ציון יומולדת בתאריך הלועזי...

פפינס

New member
חשבון המולד וזה הבסיס לכל הלוח

היהודי הוא לפי החודשים מהבריאה
 

פפינס

New member
אמרת שנראה לך

אז חזרתי ואמרתי דברים מבוררים ולא השארות . היה נעים אתך
 

gushnick

New member
כיצד אותה האמירה הופכת לדברים מבוררים?

כי אתה בררת? זה לא עוזר לי... אתה צריך להביא ראיות. אם נניח ה"בירור" שלך היה ללכת לשאול איזה רב שאמר לך את זה? וכי עכשיו זה "מבורר"?
 
בלבלתם אותי קצת

השאלה נשאלה אודות ציון יום ההולדת לבן ישראל בתאריך הלועזי, כשלהרגשתו זו רק סיבה למסיבה. לכאורה אין בעיה בזה יותר או פחות מבשאר ההשתמשויות בתאריך הנוצרי. יש להבדיל בין מנין החודשים בלוח העברי שהינו ע``פ הלבנה, לבין מנין השנים אצל אומות העולם שהוא ע``פ מהלך השמש. אם יום ההולדת מסמן מזל כלשהוא לבנאדם, הרי שאם יהודי הוא ברור ששייך בתאריך העברי, שהרי ליקוי לבנה הוא סימן רע לשונאיהם של ישראל וליקוי חמה סימן רע לאומות העולם.
 

ברבור22

New member
החודש .... ראש חודשים....

כיון שיש ענין להזכיר את ניסן כחודש הראשון ממילא ברגע שמזכירים את ינואר כחודש הראשון יש בכך איסור.
 

gushnick

New member
אתה צוחק, כן?

אז אולי מכיוון שדוד אומר "חטאתי לה'...", זה אומר שיש איסור הלכתי מפורש לומר שדוד לא חטא? אין צורך להאריך בכך שניסן כחודש הראשון זה רק לעניינים מסוימים, ולא לכל דבר ועניין. לעניין מניין החודשים הוא הראשון, אך אין זה אומר שהוא ראש השנה. או שמא יש גם איסור לקרוא ל"אחד לחודש השביעי" בשם "ראש השנה"? שהרי זה לא כתוב בשום מקום בתנ"ך, והרי זה נוגד את הפסוק על ניסן...
 

ברבור22

New member
דווקא לא.

כיון שיש ענין זכירת יציאת מצרים ע``י שניסן יוזכר כחודש הראשון אם כן יש ענין להגדיר דווקא אותו ככזה. לא אמרתי שהוא נהיה ראש השנה ולמיטב ידיעתך בכל התורה נזכר ניסן כחודש הראשון ודוגמא לדבר הציטוט שהבאת שהחודש השביעי בעשור לו מדובר על חודש תשרי. עיין רמב``ן על הפסוק.
 

gushnick

New member
מה הקשר?

העובדה שכמעט בכל התנ"ך ניסן הוא החודש הראשון (ויתכן שאף בכל התנ"ך ולא רק ברובו), אומרת שלעניינים מסוימים ניסן הוא החודש הראשון. אין זה אומר שיש עניין לספור את חיינו על פי זה, והדבר הכי חריף שכתבת - שיש איסור למנות לספירה אחרת - הוא פשוט שקר מכל קנה מידה (זה גם לא נכון הלכתית, גם לא יוצא מפשט התנ"ך וגם אף אחד לא נהג כך מעולם).
 

ברבור22

New member
הענין הוא לזכור.

את יציאת מצרים ע``י שאת מנייננו אנו נספור לפי ניסן שהוא החודש בו יצאנו ממצרים. זה הפשט בהחודש הזה לכם ראש חודשים אומר הרמבן ``כי בכל עת שנזכיר החודשים יהיה הנס נזכר`` כך שזה ציווי לכל האיזכורים שלנו. לגבי איסור האיזכור ע``י יחוס לחודשים אחרים... הרשב``ם אומר על הפסוק לעיל שהציווי הוא לבנ``י להזכיר את דבריהם לפי החודש הראשון(ניסן) אפי שאינו ראשון לשאר האומות ``לכם יהיה לראש``. ידידי אל תתבטא באופן כה חמור ולא ענייני רק כדי להצדיק את שיטתך.
 

gushnick

New member
אתה זה שמתבטא באופן חמור

אם אין לך מושג מה ההבדל בין פשט לבין הלכה ואיסור הלכתי, היית צריך לומר את זה קודם כדי לחסוך את הדיון ה"לא ענייני" משנינו.
 
למעלה