רכב צמוד

מצב
הנושא נעול.

itamarz

New member
רכב צמוד

רכב צמוד
יש לי רכב צמוד ממקום עבודתי (ללא הגבלת קילומטרג') מזה יותר מ- 10 שנים. היות והמעביד דורש להגביל כעת את מספר הקילומטרים המותר לנסיעה בשנה – האם ניתן לראות זאת כהרעת תנאים מוחשית?
 
לדעתי, השאלה הספציפית הזו טרם נדונה

רכב צמוד
יש לי רכב צמוד ממקום עבודתי (ללא הגבלת קילומטרג') מזה יותר מ- 10 שנים. היות והמעביד דורש להגביל כעת את מספר הקילומטרים המותר לנסיעה בשנה – האם ניתן לראות זאת כהרעת תנאים מוחשית?
לדעתי, השאלה הספציפית הזו טרם נדונה
בביה"ד. בעבר נקבע כי: "ביה"ד האזורי לעבודה בת"א פסק פיצויי פיטורים לעובדת שהתפטרה, בקבעו על פי הראיות, כי המעביד שלל מהתובעת רכב, ששימש לצרכיה במשך תקופה ארוכה. ביה"ד ציין, כי גם אם אין מדובר ב"רכב צמוד", כמשמעו לעניין פקודת מס הכנסה, הרי מדובר ברכב של המעביד שהועמד לרשות העובדת התובעת לצורך עבודתה והגעתה לעבודה וממנה. במצב כזה, כשנוטלים רכב כזה מהעובד, יש בכך כדי לגרום לאי נחת רבה. אמנם לעובד אין זכות קנוייה ברכבים המשרתים את מעבידו. אולם, הפסקת הנוהג לפיו הוא נעזר בקביעות ברכבים כאלו, מהווה "הרעה מוחשית בתנאי העבודה". לרכב, בניגוד לטלפון נייד, אין תחליף." כלומר, שלילת רכב לצרכי העבודה עצמה - כמוה כהרעת תנאים. משאלתך לא ברור לי האם הגבלת הקילומטרז פוגעת בעבודה או רק בשעות הפנאי שלך. אם ההגבלה לא פוגעת במהלך העבודה הרגיל, הרי שאני בספק אם הנ"ל יקבע כהרעה. הגבלת קילומטרז הפוגעת רק בפעילות שמחוץ לעבודה, יש בה משום שלילת הטבה ואני לא בטוחה כי שלילת הטבה כזו יכולה להחשב כהרעה מוחשית. שוב, מכיוון שלדעתי, סוגיה ספציפית זו טרם נדונה, אינני יודעת לענות לך באופן חד משמעי, מלבד להביע את דעתי. ככלל, כאשר עולה שאלה של הרעת תנאים, על העובד להתריע בפני המעסיק על ההרעה ולהודיע לו כי אם לא תתוקן הוא יתפטר בדין מפוטר. במקרה שלך, צעד כזה הוא סוג של סיכון כי יתכן שהמעסיק יטען כי זו אינה הרעה ואז תצטרך לתבוע וכאמור, לא ברור מה תהיה ההכרעה של ביה"ד. בהצלחה.
 

שיר ורד

New member
רכב צמוד

רכב צמוד
יש לי רכב צמוד ממקום עבודתי (ללא הגבלת קילומטרג') מזה יותר מ- 10 שנים. היות והמעביד דורש להגביל כעת את מספר הקילומטרים המותר לנסיעה בשנה – האם ניתן לראות זאת כהרעת תנאים מוחשית?
רכב צמוד
למרוךת שהנושא טרם נדון, אני מניח שבמידה והנושא יעלה להכרעה שיפוטית, יבחן בית-הדין מה הנזק "הכלכלי" שנגרם לעובד כתוצאה מהשינוי. לכן, אם בדרך כלל , לא עבר העובד את מגבלת הקילומטרג' שהוטלה עכשיו, אזי זה לא יחשב כהרעת תנאים. אם העובד נהג לנסוע מעבר לאותה מגבלה זה עשוי להחשב להרעת תנאים). היקף ההרעה, תלוי גם בסנקציה שתנקט כנגד העובד אם יחרוג מההגבלה. אם מדובר בשלילת הרכב, אזי רק כאשר תופעל הסנקציה תהיה בעצם הרעה. אם מדובר בניכוי משכרו של העובד, אזי ככל שהניכוי יהיה גדול יותר כך ההרעה מוחשית יותר. מעבר לכך, אם העובד לא חתם על הסכמה המרשה למעסיק לקזז משכרו, בגין חריגה מקילומטרג', זה כנראה ניכוי בלתי חוקי. בשני המקרים, אם אתה מוכן להאבק במעסיק ולהסתכן בפיטורים, אתה יכול לשלוח לו מכתב בו אתה מודיע שזו הרעת תנאי עבודה שאיננה מקובלת עליך ואתה תמשיך לנהוג כבעבר, ושומר לעצמך את הזכות לתבוע את המעסיק ו/או להתפטר בתנאי פיטורים בגלל הרעת תנאים אם וכאשר תופעל הסנקציה כנגדך.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה