שווה לראות!!!
ראשית מקווה שזו לא חוצפה לפתוח "ענף" חדש ב-"פתיל" הזה, פשוט הולך להתיחס לכל מני הדברים שנמאמרו לעיל. בעניין הללכת או לא ללכת: תפסיקו להיות "סנובים" כאלו, ו-(כן, תנמיכו ציפיות לכל מקרה) ותשבו שלוש שעות ותתענגו!, הרי כל הזדמנות לראות/לשמוע את הסיפור המדהים הזה, בכל צורה שהיא, ראויה ומבורכת היא. זה בכל מקרה מה שאני הולך לעשות ביום חמישי הקרוב!. וברצינות: ממה שקראתי ושמעתי, אכן יש מקום לחששות, כלומר, מכל מה שנאמר ונכתב, מהפרומואים האתרים וכו´ אני כבר יודע למה לצפות. ודווקא הנאמנות למקור בה מתהדר הסרט, היא הבעייתית. בתקציב של (כמה זה היה?) מאות מליוני דולרים, הם חייבים ללכת על הצלחה, וזה מובן. לכן נראה לי שהסרט יפנה אל ´המכנה המשותף(ה´טולקיאני´ הנמוך ביותר´ שמין הסתם זה לא דבר נמוך בכלל, ובכל-זאת. באחד הרעיונות, טען פיטר ג´קסון, כי רק עתה נוצרה הטכנולוגיה הקולנועית הראויה, ליצירת הסרט "שר הטבעות". זאת כמובן אמירה מפוקפקת למדי, מאחר והטכנולוגיה היחידה, ששימשה את ג.ר.ר טולקין, היתה עט ונייר. אבל גם זה אינו פוסל ואף אינו מוריד מערכו של הסרט. כאן ובהמשך, אשתמש במאמר של טולקין: "About Fairy Tales" מתוך "Tree and Leef", ששמעתי שתורגם לאחרונה לעברית. שווה, דרך-אגב, את המאמץ!. במאמר הזה, מגדיר טולקין ´מרחב´ - Faerie, על-מנת לקצר, המרחב של ה-´פנטזיה´. המרחב שבו מתקיים הקסם, שנמצא (בין השאר) ב-"שר הטבעות". טולקין, מזהיר שם משימוש במנגנונים מובהקים, או מנגנונים שחושפים את עצמם, כדוגמא הוא מגדיר מחוץ למרחב הזה את "עליסה בארץ הפלאות" של קארול, מכיוון שהוא משתמש במנגנון החלום, או "משלי חיות" שמשתמשים במנגנון ה-האנשה, וכו´. כך גם השימוש באפקטים וטכנולוגיה הוא מסוכן, מסוכן במובן של ניפוץ הפנטזיה. לכן עוד נקודה בה הסרט והביקורות שכבר נכתבו עליו מתהדרים בה: יצירת מופת קולנועית, ופרשנות אישית של ג´קסון, היא נקודה מפוקפקת. אני רק חובב של קולנוע, (וחשוב להדגיש שאינני בין ברי המזל הבודדים שכבר איך שהו ראו את הסרט) יכול להיות שיהיה פה איזה שהו חידוש מבחינת האפקטים וכיוצ"ב. את זה אשאיר למקצועני הקולנוע לבדוק, אולם זה כשלעצמו אינו חידוש. גם מבחינת הפרשנות האישית, לא ניראה לי שתיהיה פה כל חדשנות או נועזות (אם הוביטים/אלפים/אורקים/גולום וכו´ נראים כך או אחרת). נועזות בפרשנות אישית תהייה התייחסות שונה לגמרי למכלול השלם. אבל במקרה כזה הסרט יפנה רק לטעם מסויים, לקהל מסויים, ולא יצדיק השקעה כזאת. דוגמא לפרשנות כזאת, הסרט קארוואג´יו, שבו דמויות ואירועים מהמאה ה-16 מובאים במעטפת עכשווית של המה ה-20.... ויש לי עוד כמה דברים להגיד, אבל אשאיר את זה לפעם אחרת.