צריכה עצות, רעיונות.....

1me too1

New member
צריכה עצות, רעיונות.....

הילדון בכיתה ב.
שולט יפה בשלוש שפות.
בגן (k) עבד יפה במתמטיקה ורכש את השפה הצרפתית.
בכיתה א - על פניו הכל נראה נהדר. גם הציונים היו סבירים. בסוף השנה המורה אמרה לי שהבחור עובד לאט בכיתה ושלחה הביתה המון חומר להשלים, היה נראה לי מוזר, כאילו - פתאום חודש לפני הסוף היא נזכרה....
השנה, אני מתגברת אותו ע''י נערה פעמים בשבוע, לקריאה, הבנה וקצת מתמטיקה.
לאחרונה שמתי לב שהוא לא יודע חיבור פשוט, עשרת ראשונה, ממש תרגילים פשוטים כמו 2+3 או 5+4. שנה שעברה הם ספרו עם האצבעות, אבל השנה לא, וגם אם כן, כשזה יותר מעשר, זה נהיה מסובך.
מה עושים? איך עוזרים לו? לתת לזמן לעשות את שלו? הם לא אמורים בכיתה ב לדעת תרגילי חיבור חיסור בעשרת ראשונה?
אני ממש חסרת אונים כבר, כי אני לא יודעת איך לעזור לו עם זה, ואנחנו מתרגלים, אבל זה לא מעניין אותו והוא לא מתאמץ לזכור.
 

alphadelta

New member
חשבון

מה צריך או לא לדעת זה צריך לשאול את המורה.
אני מאמינה גדולה של לבדוק כדי לדעת אם יש ומה בדיוק האתגר. ואפשר לשאול את המורה. כשיודעים, קל יותר לתת כלים לילד ולהורים. אבל מה שעוד אפשר לעשות זה לשחק איתו משחקים ש״ מחביאים ״ בתוכם תרגילים. ילדים לומדים מאד טוב כשהם לא שמים לב שהם לומדים. למשל, - משחקי קופסא עם קוביות. שימוש בשתי קוביות משחק מחייב חיבור עד 12. -למשל, לשחק בחנות. לתת מדבקות עם מחירים ל״מוצרים״. על המחירים להיות מספרים שלמים. לתת לקונה שטרות של כסף משחק עם ערך אחד, חמש ועשר. ( דולר או שתמציאו כסף של הבית עם שם הילד או שם המשפחה) ״ אני רוצה לקנות את הדובי. הוא עולה 8 שטרות ויש לי 10. כמה לקבל חזרה ( תרגיל חיסור). -למשל, לבשל יחד , צריך 11 תפוחי אדמה לארוחת ערב. הבאתי 13. כמה צריך להחזיר לסל?
כך, בלי לשים לב הוא יתרגל.
 
גם אני שמתי לב שלבוני יותר קל היה לילמוד כאשר זה בה ממשחק,

היום יש לה בסיס טוב של הבנה בחשבון שזה הכי חשוב, כי כשיש בסיס, כל השאר הרבה יותר פשוט.

משחקי קוביה עם שתי קוביות עבד אצלנו מעולה.
שיחקתי איתה "מלחמה" עם קלפים (שיעמום נוראי), איזה מספר יותר גדול. יתכן שזה כבר מאחוריו, אבל יכול להיות שהוא יהנה מזה וזה בסיס טוב של הבנת חשבון.
יש לנו את המשחק "חלומות", זה משחק קלפים נחמד מאוד עם הרבה אסטרטגיה. חלק ממנו זה להפטר מכמה שיותר קלפים ואפשר לעשות זאת ע"י פעולות חיבור. מצ"ב לינק:
http://www.foxmind.co.il/game-79

מעבר לזה, שווה לדבר עם המורה, להבין איפה הוא צריך להיות בשלב זה ולהוריד לחץ.

כל הכבוד לכם על הצרפתית, איך אפשר לעזור לילד כאשר את לא יודעת את השפה?
 

1me too1

New member
לגבי הצרפתית

לקחנו כמה קורסים כשרק הגענו לכאן, אז ידע בסיסי יש, אני יכולה לקרוא, ולהבין חלק, והחבר הכי טוב שלי בשיעורי הבית זה Google translate: -)
כמו שכתבתי לalphadelta משחקים זה לא ממש בשבילו, בעבר ישבנו הרבה, אבל עכשיו כבר אין לו סבלנות וממש צריך להכריח אותו, מלחמה שיחקנו הרבה ואת סדר המספרים הוא יודע.
ההרגשה שלי היא שמאז הקיץ חסר השיגרה, עם הביקורים ה.....לא הכי מוצלחים מבחינתי, ועוד כל מיני עיניינים שקורים בבית, הוא קצת פורק עול, בהכל, לא רק בבית ספר.
עם המורה דברתי, וכשבקשתי עוד פגישה היא אמרה שנדבר באסיפת הורים. הייתי מוציאה אותו מבית הספר, אבל אין את הסכום המבוקש לבית ספר פרטי כרגע, מה גם - שלא בטוח שזה יפתור את הבעיה.
תודה
 

1me too1

New member
דברתי עם המורה

היא דווקא אמרה שיש בעיה בשפה, ולטענתה הוא חזק במתמטיקה..... גם אני חשבתי שהוא חזק במת' עד שפתאום שמתי לב, שאם מנטרלים את האצבעות....הוא הולך לאיבוד.
אני אנסה עוד משחקים, למרות שהוא לא נהנה לשבת ולשחק, אבל אולי אצליח לשכנע אותו
תודה
 

een ogenblik

New member
ביה"ס הוא המקום לבירורי "מה צריך לדעת, מתי"

כישורי שפה וכישורי חשבון אינם אותם כישורים. ילד יכול להיות כשרוני מאוד בתחום השפות, ועדין להתקשות במתמטיקה. כמו גם להפך.

מתצפיות על כאוס כשהייתה בכיתה א', ונראה היה שלעולם לא תתגבר על המטלות הפשוטת של כתיב וחשבון פשוט, אין תחליף ללימוד בעל פה. כן, אפשר ללמד זאת בשיטות משחק, כפי שהוצע לעיל, אך האמת היא שגם שיטת המשחק מלמדת אותם בעל פה. חשבון פשוט, כמו גם הכרת אותיות, אינו כרוך בהבנה כלשהי. הוא פשוט ידע שכולנו למדנו בשלב זה או אחר בעל פה, ואנו שולפים אותו כשצריך. כשאנו מביטים בילדים, אנו מופתעים לראות עד כמה ידע זה אינו חלק מהם, אך הם עדין בתוך הליך לימוד בעל-פה.

המשחק היעיל ביותר אצלנו היה, לפיכך, משחק זכרון. הכנת כרטיסים של תרגילי העשרת הראשונה (חיבור/חיסור בתחילה, כפל אחר כך), והצורך להתאים את הכרטיס על פי זכרון אחד לשני. אצלנו ביה"ס הכין את המשחק, אך אני מתארת לעצמי שאפשר להכין גרסאות שונות שלו בבית לבד. לעניות דעתי זוהי דרך טובה יותר להתמודד עם הבעיה, כי משחקים אחרים יכולים להיות מעניינים יותר, אך אם הילד לא יצור את הקישור בינם לבין חומר לימוד, הוא גם לא ידע שלמד חשבון.
בעברי חנכתי ילדת פר"ח שהתקשתה בפעולות חשבוניות. דבר לא היה לקוי ביכולת ההבנה שלה. כאשר ביצענו את אותם תרגילים, אך לא בפורמט החשבוני של ביה"ס, הילדה הייתה מוצלחת. ברגע שניסיתי להעביר את התרגיל שלימדתי אותה לפורמט חשבוני בית ספרי, היא נאטמה לחלוטין בחוסר הבנה.
 

1me too1

New member
משחק זיכרון חשבוני זה רעיון נהדר!

אני לא יודעת אם יש או אין בעיה, אני כן יודעת שהילדון עצלן ומפונק (מרגישה אמא נוראית כשאני כותבת עליו ככה) והוא מאוד אוהב את משחקי המחשב שלו. הורדנו את המינון, שעלה בחודשי הקיץ, לכמעט אפס, כי אני יודעת שזה מסיח את דעתו, ואנחנו ממש מנסים לתרגל חשבון פשוט, אין ספק שאם הוא לא ידע את הבסיס הדרך בהמשך תהיה קשה עד בלתי אפשרית (מנסיון כואב).
אני אנסה את משחק הזיכרון. כרטיסים עם תרגילים וכרטיסים עם פתרון?
תודה
 

משל333

New member
משחקי המחשב יכולים דווקא לעזור מאוד

יש הרבה אפליקציות לאייפאד למתמטיקה על פי כיתות. הילדים שלי מאוד מאוד אוהבים אותן כי מקבלים "פרסים" כשמצליחים. למעשה, שניהם למדו כך גם את האותיות עוד לפני שלימדו בגן, והכל תוך כדי משחק עם האייפאד. משחקים באייפאד גם לימדו אותם את הצליל של כל אות.
אם מעניין אותך תגידי ואכתוב לך את השמות.
 

1me too1

New member
מעניין אותי

אבל יש לנו אנדרואיד...
תרשמי לי, אולי אני אמצא גם אצלנו
תודה
 

משל333

New member
אולי... הנה מה שהילדים שלי הכי אוהבים

Splash Math
Juicy Math
Zoom (זו אגב אפליקציה נהדרת, היא מלמדת את היחסיות בין המספרים, והרמות הולכות ונהיות קשות).
יש אתר שהם קיבלו מנוי דרך בית ספר שנקרא xtramath.org והוא אמור להיות מאוד טוב (אנחנו לא עושים את זה).
ועוד משהו שהם קיבלו מנוי הוא ל sumdog שהילדים אוהבים אבל לי נראה מטופש.
בנוסף יש אתר שקוראים לו BeeStar.org שמציע בחינם תוכנית במתמטיקה על פי גילאים. כל יום א מקבלים 2 דפים עם שאלות, ומה שנחמד הוא שביום א הם מפרסמים מי המצטיינים של השבוע שחלף (הם מודדים על פי מהירות). זה נותן הרבה מוטיבציה לעשות, כדי לראות אם את תהיי ברשימה.
 

een ogenblik

New member
אממ, לא לגמרי זוכרת

כאוס כבר בכיתה ד', וכמו ילדים, ברגע שעברנו שלב - אני שוכחת מה היה.

עד כמה שאני כבר כן זוכרת, היו שני סוגים.
-בסוג אחד היו רק תרגילים על הכרטיסים, והיה צריך למצוא שני כרטיסים שתוצאתם הסופית היא זהה.
- בסוג השני על צד אחד היו כתובים המספרים, אך על חצי מהכרטיסים היו מודפסים בצד השני תרגילים. כך שלמעשה אם זכרת היכן מספר מונח וידעת לפתור את את התרגיל, יכולת למצוא במהירות רבה יותר את זוגות הכרטיסים התואמים.
למען האמת, הסוג השני משמש למשחק לפני הסוג הראשון, אבל לא ממש חשוב, כי בטח הבנת למה התכוונתי.
 

נחמנית

New member
המלצה על משחק

יש לנו את המשחק חלומות. זה משחק קלפים שמשלב בדרך עקיפה תרגילי חשבון (צריך להשיג מלכות ואפשר לזרוק קלפי מספרים אם הם יוצרים תרגיל חשבון). ילדותן בן 5 השתמש בהתחלה באצבעות ולאט התחיל לזכור בעל פה יותר ויותר דברים כי זה היה לשם הנצחון במשחק. http://www.foxmind.co.il/game-79
אפשר גם לשלב חשבון בחיי היום יום. כשהלכנו לגן לפני כמה חודשים הוא אמר לי שהרגשתי אותו כבר פעמיים בדרך לגן ועוד שלוש פעמים בבית. שאלתי אותו כמה פעמים הרגזתי אותו סהכ. הוא עבר להתעסק בחשבון ושכח מהרוגז.

הערת אגב: דווקא אם הוא מאוד מוצלח בשפות מעבר לקבוצת הגיל שלו ובחשבון הוא מתחת לממוצע לגילו זה יכול להצביע על לקות למידה מסויימת. לקות למידה מאפיינת לא פער מהממוצע אלא פער מעצמך. כלומר, משהו נקודתי שקשה לך. שווה להפגש עם מורה או יועצת ולהתעניין איך הם תופסים את הפער ובאיזה תחומים זה בא לביטוי. לא זוכרת איפה את גרה אז קשה לי לת המלצות על המערכת הספציפית שלך. רק נקודה למחשבה.
 

1me too1

New member
תודה

הוא תפס יפה את הצרפתית, אבל לטענת המורה הפער הוא דווקא בשפה ולא במת'
אנחנו ממונטריאול.
המורים כאן בסוג של עיצומים, אז היא נפגשה איתי פעם אחת ועכשיו אני צריכה לחכות ליום הורים: -/
 

CheniNanny

New member
בלתק חלקי

מצטרפת פה לחברים, (וזה באמת מבאס לגלות את זה "רק עכשיו"...)
אני חושבת שכדאי במקום לדבר על, לעשות את. במקום ללמד את החשבון, לעשות את החשבון. להכניס את החישובים לשפה בבית, וכן, להכניס משחקים שקשורים, להעביר את זה בצורה חוויתית, כך זה יותר יחזיק ויהיה מהנה, הלימוד יבוא מהמקום החוויתי ולא בכלל שצריך.
לדוגמא, אני אספר לך מה אני עושה עם הבת שלי,
כשהולכים לסופר/שוק וקונים תפוחים/עגבניות וכו', אני מגיל קטן סופרת יחד איתה, אני פחות מלמדת אותה אלא אומרת, "יא, יש לי שלושה תפוחים בשקית, אני צריכה חמישה, אז אוסיף עוד שניים". לא תמיד היא מבינה איך הגעתי לזה, אבל לאט לאט זה נכנס.
בכל הזדמנות שיש בבית, הייתי מכניסה את זה כהערת אגב, ולא כמשהו מלאכותי...בהתאם לגיל שלו, להבנה ולתפיסה שלו....בהמשך אפשר להזמין פיצה ולחלק אותה...
וגם, אם יש משחקים שמעודדים - להכניס הביתה.
אם אפשר למכור לימונדה לשכנים ולחשב דברים וכו'.

תנסו להסתכל על העולם מהכיון הזה ופתאום תראי מלא מספרים במרחב...
(ממש מטריקס נהיה פה...)

בהצלחה!

(לא מצליחה לצרף חייכנים לתוכן, אז שולחת לך חייכן עם חיבוק וחייכן עם פרח) :)
 
אולי משחקים מתמטיים?

אני זוכרת בזמנו שלא ממש הצלחתי לזכור את לוח הכפל, אח שלי יצר לי משחק מחשב של לוח הכפל ובזכות זה למדתי את הלוח.
&nbsp
בטוחה שיש משחקי מחשב קיימים וגם בטוחה שיש משחקי קופסא רלוונטים שיוכלו לעזור לו- דרך משחק לומדים המון.
 

נחמנית

New member
שאלה אחרונה, אם יש לך כח

שמת לב אם קשה לו לעשות את תרגיל החיבור עצמו או את זיהוי המספרים? כלומר, אם את שואלת אותו כמה זה 8 הוא ירים. מיד 3 אצבעות ביד אחת וחמש בשנייה או קומבינציה אחרת או שהוא יצטרך לספור מהאצבע הראשונה על האצבעות? אם הוא מסתכל על ספרה הוא יודע להגיד מה השם שלה? אם הבעיה היא לא בתרגיל עצמו זה יכול להסביר למה המורה מדברת על קושי בשפה ואת על חשבון
 
למעלה