צדיק ורע לו, רשע וטוב לו
זאת השאלה בדין שנערך בעולם הזה, גם משה רבינו שאל את זה ("הוריני נא את דרכך" בספר במדבר), וגם ספר איוב עסוק בשאלה הזו (איוב סובל, ובאים אליו חבריו שמנסים לתרץ מדוע הוא סובל). והתשובה גם למשה וגם לאיוב היא -"לא דרכי דרכיכם, ולא מחשבותי מחשבותיכם". כן, זה מרגיז. כן, זה מתסכל. כן, זהו כורח המציאות. אדם מאמין נדרש לקיים מצוות- בלי לראות שכר. ובדרך כלל הוא לא מקבל שכר בעולם הזה, כי אם בעולם הבא. כתוב : "אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא" - קרן זהו הבסיס כמו אדם שמפקיד בבנק 100 ש"ח ואחרי כמה זמן יש לו 105 ש"ח, ה 100 זה הקרן וה 5 זה הפירות. כלומר, שקרן תמיד יש. אבל בעולם הבא. פירות... לפעמים יש ולפעמים אין- וזה בעולם הזה.
זאת השאלה בדין שנערך בעולם הזה, גם משה רבינו שאל את זה ("הוריני נא את דרכך" בספר במדבר), וגם ספר איוב עסוק בשאלה הזו (איוב סובל, ובאים אליו חבריו שמנסים לתרץ מדוע הוא סובל). והתשובה גם למשה וגם לאיוב היא -"לא דרכי דרכיכם, ולא מחשבותי מחשבותיכם". כן, זה מרגיז. כן, זה מתסכל. כן, זהו כורח המציאות. אדם מאמין נדרש לקיים מצוות- בלי לראות שכר. ובדרך כלל הוא לא מקבל שכר בעולם הזה, כי אם בעולם הבא. כתוב : "אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא" - קרן זהו הבסיס כמו אדם שמפקיד בבנק 100 ש"ח ואחרי כמה זמן יש לו 105 ש"ח, ה 100 זה הקרן וה 5 זה הפירות. כלומר, שקרן תמיד יש. אבל בעולם הבא. פירות... לפעמים יש ולפעמים אין- וזה בעולם הזה.