קצת על תחבורה ושירות

קצת על תחבורה ושירות


וקצת על הלקוח הישראלי.

כנטולת רכב, אני נוסעת הרבה בתחבורה הציבורית. מסיבות שונות, אני נוסעת בתקופה האחרונה גם באוטובוסים, גם ברכבת וגם במוניות - שירות וספיישל. באופן טבעי, יצא לי להיתקל בכל מיני טיפוסים מהתחום, וגם בתגובות של ישראלים שונים:

נתחיל במוניות - נהגי מוניות זה עם ואין צורך לפרט. אני מעדיפה בכללי לעצור מונית ברחוב ולא להזמין מתחנה, אלא אם ממש אין ברירה, לא אכנס לסיבות המלאות. מהצד השני, קרה שנתקלתי בקשיים לעצור מונית כי... הנהגים היו בדרך לאנשהו, היו עם נוסעים אחרים או שפשוט לא התחשק להם לנסוע לכיוון שאני רוצה. הגדיל לעשות נהג מונית שאמר שהוא לא יודע איך להגיע לאן שאני צריכה (עצרתי אותו בפ"ת וביקשתי להגיע לגבעת שמואל, למי שלא מכיר מדובר ב"ימינה וימינה"). הסברתי לו שמדובר ב-10 דקות נסיעה ושיש לי WAZE, אבל הוא עדיין לא הסכים כי טען שלא ידע איך לחזור משם....

עם נהג מונית אחר נתקלתי בבעיה אחרת: הוא הציע מחיר מופרז, ביקשתי מונה, אמרתי לו כמה עולה לי בדרך כלל (כמעט חצי ממה שהוא הציע), הוא התווכח איתי והציע שנתערב - ואם המונה לא יעבור את הסכום שאמרתי הנסיעה תהיה בחינם, ואם הוא יעבור אני אשלם כפול. לא היה לי ראש לשטויות האלו, מה גם שאני מכירה קצת את השיטה של נהגי המוניות וכבר נסעתי עם כאלו שזחלו ו"בכוח" פספסו רמזורים כדי להגדיל את דמי הנסיעה. בסוף בלי ההתערבות "התברר" שאני צדקתי (כמה מפתיע), אבל אז נוצרה בעיה אחרת - לנהג לא היה עודף, ולי היה רק כסף גדול. ניסינו לחשוב מה עושים בזמן שהוא משגע אותי עם שטויות ואני ממהרת, ובסוף מצאתי פיתרון מאולתר בצורת איחוד של כסף קטן שהיה לי ותוספת מטבע של יורו שנשאר לי בארנק, כשהנהג עוד ראה לנכון להתווכח איתי מה שער היורו ("במקרה" אני עובדת גם מול חו"ל ככה שאני דיי מעודכנת בשערים העדכניים, לא ששקל לפה או לשם היה עושה את ההבדל עבורי או עבורו).

נהג מונית אחר פספס פנייה, מה שיצר עיקוף דיי רציני והאריך את הדרך, ומיוזמתו עצר את המונה ושאל אותי כמה בדרך כלל עולה נסיעה כזאת, ואמר שנסתדר עם הסכום הזה. מודה שהייתי מאוד מופתעת מההוגנות הזאת.

next - נהגי מוניות שירות: גם כאן יש ויש. בתכלס, הם לא אמורים להיות שונים מנהגי אוטובוס, אבל היות שהם מרוויחים פר נוסע בכללי גם להם יש קטעים, במיוחד כשנוסעים איתם בשעות ערב מאוחרות: מצאתי את עצמי במונית חצי ריקה כשהנהג ניסה בכוח לשכנע אנשים לנסוע איתו, הוא עצר בתחנות וכשאנשים ענו לו שהם מחכים לאוטובוס הוא פצח במסע שכנועים למה לא כדאי להם ולמה עדיף להם לנסוע איתו, גם אם הוא לא מגיע לאן שהם צריכים. נהג מונית אחר החליט לעצור לתדלק באמצע הדרך, בלי להודיע ובלי כלום. באותה הזדמנות הוא גם הלך לשירותים, הלך לקנות לעצמו משהו לשתות... בזמן שהנוסעים יושבים במונית וממתינים. נכון, גם הוא בנאדם והוא כנראה עבד שעות ארוכות, אבל האופן בו זה נעשה כלל טעם לפגם. ספציפית זה קרה כמה מטרים לפני התחנה שלי, וכשקלטתי שהוא עוצר לתדלק ביקשתי לרדת במקום והוא לא אפשר לי בטענה ש"זה יקח רק שתי דקות". בפועל, עד שהוא התניע בחזרה יכולתי ללכת כבר 3 פעמים ברגל לתחנה שלי.
 
המשך - אוטובוסים ורכבת

על אוטובוסים אין הרבה מה להרחיב, כאן דווקא יש לי מילים טובות לומר: מצאתי את עצמי מבצעת נסיעות בין עירוניות מהסוג שלא יצא לי לעשות בעבר לעיתים קרובות. באחת הפעמים נשאלתי ע"י הנהג אם אני סטודנטית ואם אני נוסעת הרבה בקו הזה, והציע לי לרכוש כרטיסיה במסלול מיוחד שיצא דיי משתלם, גם אם אני לא נוסעת הרבה. תהיתי אם יש איזה פרויקט במסגרתו הנהגים הונחו למכור כרטיסיות לנוסעים, אבל מה זה משנה - הוא חסך לי כסף. הוא היה גם דיי סימפטי ונחמד, דבר שלא נתקלים בו הרבה (אני לפחות).

על נהג אחר סיפרתי כאן כבר, שאחרי שרכשתי כרטיסייה ושילמתי בשטר גדול הוא העדיף שלא להסתבך עם עודף ואמר בחיוך שהוא יספוג את 80 האגורות שלא היו לי להוסיף ואמר ש"אנחנו כמו משפחה".

ברכבת אין אינטרקציה עם הנהג, אבל יש אינטרקציות עם עובדים אחרים, כשהראשונה היא עם הקופאים שמוכרים כרטיסים, כשעל זה יש לי שתי חוויות לספר:

האחת - קניתי כרטיסייה ממכונת הכרטיסים, לפחות ניסיתי: המכונה נתקעה מייד לאחר החיוב ולפני שהונפקו הכרטיסים. פניתי לקופאית במקום שענתה לי באדישות שאם הכרטיסים לא יצאו זה אומר שלא חוייבתי. הסברתי לה שקיבלתי אישור חיוב והופיע המשפט "נא המתן להדפסת הכרטיסים", מה שאומר שבוצע חיוב, והיא התעלמה ממני ופנתה לטפל בלקוח שהיה אחריי. כשדרשתי ממנה התייחסות זכיתי לתגובה "מה את רוצה ממני? תדברי עם המנהל". דיברתי איתו, הוא התנצל על ההתנהגות שלה ואמר שיש דרך לטפל בזה: הוא רשם את הפרטים שלי ואמר שאחרי שיתקנו את המכונה יוציאו את תדפיס החיובים ויראו אם יש יתרה של חיוב מול כרטיסים שהונפקו ואם יהיה צריך יזכו אותי. למחרת הוא התקשר אלי, אמר שהונפקו שני כרטיסים מתוך ה-12 שהיו אמורים להיות, ושאני יכולה לקבל אותם בקופה - שם הם ממתינים עם השם שלי. יומיים לאחר מכן הוא התקשר שוב לוודא שלקחתי את הכרטיסים ושהכל בסדר ושלא חוייבתי חיוב נוסף. לזה קוראים שירות!

לצערי, היה לי קטע לא נעים נוסף עם קופאי באותה תחנה ממש, אבל עם זה לא פניתי למנהל: הגעתי ברכבת חזור בשעת ערב, ורציתי לקנות כרטיסים היות שבבקרים יש תור ארוך בקופה. פניתי לקופאי שהיה פנוי לחלוטין, אבל שנייה אחרי שפניתי אליו עברה במקום מישהי שהוא הכיר והוא קרא לה והתחיל לנהל איתה שיחה ממושכת, תוך כדי שהוא מתעלם ממני. אמרתי לו בציניות שאני מתנצלת על ההפרעה, אבל אני זקוקה לכרטיסים, וזכיתי לתגובה לא עניינית משניהם. בשלב הזה עזבתי וניגשתי למכונה שגם הפעם לא עבדה (אם כי לא נדרש ממני לשלם הפעם כדי לגלות את זה), כשבינתיים הבחורה עזבה והקופאי קרא לי, תוך כדי שהוא טוען ש"בסך הכל אמרתי לה שלום" (נו באמת) ו"יש עוד זמן עד שהרכבת תגיע". גם אם הייתי זקוקה לכרטיסים לרכבת הבאה, אני חושבת שזה לא לעניין לייבש ככה לקוח, בזמן שאתה מדבר עם חברים שלך, במיוחד שהוא היה יכול לנפק לי את הכרטיסים תוך פחות מדקה ולהמשיך לשוחח עם החברה שלו בניחותא לאחר מכן.

עוד דברים שקרו ברכבת: עליתי על רכבת שזו הייתה התחנה הראשונה שלה, ומסיבות שונות היא לא יצאה בזמן. עובדי הרכבת שהסתובבו שם וביצעו בדיקות כלשהן חטפו על ימין ועל שמאל כאילו הם אישית אשמים, ובזמן שהם ניסו לפעול על מנת לטפל בתקלה ולא על מנת לעכב. אני יכולה להבין את התחושה של האנשים שמתעכבים, אבל מה זה נותן לרדת ככה על העובדים? זה יזרז את יציאת הרכבת?

הישראלי המקסים: בזמן ביקורת כרטיסים התברר שלנוסע שישב בסמוך אלי לא היה כרטיס. לפי נהלי הרכבת מזה מספר שנים, נוסע שנתפס ללא כרטיס נדרש לשלם מחיר פי 3. הנוסע התווכח עם הפקח, טען שהוא מיהר לרכבת ולכן לא היה לו זמן לקנות כרטיס ושהוא התכוון לקנות בתחנה שהגיע אליה. הוזעק פקח "בכיר" והויכוח רק נמשך. נראה לי שבסוף ויתרו לו, מה שלדעתי היה מאוד לא לעניין.

ישראלית מקסימה אחרת ביצעה קטע שדיי צרם לי: במושב מולי ישבה מישהי עם תיק גדול, שהניחה אותו על המושב לידה. בזמן הנסיעה היא קראה עיתון, והייתה שקועה בקריאה כך שלא שמעה/לא שמה לב למישהי אחרת שפנתה אליה ב"סליחה" כי רצתה לשבת שם. אחרי שהיא לא שמעה אותה בפעם הראשונה (או שלא הבינה שהיא מדברת אליה), אותה בחורה הרימה את הקול והתחילה לגדף אותה, וזה בזמן שבעלת התיק מיהרה להזיז אותו תוך כדי שהיא מתנצלת, אבל זה לא הספיק לבחורה שהמשיכה לגדף ולטעון שהיא "חוצפנית" "מתנהגת כמו ילדה קטנה" - כל זה כי היא לא שמעה אותה, מבינים?

הבחורה עם התיק קמה והלכה, וגם זה לא הספיק לאותה מגדפת שהמשיכה גם אחרי שהיא הלכה. שאלתי אותה מה הקטע ומה זה נותן לה, והיא הגיבה במבוכה מטופשת. זה הזכיר לי מקרים שסופרו כאן בפורום, על לקוחות שיצאו על נותני שירות שלא שמעו אותם, אבל כשזה בא בצורה כזאת זה אפילו יותר הזוי.
 

1Shir

New member
נתחיל מהסוף.

האחרונה סתם מופרעת. יש אינספור כאלה. נקסט.
אם ויתרו לו - צריך לוותר לכל אחד. בושה וחרפה.
יש באוטובוס כרטיסיית סטודנט? בזמני (את גם סטודנטית לתואר שני?) ההטבה היחידה לסטודנט באוטובוסים היתה חופשי-חודשי, מה שלא משתלם לחלק גדול מהאנשים.
 

rasmus girl1

New member
כן יש.

זה התחיל שנה שעברה כשהתחלתי ללמוד, 33% הנחה בכרטיסייה ו50% הנחה בחופשי סמסטריאלי .. (אותו עקרון של חופשי חודשי רק שזה לסמסטר, ל4-5 חודשים)
 
חופשי חודשי לסטודנטים דווקא מאוד משתלם

מי שגר בגוש המרכזי, שאחרי הרפורמה התרחב, מאוד משתלם לו לשלם 100 וקצת ש"ח עבור נסיעה חופשית בכל הגוש, וגם לפני הרפורמה זה מאוד השתלם עבור סטודנטים רבים. במקרה הספציפי מדובר בכרטיסיה לטווח שמחוץ לגוש המרכזי, ויצא לי לשוחח עם סטודנטים שיש להם חופשי חודשי של סטודנטים לטווח הזה ולדבריהם זה משתלם להם (מדובר במרחק 2 תחנות בערך מחוץ לגוש המרכזי, אבל זה נחשב כבר לאזור אחר בעלות מוגדלת).
 

Mominit

New member
ההנחת סטודנט לא תקפה בחופשי חודשי...

הנחת סטודנט רגילה 33% - תקפה ברטיסיות ובנסיעות הלוך - חזור בלבד ( מטעינים כרטיסיית 2 נסיעות ).

הנחת סטודנט 50% מורחב - נסיעות חינם בתוך האזור שאת רוכשת אליו מחוץ לאזור 50% הנחה.
 
לא יודעת איך זה היום

אבל בתקופת התואר הראשון היה לי סטודן - חופשי חודשי ששולם שנה מראש בחצי מחיר שהקיף את כל הגוש המרכזי דאז, שזה נשמע מאוד דומה להנחת סטודנט 50% מורחב שציינת.
 
למיטב ידיעתי

בימינו אין הפרדה בין דן לאגד בחופשי חודשי וכרטיסיות, כרטיסיה של נסיעה עירונית תקפה גם בדן וגם באגד, וכנ"ל חופשי חודשי - כל עוד לא נעשה מעבר מחוץ ל"אזור".

גם בתקופה בה היה לי את ה"סטודן" ,הוא היה תקף גם בחברת קווים, ויכול להיות שהיה תקף גם באגד - החופשי חודשי שנטען במסגרת הסטודן לא היה שונה מחופשי חודשי של אנשים שאינם סטודנטים, הוא רק עלה חצי מחיר.
 

Mominit

New member
אין לי מושג אני מעודכנת רק במה שמשוייך לאגד

*עובדת שם ברב קו בתל אביב*
 

Mominit

New member
חחחחחחח יש המווון...


טוב נו שירות לקוחות...
( עוד לפני זה עבדתי במוקד 103 של חברת חשמל אז בכלל...
)
 

gadallmighty

New member
לגבי הכרטיסיות:

כן, הנהגים מקבלים עמלה על מחירת כרטיסיה.
 

rasmus girl1

New member
מבינה אותך..

גם אני נוסעת הרבה בתחבורה ציבורית, וגם אם היה לי רשיון (כרגע לא מוציאה בגלל שאני משלמת על הלימודים ורשיון עולה בערך 5 אלף),אני די מאמינה שבתור סטודנטית במשרה חלקית רכב לא הייתי מחזיקה..
ביום שישי רציתי לקחת מונית ואני יודעת בדיוק מתי נהג הולך 'לשחוט' אותי במחיר, כשאני אומרת את הרח' ואז הם עונים ב.. "רחוב תפוז? אממ... ממ..." , אז נתקלתי באחד כזה ואז בסוף אחרי שהוא חשב בכמה הוא יכול לנצל אותי הוא ענה 50 (הנסיעה הזאת בשישי בלילה עולה 40-45), עניתי לו שלא תודה והוא הציע מונה (ניסתי את זה פעמיים ואני לא אנסה שוב, הם נוהגים נורא לאט, עושים עיקופים וכשמעירים להם הם טוענים שחסום/יש פקק שם...), אז לא הסכמתי, עצרתי מונית אחרת והנהג ענה לי שוב ב 'אממ..' ואז 'רוצה מונה?' עניתי שלא, והוא ענה 'טוב אז תלכי ברגל', נו באמת... אבל היו לי גם נהגים הגונים שלקחו את המחיר שצריך ואפילו אחד שהגדיל לעשות והראה לי את לוח התעריפים כדי שאדע כמה עולה כל נסיעה וכמה צריך להוסיף בתעריף לילה/שבת.. רק חבל שגם את זה הנהגים עוקפים ואומרים שזה לא רלוונטי כי מחירי הדלק עלו (גם אם יום לפני היה כתבה בחדשות שמחירי הדלק ירדו).

בנוגע לתיק, יש כאלו שמתעצבנים ישר ומאבדים מהר את הסבלנות.. אני במקום הבחורה הייתי עונה לה..

ורכבת, חברה שלי פעם עבדה באבטחה ברכבת ותמיד היו באים אליה בתלונות על הרכבת, כשהייתה עונה שהיא לא הכתובת והיא אבטחה הם היו עוד יותר מתעצבנים וממשיכים להתלונן! היה יום אחד בו היא סיפרה לי שהרכבת איחרה והיא עשתה סיור ברציף וכל שניה בא אליה מישהו אחר והתלונן והיא כבר כל כך התעצבנה שהיא פשוט התחילה להרים את הקול על אנשים..

אגב, אם כבר מוניות, אז יש לי שאלה, פעם רציתי לקחת מונית ספיישל בתל אביב,הייתי עם עוד 2 אנשים וניגשתי לשאול את הנהג כמה עולה, הנהג נקב במחיר ואז כשבאנו לעלות למונית הוא אמר "אהה חשבתי את לבד, אם אתם 3 אז המחיר הוא X" ונתן מחיר יותר גבוה! כמובן שירדנו מהמונית, אבל.. מה זה השטות הזאת? כמעט בכל עיר שהייתי בה המחיר הוא אחיד לא משנה כמה אנשים עולים למונית! וגם אנשים שסיפרתי להם על זה אמרו שהנהג הזה רמאי, ייתכן וזה משהו של נהגי תל אביב או שזה באמת נהג רמאי?
 

nofi1456

New member
גם בחיפה נהגי המוניות ככה

תמיד שואלים כמה אנשים אנחנו לפני שנוקבים מחיר..וככל שמספר האנשים עולה ככה גם המחיר הכולל עולה..
באמת מעצבן! אני כבר התרגלתי..
 
על 3 נוסעים לפי החוק יש תוספת מחיר

עוד כמה שקלים תוספת. על שני נוסעים אין תוספת במחיר. הכעס שלך אם כן לא היה מוצדק.
 

rasmus girl1

New member
תראה לי את החוק,

כי אצלי בעיר ובעוד הרבה מקומות שאני מכירה זה אותו מחיר גם אם אני בן אדם 1 או מונית מלאה, הוא בין כה וכה מגיע לאותו יעד!
 
הנה כאן

תוספת של 4.4

החוק מאפשר לגבות אבל לא מחייב את הנהג כמו שאין חובה עליו לגבות ממך כל תשלום.
 

rasmus girl1

New member
זה עדיין לא חוק..

ו 4.70 ש"ח על מעל 3 נוסעים זה לא עוד 15-20 שקל שהנהג בת"א רצה להוסיף..
ואצלנו הזמנת מונית בטלפון זה תוספת של 3 שקל..
 

trilliane

Well-known member
מנהל
או, מוניות שירות ריקות זה סיוט...


שלל טריקים: נסיעה בהזדלחות אימים, עצירה בתחנות לפרקי זמן לא ידועים (כמה זמן שמתחשק לנהג, בעיקרון), צפצופים לכל אדם על המדריכה עם פוטנציאל להיות נוסע...


כבר קרה שבשישי בלילה עליתי על מונית מחיפה לעכו והנהג עצר אי שם על כביש 4 והחליט לחכות כי אין לו די נוסעים. פשוט ייבש אותנו 10 דקות לפחות על כלום...
והייתי תקועה באמצע שום מקום, נוסעת שבויה, לא יכולתי לעשות כלום.

קרה לי מקרה דומה אבל בתוך חיפה – נסעתי במונית שירות והנהג החליט לעצור באחת התחנות לזמן בלתי ידוע. ידעתי שהאוטובוס אוטוטו יגיע (הסיבה היחידה שעליתי למונית הייתה לחסוך זמן כי היא הגיעה לפניו!) וביקשתי שימשיך בנסיעה. משלא הסכים דרשתי שייתן לי לרדת ויחזיר לי את הכסף. הוא החזיר וירדתי, ואחרי חצי דקה הגיע האוטובוס. עליתי עליו, וכל הנסיעה המונית נסעה לפנינו והנהג נדפק כי הנוסעים עלו לאוטובוס... אני מודה ששמחתי לאידו, כי זו הייתה פשוט חוצפה.

אני מניחה שבפורום תח"צ ידעו יותר, אבל למיטב ידיעתי אסור להם לעצור כשיש להם נוסעים, הם גם לא אמורים לחכות שהמונית תתמלא אלא לצאת כל X זמן, זה הרעיון בקו "שירות" (לפי תנאי הזיכיון שלהם), ולעצור לתדלק או להתרענן כשיש נוסעים זו בכלל חוצפה. אני חושבת שיכולת להגיש עליו תלונה. מובן שהם אמורים לעשות את כל הדברים האלה, אבל בין קו לקו, לא באמצע נסיעה כשיש נוסעים במונית.
 
למעלה