קיצוני והזוי? בא תראה את דברי חז"ל והמקובלים
מה גם שלא חסרים מחופשים לחרדים היום שהם גם מנשמות ערב רב,
בכל מקרה יש 3 ולדעות אחרות 5 סוגי ערב שונים בדרגות שונות.
יהודים בדור הזה מנשמות ערב רב ועמלק עפ"י המקורות :
האריז"ל: ספר הליקוטים פרשת ואתחנן:
'וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם', דע, כי בכל דור בא משה בסוד עיבור, לפי שהקב"ה לא היה רוצה לקבל ערב רב, ומשה קבלם, בחשבו כי טוב הוא להכניסם בקדושה, ובפרט שהיו נוגעים לו קצת, כמ"ש 'העם אשר אנכי בקרבו', וכתיב 'כל העם אשר ברגליך', ולזה רצה לתקנם, ואדרבה קלקלו לישראל. וז"ס מ"ש 'לך רד כי שיחת עמך' וכו', נשחת לא נאמר אלא שיחת, פי' שיחת לישראל, ועתה רוב הדור מהם. ולזה הוצרך לבוא משה בעיבור א' לנ' שנה, לפי שהוא שרש ישראל, לתקנם שלא יַטְעוּם ערב רב.
ספר אבן שלמה, פרק י"א אות ד' ובהגה"ה אות ה':
ונקראין 'ערב רב' מפני שהם ראשי העם בגלות, ולכן נקראים 'רב', וכל הגלות והצרות וחורבן ביהמ"ק הכל הי' ע"י מה שקיבל משה לערב רב, וערב רב הוא מצד הרע, כראשי התיבות ע"ר.
וכן דברי הגר"א בפי' לזוהר הקדוש:
כתב הגר"א בפי' לתקוה"ז דף קי"א. "ויראי חטא ימאסו" פי' בעיני הערב רב שהן ראשין בגלותא. ובפי' יהל אור לזוה"ק פ' בראשית דף כח: ביאר שהערב רב רוצים להיות להם שם 'רב' ו'גדול', והם קופצים להורות אעפ"י שלא הגיעו להוראה. ובפי' לתיקוז"ח דף כז. ד"ה ודא כתב וז"ל: רוב מאותן תתקע"ד דורות שבהן היה בונה עולמות ומחריבן הוא עכשיו בסוף הימים בעקבתא משיחא, חוצפא יסגי. ובפי' לחומש דברים כתב שה' (5) מיני ע"ר הן א. בעלי מחלוקת ולשון הרע וכו' והם הנקראים עמלקים, ואין בן דוד בא עד שימחו מן העולם, ועליהם נאמר מחה תמחה את זכר עמלק.
הגר"א בפי' למגילת אסתר, [על דרך הרמז, א' ה]:
כי הכליה דמגילה זו מרמז על גמר הכליה שבעקבות משיחא. שחוצפא יסגי. וענין החוצפה ההיא כי מעמידין דיין ופרנס שאינו הגון שארז"ל שכאילו נוטע אשירה ועז"נ לא תעשון כו' אלהי כסף ואלהי זהב, [ע"ש במהרש"א] וזקנים יעמדו מפני קטנים. ומי הכריחן לכך? אלא שגברה החוצפה, והוא אף בזקנים, ובכולם, גם בגדולי הדור, ובעוון חנופה נתחייבו כליה כדמעשה דאגריפס.
'היתרים' מפוקפקים שונים מחוסר יראת שמים:
ביאור הגר"א לספר משלי: פרק כ"ה, ד'. על הפסוק הָגוֹ סִיגִים מִכָּסֶף וַיֵּצֵא לַצֹּרֵף כֶּלִי, ועי' אבן שלמה, פי"א אות ד', שכל הסייגים והגדרים שחז"ל הוסיפו במשך הדורות זה בגלל הערב רב שהם פרצו גדרות וערבבו טוב ברע, האסור במותר.
ספר עקבתא דמשיחא, רבי אלחנן וסרמן זצ"ל:
מגדולי הדור דרשו לפנים שיהיו מחוננים בתורה, ביראה ובחכמה. אבל בעקבתא דמשיחא יוכתר ל'גדול' (מנהיגי המדינה) כל מי שיש לו מדת חוצפה למדי, ולא עוד אלא כל מי שחוצפתו גדולה ביותר יהי'ה גם בר- סמכא גדול ביותר.
ספר משך חכמה, דברים ל', י':
כי תשמע בקול וכו' הכתובה בספר התורה הזה - דמי שמביט בתורה בשרירות לבו יאמר כי כתוב בה באופן אחר מהאמת, כי הרצון יטה לבבו לעקר דברי א"ח ולפרש אותם באופן אשר יסכים לתאותו וזדונו. מעטים יהיו מבקשי ה' באמת: ונשארתם מתי מספר בגויים וכו' וביקשתם משם את ה' אלוקיך ומצאת. [ואתחנן]. והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו. ועוד בה עשיריה ושבה והיתה לבער כו' זרע קודש מצבתה. [ישעיה ד-ה]. ובהר ציון תהיה פליטה והיה קודש. [ס' עובדיה].
ובספרי החסידות האריכו הרבה בזה, לדוגמא:
דגל מחנה אפרים פרשת נח, ד"ה ויהי. שיחות הר"נ לה, לו, קכ, קכו ומלבי"ם ישעיה נ"א, א': על הפסוק שִׁמְעוּ אֵלַי רֹדְפֵי צֶדֶק מְבַקְשֵׁי ה' הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם: הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ: ופי' המלבי"ם וז"ל: הביטו - אומר הגם שאתם מועטין בין בתוך בני עמכם שכולם רשעים, ובין בתוך בני העולם שהמה עכו"ם, מ"מ אל תיראו כי מאתכם יבנה בית ישראל, כמו שהיה הענין באברהם שהיה ג"כ יחיד בדורו שפרסם האמונה ונרדף מבני דורו והיה לאב המון גוים, הביטו אל אברהם אביכם - כמו שהוא היה יחיד ועמד נגד תועים רבים כן תהיו אתם.