רעיון נוסף

רעיון נוסף

בזמנו, היה דיבור האם להעתיק את מיקומו של האיצדיון הלאומי בר"ג, או לשפץ את הקיים. בסוף הוחלט לשפץ את הקיים, אבל לי היה רעיון קצת יותר מורכב מזה...
לדעתי, מיקומו של האיצטדיון הנוכחי ממש רע. הוא בנוי באמצע המע"ר של בני-ברק, וביום שבו יש משחק/הופעה/מכביה - כיום אי אפשר להתקרב לאיזור ואין פתרון ממשי לבעיה, בטח לא בשביל 60,000 אנשים בבת אחת.
ניסיתי לחשוב על חלופה שתתאים לאיצטדיון, שתהייה מרכזית ובעלת גישה נוחה, אבל גם שלא תפריע לסדר היום של עסקים ותושבים.
הרעיון העיקרי שרציתי היה לבנות אותו בירושלים, אבל לא מצאתי מקום בעיר שבו תהייה גישה נוחה לאלפי אנשים להגיע בו-זמנית גם בתחבורה ציבורית וגם בפרטית ושלא תפריע לא לתושבים ולא לעסקים. בסוף, פסלתי את הרעיון ומצאתי מיקום שמתאים לא פחות.

המיקום שאני בחרתי, הוא חלק מפארק אריאל שרון בשטח שגובל ממזרח לפארק בגין, ממערב לבני-ברק הקדומה וחוות שלם, מצפון לנחל איילון ומדרום לדרך לוד. טענתי הייתה, שהפארק על כל פנים גדול מדי ומדינה עניה במשאבים ומים כמו ישראל, לא תצליח לתחזק פארק בסדר גודל כזה בקלות ושיש ל"גזול" מעט קרקעות מהפארק ולשנות את הייעוד שלהן.
הקרקע אינה שייכת לאף עירייה או מועצה אזורית, ולכן מתאימה מאוד לאיצטדיון לאומי. המיקום נוח לתחבורה משום שיש מצפון דרך ראשית (דרך לוד), וגם ממזרח ומדרום דרכים ראשיות לא רחוקות (גהה וכביש 1) ולא חסר מקום לבניית חניונים לבאים מכבישים אלו. אם תבנה תחנת רכבת בעיר אזור, אפילו תהייה גישה ממנה לכיוון האצטדיון (הליכה של כקילומטר).
אח"כ, הגדלתי מעט את הרעיון ואמרתי, למה להסתפק רק באיצטדיון כדורגל לאומי? כל 4 שנים אנחנו מארחים "מיני אולימפיאדה", שזוכה לתנאים די מביכים ומחפירים והערכה נמוכה מדי בקרב ישראלים בפרט ובקרב הקהילה היהודית ככלל. אם ייבנו "פארק אולימפי" קטנטן לכבוד המכביה, זה יוכל להפוך את הארועים הללו ליותר מכניסים, יותר מעניינים, יותר מרשימים, ועם פאסיליטיז שמתאימים גם לספורטאים של המאה ה-21. כיום, אין במכבייה הרבה תחרויות אולימפיות משום שחסרים המתקנים המתאימים בארץ, איזה מקום יכול להיות טוב יותר מזה להקמת אותם מתקנים?
בניית פארק אולימפי או אפילו רק איצטדיון שם יכולה מאוד לעזור לכלכלה ולערך הדירות של שכונת הארגזים ודרום ת"א. אפשר להשתמש בחשמל שמיוצר בחירייה כדי להפעיל את הפארק בעת הצורך. אפילו חלק מההכנסות מהפעלת משחקים והופעות במתחם יכולות לשמש לתחזוק פארק אריאל שרון.
ומי יודע... אולי יום אחד גם נארח שם אולימפיאדה (פחחח כן, בטח).
 

amithi1

New member
יש פתרון נגיש להגעת הקהל לאצטדיון ר"ג

רכבת. יש תחנה במרחק של פחות מ5 דקות מהאצטדיון. צריך לאסור לחלוטין על כניסת מכוניות לאזור בזמן אירוע, ולהרגיל את כולם להגיע לתחנת הרכבת הקרובה להם ולסוע ברכבת לאצטדיון ר"ג.
רק צריך לוודא שיהיו גם רכבות מפזרות לכל היעדים עם סיום האירוע.
 
זה חלק מהבעיה

א. התחנה עצמה סבירה. המרחק קרוב, אבל הנגישות אל התחנה לא טובה. נניח ויש משחק גמר גביע של ירושלים מול חיפה או מול ב"ש... כולם ייתנקזו בבת אחת לתחנת ת"א האוניברסיטה ומשם יצטרכו להחליף. דמיין לך, רק חצי איצטדיון מלא, שבו 30,000 אנשים מגיעים בכמה רכבות? 5? וכשהמשחק ייגמר, יהיה עומס לא נורמלי בתחנת בני ברק וכולם נוסעים לאותו כיוון; בכל זאת התחנה הזאת לא ממש נמצאת על אחד הקווים הראשיים של רכבת ישראל.
ב. לאסור כניסת רכבים למע"ר זה בדיוק מה שאני מנסה למנוע... לא נראה לך שלמנוע מאנשים ללכת לעבודה שלהם כי איזה זמר החליט שהוא מעדיף להופיע באצטדיון או בגלל משחק של הנבחרת, זה לא לגיטימי? ומה עם קניון איילון? שהמשטרה תהרוס לאנשים את העסק?
אז תאסר כניסת רכיבים עד איפה? אנשים יחנו בשכונות מסביב ויסתמו אותן, הפקקים יהיו פשוט רחוקים יותר... בביאליק, ברוקח, בשטרית... לא תשיג בזה כלום.
 

amithi1

New member
תכנון רכבות נכון

ביום של הופעה גדולה, אפשר לתכנן את הלו"ז כך שחלק מהרכבות מכיוון צפון ודרום יסיימו את המסלול שלהן בתחנת בני ברק במקום בתחנה אחרת. מי שצריך להמשיך למסלול הרגיל, יחליף רכבת. בנוסף אפשר לארגן שאטלים שייצאו מתחנת האוניברסיטה בתדירות של שלוש דקות לכיוון אצטדיון ר"ג כך שאף אחד לא ייאלץ להחליף רכבת.
כנ"ל בסיום ההופעה - כבר היום בסיום אירועים גדולים בר"ג יש רכבות שיוצאות עם סיום האירוע לכל רחבי הארץ (חוץ מאשר לכיוון כפ"ס משום מה). אז במקום לעמוד בפקק 50 דקות ביציאה מהחניון, אנשים ימתינו 15-20 דקות לרכבת שלהם שתיקח אותם ליעדם.
לגבי כניסת רכבים למע"ר, הסגירה צריכה להתבצע 3 שעות לפני תחילת האירוע ולא ב8 בבוקר, כך שלא תמנע מאף עובד להגיע למקום עבודתו. כל עוד המע"ר יהיה פתוח, כולם ינסו להמשיך להגיע עם רכבם הפרטי ותיווצר לך הבעיה שתיארת - גם אם תשים את האצטדיון במיקום נגיש יותר.
לגבי קניון איילון, ממילא כל החניה שלו הופכת בימים של הופעה גדולה למגרש של כאלו שבאו להופעה. אני לא רואה איך יעזור לו שהמע"ר יישאר פתוח לתנועת מכוניות.
ולגבי מניעת הכניסה לרכבים - אם מראש אנשים יידעו שאין להם מה לחפש עם האוטו במע"ר ביום של אירוע, הם פשוט לא יביאו אותו איתם.
השיטה הזו עובדת נהדר בחו"ל ואין סיבה שלא תעבוד גם בארץ.
 
זה לא מספיק טוב...

אנשים ימשיכו להגיע למופע/משחק ברכבם הפרטי והשכונות מסביב ימשיכו להסתם בפקקים וחניות.ביום רביעי תהייה הופעה של מדונה, וכל הסביבה צריכה להיערך בהתאם. למה? למה שתושבי השכונות יצטרכו לעזוב את העבודה שלהם מוקדם יותר כדי שימצאו חנייה ליד הבית, למה שעובדי המע"ר יצטרכו לעזוב מוקדם יותר את עבודתם בשביל לא להתקע בפקקים? למה להכריח את כל אלה לקחת דווקא באותו יום תחבורה ציבורית? או אולי את המגיעים למופע? צריך מגוון אפשרויות. תחנת רכבת אחת, וכמה שאטלים זה לא מספיק. זה סביר, אבל לא מספיק.

מעבר לזה, העלתי שתי בעיות (אפילו 3 או 4) ופיתרון אחד עבורן. בניית ה"פארק האולימפי", תפתור את הבעיות (אולי לא כבדות לטענתך) בסביבת האיצטדיון הקיים; היא תקטין את פארק אריאל שרון, שגדול מדי בשביל להיות מטופח ולשם כך יקר מדי לתחזוק; בניית מתחם אחד במקום אחד למכבייה/ועד אולימפי עם מתקני ספורט חדשים וחדישים (כיום מגיעים כ-5000 ספורטאים יהודיים כולל ישראל, למה שלא יהיה 15,000?); שיפור ופיתוח שכונות בדרום-מזרח ת"א. אם אפשר לעזור ללוד בבניית בסיס צבאי גם אם זו לא הבחירה הטובה ביותר עבור הצבא, למה אי אפשר לעזור לדרום ת"א ע"י מתקני ספורט?

הוריי גרים בר"ג כ-2 ק"מ מהאיצטדיון, ובכל יום שהיה אירוע כלשהו, זה היה נורא לצאת מהשכונה. כמו עוצר. אין קניות בסופר (כי כולם נמצאים ליד האיצטדיון), תמיד בעיות של רמזורים כבר מגשר ההלכה ורעש של נהגים שאוהבים לצפור את ההמנון הלאומי, בעיות למצוא חנייה גם 3 שעות לפני האירוע (גם בשכונות המרוחקות). אז כן, אפשר לשנות תוכניות ואפשר לסבול את זה יום אחד פעם ב... אבל למה, אם אפשר גם בלי? הפגיעה העיקרית היא במע"ר של בני-ברק, אבל גם אלו של ר"ג ות"א נפגעים מיום כזה... ואני מניח שאחרי שפתחו את אם המושבות, אז גם של פתח תקווה. זה לא נוח וזה לא צריך להיות כך.
לפני מספר שנים הייתי במשחק כדורגל של צ'לסי בסטמפורד ברידג'. שם יש תחנת אנדרגראונד אחת ותחנת רכבת במרחק הליכה זהה לזה של איצטדיון ר"ג. האיצטדיון עצמו ממוקם במרכז שכונת מגורים ללא עסקים גדולים ובינוניים מסביב כך שמי שמגיע לשם, מגיע אך ורק למשחק. אני חייב לציין שזה היה נורא. בדרך חזרה הייתה צפיפות ברכבת שהיה בלתי אפשרי לנשום. רק להגיע לרכבת עצמה לקח מעל 40 דקות. וזה באנגליה, באיצטדיון יחסית מבודד. מה אתה מצפה שיקרה בכוכב הקופים? באצטדיון שנמצא במקום מרכזי עם אותה תחבורה ציבורית בדיוק (ואפילו קצת פחות טובה)?
 

amithi1

New member
בשביל אירועי המכביה שמתרחשים פעם ב4 שנים

אני ממש לא רואה הצדקה לאצטדיון חדש.
אני גם לא רואה בעיה בגודלו של פארק שרון, מבחינתי חשוב שיהיה כמה שיותר גדול כי זו הריאה הירוקה העיקרית של דרום ת"א - גם אם התחזוקה אינה זולה.
 
זה לא בשביל רק המכביה

לא מגיע לספורטאים מתקנים ראויים גם אם לא הייתה מכביה?
גם נתתי עוד כמה סיבות שבשבילן כדאי, ולא רק המכביה עצמה, בשביל לבנות את המתקן. המכביה רק מרוויחה.
פארק אריאל שרון הולך להיות אחד הפארקים העירוניים הכי גדולים בעולם. בניגוד לפארק אריאל שרון, הפארקים האחרים נמצאים לצידו של אגם טבעי גדול או נהר רחב באיזורים עם כמות משקעים גדולה מבארץ (וגם במדינות טיפ טיפה יותר עשירות). אפילו הסנטרל פארק קטן יותר ואותו לא מממנת עיריית ניו-יורק ע"י ארנונה (למיטב הבנתי) אלא תושבי המגדלים שמסביב ע"י מס מיוחד שרק הם משלמים בניגוד לשאר תושבי העיר. מי ישלם על תחזוקת הפארק בארץ? עם איזה מים תשקה אותו?
בכל מקרה, גם אם תבנה בשטח שאני מציע את הפארק הזה, זה בסך הכול מקסימום 10% מהפארק ולא כל השטח הנ"ל יכוסה בטון והרבה ממנו יישאר ירוק. ועדיין הוא יהווה את אחד הפארקים העירוניים הגדולים בעולם.
 

down under

New member
עד שנת 2018 לא תהיה רכבת נורמלית מירושלים

איך אתה מצפה שירושלמים יגיעו לאצטדיון הלאומי אם אסור יהיה להגיע בפרייבט?
גם מטבריה, עפולה, נצרת, קרית מלאכי, אריאל, מעלה אדומים, קרית שמונה, צפת וראש פינה אין רכבת לגוש דן.
וממקומות אלו, בעיקר לאחר האליפות של קרית שמונה, גם כן אמורים להגיע אנשים לאירועי ספורט באצטדיון הזה.

אבל למה ללכת רחוק, תרתי משמע? מה עם תושבי גבעת שמואל, יהוד, אור יהודה, קרית אונו, סביון, גני תקווה, נחלים, בני ברק, מרכז ודרום ר"ג (מעל ל-30 דקות ברגל בהליכה כך שלהגיע
רגלית זה לא לעניין), רעננה ובני עטרות?
מכל המקומות הללו זה בין קשה מאוד לבין בלתי אפשרי להגיע לאצטדיון ר"ג ברכבת.

היי, רגע, הלו, יש מישהו בבית? איך בדיוק לאסור על כניסת מכוניות לאזור?
הרי החל מבעוד שנתיים כל המתחם הענק שדרומית לאצטדיון יהיה שוקק בגורדי שחקים של משרדים (BBC בני ברק ביזנס סנטר).
איך, למען השם, תבחין בין כאלו שבאים לעבוד שם לבין כאלו שבאו לראות את המשחק באצטדיון?
כבר היום באזור התעשיה הצפוני של ב"ב עובדים מעל ל-4,000 איש. בעוד שנתיים, עת יהיו עוד 3 מגדלים מאויישים
יהיו שם לפחות 10,000 עובדים.

הקיבולת של תחנת הרכבת בני ברק היא די קטנה. יש בה רק 3 רציפים.
לפזר קהל של 40,000 איש, מתוכם נניח 30,000 צריכים רכבת (לאזור נתניה, חדרה, בנימינה, חיפה, קריות, עכו ונהריה בצפון,
לאזור ראש העין, כפ"ס והוד"ש במזרח וכן ללוד, רמלה, באר יעקב, רחובות, אשדוד, אשקלון, באר שבע ודימונה בדרום)
אתה חייב לפחות 20 רכבות.
יש בעיה של תפיסת זמן מסילה.
בקיצור, לא ישים להכריח את רוב הקהל להגיע ברכבת.

מנסיון שלי, כחובב רכבות, שיצא לו ללכת בכוונה בסוף משחקי נבחרת וגם בסוף משחק גמר גביע המדינה, כשיש רכבת מיוחדת לפזור הקהל,
זה סיפור שלוקח כמעט חצי שעה. מרגע שראשוני הצופים מתחילים לצאת מהאצטדיון ועד שהאחרון בהם עולה על הרכבת.
רכבות מיוחדות היו מספר פעמים לחיפה, באר שבע וכן אשדוד ואשקלון.

בכפר האולימפי של מלבורן, שיש בו את תחרויות אוסטרליה הפתוחה בטניס וכן יש שם אצטדיון ענק של כדורגל רגיל וגם אוסטרלי (aussie rules שמזכיר קצת את הפוטבול האמריקאי רק בלי
הקסדות ומגיני הכתפיים)
יש תחנת רכבת פרברים כבדה שיש בה 7 רציפים! וכן מחכים תמיד כמעט 10 טראמים לקהל לקראת סוף משחק.
יצא לי גם להיות במשחק אוזי רולס שכזה ובאתי ברכבת הכבדה ומלא פעמים בששי שבת וראשון סתם לנסוע לעיר או לחזור מהעיר והתחנה הזו, ריצ'מונד, היא היתה במסלול הרכבת שלי.
מאות עולים על כל רכבת כזו בסוף משחק וכן הטראמים מתמלאים עד אפס מקום.
היתרון של הטראם הוא בגמישות התפעולית. מידיית מגיעים עוד 5 עד 10 טראמים אחרי שהעשרה הראשונים יצאו ליעדם.

במשחק ממוצע של האוזי רולס מגיעים לאצטדיון, שנקרא אצטדיון הקריקט של מלבורן (melbourne cricket ground) מגיעים בין 70,000 ל-90,000 צופים.
קצת פרטים על האצטדיון שהוא חלק מהקומפלקס של הכפר האולימפי של אולימפיאדת מלבורן 56' אפשר לקרוא כאן.
 

amithi1

New member
לא צריך שכל הקהל יגיע ברכבת

אלא שכל מי שיכול להגיע ברכבת יגיע ברכבת ולא בפרייבט. לגבי היישובים שציינת, אפשר ליצור שאטלים מנקודות מרכזיות בגוש דן שיסיעו את הנוסעים אל ומאצטדיון ר"ג. אפשר לדוגמה להנחות שמי שמגיע מצפון יחנה בחניה של מתחם געש ושאטלים ייצאו משם כל 10 דקות. מי שמגיע מכיוון כביש 1 יחנה בחניה של הנתיב המהיר, וכו'. אפשר לעשות שאטלים כאלו מ5-6 מקומות עיקריים, ומי שמגיע מחוץ לגוש דן יחנה באחד החניונים הללו.
לגבי תושבי דרום ר"ג, נראה לי שהפתרון המובן מאליו זה שביום של אירוע גדול יהיו גם אוטובוסים מאזורים שונים בגוש דן אל האצטדיון. אם לתושב קרית שמונה יש הצדקה להגיע ברכב לקרבת מקום, לתושב ר"ג אין שום הצדקה להגיע ברכב לאיצטדיון.
לגבי הBBC והעובדים, כבר התייחסתי שהחסימה לפרייבט לא צריכה להיות מ8 בבוקר אלא 2-3 לפני תחילת המופע. רוב ההופעות מתחילות ב20 בערב כך שזה לא ישפיע על יותר מדי עובדים.
 

down under

New member
קבל תיקון קל שרק מחזק את דבריי

בתחנת הרכבת ריצ'מונד (שבמלבורן) יש 10 רציפים ולא 7.
 
מתחם ספורט מטרופוליני אמור להיות ברמת השרון

בתחום "רצועת הנופש", חוץ ממרכז הטניס הקיים, יוקם שם האיצטדיון החדש של רמה"ש (בצלע הגבעה מדרום-מערב למחלף מורשה), ויש אפשרות מאושרת להקים מתקני ספורט נוספים.
 
גם מיקום לא טוב...

אפילו רע. אני מעדיף את המצב הקיים...
איזו תחבורה ציבורית יש שם? וכביש 5 יהיה פקוק כל כך, שיפתחו דוכנים של 2 קסטה ב-5 על הכביש עצמו. הכי הרבה שהייתי בונה שם זה את האיצטדיון החדש של רמה"ש, וגם זה לא בטוח.
אפילו את מרכז הטניס הייתי מזיז משם בגלל שישראל נהפכת לאט לאט למעצמת טניס, וזה לא מיקום שהייתי מתגאה לארח בו אליפות עולם למשל...
 
ייסלל כביש חדש - "כביש הנופש"

ובנוסף משוריין תוואי לרכבת קלה לאורך הכביש. ציר זה מקביל מדרום לכביש 5, מאזור בית הקברות החדש של רמת השרון ועד לאזור מכללת לוינסקי (ואמור לשרת עשרות אלפי תושבים חדשים בצפון ת"א ובדרום רמת השרון).
 
ואם היית יכול לבחור

למרות שהפארק המטרופוליני הזה לא מהווה תחליף לרעיון שלי, או לאצטדיון ר"ג...
אם היית צריך לבחור בין שני המקומות הללו להקמת מתקן אחד רציני, משמעותי, שיכול לייצג בכבוד רב את המדינה בתחום הספורט, איפה היית בוחר?

אגב, יש לך אולי את מפת התוכנית של מתחם הנופש הזה?
 
אם הייתי צריך לבחור ללא אילוצים סטטוטוריים

אכן הייתי מעדיף להקים את מתחם הספורט הלאומי בשטחי פארק אריאל שרון, רחוק יחסית משכונות מגורים (בהשוואה לסמיכות של מתחם רמה"ש לשכונות דרום העיר, שעלולה לגרום מטרדי רעש).

לגבי מפה, חפש באתר משרד הפנים את תשריט תוכנית רש/1/763.

תוכנית מפורטת יותר, רש/1084, נמצאת כרגע קצת לפני דיונים להפקדה בוועדה המחוזית
 
מסכים איתך, מיקום קלאסי.

 
עיינתי קצת בתכנית

לא קראתי עדיין כי אין לי ממש זמן. אעשה זאת מאוחר יותר. נראה שאין שם ממש מפה מפורטת ושהתוכנית ממש ב"חיתולים".

אבל, אם גם אתה וגם "מתכנן ערים", שאינני יודע את שמו, מסכימים איתי שזהו מקום קלאסי ועדיף על תוכניות קיימות, למה לא לקדם דבר כזה?
אתם בטח תגחכו קצת על שאלה ילדותית כזאת, אבל אין לציבור או לאנשים שמבינים דבר או שניים בתכנון כמוכם קול בעניין כזה?
 
הלוואי שהייתה השפעה

המערכת כיום מאד לא פתוחה לקבל דעות של מתעניינים מבחוץ (שלא במסגרת הגשת התנגדות לתוכנית אחרי שהיא כבר למעשה מוכנה).

בנוסף לכך, לאור הזמן הרב שלוקח לאשר תוכנית, יש רתיעה אוטומטית מהכנסת שינויים בתוכניות מאושרות (מה גם שהרבה פעמים שינוי כזה עשוי לגרור תביעות פיצויים).

לרוע המזל, הרפורמה בתכנון צפויה להחליש עוד יותר את ההשפעה הציבורית על מערכת התכנון.
 

ש מים

New member
זאת ועוד...

לשנות תכנית ולהכין תכנית עולה המון כסף. לכן נשאלת שאלת המימון...
 
למעלה