פתיחת גן ממלכתי-דתי בכפר האורנים

kanizond

New member
פתיחת גן ממלכתי-דתי בכפר האורנים

קבוצת הורים בודקת את היתכנות פתיחת גן ממלכתי-דתי (ממ"ד) בישוב בשנה"ל תשס"ז. הדבר תלוי, קודם כל, בעמידה בתקן לפתיחת גן, קרי 15 ילדים לכל הפחות, מתוכם גם ילדי גן חובה. הורים המעוניינים לרשום את ילדיהם לגן ממלכתי-דתי בישוב, במידה ויפתח, מתבקשים ליצור עמי קשר בהקדם במסרים אישיים או בטלפון: 052-8573768. נירית
 

OneNote

New member
ומבנה לגן איפה?

כפי שידוע כל הגנים בישוב מפוצצים ואין מבנה פנוי איפה בדיוק מתכוונים לפתוח את הגן הזה?
 

ninagil

New member
התוכנית לגן "השיש"?

אם התוכנית היא לקחת את הגן "השישי" ולהשאיר את יתר ילדי היישוב בצפיפות, לאחר שנוצר הסכמה לגבי הקטנת הגנים בשנה הבאה, חייבים להתנגד למהלך. צעד כזה תיצור אפלייה נגד חילונים שהם הרוב המוחלט ביישוב.
 

ענת קדם

New member
../images/Emo35.gifמהומה ../images/Emo35.gif

על מה המהומה . עוד לא שמענו או קראנו על אפשרות לגן קטנטן ,פיצפוני שאולי אין בו אפילו מיעוט קטנטן, קטנצ'יק של "דוסים" וכבר כאן צועקים אפליה נגד החילונים? סחתיין על הבולדוזריות .
 

ninagil

New member
שאלה של תקן

כול עוד שאין הבדל בין תקן לקיום גן רגיל (זכור לי 35) ותקן לגן דתי אין אפליה.
 

kanizond

New member
התקנים זהים

תקן מינימלי לגן ממ"ד ולגן ממלכתי רגיל הוא 15 ילדים. תקן מקסימלי לשתי המסגרות הוא 35 ילדים. לכן אין הבדל. הפליה אין בכל מקרה, כיוון שמיעוט אינו יכול להפלות את הרוב. למיטב ידיעתי, הדתיים בכפר האורנים הם מיעוט.
 

אלי בקר

New member
את בטוחה שאת ישראלית?

מיעוט לא מפלה את הרוב? מתי לאחרונה התגייס לצהל תלמיד ישיבה חרדי? אם זו לא אפליה בין מיעוט לרוב אז מה זה? לגבי תקנים זהים - זה נכון אבל התוצאה שתהיה בפועל זה גן ל15 או אפילו 20 ילדים דתיים ושאר הגנים מגיעים ל35 - זו אפליה בחסות הטימטום של אי הפרדת דת ממדינה. רק בישראל המתקדמת מוסדות חינוך ציבוריים מפלים על רקע דתי. את רוצה חינוך דתי מיוחד - תפתחי לך מסגרת פרטית כמו כל עמותה או ארגון פרטי אחר. (דמוקרטי וכדומה) כי בישוב כמו שלנו אפליה מסוג זה רק תביא נזק לך ולקהילה כולה. תחשבי על זה. האבסורד הוא שלסגור ישובים בפני חילוניים זה בסדר -זה מותר אבל להחליט שישוב הוא חילוני (שזה בדיוק כמו להחליט שישוב הוא דתי) זה כבר לא בסדר.
 

ענת קדם

New member
מר בקר יקר ואפליות

מדוע אתה מתעקש להכניס לישובנו רוחות רעות וויכוחים עקרים ושלא קיימים?חרדים? צבא ?ישובים דתיים? חילונים ? תתאר לך גן מועצה ממלכתי פנג שוואי ? גן ממלכתי יוגה ? אולי יום אחד משרד החינוך יתן לזה תקן (לא רחוק היום )ובטוח שלא מעט אמהות יתענינו וזה בסדר גמור .רק שאני לא משערת שהיית מגיב על גן מסוג לא יהודי . כרגע יש תקנים לגן ממלכתי , וגן ממלכתי דתי כאשר אמא שמעונינת הציעה פומבית לפתוח גן ממלכתי דתי,אני מאד מעונינת . אני יודעת שזה לא עולה בדעתך אבל אולי יש כמה חילונים בישוב שלא חושבים כמוך?אולי הם רואים עצמם לא רק חילונים ?אלא גם ישראלים יהודים ? אולי קיים כאן מספר קטן של אנשים דתיים וחילונים שרוצים להנחיל לילדם קצת שורשים יהודיים? מעט מסורת? ותאר לך את כל זה תחת קורת גג אחת. ממש אחרית הימים ,נכון?אנשים יצביעו ברגליים. אם ירצו חילונים ודתיים לפתוח גן כזה האפליה היא כולה שלך.ואם לא אז לא יפתח גן כזה וזה גם בסדר גמור רק שהאפליה עדיין כולה שלך. רק אוסיף ואומר שבסופו של דבר הישוב כאן מקבל כל אחד על סטיותיו הדתיות ,פולטיות ,כלכליות (סגור בפני דתיים ? סטיה אמיתית תפסת לך מר בקר יקר )מזל שרוב האנשים בישוב שלנו הם לא חילונים ולא דתיים ולא ירוקים ולא חמוצים אלא אנושיים שחיים ביחד אף על פי ולמרות דעותיך. אנושית בהחלט. ענת
 

kanizond

New member
אני ישראלית, ואתה???????

כבודו, תזכיר לי מי שמך לקבוע ישראליות מהי? בתור מי ששירתה בצה"ל ארבע שנים, שעשתה מילואים כאשה נשואה ואמא לתינוק בן פחות מחצי שנה, כנשואה לקצין בקבע, כמשלמת מיסים, ארנונה ומיסי ועד ושאר ירקות - לא אתה תדבר על ישראליותי ועל זכויותי. אי-גיוס תלמידי ישיבות הוא אכן איוולת, אך הוא אינו אפליה. כאמור, מיעוט אינו מפלה את הרוב. בתור התחלה, אני יכולה להמליץ לך לעיין בספרי הכנה לבגרות באזרחות. אם תרצה להרחיב ידיעותיך, יש באפשרותי להפנות אותך לספרות נוספת בנושאי דמוקרטיה וזכויות. אני, ויתר ההורים, איננו מחפשים חינוך דתי מיוחד - אנו מחפשים חינוך דתי ממלכתי, כזה המסופק ע"י ממשלת ישראל ע"פ חוק מאז קום המדינה. איננו מבקשים לפתוח מוסד פרטי כלשהו. לא ברור לי מדוע לילדנו מגיע פחות מלילדיך, מדוע הם צריכים לסוע מחוץ לישוב על-מנת לקבל חינוך ההולם את השקפת עולמם ומגיע להם ע"פ חוק. אני, בדיוק כמוך, מתנגדת להקמת ישובים סקטוריאלים, הממיינים את אוכלוסייתם מסיבות שונות מגוונות (להזכירך, לא רק ישובים חרדיים יש במדינת ישראל...) וזו בדיוק הסיבה שבחרנו לגור ביישוב פתוח שאינו ממיין את תושביו. זו הסיבה שתושבי הישוב זכאים לסיפוק מגוון צרכיהם, בין אם הם צרכים דתיים ובין אם אחרים. בשולי הדברים אציין שבחשבון פשוט: אם ירדו 15-20 ילדים שלומדים כיום בחמשת הגנים הממלכתיים, הרי שהצפיפות בהם תרד ב3-4 ילדים בגן, כך שאפילו אתה יכול להנות מה"אפליה". לסיום - נראה שיש לך הרבה שיעורי בית לעשות... כיוון שבעבר גם לימדתי - אשמח לעזור לך!
 

idopel

New member
זה לא בדיוק נכון

חישבו לדוגמא: יש 60 ילדים ביישוב, חילוניים, ייפתחו 2 גנים יש 60 ילדים ביישוב מתוכם 16 דתיים ייפתחו 3 גנים, אחד במיוחד רק לדתיים. אגב, אם נצהיר ש 16 ילדים הם אוהבי טבע/צימחונים/בודהיסטים... עדיין יפתחו רק שני גנים. יש כאלו שיקראו לזה אפליה.
 

kanizond

New member
על חישובים כמותיים, זכויות וסובלנות

זו בדיוק המשמעות של קהילה מגוונת המורכבת מאנשים עם צרכים שונים. זו בדיוק המשמעות של לקבל את האחר והשונה ממך. האם השוני הזה כל-כך מפריע לך שאינך מסוגל לסבול אותו בסביבתך? האם עיניך כ"כ צרות באחר, שיקבל את מה שמגיע לו ע"פ דין, אפילו אם באופן זמני ונקודתי מצבו טוב משלך? הרי אל תשכח שבלהיות מיעוט יש מחירים לא קלים. אם תשאל כל אחד מהאנשים המעוניינים בפתיחת גן ממ"ד, כולם היו מעדיפים שיהיה גן כזה עם שלושים ילדים. המשמעות היתה שלילדיהם יהיו יותר חברים הדומים להם באורח חייהם (אולי אינך יודע, אבל קשה מאד לגדל ילד ששונה מחבריו באופן מהותי), שיהיו יותר מתפללים בבית-הכנסת, שיהיה מניין כל יום, שכאשר ילדיהם ירשמו לבתי-ספר מחוץ ליישוב יהיו להם חברים מאותה הכיתה שגם גרים בשכנות אליהם. אל תשכח שאנשים אלו עושים כיום בחירות מאד קשות עבורם: מוותרים על חינוך התואם את השקפת עולמם או שמעניקים אותו במחיר של בידוד חברתי לילדם - להוציא ילד בגיל רך בשנים ללמוד מחוץ למקום מגוריו משמעותו ניתוקו החברתי הן משכניו והן מחברת הילדים במסגרת החינוכית בו הוא לומד. ובאשר לגנים ייחודיים לחובבי טבע ולצמחונים: באסכולה של זכויות האדם ישנן הגדרות אילו קבוצות ייחודיות זכאיות להכרה בצרכיהן המיוחדים, בהתאם לקריטריונים שונים. הפילוסופים יוסף רז ואבישי מרגלים מיטיבים, לדעתי, להגדירם: על הקבוצה הזכאית לעמוד בשישה קריטריונים מצטברים, שלא נועדו לספק הגדרה משפטית מעשית, אלא לבודד את הקבוצות שדרכן ניתן להסביר את חשיבות ההגדרה העצמית עבורן. המפתח שסייע בבחירת הקריטריונים היה חשיבות הקבוצות לרווחת חבריהן. הקריטריונים: 1. לקבוצה תרבות חודרת (pervasive culture) וזהות החברים בקבוצה ורווחתם מוכרעות, לפחות חלקית, ע"י תרבות זו ורווחתה. לתרבות יש יותר מהיבט אחד של החיים, הבאים לידי ביטוי בקשת נרחבת של נושאים. זהו לב העניין של הזכות להגדרה עצמית. 2. האנשים הגדלים בקבוצה ירכשו את תרבותה ו"יסומנו" ע"י מאפייניה. ואולם, הסימון אינו לנצח, מאחר שאנשים יכולים לעזוב את תרבותם ולהגר לתרבות אחרת . 3. תנאי כפול ומצטבר: א. הפרט עומד בתנאים שבגללם ניתן לזהותו כחבר הקבוצה מבחינה אובייקטיבית. ב. חברי הקבוצה האחרים מכירים בו כחלק מהקבוצה וכחבר בה . 4. לחברות בקבוצה יש חשיבות לזהות העצמית של היחיד. נדבך אחד: המאפיינים של השייכות לקבוצה הם כאלו, שהחברה החיצונית מסוגלת לזהות את החבר כשייך לקבוצה ולמקמו בחברה הגדולה יותר. נדבך שני: החברות בקבוצה כזו חשובה לכל אדם ע"מ ליצור לעצמו זהות. 5. החברות בקבוצה היא עניין של שייכות ולא של הישג וההתאמה נקבעת ע"י קריטריונים לא וולונטרים. חברות בטוחה חשובה לרווחת היחיד. 6. הקבוצה גדולה ואנונימית, דבר המחייב אותה לפתח תרבות לשם זיהוי הדדי של החברים, טקסים שיחברו ביניהם וכולי. לקבוצות העומדות בקריטריונים ישנם שני היבטים מרכזיים: א. תרבות חודרת. ב. החברות בהן חשובה לזהות העצמית של היחיד. (מתוך: A. Margalit & J. Raz "National Self-Determination" in The Rights of Minority Cultures (New York, ed. by W. Kymlicka, 1995) 79,85-92) זכויות דת הוכרו בין הראשונות, היסטורית ומהותית. לכן יש הבדל בין גן דתי לגן אוהבי הטבע. בהתאם למציאות הישראלית, ישנו מנגנון מסודר לפתיחת מוסדות חינוך לאנשים עם צרכים דתיים - יהודים דתיים, מוסלמים ונוצרים. באם יתעורר צורך אמיתי בכך, יש להניח שגם זכותם של מיעוטים המחזיקים בדת הבודיהיסטית תוכר ויפתחו עבורם מסגרות ייחודיות. אני מתנצלת מראש על אורך תגובתי ועל אופיה הדידקטי, אך חורה לי שבשם חוסר היכולת של אנשים לקבל את השונה מהם הם מוכנים להתפרק מכל ערכיהם וערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית: זכויות מיעוטים הם מנשמת אפה של הדמוקרטיה, ולא רק שלטון הרוב.
 

ninagil

New member
יחד היא עמותה

יחד היא עמותה ולא נתמכת על ידי החינוך הציבורי האורתודוקסי. הבן שלי היה שנתיים בגן אנתרופוסופי אבל לא הייתי חושבת לארגן הורים כדי לפצל את החינוך בקהילה שלנו שהוא ממלכתי.
 

kanizond

New member
גן בסגנון של "יחד"

חשבנו גם על זה. אכן רוב האנשים שהתלקטו ליוזמה זו מעוניינים בגן מסוג זה. אולם, "יחד" עצמם אינם מעוניינים להרחיב את פעילותם ליישוב אחר והקמת גן כזה באופן עצמאי דורשת משאבים רבים, כולל זמן, והשקעה רבה, שאין לאף אחד מהמעורבים כרגע (אם לך יש את האנרגיות הדרושות לכך - יהיו רבים שישמחו להצטרף אליך). גן ממ"ד נראה, כרגע, כפתרון הטוב ביותר שניתן להשיג בזמן קצר יחסית.
 

kanizond

New member
ועוד דבר

גן ממ"ד, כמו כל מוסד ממ"ד אחר, פתוח גם בפני אנשים שאינם דתיים, בתנאי שהם מוכנים לקבל על עצמם את כללי ההתנהגות של המסגרת החינוכית הזו.
 

אלי בקר

New member
עדיין לא הבנתן

אין לזה שום קשר למיעוט או לא מיעוט. אני תומך נלהב של הפרדת דת ממדינה. זה האסון של מדינתנו. משתמשים בדמוקרטיה להצדקת מעשים בחסות הדת שהם אנטי דמוקרטיים לחלוטין. אחרי ההרצאה המאד ארוכה שלך אני לא מצליח להבין למה בחרת לגור בישוב שהוא 95 % חילוני כאשר יש ישובים שהם 100% דתיים ושם ילדיך לא יסבלו מכל הבעיות שאת מעלה כאן. זה אפילו חוקי אצלהם למנוע מחילוניים לבוא לגור שם ולחיות את חייהם כראות עיניהם כי זה "פוגע" ברגשות הדתיים. הדמוקרטיה פועלת בארצנו רק בכיוון אחד לצערי. החילוניים צריכים להיות נאורים וסבלניים ולקבל הכל בשמחה. הדתיים מצד שני מאד רגישים לכל דבר שקשור בחופש לחיות כל אדם כרצונו. בגלל זה אין תחבורה ציבורית בשבת ובגלל זה אין עסקים פתוחים בשבת ועוד ועוד. הדתיים במדינה פולשים לחופש של החילוניים בצורה בוטה וללא קשר לאמונתם. עובדה שבחו"ל גם בשכונות יהודיות זה לא קיים- שם כולם מכבדים את חופש הפרט. זו הסיבה שהחילוניים בישובים שלהם חוששים מן הדתיים. לא בגלל שהם דתיים אלה כי מייד הם דורשים הצרת החופש של החילוניים גם אם הם מיעוט קטן. מזכיר לך איך צעקו כאן על מסיבת סילבסטר ביום שישי. תכבדו את החופש שלנו -תקבלו גם כבוד לאמונה שלכם.
 

kanizond

New member
בעיות בהבנת הנקרא

מר בקר היקר, כנראה שאינך מיטיב להבין את שאתה קורא. לא נותר לי אלא להפנות אותך לדברים שכבר כתבתי ולהמליץ לך לקרוא אותם שוב יותר לאט. אם אתה עדיין לא מבין תבקש ממשהו שיסביר לך. ואגב - כדאי שבאותה הזדמנות יסבירו לך גם מושג או שניים בדמוקרטיה וגם את המשמעות של "הפרדת הדת מן המדינה". דבר אחר - איך אתה חושב שגן ממלכתי דתי בישוב יצר את צעדיך ויפגע באורח החיים החופשי שלך?
 

אלי בקר

New member
אין לי בעיות בהבנת הנקרא

את פשוט חושבת שאנחנו מנותקים מן המציאות זה מתחיל בגן ומסתיים במכירת הבית שלי בהפסד כספי ניכר. עברתי את החוויה הנ"ל בשכונת רמות בירושלים לפני מספר שנים. מתחיל כיבוש זוחל ובסוף אתה הופך למיעוט שמפריע ל"רגשות" השכנים שלך אם אתה מדליק מנגל בשבת. תתחברי למציאות הישראלית - את כנראה חיה במגדל השן של הפילוסופיה. תקראי קצת עיתונים מקומיים ותראי מה מתרחש במספר שכונות במודיעין. המאבקים כבר התחילו. אני מעדיף למנוע זאת מראש. יש מספיק ישובים שמתאימים לדרך החיים שלך שלא מוכנים לקבל את דרך החיים שלי.
 

ענת קדם

New member
סבלנות וסובלנות../images/Emo184.gif

הענין הוא לא דת ומדינה אצלך בכל אופן למיטב הבנתי אתה מעונין להפריד בין מגורי חילונים דתיים (זה הקטע שלך וזה מה שמקפיץ אותך). את קברניטי לפיד מטריד המעבר שלנו בכבישם ולא אכפת להם מאיפה ניסע רק שלא נטריד אותם ותראה כמה רחוק הם מוכנים ללכת. אנשים אחרים כועסים בצדק או שלא בגלל במה ליד ביתם. אחרים בגלל מזבלה ליד ביתם . בקיצור כל אחד עם הטרדות הקטנות גדולות שלו. החוכמה היא ללמוד להיות סבלנים לצרכים של הזולת לתת מעצמך לוותר לפעמים ,לא חייבים לקרוא תיגר בכל פעם שמישהו עובר קרוב מדי לגבולות שלנו . מותר וצריך לפעמים לוותר לחייך לתת זכות קדימה ולא לחשוף שיניים וציפורניים בכל פעם שמישהו רוצה משהו שאותו אנחנו לא מקבלים,אולי יהיו פחות תאונות דרכים אפילו. בברכה קדם ענת.
 
למעלה