבים ברום...ניתנו, בלי לפרט, לכולם:
יעשו הישמעאלים כרצונם ואילו אנו אמורים היינו להזדהות עם מה שנפל בחלקנו, ללא התחשבנות עם חלקו של "הבן האחר". אם היה שלום בעולם, שזאת היתה מטרת הבריאה - סביר שהיה פה מקום לכולם ללא צרות עין ומיספור. זה שאין אנו בנויים לקיים שלום בעולם לא הופך את הברכות לחסרות משמעות
 

יוסי ר1

Active member
ישנו דרוש יפה שעניינו מחצית השקל,

והפואנטה המרכזית שבו היא העניין שעם ישראל ערכו הוא באחדותו, ומניית כל איש בפני עצמו מציגה את השבריריות והפיזור של הפרטים. ולכן מפקד צריך להיות בראיית הכמות הכוללת (כך וכך כיכרות) ולא כמה חצאי שקלים בודדים נספרו.
 

שוחר1

New member
דרש יפה. אני מבין ממנו שאף שהאדם

חשוב כפרט. אסור לו להחשיב את עצמו כפרט, אלא כחלק מהכלל.
 
למעלה