צינור שהתפוצץ עקב התקנת חסכמים - מי אחראי?

צינור שהתפוצץ עקב התקנת חסכמים - מי אחראי?

אתמול התקינו להורי חסכמים וברגע שפתחו את המים במקלחת, מים לא יצאו ובמקום זאת הצינור התפוצץ. מי אחראי לנזק?
 

jeshu

New member
רק מתוך עניין בן כמה היה הצינור, ממה הוא עשוי ומה מידת הקורוזיה שלו? אם זה צינור ברזל ישן ומתפורר (כמו שיש אצלי בבית ישן בחיפה מתחת לכיור) אז זה לא מאוד מפתיע שהוא התפוצץ (כל צינור צריך להחליף מתישהו).
 
לא מכירה את הפרטים הטכניים...

אני לא יודעת מה היתה רמת הקורוזיה או מתי הצינור הזה הוחלף לאחרונה אבל המתקין שכנע אותם שלא תהיה בעיה ולכן הסכימו (ובסך הכל אנשים בני 70+ לא אמורים להיות מומחים לצנרת
.
 

jeshu

New member
טוב נו, מתקין החסכמים כנראה לא מהנדס מים תעיפי מבט - אם הצינור מתפורר בנגיעה במקום הפריצה והוא כבר בצבע אדמדם תסיקי מסקנות.
 
כן אבל בכל זאת עד ההתקנה הזו הכל היה תקין

אם הוא לא מבין אז שלא ייגע... ישאיר להם את החסכמים והם כבר יזמינו מישהו מקצועי שיתקין.
 

jeshu

New member
צינורות הרבה פעמים יתפקדו עד נקודה קריטית שבה הם יקרסו או יפרצו בלי סימנים מקדימים. צינורות זה לא לנצח ובדירה של אנשים מבוגרים זה לא מפתיע. אני רק מסביר לך איך זה עובד על קצה המזלג, אני לא מבין בנזיקין דבר. האם מתקין החסכמים היה יכול בכלל להאריך האם הצינור זקו ואכול אני לא יודע. הצלי בבית אני יכול לראות 20 ס"מ צינור ברזל חשוף ואכול מתחת לכיור ולכן כשהייתי צריך להחליף את הסיפון מתחת לכיור החלפתי רק מה שהכרחי ולא העזתי לגעת במה שמתחבר לצינור הברזל האכול. אבל אני לא יודע אם אצל הורייך ניתן פשוט לראות בעין.
 
ככל הנראה היתה תקלה כבר בהתקנה

מיד לאחר ששמו את החסכם, לא יצאו מים כשפתחו את הברז. לאחר מכן התפוצץ הצינור מהלחץ. כיוון שכל המידע שלי הוא מיד שנייה ולא לגמרי מדויק נראה כבר מה יגיד השרברב. תודה בכל זאת.
 

mr dish

New member
מיקרה מובהק של כפיות טובה...מה הקשר הישיר בין

שימוש בחסכם ולקורוזיה מתקדמת בצנרת ברזל ישנה? להגיונך - הקשר הוא...אותו מתקין חסכמים...ממש לוגי.
 
הקשר הוא שהתקלה התרחשה מייד לאחר ההתקנה

אני מעוניינת במידע ענייני, אם יש לך יכולת ממשית להשיב לשאלה שנשאלה, אתה מוזמן לעשות זאת. מייד בשימוש הראשון לאחר ההתקנה, הצינור התפוצץ. בהחלט יתכן שלמתקין אין את הידע המתאים להעריך את מצב הצנרת והיה רצוי שהוא יציין זאת ולא ישכנע ההיפך. לאחר שהסבירו למתקין שהם מעדיפים שהעבודה תעשה על ידי בעל מקצוע הקבוע שלהם והוא התעקש שיש לו את הידע והניסיון המתאימים לביצוע העבודה, הם התירו לו לבצע אותה. לכן אין פה כל כפיות הטובה אלא הטעיה של אותו אדם לגבי היכולת המקצועית שלו להתמודד עם ההתקנה.
 

mr dish

New member
אתן לך מידע ענייני ! החסכם עושה את עבודתו בכך

שהוא מצר את מעבר המים בעת פתיחת הברז, כך הוא מפחית מהמים המועברים דרכו כ-30 אחוזים. כתוצאה מתפקידו זה, עולה הלחץ בצנרת בהתאם, בכל פתיחה או סגירה של הברז. פריצת הצינור עקב הקורוזיה היתה קרית ממילא, עניין של זמן מועט בלבד, לפי תאורך את מצב החלודה....אין לזה שום קשר למיומנותו של המתקין את החסכם במקומו.גם קריאת שרברב סופר מקצועי (שהיה דורש כמה מאות שקלים עבור עצם בואו...)לביצוע ההתקנה, לא היה מגלה את מצב הצנרת. ההתעקשות על הלא הגיוני והלא נדרש, רק בגלל חשדנות או האשמת שוא של המתקין, מורה על כפיות הטובה שלהם ועוד איך.
 
תודה על המידע

במקרה זה המים המועברים הופחתו ב- 100 אחוז ולא ב- 30 אחוז. צירוף מקרים מוחלט לכך ששעה קודם לכן נעשה שינוי? אגב, לא תיארתי כלל את מצב החלודה כי אינני יודעת את הפרטים האלה. כך שלא יודעת כיצד הסקת מה היה המצב שם.
 
לא הבנתי איך חסכם גורם לעליית לחץ מים

אני לא שרברב. אני מנסה להבין את הסיפור ומה שמפריע לי זה שברז ביתי הוא נקודת פליטה פסיבית של מים. לא משאבה אקטיבית. אם הלחץ בצנרת עולה עקב הפחתת כמות המים הזורמת מהברז, אז מה קורה עם לחץ המים כשהברז חצי פתוח? ומה לעזאזל קורה כשהברז סגור?
 

mr dish

New member
אשיב לך על בקשתך. כאשר הברז סגור, אין לחסכם

כל השפעה על לחץ המים.הלחץ קבוע כערך יסודי כדי שלכולנו יהיו מים זמינים בברזים, בכל עת ובכל קומה. אם נפתח ברז, לחץ המים גורם למים לפרוץ מבעד לפתח שהברז פותח. היות ופיית הברז קבועה ודי גדולה (נניח חצי צול, או רבע) פתח זה מאפשר זרימה חזקה של מים, לכל דקה.אם נצר את מעבר המים בפיית הברז,(זה בדיוק מה שעשוה החסכם מסיליקון) לחץ המים יגרום לזרימה חזקה כמו קודם, רק שהפתח הצר מצמצם את כמות המים העוברת כל דקה. כך נוצר החסכון במים, אותה פתיחת ברז, אותה זרימה, אבל מופחתת מים... אגב, אין לזה שום השפעה על לחץ המים הכללי במערכת המים הבייתית, בודאי לא על יצירת תקלות, פיצוץ צינורות או גירוש שדים...
 
תשובה

לדעתי זו שאלה ששרברב מנוסה יוכל להשיב עליה, לרבות על שאלות המשנה - מה היה מצב הצינור והאם התקנת החסכם היא זו שגרמה לפיצוצו + אלמלא היה מותקן החסכם מה היה "אורך חייו" המשוער של הצינור. כך, למשל, אם הצינור היה ישן אך תקין, ולא צפוי היה להתפוצץ אלא בעוד זמן רב וכתוצאה מהתקנת החסכם התפוצץ הצינור, יתכן שניתן יהיה לטעון שמתקיני החסכם התרשלו בהתקנתו. (ממש "גולגולת דקה"...)
 

mr dish

New member
מר גפני, אני די מתפלא מתשובתך. כתבת....

כך, למשל, אם הצינור היה ישן אך תקין, ולא צפוי היה להתפוצץ אלא בעוד זמן רב וכתוצאה מהתקנת החסכם התפוצץ הצינור אף שרברב לא יכול לנבא זאת. מלבד זאת - חסכם הוא בסך הכל חתיכת סיליקון עם חור, הקטן בקוטרו מהצינור המקורי. כדי לשימו במקום, לא מתעסקים כלל עם הצנרת הישנה...
 
חסכם

למיטב ידיעתי, ואני לא שרברב, התקנת חסכם מעלה את לחץ המים בתוך הצינור, היות והחסכם מביא לכך שפחות מים יצאו מפתח הצינור (הברז). אם הצינור היה "עייף" והעלאת הלחץ כתוצאה מהתקנת החסכם היתה הקש, המסקנה ברורה.
 

mr dish

New member
החסכם אינו מעלה את לחץ המים, כאשר הברז מוגף..

הוא אכן מאפשר למים לפרוץ מהפיה בלחץ מוגבר, בהשוואה לשימוש ללא חסכם. אין בזה כלום העלול להשפיע על עמידות צנרת תקינה. מאידך, צנרת רקובה, מתפוררת וחלודה, זמנה קצוב והתפרצותה מותנית בלחץ המים הכללי, בלי או עם חסכם.
 
למעלה