"קחי רק חתיכה!!!"

"קחי רק חתיכה!!!"

בעקבות מה שכתבה בירה נשר על הסבתא שמנסה לדחוף לה בשר, וכל אלה שסיפרו איך ניסו להכניס להם בשר מהדלת האחורית (זה רק טופו בפירה!). הנה סיפור מהמשפחה שלי, שסיפרתי לא מזמן בפורום צליאק: יש לי דודה. הדודה הזו אלופה במין מניפולציות פולניות של קורבניות והטלת תחושות אשמה על הסובבים אותה, ורוב הזמן זה נעשה בנחמדות של ממש ובהרבה מתק שפתיים. אני צמחונית כבר הרבה מאוד מאוד שנים, וכל השנים היה את הקטע הקבוע בארוחה המשפחתית... אותה דודה מכינה מנה מפוארת של עוף, הודו, בקר, או הגאווה העיקרית - טלאים צעירים שנשחטו זה עתה והדם עדיין ניגר מהתבשיל. בכל ארוחה התמודדתי שוב ושוב עם ההצעה ה"אדיבה" שלה לשים לי חתיכת עוף, חתיכת טלה, או חתיכת כל דבר אחר. בדרך כלל ההצעה מגיעה כשאותה חתיכה כבר נמצאת אצלה על קצה מזלג ההגשה ונוטפת רוטב, יש הפניה של הגוף והמבט לכיוון הצלחת שלי, ולעיתים קרובות בתוספת ההערה שהיא חתכה במיוחד עבורי חתיכה. וכל פעם מחדש סירבתי (בנימוס, כמובן), והזכרתי שאני לא אוכלת את הדברים האלה. וזה בדרך כלל חוזר יותר מפעם אחת בארוחה נתונה. אז התרגלתי לזה... אבל עם הצליאק הגיע תכסיס חדש, שאני מודה שהערמומיות שבו משעשעת אותי בכל פעם
. הדודה מגיעה עם אותו תבשיל בשרי שהיא הכינה, הפעם בתוספת ההערה החשובה (שנאמרת בקול מהקצה השני של השולחן, כדי שאני וכל שאר האורחים ישמעו) - היא הכינה אותו בלי X ובלי Y והוציאה את המרכיב הממש חשוב Z, כדי שגם אלפקה תוכל לאכול ממנו. לפעמים צורת הדיבור ממש זועקת סאבטקסט של "הרגע הרסתי 5 קילו בשר, הלך לי לעזאזל כל המתכון, לכולם פה הולך להיות מגעיל אבל כל זה רק כדי שאת תוכלי גם לאכול מזה". לזה מתווסף הטקס הרגיל של "חתכתי לך חתיכה", והסירוב נעשה לא נעים מתמיד (אבל נעשה). רק לפני יומיים היא קפצה לבקר אותי פה בביתי, וסיפרה בטלפון שהיא בישלה אוכל להביא לי. אני כבר הרמתי גבה חשדנית, ואכן בסוף הרשימה התמימה של אורז ותפוחי אדמה זה הגיע... היא הכינה המוווון שניצלים בלי הציפוי, כדי שאני אוכל לאכול מהם. ("הרסתי פה 20 קילו חזה עוף, יצא בכלל לא דומה לשניצל, אף אחד לא יכול להכניס את זה לפה, וכל זה כדי שאת תוכלי לאכול"). אותי אישית זה די משעשע לראות אותה מחפשת תחבולות ואיך היא בתמימות "שוכחת" כל פעם מחדש שאני צמחונית
אבל אני יודעת שיש הרבה שזה מעצבן אותם, בעיקר כשזה לא רק להציע אלא ממש לתת לך לאכול ולא לספר מה בעצם מונח שם. מה אתם אומרים? גם אצלכם זה קורה? ואיך אתם מגיבים במצבים כאלה?
 

habubnik

New member
אחד הקשיים הכי גדולים שלי כשהייתי

צמחונית הייתה המשפחה מצד אבא שלי. הם בחיים שלהם לא שמעו על הקונספט של להיות צמחוני, עד שבגיל 14 אמרתי להם שאני לא אוכלת בשר יותר, והם חשבו שהחלקתי על השכל. הם ממש סיווגו את זה כסוג של סטייה נפשית, אז כמובן שכל ארוחה הייתה מלווה בלחץ מטורף לאכול תבשילי בשר שונים ומשונים. הכי קשה היה לי עם סבתא שלי, שהיא באמת אישה עדינה ולא מכירה את מושג הצמחונות (באמת ובתמים היא לא ידעה שיש אנשים שנמנעים מלאכול בשר מטעמים אדאולוגיים, מקסימום היא יודעת שיש כאלה שנמנעים מבשרים מסויימים בלבד מטעמים בריאותיים) - והיא פשוט לא הבינה למה אני כל הזמן מסרבת לאכול את האוכל שהיא מכינה במיוחד בשבילי (ושעד היום הייתי משגעת אותה להכין אותו). וזה שבר לי את הלב כל פעם מחדש להסביר לה, והיא הייתה נפגעת. גם כשבן זוגי היה צמחוני והיינו באים להתארח אצלה, היא פשוט לא הצליחה להבין למה הוא לא רוצה לאכול שום סוג של תבשיל (היא מכינה בערך 10 סוגים שונים בכל ארוחה), ובסוף הצלחנו לשכנע אותה סופית בטענה שהוא "שונא טעם של בשר".
 

פלגיה

New member
אצלינו יש תגובה קבועה

מין בדיחה שכולם אומרים ולא מצחיקה אף אחד. כשמחלקים בשר, דבר ראשון פונים לצמחוני ושואלים אותו (רק בצחוק, תרגעו) אם הוא גם רוצה. יש עוד שאלה שהיא "מה, גם בשר לא?" ועליה יש לנו כבר תשובה קבועה "דג לא עשוי ממרציפן"
 
תמיד יש את האלה שמנסים לפתות..

מציעים כל מיני דברים, וגם את הקטע של ה"נו, יש צמחונים שאוכלים דג! את בטוחה שלא בא לך קצת טונה?" פעם אחת סבתא נתנה לי לאכול עלי גפן ממולאים וטענה שאין בהם בשר כשהיה בהם בשר, אבל ברגע שחתכי כדי לקחת ביס ראיתי את הבשר וסירבתי לאכול. כעסתי עלייה ממש אבל היא התנצלה ולא עשתה את זה שוב. ><
 
אצלי קורה דבר מעט שונה.

עם החברות שלי :) שמתי לב שבכל פעם שאני אומרת שאני צמחונית, הן מתחילות להגיד לי למה הן לא P: וזה די משעשע בהתחשב בעובדה שאני לא אומרת להן כלום חוץ מזה ^^. עם המשפחה להורים לא היתה ממש בעיה כי הם בכל מקרה נדבקו בשיגעון החיים הבריאים, אז זה רק תרם להם, אבל הסבתות שלי, שכמובן מכינות הרבה בשר, פערו עיניים תמהות, ובמשך שנה בערך הנושא בכל ארוחה משפחתית היה איך הכינו את תבשיל הבשר המוצלח \ איך סבתא שלי קנתה את הבשר \ איך הבשר נראה כשקנו אותו
(בקטע הזה אני פורשת בד"כ לשירותים). בכל מקרה, אחרי שביקשתי מהם להפסיק, הם עברו לדבר על כמה קלוריות יש בכל דבר על השולחן. ואני לא בטוחה מה יותר גרוע, האמת ^^".
 

2_be

New member
עדיף להיות משועשע מלהתעצבן..

אחרי 9 שנות צמחונות, בד"כ נראה שאצלי בבית הפנימו את עניין הצמחונות אבל כנראה לא לגמרי. מידי ארוחת שבת בצהריים אני עדיין שומעת את הפזמון הזה של "רוצה חתיכת שניצל/בשר? אולי בכל זאת?" משעשע אותי שלמרות הזמן שעבר עדיין לא מותרים על השאלה.
 

עדידע1

New member
אצלי בהתחלה

אבא היה מציע כל פעם. אחרי חודשיים הוא הבין שאני רצינית והפסיק עם זה. עכשיו כולם מקבלים את זה ואפילו אמא מכינה מידי פעם בערב שישי רק אוכל צימחוני בלי מנה בשרית.
 

lollapalooza

New member
אצלי היו מנסים לשכנע בהתחלה,

ואני בן אדם שמאוד אוהב בשר, אז היו בטוחים ש"זה תכף יעבור לה", כי חשבו שאני לא אצליח להחזיק מעמד בלי. אחרי כמה זמן הם הבינו שזה לא קטע חולף והפסיקו לשכנע אותי. אמא שלי טורחת להודיע בשולחן האוכל מדי פעם ש"אם היא תרצה היא תאכל, זה לא ביג דיל", כדי שלא יווצר מצב, חלילה, שאני ארצה לאכול בשר ולא יהיה לי נעים מהתגובות שלהם
. עכשיו זה יותר בקטע שאם נשאר המון בשר בארוחה, זה עדיין משעשע אותם להגיד "נו, הדס, מה קרה לך היום שלא אכלת?" והסבתות שלי עד היום לא מבינות למה לעזאזל פתאום החלטתי שזה לא טעים לי
ודי מסתבכות עם מה שאני אוכלת, למרות שאני תמיד מסתדרת ואף פעם לא חסר אוכל...
 
מצחיק אותי הסיפורים שלכם

אצלי זה פשוט ההפך הגמור, לא יודעת למה אבל תמיד כולם מגוננים עלי, חושבים בשבילי מה אני אוכל ומה לא, מכינים לי אוכל שיתאים לי, ותמיד שיש שיחות על זה אנשים נכנסים למצב של חשבון נפש וסופרים לי כמה בשר הם אוכלים, "אני בקושי אוכלת בשר, רק ככה וככה" או "אני מכינה רק ביום שישי לילדים, אף אחד לא אוהב אצלינו יותר מדי בשר". או אמא של חבר שלי שמכינה בכל ארוחה אוכל שאני אוכל לאכול, הכינה גם עוף עם תפוחי אדמה והראתה לי את זה אז חבר שלי התחיל לצעוק אל תראי לה את זה, מה היא צריכה לראות את זה. חחחח כל הזמן מגוננים עלי ומכבדים את ההחלטות שלי. יש גם אנשים שאני אומרת להם נגיד, אני לא יכולה לאכול את זה אני טבעונית אז הם מסתכלים עלי בעין חשודה קצת, אבל מי שקרוב אלי ממש תומך. לא נתקלתי ביחס עויין אף פעם. ואני כל הזמן קוראת על אנשים שמציקים להם על הצמחונות או הטבעונות שלהם. מוזר קצת אולי זה עניין של גישה? אני לא מתריסה אז לא מתריסים אותי בחזרה? לא יודעת למה אבל יצאתי מורווחת בקטע הזה.
 

ailag

New member
LOL יפה..

פעם דיברתי עם חברה ואמרתי לה על סוג מסוים של בשר שהוא טעים (אני צמחונית רק שנה וחצי, אני די זוכרת את הטעם) והיא התפלאה: את לא אמורה לאהוב את זה! היי, טעים לא אומר שאני רוצה לאכול את זה.
 

ailag

New member
וואי, נשמע מעצבן

אצלי אין כאלה קטעים, רק הויכוחים עם חברים על למה להיות צמחונית (שבהם כמובן אני אומרת שאני צמחונית כי אני לא רוצה לאכול משהו שהיה פעם חי והם אומרים לי שאדם אחד לא יכול להציל את העולם.. ואז אני אומרת שאני לא מנסה להציל את העולם וחוזר חלילה) מתישהו אצל חברה ההורים שלה נדנדו "את בטוחה שאת לא רוצה את העוף? הוא מאוווד טעים!" ופשוט עניתי לא תודה, והמשכתי לאכול את המרק הצמחוני שהם אלתרו לי. זה לא היה משביע מספיק, לא אמרתי כלום, רק אמרתי שהוא היה טוב. לעומת זאת, יש לי חברים מסוימים שמאוד מתחשבים - עד כדי כך שהם נזהרים יותר מדי. אשכרה נבהלים לתת לי משהו שיש בו ביצה (אני לא טבעונית..). זה מצחיק לפעמים. (ועדיף בהרבה על האופציות האחרות. זה די מחמיא, האמת, כמות ההתחשבות הזאת)
 
כמו שאמרתי פעם בפורום אחר

בארוחות שכאלה אני אוכלת מעט ומחייכת הרבה
(לא, זה בסדר, אני שבעה לגמרי. אני מפוצצת. כן, היה מעולה, המרק והסלט מאוד מאוד טעימים. תודה על הארוחה. *חיוך מאוזן לאוזן*)
 

freearth10

New member
../images/Emo13.gif לשמוע שזה לא רק אצלי...

יש לי גיסה שממש קשה לה עם הצמחונות שלי, כי כל מה שחשוב לה זה אוכל והיא מרגישה ממש לא טוב כשאין לה במה להאכיל אותי. שנים היא אמרה -זה בלי, אבל הריח היה שם וגם הבשר עצמו וכל פעם שאכלתי שם - הרגשתי ממש רע. עם הזמן הפסקתי לאכול אצלה בבית והיא הבינה והחלה לבשל בימים בהם אני מגיעה אליה אוכל צמחוני. יש! זה עושה טוב לא רק לי - אלא גם לכל הסובבים אותי.
מאיה
 

ailag

New member
אם היא מרגישה רע כשאין לה במה

להאכיל, למה לא הבאת מאכלי טופו (כי קל להכין אותם) או הבאת רעיונות לאוכל צמחוני? הרי היא לא רצתה שתאכלי בשר, היא רצתה שתאכלי ולא ידעה מה. אז תגידי לה מה. כשיש התלבטות של "מה נעשה, גליה צמחונית" אני מיד קופצת ואומרת שאפשר פסטה. זה הדיפולט, כי זה משביע טעים וקל להכנה. אפשר לחשוב על מאכלים אחרים, אבל אם לא נמצא אף אחד לא יכעס ואני לא אשאר רעבה.
 
שיטה בדוקה שעבדה

אני לא מתחילה דיון לפני כולם. אני מביטה במבט עצוב ולוקחת כפית קטנה או חתיכה קטנטנה עם הבעה שהכל לא טעים לי ואומרת בשקט "תודה" נימוסית כדי ללמד את המציעה מה זה נימוס. אני נשארת עם פנים חמוצות כמה זמן. ההרגשה הלא נוחה תוודא שזאת הפעם האחרונה שדבר כזה יקרה. אחרי שהכל מסתיים אני ניגשת אליה ואומרת שחבל שטרחה והיתה צריכה לשאול אותי. אם היא שואלת אם היה טעים אני עונה שכאשר הכל הפך לדיון כללי התאבון שלי אבד ולא רק לאוכל הזה.
מאז הם מכינים גם משהו צמחוני טעים לכולם אבל אני לא בודקת אם יש בו מרכיבי E. אם הבעיה היתה רפואית, כמו גלוטן, הם היו שמים לב ואני הייתי שואלת.
 
אז איך היא "עבדה"?

אם מבחינתך אכילת הכפית הקטנה והצורך לשתוק ולהראות מבטים חמוצים זה הצלחה מבחינתך, אשריך. אני לא הייתי חושב שהעובדה שהצליחו להכריח אותי לאכול בשר, תוך הריסת מצב הרוח שלי, היא הצלחה גדולה.
 

אלי ו.

New member
רואים שאתה לא פולני

(לא יעזור אם נולדת בגליציה, פולני זו תכונה, לא מוצא) היא פשוט מפילה עליהם רגשי אשם, בבחינת "תראו כמה אני סובלת כדי לשמח אתכם".
 

tombenarye1234

New member
אולי לא תאהבי את התשובה

אבל לדעתי ממשיכים להציק לך בנושא כי את עונה בנימוס. עובדה שלי כבר לא מעירים בנושא, לא מעירים על הנושא ולא מביאים לי "בטעות" גופה (ואף לא מוצרי חלב או ביצים), כי פשוט, מכירים את התגובה שלי. (היא לא קיצונית, אבל היא גם לא מנומסת). צריך במקום להיות כל הזמן מנומס ולנסות להחליק את הנושא פשוט לבוא ולהסביר (את זה אפשר לעשות בנימוס) למה אתה לא אוכל את זה כל פעם שמביאים לך משהו בסגנון ואז פשוט יפסיקו להביא לך את זה.
 
לא, כבר לא מציעים

אני צמחוני בערך שבע שנים, טבעוני בערך שלוש, סבא, סבתא והדודה פעם היו מנסים (בתחילת הדרך). אז התחלתי להשיב לנדנודים בנדנוד נגדי: סבתא הייתה מכינה מרק ומציעה לי? הייתי שואל אותה איזו אבקת מרק היא שמה, אם זה פרווה, ואם זה של אוסם (כי ה"בטעם עוף" האחרים מכילים שאריות מהחי). סבתא הייתה מכינה קניידלעך? הייתי שואל אותה אם היא שמה ביצים, ואם לא אז איך יצא לה, ומבקש את המתכון להכין בבית. בקיצור, ברגע שהראיתי שאכפת לי ממה שאני מכניס לפה ואני לא מוכן שידחפו לי אוכל עם מוצרים מהחי, הפסיקו לעשות את זה, ולא רק זה אלא שהגדילו עשות ועכשיו מכינים לי בכל ה"אירועים המשפחתיים" מנות טבעוניות מיוחדות. אגב, אמא שלי לא רק שלא ניסתה לדחוף לי מזון מהחי, אלא שבעקבות כך שהיא ראתה אותי עומד על העקרונות שלי היא הצטמחנה בעצמה. כך גם בן זוגי. בקיצור, אני די מסכים עם תום. אם לא תראי שלאי אכילת בשר יש משמעות בעבורך, לדעתי ימשיכו לדחוף לך אותו.
 
למעלה