רופא בלניאדו ערבי רצח 4 חולים.
העיתוןהחרדי "שעה טובה" חושף היום לראשונה כי הרופא שחשוד ברצח 4 חולים בלניאדו הוא ערבי, שנהיה "אדוק לאחרונה". (הידיעה ביום א' בידיעות ומעריב, לא הסגירו את העובדה כי מדובר בחשדר לרקע לאומני). להלן הכתבה: ביום ראשון השבוע, פוצצו שני העיתונים הגדולים, 'ידיעות אחרונות' ו'מעריב' שערוריה, "מי רצח את החולים" זעקו הכותרות. אפשר בהחלט לומר כי אילולא היה זה יום שבו גורל 'גוש קטיף' ותוכנית ההתנתקות על סדר היום, היתה פרשייה זו הופכת להיות הפרשייה שהייתה תוספת את ראש מהדורות החדשות. אולי אז היו גם עורכי העיתונים שפרסמו את הידיעות מועמדים לדין, בגין "שיבוש הליכי חקירה" ובוודאי שהייתה נפתחת חקירה מיידית למי היה אינטרס בפרסום הפרשה ובגרימת נזק לחשיפת האמת. העיתונים הללו, שכמובן דרכם לילך ולהזיק, חשפו את הסיפור בצורה בלתי אחראית, ובכך גרמו נזק רב לחקירה, ואולי אף נזק בלתי הפיך שיגרום לכך שהאשם לא יועמד לדין, בשל העילה המוכרת של "חוסר ראיות", שמנוצלת תמיד בעיקר כאשר השלטון אינו מעוניין להעמיד לדין. המעניין הוא כי העיתונים ידעו לצטט כמעט את כל פרטי הפרטים הקטנים על הפרשה, כולל העובדה כי הרופא "החשוד" לא הושעה בינתיים, אך גם לא שובץ לעבודה. רק פרט "שולי" אחד לא ידעו העיתונים, והוא "שהרופא החשוד ברצח החולים הוא ערבי. גם נשמטה השורה המתבקשת ש"הרקע למעשה הוא כנראה לאומני". שכן בניגוד למה שניסו לצייר כאילו מדובר ברשלנות, או המתת חסד ע"י ד"ר ספרנוביץ או פרופסור רבינוביץ, המדובר הוא בחשד של רצח מתוך כוונה, ע"י רופא ערבי שנחשד כי רצח לא פחות מארבעה יהודים, פיגוע בקנה מידה. וכעת לעובדות: רופא ערבי שהועסק בבית החולים 'לניאדו' בנתניה, חשוד בהמתת ארבעה זקנים שהיו מאושפזים במחלקת פנימית ב'. הרופא הועסק בשבתות, מאחר וביום זה נעדרים כמה רופאים יהודיים, וכפי שמקובל בכל בתי החולים, מייבאים תגבורת מבחוץ. הרופא הערבי היה ידוע כ"איש טוב" וכרופא אמין, מה שהביא את צוות ביה"ח לסמוך עליו. אלא שהצטברות של ארבעה מקרי מוות שהתפתחו באופן תמוה, של חולים שהיו בהשגחתו, הדליקה כמה נורות אדומות אצל צוות ביה"ח. מי שהבחין בכך ראשון היה ד"ר שמעוני, מנהל מחלקת פנימית ב', שהחל לחשוד כי משהו עלום הוא העומד מאחורי סיבת המוות. ד"ר שמעוני חישב ומצא, כי המכנה המשותף לכל המקרים, הוא שכל ארבעת מקירי המוות אירעו בשבת. כולם זקנים שמתו בסיבת מוות זהה (...) והעיקר: כולם בעת משמרתו של הרופא הערבי. החשד המיידי הוא כי הוזרק להם סם מוות או מינון גבוה מדי של תרופה. ביה"ח העביר מיד את הממצאים שברשותו למשרד הבריאות כדי שאלו יעבירו את העניין לטיפול המשטרה. ב'לניאדו' גם קיבלו באותה עת מידע נוסף לפיה הרופא היה לאחרונה "ערבי דתי" לאחר שעבר הליכי איסלמיזציה באחרונה. הליך שעובר על ערבים רבים. מידע זה הביא חשד לרקע לאומני, כלומר, האיש ניצל את העסקתו במתכונת חלקית בשבת, ואת היעדרות מנהל המחלקה בכדי לערוך סיכול ממוקד בחולים. במשרד הבריאות הביעו התפעלות גלויה על היושר והאחריות שגילו ב'לניאדו', בעיקר על רקע הבעיות הנפוצות המטויחות בשאר בתי החולים. גורם בכיר במשרד הבריאות אומר לכתבנו: "אם ב'לניאדו' האמון על קדושת חיי אדם, קרה דבר כזה, ברור כעת מה מתרחש בבתי חולים אחרים". ב'לניאדו' אמרו השבוע כי דווקא משום שבית החולים דתי, ומנוהל על ידי יהודי שומרי מצוות, לא יכלו שלא לראות את הדבר בחומרה רבה. "לניאדו ידוע כמי שאמון על יחסי אנוש שבראש מעייניו היחס לחולה. זאת הייתה הוראתו של מקים בית החולים האדמו"ר מצאנז זי"ע, שהסביר לצוות הרפואי כי ריפוי הגוף הולך יחד עם רפואת הנפש והיחס לחולה". החמור בפרשה הוא חשד להדלפה מכוונת שנועדה להציל את הרופא. שכן עתה לאחר הפרסום, אין יכולת לעשות את הצעד הפשוט, להציב מצלמה נסתרת שתעקוב אחר מעשי הרופא. העובדה ששני העיתונאים מ'ידיעות' ו'מעריב' "שכחו" מכל הפרשה פרט אחד, מעוררת תמיהה. שני היבטים נבדקים: הראשון, העיתונים ידעו ולא פרסמו את המידע. (ככלות הכל לא מדובר בידיעה על חרדי או מתנחל). אופציה נוספת גם היא בלתי מבוטלת: דווקא מידע זה לא הגיע אליהם מהגורם האינטרסנטי שהדליף (אולי לא ידע באיזה רופא בדיוק מדובר, אבל ידע כי מדובר ברופא ערבי וניצל את ההדלפה) כדי להזהיר בדרך זו את הרופא כי עליו להישמר. ואכן, ביה"ח לניאדו דורש לחקור לעומק מי הגורם שהדליף את החקירה ומהם מניעיו. כל זה מביא אותנו לעיקר, הגמרא (עבודה זרה) כידוע אוסרת להתרפא אצל רופא לא יהודי בשל הסכנה. אין הכוונה לומר שכל רופא ערבי מוכן להפר את שבועתו ולרצוח, אבל החששות קיימים, בין השאר על רקע פרשיות קודמות. בין השאר יש להזכיר את פרשת הרוקח הערבי מצפת, שהונה חולים וסיכן חיי אדם כשסיפק תרופות שפג תוקפם. הרוקח לא הועמד לדין ולא נשללה ממנו תעודת הרוקחות, והוא אף מפעיל בית מרקחת עד עצם היום, למרות הקובלנות החוזרות ונשנות שהוגשו למשרד הבריאות, הן מצד חולים והן מצד רופאים בכירים בצפת. פרשה שנייה היא אי פיטורי סגן מנהל מחלקה ערבי בביה"ח 'זיו' שהצדיק את הפיגוע במירון וסירב לקריאה ללכת למיון כדי לסייע לפצועי הפיגוע הנורא. הסיפור אירע לאחר הפיגוע בצומת שיהודים רבים יפגשו השבוע, צומת מירון, (הפיגוע כזכור, בוצע בסיוע ערבים ישראליים). כל הרופאים ב'זיו' הוזעקו לחדר המיון בכדי לסייע לטיפול ההמוני בפצועים. אחת העובדות זיהתה כי רופא ערבי המשמש כסגן מנהל מחלקת פנימית, אינו ממהר, בתגובה לשאלתה מדוע אינו פונה לסייע לפצועים, השיב: "הישראליים אשמים בפיגוע, הם מבצעים פשע של כיבוש". לאחר שנוצרה מהומה במקום הלך הרופא למיון. המקרה עורר מהומה בבית החולים, רב בית החולים, הרב דוד לחיאני הגיש תלונה במשרד הבריאות, אך הרופא הכחיש את כל הטענות והתיק נסגר. אנשי משרד הבריאות שחקרו את הפרשה לא קיבלו את עדות האחות, אלא דווקא את הכחשתו של הרופא. כיום משמש הרופא בתפקיד בכיר. כתבנו פנה לדוברת בית החולים, חנה ביקל, בשאלה מדוע הרופא ממשיך לעבוד בבית החולים? ביקל: "הוא לא אמר כלל את הדברים שיוחסו לו וגם הלך למיון לסייע לפצועים". מדוע נראה לכם שהעובדת תבדה זאת סתם כך מליבה? ביקל: "אינני יודעת למה. הסיפור הזה היה לפני שנתיים ואני מבקשת לא לטפל יותר בסיפור. מה הקשר בין זה לבין הסיפור של לניאדו". איך אתם יכולים לוודות עם הוא אכן אמר את הדברים? ביקל: "אי אפשר לדעת, אם אני אומר משהו אתה תוכל לדעת אם אמרתי כן או לא. מה אנחנו מקליטים כל מה שאנחנו אומרים"? כן אבל כאן יש אחות שמעידה כי שמעה אותו אומר את הדברים? ביקל: אני אומרת לך שלא כדאי לך להתעסק עם זה". אני שואל שוב מדוע שהאחות תמציא את הסיפור? ביקל: "שניהם היו בחדר אחד, אני לא הייתי שם ואני לא יודעת מה הם דיברו ומה לא. אנחנו מדברים על לפני שנתיים ומה הקשר לסיפור של לניאדו". אני חושב שהמחנה המשותף ברור, לא? ביקל: "תעביר לי פנייה בפקס". בתגובה למקרים שאירעו בצפת, הזכיר הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, כי בשו"ע ערוך נפסק כי אסור להתרפא אצל גוי, ואף לא להסתפר אצל ספר גוי. ושלא תהיה טעות, הכוונה אינה כדי שהוא לא יפגע בפאות או בזקן, אלא כדברי הרב אליהו, "כדי שלא יוריד את הראש". הרב אליהו אומר כי הרופאים פועלים בחופשיות ומהווים חלק חשוב ומשמעותי ברבים מבתי החולים בארץ. בנוגע לרופא הערבי בצפת שנגדו הוגשה התלונה, ניתן לציין, כי גורמים בכירים בבית החולים ממליצים לחולים הפונים אליהם להתייעצות, שלא להיעזר ולא להיות מטופלים אצל אותו רופא, "אנחנו פשוט חוששים וחרדים למה שהוא מסוגל לעשות", אמרו.
העיתוןהחרדי "שעה טובה" חושף היום לראשונה כי הרופא שחשוד ברצח 4 חולים בלניאדו הוא ערבי, שנהיה "אדוק לאחרונה". (הידיעה ביום א' בידיעות ומעריב, לא הסגירו את העובדה כי מדובר בחשדר לרקע לאומני). להלן הכתבה: ביום ראשון השבוע, פוצצו שני העיתונים הגדולים, 'ידיעות אחרונות' ו'מעריב' שערוריה, "מי רצח את החולים" זעקו הכותרות. אפשר בהחלט לומר כי אילולא היה זה יום שבו גורל 'גוש קטיף' ותוכנית ההתנתקות על סדר היום, היתה פרשייה זו הופכת להיות הפרשייה שהייתה תוספת את ראש מהדורות החדשות. אולי אז היו גם עורכי העיתונים שפרסמו את הידיעות מועמדים לדין, בגין "שיבוש הליכי חקירה" ובוודאי שהייתה נפתחת חקירה מיידית למי היה אינטרס בפרסום הפרשה ובגרימת נזק לחשיפת האמת. העיתונים הללו, שכמובן דרכם לילך ולהזיק, חשפו את הסיפור בצורה בלתי אחראית, ובכך גרמו נזק רב לחקירה, ואולי אף נזק בלתי הפיך שיגרום לכך שהאשם לא יועמד לדין, בשל העילה המוכרת של "חוסר ראיות", שמנוצלת תמיד בעיקר כאשר השלטון אינו מעוניין להעמיד לדין. המעניין הוא כי העיתונים ידעו לצטט כמעט את כל פרטי הפרטים הקטנים על הפרשה, כולל העובדה כי הרופא "החשוד" לא הושעה בינתיים, אך גם לא שובץ לעבודה. רק פרט "שולי" אחד לא ידעו העיתונים, והוא "שהרופא החשוד ברצח החולים הוא ערבי. גם נשמטה השורה המתבקשת ש"הרקע למעשה הוא כנראה לאומני". שכן בניגוד למה שניסו לצייר כאילו מדובר ברשלנות, או המתת חסד ע"י ד"ר ספרנוביץ או פרופסור רבינוביץ, המדובר הוא בחשד של רצח מתוך כוונה, ע"י רופא ערבי שנחשד כי רצח לא פחות מארבעה יהודים, פיגוע בקנה מידה. וכעת לעובדות: רופא ערבי שהועסק בבית החולים 'לניאדו' בנתניה, חשוד בהמתת ארבעה זקנים שהיו מאושפזים במחלקת פנימית ב'. הרופא הועסק בשבתות, מאחר וביום זה נעדרים כמה רופאים יהודיים, וכפי שמקובל בכל בתי החולים, מייבאים תגבורת מבחוץ. הרופא הערבי היה ידוע כ"איש טוב" וכרופא אמין, מה שהביא את צוות ביה"ח לסמוך עליו. אלא שהצטברות של ארבעה מקרי מוות שהתפתחו באופן תמוה, של חולים שהיו בהשגחתו, הדליקה כמה נורות אדומות אצל צוות ביה"ח. מי שהבחין בכך ראשון היה ד"ר שמעוני, מנהל מחלקת פנימית ב', שהחל לחשוד כי משהו עלום הוא העומד מאחורי סיבת המוות. ד"ר שמעוני חישב ומצא, כי המכנה המשותף לכל המקרים, הוא שכל ארבעת מקירי המוות אירעו בשבת. כולם זקנים שמתו בסיבת מוות זהה (...) והעיקר: כולם בעת משמרתו של הרופא הערבי. החשד המיידי הוא כי הוזרק להם סם מוות או מינון גבוה מדי של תרופה. ביה"ח העביר מיד את הממצאים שברשותו למשרד הבריאות כדי שאלו יעבירו את העניין לטיפול המשטרה. ב'לניאדו' גם קיבלו באותה עת מידע נוסף לפיה הרופא היה לאחרונה "ערבי דתי" לאחר שעבר הליכי איסלמיזציה באחרונה. הליך שעובר על ערבים רבים. מידע זה הביא חשד לרקע לאומני, כלומר, האיש ניצל את העסקתו במתכונת חלקית בשבת, ואת היעדרות מנהל המחלקה בכדי לערוך סיכול ממוקד בחולים. במשרד הבריאות הביעו התפעלות גלויה על היושר והאחריות שגילו ב'לניאדו', בעיקר על רקע הבעיות הנפוצות המטויחות בשאר בתי החולים. גורם בכיר במשרד הבריאות אומר לכתבנו: "אם ב'לניאדו' האמון על קדושת חיי אדם, קרה דבר כזה, ברור כעת מה מתרחש בבתי חולים אחרים". ב'לניאדו' אמרו השבוע כי דווקא משום שבית החולים דתי, ומנוהל על ידי יהודי שומרי מצוות, לא יכלו שלא לראות את הדבר בחומרה רבה. "לניאדו ידוע כמי שאמון על יחסי אנוש שבראש מעייניו היחס לחולה. זאת הייתה הוראתו של מקים בית החולים האדמו"ר מצאנז זי"ע, שהסביר לצוות הרפואי כי ריפוי הגוף הולך יחד עם רפואת הנפש והיחס לחולה". החמור בפרשה הוא חשד להדלפה מכוונת שנועדה להציל את הרופא. שכן עתה לאחר הפרסום, אין יכולת לעשות את הצעד הפשוט, להציב מצלמה נסתרת שתעקוב אחר מעשי הרופא. העובדה ששני העיתונאים מ'ידיעות' ו'מעריב' "שכחו" מכל הפרשה פרט אחד, מעוררת תמיהה. שני היבטים נבדקים: הראשון, העיתונים ידעו ולא פרסמו את המידע. (ככלות הכל לא מדובר בידיעה על חרדי או מתנחל). אופציה נוספת גם היא בלתי מבוטלת: דווקא מידע זה לא הגיע אליהם מהגורם האינטרסנטי שהדליף (אולי לא ידע באיזה רופא בדיוק מדובר, אבל ידע כי מדובר ברופא ערבי וניצל את ההדלפה) כדי להזהיר בדרך זו את הרופא כי עליו להישמר. ואכן, ביה"ח לניאדו דורש לחקור לעומק מי הגורם שהדליף את החקירה ומהם מניעיו. כל זה מביא אותנו לעיקר, הגמרא (עבודה זרה) כידוע אוסרת להתרפא אצל רופא לא יהודי בשל הסכנה. אין הכוונה לומר שכל רופא ערבי מוכן להפר את שבועתו ולרצוח, אבל החששות קיימים, בין השאר על רקע פרשיות קודמות. בין השאר יש להזכיר את פרשת הרוקח הערבי מצפת, שהונה חולים וסיכן חיי אדם כשסיפק תרופות שפג תוקפם. הרוקח לא הועמד לדין ולא נשללה ממנו תעודת הרוקחות, והוא אף מפעיל בית מרקחת עד עצם היום, למרות הקובלנות החוזרות ונשנות שהוגשו למשרד הבריאות, הן מצד חולים והן מצד רופאים בכירים בצפת. פרשה שנייה היא אי פיטורי סגן מנהל מחלקה ערבי בביה"ח 'זיו' שהצדיק את הפיגוע במירון וסירב לקריאה ללכת למיון כדי לסייע לפצועי הפיגוע הנורא. הסיפור אירע לאחר הפיגוע בצומת שיהודים רבים יפגשו השבוע, צומת מירון, (הפיגוע כזכור, בוצע בסיוע ערבים ישראליים). כל הרופאים ב'זיו' הוזעקו לחדר המיון בכדי לסייע לטיפול ההמוני בפצועים. אחת העובדות זיהתה כי רופא ערבי המשמש כסגן מנהל מחלקת פנימית, אינו ממהר, בתגובה לשאלתה מדוע אינו פונה לסייע לפצועים, השיב: "הישראליים אשמים בפיגוע, הם מבצעים פשע של כיבוש". לאחר שנוצרה מהומה במקום הלך הרופא למיון. המקרה עורר מהומה בבית החולים, רב בית החולים, הרב דוד לחיאני הגיש תלונה במשרד הבריאות, אך הרופא הכחיש את כל הטענות והתיק נסגר. אנשי משרד הבריאות שחקרו את הפרשה לא קיבלו את עדות האחות, אלא דווקא את הכחשתו של הרופא. כיום משמש הרופא בתפקיד בכיר. כתבנו פנה לדוברת בית החולים, חנה ביקל, בשאלה מדוע הרופא ממשיך לעבוד בבית החולים? ביקל: "הוא לא אמר כלל את הדברים שיוחסו לו וגם הלך למיון לסייע לפצועים". מדוע נראה לכם שהעובדת תבדה זאת סתם כך מליבה? ביקל: "אינני יודעת למה. הסיפור הזה היה לפני שנתיים ואני מבקשת לא לטפל יותר בסיפור. מה הקשר בין זה לבין הסיפור של לניאדו". איך אתם יכולים לוודות עם הוא אכן אמר את הדברים? ביקל: "אי אפשר לדעת, אם אני אומר משהו אתה תוכל לדעת אם אמרתי כן או לא. מה אנחנו מקליטים כל מה שאנחנו אומרים"? כן אבל כאן יש אחות שמעידה כי שמעה אותו אומר את הדברים? ביקל: אני אומרת לך שלא כדאי לך להתעסק עם זה". אני שואל שוב מדוע שהאחות תמציא את הסיפור? ביקל: "שניהם היו בחדר אחד, אני לא הייתי שם ואני לא יודעת מה הם דיברו ומה לא. אנחנו מדברים על לפני שנתיים ומה הקשר לסיפור של לניאדו". אני חושב שהמחנה המשותף ברור, לא? ביקל: "תעביר לי פנייה בפקס". בתגובה למקרים שאירעו בצפת, הזכיר הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, כי בשו"ע ערוך נפסק כי אסור להתרפא אצל גוי, ואף לא להסתפר אצל ספר גוי. ושלא תהיה טעות, הכוונה אינה כדי שהוא לא יפגע בפאות או בזקן, אלא כדברי הרב אליהו, "כדי שלא יוריד את הראש". הרב אליהו אומר כי הרופאים פועלים בחופשיות ומהווים חלק חשוב ומשמעותי ברבים מבתי החולים בארץ. בנוגע לרופא הערבי בצפת שנגדו הוגשה התלונה, ניתן לציין, כי גורמים בכירים בבית החולים ממליצים לחולים הפונים אליהם להתייעצות, שלא להיעזר ולא להיות מטופלים אצל אותו רופא, "אנחנו פשוט חוששים וחרדים למה שהוא מסוגל לעשות", אמרו.