פתיחת מסוף תחבורה ציבורית בחריש

EHP12

Well-known member
אם הם מגיעים לעיר בשעות שאין תחבורה עירונית (או יש, אבל בתדירות נמוכה מאוד) עדיף שיפזרו בעיר
בעידן האפליקציות, להבדיל בין חלופות זה דבר סופר מבלבל.

למשל לקווים 65,104 יש חלופת ערב שנובעת מכך שהשער לבית חולים, שליד מסוף קציר נסגר ב-21:00. אז נוסע רואה ש-65 אחרון מתל אביב ב-19:30, למרות שהוא עובד עד 11 בלילה, בגלל החלופה. היא תופסת שורה מיותרת ב-505, והכי גרוע כשאתה רוצה לראות את המסלול, הוא נותן לך כמה אופציות שלא נאמר עליהן באופן מפורש מה ההבדל ביניהן.

הפתרון כמו שעשו בערים אחרות, זה להפעיל את השירות העירוני עד שעות מאוחרות.
 

מוישי67

Active member
בעידן האפליקציות, להבדיל בין חלופות זה דבר סופר מבלבל.
נכון מאוד, האפליקציות צריכות להציע כברירת מחדל תצוגה שכוללת את כל החלופות, וכשנכנסים לרשימת התחנות - יש להציג את רשימת התחנות בחלופה הראשית, ולהנגיש אפשרות החלפת התצוגה בין החלופות השונות.

הפתרון כמו שעשו בערים אחרות, זה להפעיל את השירות העירוני עד שעות מאוחרות.
ברור שזה הפתרון, אבל הוא פשוט לא מבוצע ברוב המקומות, והוא דורש תוספת תקצוב שמשרד התחבורה לא משחרר בקלות
 

מוישי67

Active member
שום תוספת תקציב. בקילומטרים שעולים לך לעשות את הטיול הזה בעיר לקו הבינעירוני, אתה נותן אותם לקו העירוני.
1. אתה לא יודע מתי בדיוק האוטובוס הבינעירוני יגיע לעיר, אז אתה צריך לתת מספר נסיעות לקו העירוני.
2. מסלולי הקווים העירוניים שונים ממסלול הפיזור של הקו הבינעירוני האחרון, ולכן תצטרך להפעיל מספר קווים עירוניים, כל אחד מהם מספר נסיעות, רק בשביל לחסוך את הטיול של הקו הבינעירוני. (לא מדובר פה על עשרות אוטובוסים בינעירוניים שמטיילים בעיר, מדובר על בודדים)
מבחינת תקצוב נטו זה ודאי יותר יקר.
(גם תפעולית יותר קל להאריך לנהג את המסלול, מאשר להפעיל מספר נהגים במספר קווים עירוניים)
 

Ccyclist

Well-known member
1. אתה לא יודע מתי בדיוק האוטובוס הבינעירוני יגיע לעיר, אז אתה צריך לתת מספר נסיעות לקו העירוני.
2. מסלולי הקווים העירוניים שונים ממסלול הפיזור של הקו הבינעירוני האחרון, ולכן תצטרך להפעיל מספר קווים עירוניים, כל אחד מהם מספר נסיעות, רק בשביל לחסוך את הטיול של הקו הבינעירוני. (לא מדובר פה על עשרות אוטובוסים בינעירוניים שמטיילים בעיר, מדובר על בודדים)
מבחינת תקצוב נטו זה ודאי יותר יקר.
(גם תפעולית יותר קל להאריך לנהג את המסלול, מאשר להפעיל מספר נהגים במספר קווים עירוניים)

מסלול פיזור של אוטובוס בינעירוני משרת רק את מי שהגיעו בו לאותה העיר. אוטובוס עירוני מתחנה מרכזית משרת נוסעים ממספר אוטובוסים בינעירוניים וכן את תושבי העיר.

מספר קווים עירוניים יכולים לתת שירות בצירים ישירים לשכונות מסויימות בעוד שאוטובוס בינעירוני צריך לעשות סיבובים שלמים כדי לשרת שכונות רבות.

יש סיבה טובה לכך שבמרבית העולם התח"צ היררכית.
 

מוישי67

Active member
מסלול פיזור של אוטובוס בינעירוני משרת רק את מי שהגיעו בו לאותה העיר. אוטובוס עירוני מתחנה מרכזית משרת נוסעים ממספר אוטובוסים בינעירוניים וכן את תושבי העיר.

מספר קווים עירוניים יכולים לתת שירות בצירים ישירים לשכונות מסויימות בעוד שאוטובוס בינעירוני צריך לעשות סיבובים שלמים כדי לשרת שכונות רבות.

יש סיבה טובה לכך שבמרבית העולם התח"צ היררכית.
לא צריך שכל האוטובוסים הבינעירוניים יעשו פיזור בעיר, אלא רק אלו שמגיעים לעיר בשעות מאוד מאוחרות בלילה
 

Ccyclist

Well-known member
לא צריך שכל האוטובוסים הבינעירוניים יעשו פיזור בעיר, אלא רק אלו שמגיעים לעיר בשעות מאוד מאוחרות בלילה

עדיף להפעיל קווים עירוניים עד חצי שעה או שעה מהגעת הבינעירוני האחרון.

אוטובוס עירוני של 60 מקומות במסלול סיבובי בן 20 דקות בעיר קטנה כמו חריש יכול להסיע מעל 300 נוסעים בממוצע לשעה. אוטובוס בינעירוני בקיבולת זהה יסיע למעשה בין 20 ל 30 נוסעים בממוצע לשעה כי צריך לחלק את מספר הנוסעים במספר שעות הנסיעה כדי למדוד יעילות כוללת.

במערכת שמתקשה להתמודד עם רמת השירות המוכתבת לה - עדיף לסיים את הבינעירוניים במסוף גדי להגדיל את מספר הנוסעים הממוצע בשעה - חיסכון של חצי שעה ומעלה בקווים עם איסוף עירוני בשני הצדדים. את הנסועה עדיף להעביר לאמצעי עירוני שמסיע יותר נוסעים באותו פרק זמן.

היוצא מן הכלל היחיד הוא אם הפיזור היה ב 3-4 תחנות לאורך דרך ארץ. זה מסלול "רכבתי" המתאים לפיזור אקספרס. איכשהו אני בספק שזה המקרה בארץ הסיבובים והספגטי.
 

מוישי67

Active member
עדיף להפעיל קווים עירוניים עד חצי שעה או שעה מהגעת הבינעירוני האחרון.
אז במקרה של חריש, אתה רוצה להפעיל מספר קווים עירוניים בתדירות, עד השעה 3 בלילה.
אוטובוס עירוני של 60 מקומות במסלול סיבובי בן 20 דקות בעיר קטנה כמו חריש יכול להסיע מעל 300 נוסעים בממוצע לשעה. אוטובוס בינעירוני בקיבולת זהה יסיע למעשה בין 20 ל 30 נוסעים בממוצע לשעה כי צריך לחלק את מספר הנוסעים במספר שעות הנסיעה כדי למדוד יעילות כוללת.
זו טענה נכונה באופן כללי, אבל אינה רלוונטית לשעות הלילה המאוחרות, בשעות אלו אין צורך להסיע 300 נוסעים בממוצע לשעה, יש סה"כ עשרות בודדות של נוסעים (ולפעמים אפילו פחות) שצריכים לנסוע בעיר בשעות האלו. (100% מהם מגיעים לחריש מתל אביב בקו 632). ובשביל זה, הארכת המסלול הוא הפתרון היעיל יותר.
 

Ccyclist

Well-known member
אז במקרה של חריש, אתה רוצה להפעיל מספר קווים עירוניים בתדירות, עד השעה 3 בלילה.

זו טענה נכונה באופן כללי, אבל אינה רלוונטית לשעות הלילה המאוחרות, בשעות אלו אין צורך להסיע 300 נוסעים בממוצע לשעה, יש סה"כ עשרות בודדות של נוסעים (ולפעמים אפילו פחות) שצריכים לנסוע בעיר בשעות האלו. (100% מהם מגיעים לחריש מתל אביב בקו 632). ובשביל זה, הארכת המסלול הוא הפתרון היעיל יותר.

תלוי כמה בינעירוניים מגיעים לחריש ומסתובבים בה תוך כדי התרוקנות.

אם מתרוצצים בה 5-10 אוטובוסים בינעירוניים מכל מני מקומות שונים - זה מאד בזבזני בהשוואה ל 2-3 אוטובוסים מקומיים מהמסוף.

אפילו אם האוטובוס הבינעירוני מגיע לעיר מלא - ככל שהוא נוסע הוא מתרוקן מבלי להעלות וככל שהוא ממשיך התועלת ממנו יורדת.

ל 632 יש מסלול ספגטי בעיר. מצאתי אותו. לפי המידע בגוגל לוקח 26 דקות לבצע את מסלול הפיזור שלו בחריש.

גם בגוש דן יש לקו קטע מאסף של 25 דקות בגלל הבחירה האומללה לשלוח אותו דרך בגין ונמיר במקום שיסע דרך האיילון ויסתיים במסוף 2000 או באוניברסיטה

לקחו קו של כ 70 ק"מ ובמקום שיהיה יעיל הפכו אותו למאסף ומייגע.

כשלוקחים קו בינעירוני לתל אביב, שיתכן ומוצדק שיהיו בו 2-3 תחנות ביניים, והופכים אותו למאסף - מקבלים תח"צ לא יעילה שמעודדת את מי שיכול - לנהוג.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240530-062534_Maps.jpg
    Screenshot_20240530-062534_Maps.jpg
    KB 662.8 · צפיות: 0

מוישי67

Active member
גם בגוש דן יש לקו קטע מאסף של 25 דקות בגלל הבחירה האומללה לשלוח אותו דרך בגין ונמיר במקום שיסע דרך האיילון ויסתיים במסוף 2000 או באוניברסיטה
בתל אביב המסלול די ישיר
ממרכזית דרך המסגר, רכבת מרכז, ונמיר. הקו נוסע בנת"צ לאורך כמעט כל המסלול בת"א.
למי שעולה במסוף 2000 זה לא משנה שהאוטובוס התחיל כבר במרכזית, ולמי שעולה במרכזית שווה לעלות עליו כבר שם, אין מהמרכזית למסוף 2000 קו עירוני מהיר וישיר יותר מאשר המסלול של 632 במקטע הזה.
לא הייתי קורא לזה "קו מאסף" בגלל ת"א, זה מסלול ישר ומהיר.

ל 632 יש מסלול ספגטי בעיר. מצאתי אותו. לפי המידע בגוגל לוקח 26 דקות לבצע את מסלול הפיזור שלו בחריש
מסלול הפיזור של 632 בחריש הוא רק בנסיעות הלילה, בהן אין תחבורה עירונית/מקומית.
 

Ccyclist

Well-known member
בתל אביב המסלול די ישיר
ממרכזית דרך המסגר, רכבת מרכז, ונמיר. הקו נוסע בנת"צ לאורך כמעט כל המסלול בת"א.
למי שעולה במסוף 2000 זה לא משנה שהאוטובוס התחיל כבר במרכזית, ולמי שעולה במרכזית שווה לעלות עליו כבר שם, אין מהמרכזית למסוף 2000 קו עירוני מהיר וישיר יותר מאשר המסלול של 632 במקטע הזה.
לא הייתי קורא לזה "קו מאסף" בגלל ת"א, זה מסלול ישר ומהיר.


מסלול הפיזור של 632 בחריש הוא רק בנסיעות הלילה, בהן אין תחבורה עירונית/מקומית.

הבחירה במסגר - בגין - נמיר זה בפירוש בחירה במקטע עירוני מאסף בתוך תל אביב.

קו ממקום כמו חריש לא צריך לפזר נוסעים לאורך 10 תחנות ביניים בתחום העיר תל אביב או 15 תחנות אם סופרים גם את הרצליה.

ממרחק כזה עדיף שהקו יגיע ישירות למסוף 2000 ויסתיים שם, מקסימום שתהיה לו תחנת ביניים ברכבת הרצליה שתאפשר מעבר לקווי נמיר מרעננה והרצליה שעוברים שם.

ברכב פרטי חריש למסוף 2000 זה פחות משעה, דרך כבישים 6, 5, 20. זמן הנסיעה הרשמי של קו 632 הוא 1:34 בגלל ריבוי התחנות והפיזור.

לפי מפות גוגל הקו מפזר בתוך חריש גם ב 1 בצהריים. מוצרף תצלום מסך של נסיעה ספציפית.

אני מבין את הנוחות לנוסע, אך יש כאן בעיה של מכפלות.

ככל שאתה מפעיל יותר ויותר קווים ספציפים - כך אתה מותח את הכיסוי של המערכת ומשלם בתדירות כי אי אפשר להפעיל אלפי או עשרות אלפי קווים לכל נסיעה ספציפית בלי לשלם את המחיר בתדירות.

כשיש לך קווים עירוניים בעיר המקור, בינעירוניים, ועירוניים בערי היעד - אתה מייצר את המכפלה שמאפשרת מספר אופציות גדול יותר בפחות קווים שתדירותם גדולה יותר.

10×10×10=1000. אם אתה בוחר באופציה של ניהול העסק כמכפלה אתה יותר את ה 1000 באמצעות תדירות והחלפה, אם אתה בוחר לנהל אותו כ 1000 קווים אתה מגביל אותו כי יש רק אופציה רלבנטית אחת שצריך להמתין לה זמן רב.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240530-101850_Maps.jpg
    Screenshot_20240530-101850_Maps.jpg
    KB 651.7 · צפיות: 0

מוישי67

Active member
לפי מפות גוגל הקו מפזר בתוך חריש גם ב 1 בצהריים. מוצרף תצלום מסך של נסיעה ספציפית.
זה מה שהיה עד היום.
השרשור פה מדבר על מה שיקרה החל מיום שישי הקרוב, עם פתיחת המסוף החדש בכניסה לחריש.
החל מיום שישי הקרוב, 632 יפזר רק מאוחר מאוד בלילה, בשעות שבהן יש 0 ביקוש לנסיעות עירוניות/מקומיות.
 

Ccyclist

Well-known member
זה מה שהיה עד היום.
השרשור פה מדבר על מה שיקרה החל מיום שישי הקרוב, עם פתיחת המסוף החדש בכניסה לחריש.
החל מיום שישי הקרוב, 632 יפזר רק מאוחר מאוד בלילה, בשעות שבהן יש 0 ביקוש לנסיעות עירוניות/מקומיות.

אם זו חלופת לילה בלבד, ואם ייעלו אותה ל 3-4 תחנות על דרך ארץ במקום מסלול הספגטי הקיים - זה נסבל.

הבעיה היא שזה לא הקו היחיד לחריש בשעות הלילה ושיש לעיר קווים ממקומות הרבה פחות מרכזיים מתל אביב בגלל שיישבו בה אוכלוסיות "דלת לדלת".

אל תגיד לכיכריסט של כיכר ציון בעבר וחובב גדול של טיב טעם רעננה ב 3 בבוקר שאין בישראל דרישה לתח"צ מקומית בלילה.
 

EHP12

Well-known member
1. אתה לא יודע מתי בדיוק האוטובוס הבינעירוני יגיע לעיר, אז אתה צריך לתת מספר נסיעות לקו העירוני.
2. מסלולי הקווים העירוניים שונים ממסלול הפיזור של הקו הבינעירוני האחרון, ולכן תצטרך להפעיל מספר קווים עירוניים, כל אחד מהם מספר נסיעות, רק בשביל לחסוך את הטיול של הקו הבינעירוני. (לא מדובר פה על עשרות אוטובוסים בינעירוניים שמטיילים בעיר, מדובר על בודדים)
מבחינת תקצוב נטו זה ודאי יותר יקר.
(גם תפעולית יותר קל להאריך לנהג את המסלול, מאשר להפעיל מספר נהגים במספר קווים עירוניים)
תפעולית הרבה יותר קל להפעיל קו עירוני קצר, במיוחד בעיר לא גדולה כמו חריש. מאשר קו בינעירוני שעובר הרבה בדרך. והשירות הפנים עירוני וכן זה שבא מבנימינה וחדרה ממילא עובד עד שעות מאוחרות. באשקלון למשל, הסיבוב בשכונות בלילה של הקווים המגיעים מתל אביב וירושלים, הם זכר לכך שעד ש"דן בדרום" נכנסו השירות העירוני הסתיים ב-22:00. כאן זה לא המקרה.
 

מוישי67

Active member
והשירות הפנים עירוני וכן זה שבא מבנימינה וחדרה ממילא עובד עד שעות מאוחרות.
האוטובוסים האחרונים מתל אביב מגיעים לחריש בסביבות 2 בלילה.
אין קווים עירוניים בחריש בשעות האלו, וגם קשה לתזמן את שעת ההגעה של 632, אז תצטרך להפעיל בתדירות גבוהה יחסית (כדי שאנשים לא ירגישו תקועים באמצע הלילה במסוף) כמה קווים עירוניים, לכמה שכונות בחריש, לפחות עד 2 וחצי בלילה. זה יקר יותר מאשר טיול בעיר של 632 האחרון (או 2 האחרונים), ואני לא חושב שיש ביקוש לנסיעה פנימית של תושבי העיר בשעות האלו, כך שהביקוש היחיד לקווים הפנימיים בשעות האלו יהיה של הנוסעים מתל אביב. הם סתם יסעו ריקים (למעט הנסיעות שייצאו בדיוק כשהבינעירוני יגיע) וידרשו יותר נהגים ויותר אוטובוסים מאשר הארכת מסלול ל632
 
הגישה הנכונה ללילה:
עד שעה סבירה (נגיד 21:00, תלוי במאפייני העיר) - הפעלת הקווים העירוניים במתכונת רגילה, אולי בלו"ז מצומצם; ללא פיזור לבין-עירוניים
שעות מאוחרות (עד חצות בערך) - קווים עירוניים מיוחדים ("קווי לילה") במסלולים מקוצרים ביחס לקווים העירוניים הרגילים (מסלולים פחות מפותלים, איחוד קווים וכד'); ללא פיזור לבין-עירוניים. "קווי הלילה" האלה גם יכולים להיות המתכונת הנכונה למוצ"ש, ליום העצמאות וכד'.
בשעות המתות (אחרי חצות או 1:00, תלוי בעיר), כשהביקוש לנסיעות עירוניות הוא אפס וגם הקווים הבין-עירוניים כבר לא תדירים (אוטובוס מהעיר הגדולה פעם בשעה) - פיזור
 

EHP12

Well-known member
הגישה הנכונה ללילה:
עד שעה סבירה (נגיד 21:00, תלוי במאפייני העיר) - הפעלת הקווים העירוניים במתכונת רגילה, אולי בלו"ז מצומצם; ללא פיזור לבין-עירוניים
שעות מאוחרות (עד חצות בערך) - קווים עירוניים מיוחדים ("קווי לילה") במסלולים מקוצרים ביחס לקווים העירוניים הרגילים (מסלולים פחות מפותלים, איחוד קווים וכד'); ללא פיזור לבין-עירוניים. "קווי הלילה" האלה גם יכולים להיות המתכונת הנכונה למוצ"ש, ליום העצמאות וכד'.
בשעות המתות (אחרי חצות או 1:00, תלוי בעיר), כשהביקוש לנסיעות עירוניות הוא אפס וגם הקווים הבין-עירוניים כבר לא תדירים (אוטובוס מהעיר הגדולה פעם בשעה) - פיזור
זה רע. מהסיבה שאתה מעמיס על ה-505 (השלט הצהוב על התחנת אוטובוס) עוד שורות רק בשביל הקווי לילה האלה. שלא לדבר על אפליקציות.
 
למעלה