צדיק ורע לו, רשע וטוב לו.

איתמר770

New member
צדיק ורע לו, רשע וטוב לו.

משה רבינו שואל "הוריני נא את דרכך", ומקבל את התשובה "כי לא יראני האדם וחי". רש"י מפרש שמשה רצה לדעת מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו. וזו גם השאלה שמובילה את ספר איוב, שהיה צדיק- ונהיה לו רע. ובעצם, התשובה כתובה בנביא "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכיי... כי גבהו שמים מארץ, כן גבהו דרכי מדרכיכם, ומחשבותי ממחשבותיכם" (ישעיה נה). כן, זה קשה. כן, זה מרגיז. כן, זו האמת. למרות שלנו נראים דברים שלא צריכים לקרות, ולא פייר שקרו (שלהבת פס, השואה, וכו'). זו המציאות בה אנחנו חיים- מציאות בה אנחנו לא מבינים את הכל.
 
אבל התורה הבטיח טוב בעה"ז לצדיק

כנראה שצדיק בעיני ה' הוא דווקה החילוני שטוב לו, אחרת איך אתה מסביר את הבטחתו של התורה שיהיה טוב לצדיק בעולם הזה. אגב אם אין עולם הבא הצדיק שלך איבד כל העולומות.
 

איתמר770

New member
איפה כתובה ההבטחה הזו ?

איפה כתוב שיהיה טוב בעולם הזה לצדיק. ציטטתי פה גם את הכתוב שהקרן קיימת לעולם הבא, והפירות בעולם הזה. קרן - תמיד יש. פירות - לעיתים יש ולעיתים אין. הקרן תמיד יותר מהפירות והיא מחכה לצדיק בעולם הבא. אם הצדיק חושב שאין עולם הבא, הוא לא צדיק... ואדם מאמין, מאמין שיש עולם הבא (והוכחות כתובות במסכת סנהדרין פרק "חלק").
 
כאן זה כתוב......

בפרשת והיה אם שמע שאתה אומר שלוש פעמים ביום כתוב: אם שמע תשמעו אל מצותי....... ונתתי מטר ארצכם בעיתו....
 

איתמר770

New member
ההבטחה היא כללית, לא פרטית.

ההבטחה של "ונתתי מטר ארצכם בעיתו" וכן כל הברכות שכתובות בתורה, מדברות על עם ישראל. ואין הבטחה ספציפית לאדם זה או אחר. ועובדה היא שבזמן שלמה המלך חיינו בביטחון מלא "איש תחת גפנו ותחת תאנתו", כלומר שההבטחה אכן מתקיימת. אבל אין הבטחה אישית לאדם שיהיה לו טוב וכיף בחיים בעוה"ז, אם יקיים מצוות.
 

א ו ר בת

New member
מה עם

"כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך" ? (במאמר מוסגר – צווי נוראי בעיני. אני כבדתי את הורי בגלל שזה בא מתוכי ולא בגלל שמישהו ציווה עלי ועוד הבטיח לי צ'ופרים). אין כאלה שכיבדו את הוריהם ומתו צעירים ואפילו לפני ההורים ?
 

איתמר770

New member
הסיבוך בעולם.

לצערנו יש סיבוכים בעולם, לא הכל שחור או לבן. אחת הדוגמאות לכך היא אסונות טבע, האם יתכן שצדיק שיהיה ליד הר געש, והר הגעש יתפרץ- והצדיק לא יפגע ? לא. בגלל שיש חוק טבע מסויים, ואין ניסים בהזמנה. ולכן, צדיק שחוצה את הכביש בלי להסתכל- לא יכול להגיד "אני צדיק, לא יקרה לי כלום". יש עוד גורמים בעולם שמאיצים במלאך המוות לבוא ולהרוג. ואותם הרוגים, זוכים לשכר בעולם הבא ולא בעולם הזה. לגבי המאמר המוסגר שלך: כתוב "גדול המצווה ועושה- ממי שאינו מצווה ועושה", למה ? אדם שעושה את זה מיוזמתו, הרצון להגיד לעצמו: תעזוב, הוא קלוש. ברגע שמחייבים אותו הוא יותר נרתע מהנושא עצמו. סיבה נוספת לציווי היא: כתוב "ר' חנניא בן עקשיא אומר: רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר "ה' חפץ למען צידקו, יגדיל תורה ויאדיר" (מכות ג' ט"ז). כלומר, על מנת לזכות את ישראל ושיהיו לנו יותר זכויות, קיבלנו הרבה מצוות - שממילא היינו מקיימים אותם. למשל: אם אדם מבקש ממך שתעבירי לו את המלח במהלך הארוחה, ואת העברת - קיימת מצוות גמילות חסדים. למרות שהיית מעבירה לו את המלח גם בלי לדעת שזו מצווה.
 

א ו ר בת

New member
ממש לא משכנע

ביקשת לראות הבטחה מפורשת והבאתי לך. אין צעירים שמתים ממחלות למרות שכיבדו את הוריהם ?
 

איתמר770

New member
אנחנו ילדים גדולים...

כשנחטף לפני מס' שנים החייל נחשון וקסמן הי"ד, התפללו הרבה לחזרתו בשלום למשפחה, בסוף הוא נרצח ע"י המחבלים, כאשר צה"ל פרץ לבית בו הוא היה מוחזק, ובקרב נהרג גם סגן ניר פורז הי"ד מפקד הכח. שאלו את אבא של נחשון וקסמן (שהוא דתי): "עכשיו הלכה לך האמונה, התפללנו והבן שלך לא ניצל ?". ואבא של נחשון ענה:" יש התנהגות של ילד גדול, ויש התנהגות של ילד קטן. ילד קטן מבקש ורוצה לקבל, ילד גדול מבקש ומבין שלא תמיד גם הוא יקבל".
 
יתכן שהוא טעה

והסיבה האמיתית לנפילתו שאין כל השגחה פרטית בעולם. הרמב"ם הסכים שאין השגחה פרטית על בעלי חיים וצמחים, כנראה שלגבי בני אדם הוא טעה.
 

איתמר770

New member
לא יכול להיות,

מדוע ? בגלל שדווקא על עם ישראל יש השגחה יותר פרטית מאשר על שאר האומות, וגם על ארץ ישראל יש השגחה פרטית מיוחדת ככתוב "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה".
 

א ו ר בת

New member
ממש השגחה פרטית !

אפילו לשתות קפה בשקט בבית קפה (כשר !) או לנסוע באוטובוס אי אפשר פה. "ככתוב" זו לא הוכחה.
 

איתמר770

New member
פעם נוספת..

אם אני לא טועה, כבר אמרתי כאן. אבל אגיד שוב. החשבונות של ההשגחה הפרטית הם מעבר להשגתנו. ויש מושג שאומר "כיוון שנתנה רשות להשחית" - ציטוט לא מדוייק, כלומר שיש מצבים בהם מלאך המוות עושה מה שבא לו. בלי חשבונות של אף אחד. וזה לא בגלל שאין אלוהים, זה בגלל שזו דרכו של עולם.
 

גוססי

New member
אם החשבונות של ההשגחה הפרטית...

הם מעבר להשגתנו, הרי שאין כל בסיס לאמירה שצדיקים זוכים בגמול כלשהו ושהרשעים נענשים, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא.
 

oldfield

New member
שלמה המלך - איש תחת גפנו ??

כתוב "ויישבו איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו". בוא ניראה מה עוד כתוב... "ויעל המלך שלמה מס מכל-ישראל; ויהי המס שלושים אלף איש" הם בטח לא ישבו תחת תאנתם... ומה יש לעם להגיד אחרי מות שלמה לבנו רחבעם: "אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ" ודברי רחבעם שלמה אביו "אָבִי הֶעְמִיס עֲלֵיכֶם עֹל כָּבֵד" "אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים" שמע, אם כל העם היה חי בשלווה ונחת, הם לא היו מנפנפים מעליהם את בית דויד בהזדמנות הראשונה... ואם כבר פתחתי חשבון עם שלמה. אז בוא נסיים עם זה. שלמה הוא זה שבנה לעצמו ארמון ניפלא ומדהים בצמוד לבית המקדש. בימינו זה מייד היה גורר וועדת חקירה (ומה עם "הצנע לכת עם אלוקיך?"). "ויהי לחם-שלמה ליום אחד: שלושים כור סולת, ושישים כור קמח. עשרה בקר בריאים, ועשרים בקר רעי ומאה צאן; לבד מאייל וצבי, ויחמור, וברבורים, אבוסים... ויהי לשלמה ארבעים אלף אורוות סוסים למרכבו; ושנים-עשר אלף, פרשים. וכילכלו הניצבים האלה את-המלך שלמה, ואת כל-הקרב אל-שולחן המלך-שלמה--איש חודשו: לא יעדרו דבר". מה זה הסיגנון מנקר העיניים הזה? אפילו המליונרים הנובורישים הכי מוחצנים בארצינו לא מתקרבים לזה. אולי רק סאדאם חוסיין ועוד כמה כמוהו. ומי משלם את המחיר? זה די ברור. "ויעל המלך שלמה מס מכל-ישראל; ויהי המס שלושים אלף איש". שלמה מכר ארבעים ערים בצפון בתמורה לארזי הלבנון (שמאלני!!!!). לשלמה היה כידוע תחביב לארח במיטתו שיקסעס מהסוג המובחר במגוון צבעים וטעמים. אילו כידוע גם הביאו איתן את אליליהן כמוש מלכם וכל השאר. ובנוסף שלמה גם הלך אחרי עשתורת כשמקדש אלוהי ישראל נמצא במרחק הליכה קצרה מארמונו המפואר. אבוי. בדרך למלוכה שלמה חיסל את אחיו הבכור אדוניהו שהיה המועמד הטבעי למלוכה (לאחר מותו ללא עת של אבשלום הכריזמתי). בוא נאמר שלתרגילים שעשתה אימו האמביציוזית (ההיא מהאמבטיה על הגג) על בעלה הקשיש היה חלק נכבד בבחירתו למלוכה.
 

איתמר770

New member
שלמה המלך- החכם מכל אדם

אני אשתדל לענות לך על כל מה שכתבת- מקווה שאני לא אפספס כלום. המצב בעם היה מצויין, הם ישבו במנוחה. אולם, כדי לבנות את בית המקדש שלמה שלח אנשים לעבוד בלבנון (אם אני לא טועה לחודשיים, ואז חודש בבית). בוודאי שהעם לא אהב את זה, אבל העם הסכים לזה- בגלל שהכיר את שלמה. רחבעם אומר "אבי יסר אתכם בשוטים" כהשוואה למה שהוא יעשה "ואני אייסר אתכם בעקרבים". כלומר ששלמה לא היה רע, פשוט רחבעם משווה ואומר: אם אתם אומרים שאבי יסר אתכם בשוטים שתדעו שאני יותר קשוח ממנו- ואני אייסר אתכם בעקרבים. שלמה המלך קיבל נזיפה מהנביא שאמר לו, אני רוצה להעיף אותך מהמלוכה, אבל אני לא עושה את זה בגלל כבוד לדוד אביך- אבל שתדע שלאחריך - לא תשאר המלוכה רק בבית דוד. שלמה הוא מלך, מלך ישראל מחוייב בהרבה דרכים להראות את עצמו מורם מעם. לדוגמא: כאשר הוא מדבר עם העם, הוא צריך לצעוק עליהם. הוא לא צריך להיות נחמד (לא תראו אותו במעגל אצל דן שילון). הוא קשוח כלפי חוץ, הוא נמצא בארמון מפואר, אם מישהו פונה אליו בשם הפרטי- דינו מוות. ועוד. לגבי האוכל, כמויות האוכל מובאות כדי להראות (ואם אני לא טועה זה כתוב בסמוך) את כמויות האנשים שהיו בארמון, כמויות המשרתים ועוזריהם.(לשם השוואה: את יודעת מה גודל ארמון באקינגהם - להזכירך גרים בו רק 2 אנשים [המלכה אליזבת ובעלה] ויש שם מעל ל 100 חדרים, ולא נדבר על שאר הארמונות שלהם). לגבי הערים שהוא "נתן" ללבנון- מובן שזה היה המס של הערים הללו, ולא הערים עצמם. בגלל שאם הוא היה נותן את הערים עצמם, זה נעשה בניגוד להלכה, ואז הנביא היה נשלח אליו- וגוער בו. שלמה המלך נשא הרבה נשים והיו לו הרבה פילגשים. אולם, כולם התגיירו ועדיין המשיכו לעבוד את אלילהם- ולכן כתוב כאילו שלמה עבד אלילים. שוב, אם שלמה היה עובד אלילים- היה מגיע הנביא. ועל זה שהוא נשא הרבה נשים- בניגוד למצוות המלך- הנביא אמר לו שהמלוכה לא תשאר אצל בניו. אבשלום ואדוניהו היו שותפים במרד אבשלום, שבסופו אבשלום נהרג. כאשר החליט המלך דוד למנות את שלמה למלוכה, ואז התברר שאדוניה מבקש להנשא לאשת דוד- ורק מלך מותר להתחתן עם אשת מלך אחרת- שלמה ראה את זה כנסיון להשתלט על המלכות, ולכן הרג אותו כמורד במלכות. (במדינות מסויימות היה נהוג שכאשר מלך מת- הורגים את הנשים שלו, כדי שאף אחד לא ישכב איתן). דוד המלך החליט למנות את שלמה, הרבה לפני שהוא נפטר. וה"תרגילים" שאמא של שלמה עשתה- אני לא יודע על מה את מתכוונת. אם מדובר על כך שהיא בכתה בפניו על כך שאבשלום מנסה למלוך- זה היה אחרי שדוד החליט ששלמה ימלוך. גיבורי התנ"ך, גם הטובים וגם הרעים, ראויים ליותר מהתייחסות מזלזלת ושטחית.
 

oldfield

New member
ובכן

התייחסות מזלזלת ושטחית זאת אמירה שלך. אני יכול לנמק כל אחת מהאמירות שלי מתוך הכתוב. אני מזמין כל אחד לקרוא בתנ"ך ולהתרשם מהי הפרשנות הנראית לו מבין שנינו. אני מזכיר לך גם שלכותבי התנ"ך יש אינטרס לפאר את דויד ושלמה, גם מתוך פטריוטיזם שיבטי יהודי ואולי גם כדי שלא יקרה להם מה שקרה לאדוניהו. כידוע, המנצחים הם אילו שכותבים את ההסטוריה. לכן יש להסתכל בחשדנות על אמירה "איש תחת גפנו" כשהיא עומדת בסתירה לאמירות אחרות. תיקרא בבקשה במלכים א א לגבי קואליציית שלמה מול קואליציית אדוניהו. במיוחד עצתו של נתן לבת שבע: יג לְכִי וּבֹאִי אֶל-הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וְאָמַרְתְּ אֵלָיו הֲלֹא-אַתָּה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲמָתְךָ לֵאמֹר, כִּי-שְׁלֹמֹה בְנֵךְ יִמְלֹךְ אַחֲרַי, וְהוּא יֵשֵׁב עַל-כִּסְאִי; וּמַדּוּעַ, מָלַךְ אֲדֹנִיָּהוּ. יד הִנֵּה, עוֹדָךְ מְדַבֶּרֶת שָׁם--עִם-הַמֶּלֶךְ; וַאֲנִי אָבוֹא אַחֲרַיִךְ, וּמִלֵּאתִי אֶת-דְּבָרָיִךְ. טו וַתָּבֹא בַת-שֶׁבַע אֶל-הַמֶּלֶךְ הַחַדְרָה, וְהַמֶּלֶךְ זָקֵן מְאֹד... מפשט הדברים אפשר להבין שנתן בונה על זכרונו המעורער של המלך דויד הזקן. הוא שולח את בת שבע להגיד לדויד "אתה נשבעת כי שלמה ימלוך" ונכנס מייד אחריה ומאשר את דבריה. זה מספיק כדי שדוד יאמין שהוא אכן נתן כזו הבטחה. האם לפני מלכים א יש איזה רמז שדויד עומד להמליך את שלמה תחתיו? האם ניראה לך שאדוניהו היה נושא עיניו אל המלוכה, ואנשי מפתח בממלכה היו מצטרפים אליו אם היה ידוע לכל ששלמה הוא זה המיועד למלוכה ע"י דויד? ((((( שתי הערות קטנות: 1. אני לא בת, אני בן. 2. זה לא אבשלום, זה אדוניהו ))))
 
למעלה