דמו עלינו ועל בנינו
בברית החדשה, בתרגום "The Bible Society of Israel", מתי כ"ז: "כשראה פילטוס כי אינו מועיל דבר ומה גם שמתרגשת מהומה, לקח מים ורחץ את ידיו לפני ההמון באמרו: "נקי אנוכי מדמו של זה. זהו ענינכם!" "דמו עלינו ועל בנינו", ענו ואמרו כל העם". ע"פ השכלתי המעוטה, מהמשפט הזה נגזרת ונסמכת האשמת היהודים מאז ועד היום. האם הברית החדשה אנטישמית ? כמובן, הרי כל מטרתה להוכיח שהיהודים טועים והנוצרים צודקים. כל רדיפות היהודים נעשו ע"ס הסתמכות על הטקסטים האלה, לא על סילוף שלהם. האם באמת כל היהודים אשמים - זה כבר ענין אחר. לדעתי האישית כמובן שלא, הרי זה קשקוש מוחלט, לא נראה שיש צורך לנמק (אולי רק לכמה מאות מליוני נוצרים, אבל אולי לא לקהל הפורום הזה). סתם, תהייה, מדוע לא טובחים עד היום באותה מידה באיטלקים, או לפחות בתושבי רומא, הרי הם מתיחסים על הרומאים ? רק מפני שהם עברו לקתוליות ? ומדוע ליהודים לא סולחים לנצח נצחים ? ולמה זה שמישהו רוחץ ידיו באופן טקסי ואומר על עצמו שהוא פטור מאחריות, אכן פוטר אותו מאחריות ? ובאותה מידה, אם מישהו אומר על עצמו שהוא אחראי, האם זה הופך אותו לאחראי, בלי קשר לנסיבות ? יש כמה דוגמאות רלונטיות בפוליטיקה הישראלית של ימינו, לדוגמה. לשאלה האם הברית החדשה מציגה מציאות בצורה מעוותת - כאמור קודם, זהו ספר מגמתי ולא היסטורי כך שיש בו עיוות מובנה, כמובן.