הבעיתיות אינה במרכז
אני מסכים איתך שהתכנית בעייתית, והיה ניתן לשפר את הפריסה בתל אביב עצמה, אבל לדעתי הבעייתיות מתרכזת באורך הנסיעה עד לתחנות בפרברים (פ"ת, בת-ים, חולון וראשל"צ, שלא לדבר על הקו הארוך והמייגע המתוכנן להרצליה). ניתן היה לקצר את הקווים המתוכננים לנסיעות הקצרות עד גהה במערב, עד יפו בדרום, ועד רמת השרון בצפון, ולהוסיף קווי רכבת קלה נוספים להרצליה, לראשל"צ, לפתח תקווה, לראש העין, לכפר סבא, ולרעננה. זאת באמצעות שימוש בזכויות הדרך של רכבת ישראל, והארכת הקווים במפלס הרחוב לתוך הערים הנ"ל. הדבר היה מוסיף נגישות רבה לתושבים רבים בלי אובדן הקשר המהיר ללב המטרופולין. השימוש ברכבת פרברים, מחייב את הנוסע להשתמש במיניבוס או אוטובוס על מנת להגיע לתחנה בפרבר, דבר המוריד רבת מהאטרקטיביות שלה. אני בכל זאת מאמין שישלימו לפחות את הקו הירוק והצהוב (לפחות בחלקו). קווים אלה מהווים פיצול בשני צדדיו של החלק הממונהר השל הקו האדום. מכיוון שהתדירות האפשרית במנהרה היא פי 2-3 מהתדירות האפשרית במפלס הרחוב, אי סלילת קווים אלה תגרום לחוסר ניצול של החלק הממונהר של הקו האדום. ואת זה "נערי האוצר" בוודאי לא יאפשרו!