רוג'ר גונב קרדיטים?

לפני זה

אני חושבת שרק השירים מסביבות האלבום הראשון לא היו ב-northern songs. מדובר באמת רק בקומץ שירים, וכן חלק משיריו של האריסון, מכל השנים.
 

RoieL

New member
אבל למה הם חוזרים?

חשבתי שהשירים שמורים לבעלים שלהם עד מותו ולמשך 70 שנים לאחר מכן..
 
רועי, יש כמה סוגים של זכויות יוצרים

זכויות המחברים שמורות להם כל ימי חייהם (בערך) - החוקים משתנים ממדינה למדינה, בנושא זה. יש גם זכויות הפצה (publishing) שכוללת השמעה ברבים (כגון ברדיו), ביצוע בלייב וכד'. הכסף הגדול הוא כאן. יש גם mechanical rights - זכויות במאסטר, שהן בד"כ בידי חברת התקליטים. יש אמנים שקונים את הזכויות האלו, אם יש להם מספיק כסף ומשקל. מרבית האמנים הבריטיים משנות השישים נדפקו בתחום הזכויות מהסוג השני. הם היו נערים צעירים כשהתחילו את הקריירה, ולרובם לא היה מושג ירוק בכל נושא דיני הקניין. רובם גם באו מבתים לא עשירים, וגם הסכומים הצנועים שהוצעו להם, נראו להם כהון גדול. הם התפתו לכן למכור או להשכיר את הזכויות האלו למו"לים חלקלקים, או למנהליהם או למפיקיהם, ולא ראו מזה אח"כ גרוש, בעוד המו"לים הנ"ל משלשלים את הכסף הגדול לכיסם. רק כמה שנים לאחר מכן, לקראת סוף שנות השישים, הם החלו לתפוש את גודל הפאדיחה. אבל גם אז הם עשו שטויות. הביטלס הם דוגמא לא רעה: מרבית שיריהם היו בידי חברת הוצאה לאור בשם northern songs שכמדומני היה להם גם חלק בה. אבל למעשה, לא היתה להם שליטה בה. אני לא זוכרת לגמרי את הפרטים. בכל מקרה, החברה החליפה בעלים, והביטלס איבדו את השליטה על התמלוגים בגין השמעת שיריהם. כיום הקטלוג הזה ("קטלוג הביטלס") מוחזק בחלקו ע"י חברת סוני ובחלקו ע"י מייקל ג'קסון. ג'קסון קנה את הקטלוג כולו באמצע שנות השמונים, כפי שסופר כאן. כמה שנים לאחר מכן הוא מכר חצי ממנו לסוני, ע"מ לממן את אורח החיים הבזבזני שלו. לפני מספר חודשים, הוא התחייב לתת אופציה לסוני לרכוש עוד 25% מהקטלוג, כך שבידייו יוותרו רק 25%. סוני לא מעוניינים לממש את האופציה כרגע, כי זה יעלה להם הרבה, והם לא במצב כלכלי מזהיר. פול מקרטני, מצדו, גם כן לא ממהר להוציא כסף על רכישת הקטלוג, כי הוא יחזור לידיו ממילא בעוד כמה שנים, על פי החוק. החוק כיום מגביל בזמן את האפשרות למכור publishing rights, ובתום תקופה זו, הזכות חוזרת למחברים. כמדומני שגם ה-mechanical rights מוגבלים בזמן, ולאחר 50 שנה הם הופכים ל-public domain, היינו נחלת הכלל. בעוד 5 שנים, אלבומיהם הראשונים של הביטלס יהיו נחלת הכלל, ואח"כ אלו של הסטונס, ושל הקינקס, והמי, וכן הלאה. יהיה שמח. או שלא. אניוויי, גם כאשר הביטלס, ואמנים אחרים, תפשו שהם נדפקו, הם עדיין עשו שטויות, כאמור: עורכי דין חלקלקים לא פחות, הציעו "להציל" אותם ולהכניס לכיסם את הכסף האבוד. המפורסם מביניהם היה אלן קליין, עורך דין אמריקאי, שסגנונו האגרסיבי מצא חן בעיניהם של הלוקשים הבריטיים. קליין אכן ניהל מו"מ מחודש על החוזים של אמנים עם חברות התקליטים שלהם, והשיג עבורם תנאים משופרים בהרבה (במיוחד בחברות תקליטים אמריקאיות, מה שסלל את הדרך לאמנים בריטיים לנטוש את מולדתם. אבל זה סיפור עגום אחר). אך כדרך אגב, קליין החזיק בכספם, שחלקו או רובו לא חזר אליהם. הוא גם הצליח לשים את ידיו שלו על הזכויות בשירים. כך למשל, מרבית השירים של הרולינג סטונס, עד שנת 1971, הם כיום בידיו של קליין. קליין הוא זה שתבע את ה-Verve של שסימפלו שיר של הסטונס ב-Unfinished Sympathy, והוא זה שגבה את הכסף. רק חלק קטן מזה הועבר לידיו של קית' ריצ'ארדס, בתור המלחין. קליין היה גם הדמות המועדפת על שלושה מהביטלס, להחליף את בריאן אפשטיין בניהול ענייני הלהקה, לאחר מותו של בריאן. אפשטיין אולי לא היה איש עסקים ממולח או מבריק במיוחד, אך הוא היה נאמן ללא סייג לביטלס, וחשב אך ורק על טובתם. מסיבה זו הוא נחשב עד היום לדמות סימפטית, בתוך כל העסק המלוכלך. אלמלא הוא, גורלם של הביטלס היה שונה מאוד. קליין היה מעורב גם עם הקינקס, ולהקות אחרות. אך התקופה הזו עברה-חלפה מזמן. גם ילדים שמקימים להקה כיום יודעים שחייבים להתייעץ עם עו"ד לפני שחותמים על מסמך כלשהו, ובוודאי אמנים בעלי משקל מחזיקים סוללה של עורכי דין, מנהלי חשבונות ויועצים פיננסיים, שמגינים על האינטרסים שלהם. לפחות בחו"ל זה כך.
 

RoieL

New member
את מתבלבלת

רק 70 או 75 שנים לאחר מותו של האמן הזכויות על השימוש ביצירות ללא תשלום מותר.
 

Jason2

New member
אף אחד לא מאיתנו

לא היה בחדר כשפינק פלויד הקליטו את החומה או כל אלבום אחר (למרות שלא היה איכפת לי להיות זבוב על הקיר, בעל יכולות שמיעה כמובן) אז אנחנו לא ממש יודעים איך התנהלה העבודה, סביר להניח שהיו כמה גרסאות וכמה לחנים וכמה שילובים מעניינים עד שהגיעו לגרסה הסופית. יתכן מאוד שרוב ההלחנה של שיר מסויים נעשתה ע"י אדם אחד בסיוע של השני (הם בכל זאת היו להקה עדיין). ובקשר לקביעה שהאלבום החומה נשאר עם השם פינק פלויד כדי לסייע במכירות, זו קביעה די טפשית. האלבום הוא של פינק פלויד והוא הוקלט כאלבום של פינק פלויד ואני מאמין שלא היתה מחשבה לשנות את השם של יוצרי האלבום. על פרוייקטים אחרים שהתבססו על האלבום לאחר פירוק הלהקה (כמו המופע בברלין והמחזמר שיגיע בקרוב) חתום רוג'ר ווטרס ורק כאן נכנס העניין של זכויות יוצרים.
 

RoieL

New member
אין שום קשר

גם אם היו לי תזכויות לחומה והייתי מחליט שמהיום שם הדיסק הוא "איוי תות ודלפי" לפי שתי הכלבות והדג שלי [מה שאג לא הייתי יכול לעשות מבחינה חוקית], את הקרדיטים לא הייתי יכול לשנות אף פעם.
 
שוב, אנו מדברים על זכויות מסוגים שו

נים. ווטרס אינו יכול לשנות את הקרדיט על חיבור השיר, לאחר שזה נרשם בפנקסים המתאימים (אלא אם יש הסכם אחר, או החלטת בית משפט. לדוגמא: מתיו פישר מפרוקול הארום תבע את גארי ברוקר וקית' ריד בטענה שהוא חיבר את A Whiter Shade of Pale. ריד וברוקר היו רשומים כמחברים היחידים, והם אלו שקיבלו את התמלוגים כמחברים, ב-40 השנים האחרונות. בית המשפט פסק לטובת פישר, ועתה הוא יקבל חלק מהתמלוגים). בהסכם הגירושין של הפלויד, ווטרס קיבל את זכויות הביצוע והפרסום (publishing) של השירים (וכמדומני גם הזכויות לחלק מעיצוב האלבום והסרט). כך, יכול היה ווטרס "להחכיר" זכויות אלו למפיקים שמתכוונים להעלות את "החומה" כמחזמר בברודוויי. בדומה, הוא יכול מחר להחליט לתת את Comfortably Numb לפרסומת לכדורים נגד כאב ראש, או משהו.
והוא לא יזדקק להסכמת חברי הלהקה האחרים.
 
../images/Emo6.gif

Comfortably Numb לפרסומת לכדורים לכאבי ראש"
תזכירו לי לא לשתות כשאני קורא הודעות בפורום הזה, פעם שניה שהמקלדת שלי מקבלת "זרם" של קולה.
 

FuryUri

New member
לא צריך ללכת כל-כך רחוק

בס"ד. כדי להראות שיש אפשרות לשינוי קרדיטים. התביעה על The great gig, הרי בסופו של דבר קלייר טורי הוספה לקרדיטים הלא כך?
 

RoieL

New member
זה לא אותו דבר

רוג'ר לא יכול לקום בבוקר, לשתות קפה ולשנות את הקרדיטים לטובת דובוני איכפת לי. יש הליכים משפטיים. ואגב, אחרי שעשו טראנס ל- ABITW וידיד ביקש ממני את Wi Wo Wi Wo Educetion, נראה לי ש- CN בפרסומת לאדוויל זה לא כזה רחוק... "The Dream is gone... and A............dvile.." (דובוני אכפת לי, 79').
 

RoieL

New member
כן הא

"Just a little pinprick, there'll be no more HAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Mominim! Ha Mominim!".
 

Pete Best

New member
נצל"ש שאלה...

יש מצב שדייב (אם הוא עוד מופיע) או רוג'ר יבואו בסיבוב הופעות הקרוב לישראל..?
 
למעלה