ריקודים כפולים ! - עץ הזית.

ריקודים כפולים ! - עץ הזית.

תופעת הריקודים ה"כפולים" היא תופעה מוכרת וידועה בריקודי עם והרבה הרבה מילים ומאמרים נכתבו כבר בעבר על תופעה זו. ריקוד "כפול" פרושו : שתי יצירות ריקוד שונות שחוברו לאותה מנגינה. אז אני אתחיל עם פרגון : מתחילת הכנסת ההשתלמויות תחת קורת גג אחד של "השתלמויות המדריכים והיוצרים" מאפריל שנת 2000, נערכו כבר 12 השתלמויות. לא מצאתי אף ריקוד כפול בכל ההשתלמויות האלו, וזה עקב הפיקוח הקפדני של המזכיר אלי רונן המקפיד על כך, ועומד יפה על המשמר למנוע כפילויות ריקוד. ולמה נזכרתי בזה כעת : אמש כשרקדתי כמידי חמישי ברעננה, השמיע שלום עמר את הריקוד מעגל "עץ הזית". ברעננה לדעתי, אחד המקומות היחידים ששם רוקדים את הגירסה של שמוליק גוב- ארי (הנפת הידיים), כאשר בכל החוגים במרכז הארץ רוקדים את הגירסה של מוטי בן-יעקב, שהקדים מעט והוציא את גירסתו לריקוד לאור, קצת לפני שמוליק גוב-ארי. ואז מה קורה באולם. רוב הרוקדים מתרכזים במרכז ורוקדים את הגירסה של גוב-ארי, ואילו בשולי האולם, מתאספים רוקדים אחרים שרוקדים את גירסת בן-יעקב. זו תופעה מעניינת המבקשת את תגובותיכם חברי הפורום, למשל : איזה גירסה רוקדים בחוג שלכם לריקוד זה ? האם אתם מכירים עוד ריקוד ששתי גירסאות שונות נרקדות בד בבד באותו זמן ? איזה גירסה רוקדים בחוגים בדרום הארץ (בחוג של יום-טוב) ? איזה גירסה רוקדים בצפון ? מירי.
 
הדוגמה הדועה ביותר, אולי

הינה שיר שמח של גיורא קדמן ז"ל ושל יואב אשריאל. יש נוספות לאורך כל ה"היסטוריה". מזרה ישראל, כמו שאת, מישהו הולך תמיד איתי ועוד. אשר להערתך על הסדר החדש - אכן יש ישפור משמעותי מבחינת "ההפצה הרשמית".
 
גם אתה שותף !

לירון ! גם אתה ידידי, גרמת להפצת ריקוד "כפול", ואפילו באותה קלטת עצמה שהפקת. זו לא האשמה, זו ציון עובדה !!! כוונתי לריקוד "שיר למענך" - באותה קלטת "רוקדים" מספר 34 הכנסת שתי גירסאות צמודות לריקוד זוגות בעל אותו שיר : הגירסה של אייל לוי והגירסה של ויקטור גבאי. האם נהגת נכון ? מירי.
 
הנה הזכרת עוד אחד.

האם נהתי נכון? מי ידע? אולי אלוהי ההיסטוריה וגם זה לא בטוח. סיבות יש ויש וכמובן שלא הכוונה ליצור בילבול וכו´. מה לעשות גם אני בתוך עמי אני יושב. האם יכולתי לצלם רק ריקוד של אחד משניהם? מובן שלא. בכלל יש לי מדריכים השומרים לי עלבון (כדי לא לאמור טינה) על כך שלא הכנסתי את ריקודם לוידאו. מובן שהטענה נגדי תמיד היתה (ואולי גם תהיה) שאני נוהג "איפה ואיפה" מעדיף אחד על משנהו מתוך אינטרסים אישיים וכו´. ולך תוכיח שאין לך אחות. תמיד השתדלתי לעשות לפי מיטב הבנתי בצורה הכי מתאימה, פחות פוגעת, יותר מתחשבת ומתוך רצון לתת את מירב המידע. לא תמיד הצלחתי והנה דוגמה בהקשר למה שכתב על עץ הזית: מתוך רצון "לפזר" את המדור "ריקוד החודש" בעתוני רוקדים (לפזר בין כמה שיותר מחברים) התאים לי לשים את מוטי עם ריקודו עץ הזית. החלטתי שגם אכתוב על הכפילות בתוך העיתון ושגם אידע את שמוליק גוב ארי לפני פרסום העיתון. משמוליק קיבלתי "שטיפת מוח" למה הריקוד שלו צריך להתפרסם וגם איומים מוסווים. בלי קשר לאיומים התיעצתי עם שניים מחבריי שאני מעריך את עמדתם ובעקבות התיעצות זו החלטתי לא לשים אף ריקוד בעיתון. הודעתי על כך למוטי (שמן הראוי לציין שכבר הספיק להעביר אלי את החומר בצורה מסודרת כפי שאיש לא עשה לפניו). מוטי נפגע ולא כל כך רצה לשמוע את הנימוקים אלא החליט שאני לא אוביקטיבי ופועל משיקולים זרים ולכן ביטל את המנוי שלו לעיתון. מאז כבר הספיק לחזור להיות מנוי ושוב לבטל בגלל פרסום רשימת הריקודים החדשים מתוך אתר המרקידים. הנה כי כן אין אפשרות "טו פליז דאם אול". ד"א מי ששם לב גדי ביטון הופיע במדור זה פעם אחת בלבד (קזבלנקה בשנת 98´) ומעולם לא הופיע במדורים שהיו פעם - "עומד במרכז" או "חוג החודש". וכל כך למה? כיוון שכל הזמן היו טענות שהעיתון הינו חד צדדי וכל הזמן כתוב בו על גדי ביטון ושהעיתון בעצם שלו. מצד שני גדי ביטון בא אלי בטענות שהעיתון יוצא נגד הפעילות שלו וכותב נגדו (למשל, הכתבה שלי על ריקודי סלסה בריקודי עם והירידה במספר הרוקדים ובצעירים המצטרפים). מסקנה: טענות תמיד יהיו אבל אני אמשיך לפעול לפי מיטב הכרתי, ידיעתי ודעותי בצורה הכי נקיה שאפשר תוך הקשבה לביקורות ומאמץ תמידי לשיפור. אף פעם אין סיכוי שכולם יהיו רצים אבל... כמו שאני אומר לגבי ארגון המדריכים - מה שחשוב שיהיה ארגון חזק וגדול. מי שיש לו טענות שיאבק לשינוי בלי השמצות ובלי ברוגז אישי וטריקת דלתות.
 

יבנאי

New member
לירון - הזכרת

"קזבלנקה" אני מקווה שאתה יודע בודאות של מי הריקוד, אם לא - תשאל את אבי לוי, מבלי לפגוע בכישרונו של גדי ביטון. הריקוד הוא נטו של אבי לוי-אם אתה חושב אחרת אז זה שווה בדיקה מעמיקה, תקן את אבי לוי אם אני טועה. פשוט משתמע ממה שכתבת כאילו הריקוד של גדי!!
 
אין לי מונופול על הידע

מה שאני יודע זה מה שרשום אצלי במחשב ואם גדי "לקח" את הריקוד תחת חסותו (עובדה שהעביר את החומר בהקש זה לעיתון) מי אני כי אתווכח? אם יש בידך מידע מבוסס אחר אתה מוזמן לעדכן אותנו.
 
דרך אגב ובהקשר

אתמול באוניברסיטה, כמדומני לראשונה, ניתן הריקוד חבקי אותי עליו דובר כאן בעבר בהקשר ליחסים בין גדי לאבי.
 
ירון

לשם הסרת הספק יבנאי הציע לך לשאול את אבי לוי, למה לא? אתה מתבייש, או פוחד לשאול אותו. או שלא נעים לך מ.... אתה צודק בקשר לויכוח, אבל כשמעירים לך כדאי שתבדוק, מעניין אם כל דבר שאומרים לך אתה מקבל בלי לבדוק, ראה הערה זו כבונה. שבת שלום.
 
לא ברור לי מה בדיוק עלי לבדוק?

האם כוונתך שכאשר גדי הציג את הריקוד בהשתלמות תחת השם שלו ואח"כ אני צילמתי אותו בוידאו היה עלי לשאול את כל מחברי הריקודים האם יש אחר הטוען ל"זכויות" על הריקוד? הרי לא לכך התכוונת נכון? יבנאי הציע לי לשאול ואני החזרתי את הכדור אליו. אני מניח שאם הוא יספר לי שאבי אמר דברים שונים ממה שידוע לי אזי אנסה לאמת את העניין מכיוונים שונים. לעת עתה מדוע עלי לשאול את אבי לוי או כל מחבר אחר? תעסוקה אני לא מחפש.
 
ריקודים כפולים - תגובה

צהריים טובים. אני בתוקף מתנגד, לרקודים כפולים. נכון מאוד כתבת, שמאז שהמושכות עברו לידי: ידידי אלי רונן, יש סדר בבלגן, והוא עושה את מלאכתו הקשה (בהתנדבות) נאמנה. בכל הדרום, כולל בחוגים שלי, רוקדים את הגירסה של : גוב ארי. הוא אישית לימד זאת אצלינו, אבל אז לא ידענו, שיש גירסה נוספת. אני אישית, אהבתי את השיר, וגם את הריקוד. ( לא מכיר את הגירסה השניה, אם כי ראיתי אותה פעם אחת בהרקדה.). בצפון, היכן שהייתי גם רקדו את גוב ארי.( צפוניים מפרגנים לצפוני.) את התופעה של: רוקדים את שתי הגירסאות, בעת ובעונה אחת, ראיתי כשהחלפתי את: רוני סימן טוב בחוגים שלו. זה קצת בילבל, והיה לי מוזר. אבל הבנתי מהרוקדים שם, שזה בסדר. היה בזמנו ריקוד כפול: "למענך", שלא לימדתי בגלל כפילותו. שבת שלום, מהנה, ושלווה. יום טוב.
 

בי

New member
שמולי גוב ארי, כמובן!!!

בצפון רוקדים את הגירסה של שמוליק. לא היה לי מושג שיש עוד ריקוד. ישנו עוד ריקוד שבצפון רוקדים אחרת , נעמה, של בנצי תירם. אבל רק בצפון ראיתי את הריקוד הזה. אבל גם בצפון, בד"כ, אם בנצי לא נוכח, רוקדים את זה של מרקו. לא קשור כ"כ לנושא זה, אולי יותר לנושא של שינוי הריקוד ע"י הרוקדים: בצפון מוסיפים מחיאות כף לכל ריקוד שני. ממש מוזר.
 

א י י ב י

New member
עץ הזית

הריקוד עץ הזית בגירסת שמוליק גוב ארי נלמד ונרקד אצל גדי ביטון וגם אצל אבי פרץ. ביום שלישי האחרון בבית דני רוב הרוקדים רקדו את גירסת גוב ארי וכעשרה איש רקדו את הגירסה השנייה. בטיילת בשבת אצל שרה אביב הרוב רוקדים את גירסת בן יעקב והמיעוט במעגל נפרד את גירסת גוב ארי. אצל יענקלה זיו רוקדים רק את גירסת בן יעקב.
 
רוקדים את מה שנדחף בכוח

אין לי שום דבר נגד שמוליק גוב ארי. בהיסטוריה הקצרה של שמוליק , גיליתי שהיתה לו סימביוזה טובה עם המרקידים המרכזיים , החזקים. כאשר היה כוכב של יואב - קבל את עוצמתו (הפצת ריקודיו ושמו) מיואב . כאשר הסתכסך עם יואב - בגלל הריקוד "ערב שבת", (יואב בחר את ריקודו של אבנר - ואבנר נהיה הכוכב התורן של יואב ), שמוליק החל להופיע , כידיד וכשותף של החזקים. תקופה קצרה - ערך השתלמויות עם גדי. וביקר הרבה בהרקדות של גדי - להפצת ריקודיו. כשגדי, תהה על קנקנו של שמוליק - בעיקר אחרי הדרכתם המשותפת בחו"ל , עבר שמוליק למוקד כוח בצפון . לאבי אמסלם. שם כמעט בכל הזדמנות השחיל ריקוד מריקודיו. עכשו אתם מבינים יותר טוב את הכתבות הקודמות, על כוח ההפצה של ריקודים. "שמור לי ואשמור לך " במצבים כאלה קשה להרבה יוצרים צעירים מוכשרים להפיץ את ריקודם. מוטי בן יעקב היה בנחיתות על יד הפוליטיקה שנוצרה בהפצת ריקודים. ריקודו של מוטי היה הראשון - והרבה אנשים אהבו את ריקודו , אבל הם נסחפו בשיטפון של החזקים. יש לתת את הדעת על כך.
 
אכן אתה יודע הרבה דברים

"מאחורי הקלעים" אתה רק לא מחבר אותם לנימוים שאני מעלה כל הזמן. וזה קשור, גם אם תגיד שאין לכך כל קשר.
 
רואים שאתה בענינים, תיקון קטן

הרשה לי לתקן אותך ממקור ראשון, שמוליק לא היה מסוכסך עם יואב אשריאל כשאבנר לימד את הריקוד "ערב שבת", אני נכחתי במרתון של יואב בונגיט שבו לימדו לראשונה את הריקוד, היה יוצר נוסף עם ריקוד לשיר הזה ובגללו יואב מיהר והזמין את אבנר ללמד. (לצערי הייתי נוכחת במרתון וראיתי איך יואב "מנהל" את העינינים ושמעתי את כל השיחות שהיו בעניין) אם זה מענין אותך או לא, אני מדריכה מאוד וותיקה.
 
ומה בקשר לגניבת ריקודים ?

כן, אני מדבר על גניבה ממש. לקחת ריקוד שמישהו אחר חיבר ללמדו ולהציגו כאילו מישהו אחר חיבר אותו. מעשה שהיה כך היה - משך שנים רבות רקדתי עם מישהי שבתה אמנם לא רקדה ריקודי עם, אך אהבה לחבר ריקודים לשירים. היא חיברה ריקוד מעגל לשיר מזרחי. ריקוד שהיה חביב בכל ההרקדות ועד היום רוקדים אותו. יום אחד פנתהאלי בת זוגי לריקודים בבקשה שאעזור לבתה בחיבור ריקוד זוגות. מסתבר שהנערה ניסתה את הריקוד עם אימה, אך החליטה שהיא צריכה לנסות את הריקוד עם גבר. כמה פעמים נפגשנו, למדתי את הצעדים, הנערה שינתה וליטשה את הריקוד. משהחליטה כי הריקוד מושלם. העבירה אותו למרקיד ידוע. לאחר כמה שבועות, הופיע מרקיד צעיר בהרקדה של אותו מרקיד ידוע ולימד את הריקוד. אבל, באמת אותו ריקוד בדיוק !!!! מה אתם חושבים על כך ?
 
גניבת ריקודים?

על איזה שיר מדובר? אני יודעת שאחד מעורכי ההשתלמויות בעבר נהג לעשות זאת. היה רואה ריקוד של מישהו ולא היה מקבלו להשתלמות, לאחר מכן היה מלמד מישהו אחר את הריקוד בהשתלמות כשרוב הצעדים דומים!!!
 
זקנמוךקרח -שבת ששלום וברוך הבא

חסרת לנו מאוד. מה שסיפרת מדאיג מאוד. למה לא ביקשת מהמדריך , שיאפשר ללמד את הריקוד של הנערה. ושנית - כשמלמדים את אותו ריקוד, תשאל, ותבקש במפגיע - שיכריזו על שם המחבר. אם ישקרו - תהיה זו עילה לתביעה לדין. צריך להאבק למען הצדק. שלום מחבר נ.ב. היו שאלות אליך במשך השבוע שנעדרת, בענין מחשבים - האם שמת לב לזה ?
 
למעלה