רטוריקה וסגנון ,מוגזם או לא ?

עממי

New member
שלך לעד

להזכירך שהרוקדים באים לרקוד ולהנות ולא לשיעור חינוך!! שלך לעד - של מי בדיוק, אוי לסקרנות יום טוב ושבת שלום
 

עוז 2002

New member
המרקיד כמנחה

הנני מסכים עימך בהחלט ידידי, וכן עם רוב הדברים שכתבו כאן קודמי. אני יכול לנחש מאיזו הרקדה שאבת את הציטוטים, ואני ואחרים חשו כמוך. ואחד הדברים שתמיד אני מציין לזכות גדי ביטון, הוא האינטלגנציה האישית שלו, שבאה לידי ביטוי בהנחיה שלו, בתוכן ההערות וברמתן, ובמיוחד בהומור המרומז שלו. אני משער שיש מרקידים מוכשרים נוספים, אבל זכור לי שזהו אחד הדברים שחשתי די מהר כשהתחלתי לרקוד אצל גדי. ובהתיחסות לתגובות שנכתבו כאן אני רוצה לחדד שתי נקודות: א. המדריך כמנחה: הציפיות הן לאו דוקא ממדריך ריקודי עם, אלא מכל אדם המנחה ערב. לגיטימי שנצפה מאדם המחזיק מיקרופון שיקפיד על שפה נכונה, כמו על הופעה נאה. דברים הנאמרים לתוך מקרופון לאוזני מאות שומעים, כמו דברים הנכתבים, מן הראוי שיקבלו התיחסות מיוחדת. ולכן אני כן מצפה ממרקיד, כמנחה של ערב, שיחשוב, ינסח, ויתבטא בצורה נכונה ויפה. ב. ההבדל בין צורה לתוכן: בעוד אני מצפה ממנחה שיקפיד על הצורה, תוכן הדברים תלוי באישיות ובאינטלגנציה שלו, וכמובן שיהיו כאלה מבריקים יותר ומבריקים פחות. קשה לבוא בטענות אל אדם על כישוריו, אבל אני חושב שזהו פרמטר נוסף התורם להצלחתו האישית. ובמבט אישי הייתי מחלק את כישוריו של מרקיד לשני סוגים עיקריים: היכולת שלו לשלב ריקודים בסגנון ובסדר נכון, תוך שילוב נכון של ישן וחדש, סוער ואיטי, שמח ועצוב. בקיצור, יכולתו כדי. ג´יי. ובהקשר זה אני זוכר לטובה את חיים צמח בירושלים, שהיו ערבים שרותקתי למעגל ולא יכולתי ללכת אפילו לשירותים, מרוב שנהניתי מהזרימה הנכונה והמוצלחת של הריקודים. והמרכיב האחר הוא יכולתו הריטורית של המרקיד, ובהקשר זה ציינתי כבר את גדי ביטון, שהתפעמתי משמחת החיים שלו שמדביקה אותי, מסגנון ההנחיה האינטלגנטי, מההומור, מהרפטואר המועדף. ולשיר ולרקוד, זה לרקוד מהנשמה. ואני מאמין, ששילוב נכון של שני הגורמים האלה, הוא הוא ההרכב המנצח.
 
כל הכבוד

עוז שלום קראתי את דבריך רק לאחר ששלחתי את מכתבי הקודם. אני מעריצה את כושר הניסוח שלך ואת ההגיון הרב הטמון בדבריך. כל הכבוד. יחד עם זאת אני סבורה שיש להודות למבין ענין שהיה הראשון שהעלה את הנושא לדיון. שבת שלום הדס
 

עוז 2002

New member
תודה.. ../images/Emo9.gif

תודה לך הדס, ולכל אלו המגיבים להודעות שלי. אני שמח לשמוע מה דעתכם.
 
רטוריקה

מבין ענין שלום לך כפי שאתה רואה דבריך עוררו פולמוס רב ענין בין קוראי דבריך. מאחר שאתה פתחת בענין אני מרשה לעצמי להעיר ולהאיר מספר הערות המתיחסות גם לדברי מגיבים אחרים. ראשית, אני שבעת רצון מכך שיש אנשים בעלי מודעות גדולה למתרחש בתחום המענין רבים מאיתנו. אין לי ספק שהם יכולים להיות גם בין המשפיעים בתחום. אני מודה למעיר שישנם מרקידים ששפתם משובחת. חלק מן השמות שהוזכרו מוכר לי והם אכן משובחים ובראשם יענקלה לוי שהוא הגדול מכולם. את צעדי הראשונים על רחבת הריקודים עשיתי אצלו.. יש שם אחד או שניים שאינם מוכרים לי וישנו שם אחד שבקשר אליו דעתי שונה. איני מבקשת מן המרקידים לשאת הרצאה בעברית צחה בנושאים שהם ברומו של עולם. כל שאני מבקשת הוא שהם יהיו דוברי עברית נכונה. לא יתכן שיבקשו ממני לעשות " שתי צעדים קדימה " ועוד שגיאות דומות. אני סבורה שאין להגן על מי ששוגה בשפתו, ובעיקר אם הוא עובד עם אוכלוסיה רחבה. ככל הידוע לי ישנם גם מרקידים המדריכים תלמידי בתי ספר ואני משערת שלפחות שם הם צריכים להוות דוגמה חינוכית. פגשתי לא אחת מרקידים שההתמצאות שלהם במרחב, לפחות בכל מה שנוגע למונחים או מושגים העוסקים במרחב, דלה ביותר. לפחות אצל מרקיד אחד שמעתי שלהסתובב ב 360 מעלות הכוונה היא להסתובב ולעמוד עם הפנים בכיוון ההפוך. אכן יש משכילים רבים בין הרוקדים שאינם מעירים למרקידים על שפתם או על לשונם העילגת. אין הדבר מצביע על שביעות רצונם אלא על אמונתם שאין ביכולתם לגרום לשינוי. אני שומעת פעמים רבות את הערותיהם ההופכות את המרקיד למשל ולשנינה. זאת לא תהיה בושה להודות שיש לנו בעיה וכי אנו צריכים להתמודד עימה. המרקידים אינם מורמים מעם והם חייבים לעמוד בקריטריונים מקצועיים אמיתיים כוולל שפה נכונה!!!!! לאחרונה התענינתי, עבור קרובת משפחה, בקורס למדריכים של ריקודי עם האמור להתקיים באזורנו. התנאים היחידים שהוצגו בפני היו תשלום דמי הרשמה ושכר לימוד בסכום הקרוב ל 4000 ש"ח. כמו כן נאמר לי שהקורס יתקיים ביום מסוים בין השעות 8:00 - 13:00 וכי הוא ימשך שנה והיקפו יהיה 230 שעות ( דרך אגב גם בחישוב השעות בצורה אקדמית אי אפשר להגיע למספר השעות הנדרש). בתגובה להתעניינות שלי בהכשרתו ובהשכלתו של המרכז ובהרכב סגל ההוראה התשובה היתה "זה מה יש. תרצי תרשמי ואם לא תרצי אז לא". לא ניתנה לי שהות לשאול שאלות נוספות. לכן גם היום אני חושבת שכנראה מספיקה תעודת לידה והוראת קבע כדי להרשם לקורס. ובכן, החלטתי שלא להמליץ לקרובת המשפחה ללמוד שם וכנראה כדאי לה לנסוע קצת וללמוד במקום אחר. אחד המגיבים הציע הצעה נבונה והיא לא לרקוד אצל מדריכים לא ראויים ואכן ההצעה טובה. אימצתי אותה פעם אחת כאשר אחד המרקידים ( מרקיד מעולה ) הירבה להשמיע, במהלך ריקודי הזוגות, הערות סקסטיסיות הפוגעות בכבוד הנשים. משום מה הוא חושב ( עדיין ) שהוא צריך להיות גם סטנדאפיסט המעיר הערות מגעילות. אני מודה שבפעם הראשונה ששמעתי אותו צחקתי משום שחשבתי שאת הדבר כבדיחה, אולם משהסתבר שזאת התנהגות עקבית וכי אינו יכול לשנות את דרך התנהגותו ( שוחחתי עמו ) וכי זאת דרך חיים אצלו פרשתי מן ההרקדה יחד עם בן זוגי. באשר אליו, החלטתי לקיים את הכתוב "בסודם אל תבוא נפשי, בקהלם אל תחד כבודי..." לשמחתי הצטרפו אלי עוד שני זוגות. לצערי לא פרשו זוגות נוספים. ואני קוראת לרוקדות נוספות להיות אסרטיביות במקרים דומים. ובכן למבין ענין, לבעיה 1, לשלך לעד וליום טוב אוחיון היה תענוג לקרוא את דבריכם ואני מקווה שתמשיכו להשמיע את דעותיכם על הדבש ועל העוקץ שבריקודי העם. שבת שלום הדס
 

בעיה1

New member
תגובה להדס ערבה

להדס ערבה – מאמר מעניין קראתי את מאמרך, מתחילתו ועד סופו. חבל היה לפספס כל בדל מחשבה או רעיון. העברית – שפה קשה. שם המספר , אשר משתנה מעבר לעשר, גורם לשיבושי לשון אצל רבים. ביניהם , גם חברי כנסת וראשי ממשלות. צריך לקבל זאת בהבנה. אפשר לתקן מיד במקום, ולהכריח את המדריך להקפיד בלשונו. קשה לפסול מדריך משכיל, עולה חדש – אשר מנסה להתערות בארץ, בגלל השפה. במשרד החינוך קולטים מורים כאלה, ברפואה – יש הרבה רופאים מומחים , אשר מבהילים בדברם עברית. לעיתים אני חושב – אם הם רופאים , כמו שהם מדברים עברית, מי יודע מה הם רקחו לי בתרופות. כך גם בהדרכת מחול. פגשתי כוריאוגרפיות בחסד עליון מארגנטינה וארה"ב , אשר פתחו סטודיו למחול. בנים של קרובי משפחה למדו , בנוסף לריקוד גם אנגלית וספרדית. להבדיל – בריקודי עם. מסכים שצריך לשאוף לשלמות. שהמדריך יהיה פדגוג ,מיתודיסט , חכם , פסיכולוג, איש אירגון. זו אוטופיה. עלינו להסתפק במה שיש. אסור לעזוב את השורה, כמו שעשית עם המדריך , הפוגע בנשים. יש לגשת אליו ולחנך אותו. אם אתם חשובים לו – הוא מוכרח להשתפר. זה אורך זמן. לא להתיאש. אמנם הבאת ציטטה מברכת יעקב לשמעון ולוי, אשר "כלי חמס מכריתהם.... כי באפם הרגו איש וברצונם עקרו שור" אבל המדריכים לא נוקמים את כבוד דינה אחותם בשכם, אלא מנסים להנעים לנו את החיים. צריך לתמוך בהם – אם הם מדריכים טובים – ולעצום עין כאשר דבורם עילג. משה רבנו , גם כן לא ידע לדבר , והיה מנהיג דגול. תהיי "אהרון" של המדריך שלך, ותעזרי לו ללמוד את הלשון העברית. חשוב שתהיי בתוך המעגל , על יד המדריך הזה, ולא אצל מישהו אחר. לפעמים האחרים - הם בורות אשר לא יכילו מים.
 
רטוריקה-תגובה להדס../images/Emo79.gif

הפולמוס שדברי עוררו אולי יעלה מעט את התודעה,ואם כך יהיה זכינו. אני מסכים לדעתם של ירון מישר ועוז 2002. מדברייך אני לומד שערכת בירור ממצא בנושא הכשרת המדריכים,ואם אלה פני הדברים יש מקום לדאגה. האימרה שסוגרת מעגל מבחינתי היא של-שלך לעד מהפורם "שיש מרקידים ויש מעט מדריכים". גישתך כצרכנית חיובית ביותר ונוטעת בי תקווה שהעתיד יהיה טוב יותר ,
כי את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק.
 

nilll

New member
האם אפשר לשנות?

לעניות דעתי בעיות רבות בתחום ההדרכה נובעות מהכשרה לא מספקת.כל אחד יכול לרכוש ציוד, לשכור אולם, לפרסם עלונים ולפתוח חוג.הצלחתו או כשלונו תלויים בדברים שלעתים אין להם קשר לכשורים, כשרונות וידע.אם היו מחייבים מדריך לרקודי עם ללמוד כפי שמחייבים כל מורה בישראל אולי היה פחות על מה להתלונן.לאנשי משרד החנוך והתרבות לא אכפת,לרוקדים אולי כן אבל הם לא מוחים,והמדריכים ודאי לא יזמו.לכל זה יש כמובן קשר לרמת הרקודים ויוצריהם או מחבריהם.כנראה שנותר רק להצטער,ללמוד להתעלם,להתרכז באהבת הרקוד ולהאנח בשקט מידי פעם.
 
יפה דיברת

יפה דיברת. אתה ( או שמא זו את? ) מעלה דברים כהוויתם. הרושם המתקבל בשדה ( במציאות ) הוא אכן שמספיקה יוזמה של בעל אמצעים בינוניים לרכוש ציוד מתאים, לשכור אולם וקדימה " נפתחה הרקדה חדשה בהנחייתו של המרקיד בחסד עליון.....". וכדי לכסות על חוסר הכישורים מנסים לעטוף אותנו בפיתויים כגון: דיסק לכל רוקד, ארוחה כיד המלך, חולצות, כובעים, הגרלות שונות וכו´. ( אני דורשת שבפעם הבאה יחלקו חינם נעלי ריקוד שכן נעלי נשחקו, אני נועלת נעליים מספר 38 . נא לצייד את הנעליים גם בפתק החלפה ). אחד מהכותבים עשה הבחנה נחרצת בין "מדריכים" לבין "מרקידים". יש אמת בדבריו. אולי רמת המרקידים היא אחד הגורמים לפיחות שחל במעמד ריקודי העם. אוכלוסיית הרוקדים מתבגרת. העתודה של הצעירים, לצערי, אינה גדולה. לא פלא שהדור החדש אינו מתייחס בחיוב לריקודי העם. בחכמתם הם קוראים את המפה. הם מוצאים לעצמם תחליפים אחרים המעניינים אותם יותר. עוד מעט יהיה מאוחר להפנות אותם לריקודי העם. אני משאירה למדריכים הבכירים למצוא את הדרכים והרעיונות להתמודד עם הבעיה. אולם יש לי הרגשה , ואולי אני טועה, שלמדריכים אין כח להשפיע, או אין להם רצון להתמודד עם הבעייה ומחכים שיקרה נס ומלאך יגיע מן השמיים ויעשה את המלאכה עבורם. ובינתיים בימיהם הפנויים ימשיכו להסתובב בהרקדות להתחכך עם המרקידים האחרים, לטפוח לעצמם על השכם ולציין לעצמם בסיפוק שהם גדולים מהחיים. יערב להם ויבושם להם!!! אני חוזרת לנושא המקורי: השפה של המרקידים. דומני שרק בעיה 1 הבין שהנושא אינו רק השפה או הדיבור אלא גם תרבות הדיבור של מרקידים שונים. דוגמה לכך נתתי בענין מי שמעיר הערות הפוגעות בנשים. אצל מרקיד כזה תרבות הדיבור לוקה בחסר לא משום שאינו יודע לדבר אלא משום שאין לו תרבות כלל. שבת שלום הדס
 
המשך לרטוריקה

אני לא רוצה לקטלג מרקידים על דלות שפה. אבל, ישמרקידים, כמו אחד באיזור הצפון שכמעט בכל ריקוד מתערבים, בקולי קולות "ומהו אמר" "ומהו יגיד" ומה אתם אומרים" "איזה יום היום" וכו.... זה קצת נמאס ולא נעים להגיד לו כי הוא עלול להפגע, אז אם המרקיד הנל במקרה גולש באתר הזה, אולי יסיק את המסקנה המתבקשת. שבוע טוב והמשך הנאה מההרקדות ומהפורום. משה.
 

avigal23

New member
../images/Emo26.gif

חשבת שאולי המרקידים רוצים חוץ מלומר כל הזמן את הצעדים של הריקוד, להכניס גם קצת הומור? הם לא רוצים לדבר אל אדם אחד ספציפי במקרופון אז הם מנסים לדבר אל כולם...קצת שילוב... נכון שאפשר לפנות אל המרקיד ולבקש שיפסיק או שימעיט לומר זאת..אטבל אני בטוחה שהם עושים את זה רק מתוך רצון טוב,לשלב הומור-שיהיה קצת חיוך על הפנים של הרוקדים...
 
גבול הטעם avigal

הכל נכון בתנאי שהמדריך יודע היכן עובר גבול הטעם הטוב. לפעמים סייג לחכמה .... שבוע טוב מ.ע
 
../images/Emo36.gif

לא צריך לחזור כל הרקדה באותם הריקודים על אותן הכחמות, בדרך כלל אלו אותם הרוקדים שכבר מכירים את כל היציאות הללו משה
 

avigal23

New member
../images/Emo26.gif

אז לכן משה המקורי12 אני מציעה לך לגשת למרקיד/ה ולומר להם את דעתך. הם יעשו בו כרצונם...לפחות הוצאת את זה,ואמרת...את שלך עשית..
 
למעלה