רשמים מנסיעה במנהרות הרכבת החדשות בחיפה, 2023

tapuzzo

New member
רשמים מנסיעה במנהרות הרכבת החדשות בחיפה, 2023

השבוע נחנכו מנהרות הרכבת ותחנת הרכבת החדשה בואדי נחל גיבורים. מזה 3 שנים שהמנהרות והתחנה בבנייה, לאחר שהפרויקט הוכרז כפרויקט בעל חשיבות לאומית ושנתיים של תכנון, הבנייה החלה ב-2019. החלטנו לנסוע לחיפה כדי לראות את התחנה המיוחדת, אטרקצית תיירות בפני עצמה שגובהה כגובה הואדי, כמו מגדל 25 קומות.

מיד אחרי תחנת חוף הכרמל הבחנו בגשרי הכבישים שמתחתם מסילות הרכבת הפונות לכיוון ההר. עוד דקה של נסיעה ומחלון הרכבת ראינו את פתחי הכניסה למנהרות הכרמל לצידנו. מהצד השני חלפה בפתח הנוסף רכבת מכיוון צפון בדרכה דרומה. שתי המנהרות כוללות כל אחת שתי מסילות, לכיוונים שונים. במשך 3 דקות חלפנו במנהרות, שדומות מאד למנהרות הכרמל רק ללא השיפוע. הכרוז בישר: התחנה הבאה נוה שאנן, כרמל. המנהרה הסתיימה וראינו את הרכבת נעצרת אט אט ברציף, שהיה מקורה כולו וחלון זכוכית גדול ממנו נכנס אור ונוף קרקעית הואדי. על השלטים ברציף ראינו את סימוני המפלסים של התחנה החדשה, שעוצבה כמגדל גדול הצמוד לדופן הואדי וממנה ואליה מחברים גשרי מכוניות והולכי רגל.
אנו במפלס 0, רציפי תחנת הרכבת. ומעלינו מפלס אולם הנוסעים ומרכז בקרה, אליהם מובילים הדרגנועים הגדולים והמעליות לרציפים, במפלסים 1 ו-2. מעליהם מרכז החרום של עירית חיפה ופיקוד העורף, במפלסים 3-5. ומעליהם קומות 6 עד 20, קומות החניונים לרכבים ולאופניים וגשרים המובילים אליהן מדרך נחל גיבורים, ויז'ניץ ודרך רופין אל מפלסי החניונים. מעליהם שני מפלסים המתחברים לדרך רופין: מפלס 21 תחנת אוטובוסים ומוניות ובמפלס 22 תחנת כיבוי אש ותחנת משטרה.

התחלנו לסייר בתחנה. לקחנו את הדרגנוע אל מפלס 1 אולם הנוסעים. האולם דומה לכאלו של שדות תעופה. הוא חלל גדול בגובה 3 קומות ויש בו גם מוזיאון לתולדות רכבת ישראל. במרכזו מפת תבליט של חיפה המראה את מיקום התחנה והמנהרות. מצד אחד שורה של קופות. במפלס מעל מספר מסעדות עם מרפסות גדולות הצופות על שבילי פארק האופניים שנבנה בקרקעית סביב התחנה. מעלית מיוחדת לאופניים מאפשרת לרדת ממפלס חניון האופניים ישירות לפארק האופניים ומשם ניתן לנסוע אל העיר התחתית באוטוסטרדת אופניים שמלווה את תוואי כביש נחל גיבורים. תחנת השכרת אופניים נמצאת במפלס חניון האופניים בתחנה.

המעליות השקופות לקחו אותנו אל מפלס היציאה לדרך רופין, מפלס 21. אחת מ-10 המעליות השקופות, כל אחת עם מקום ל-20 איש, נבנו כפיר שקוף ענק שמאפשר להרגיש כאילו עברנו דרך רצפות קומות החניונים השונות. במפלס 21 יצאנו אל תחנת האוטובוסים שם אוטובוס אחד אסף נוסעים, רבים מהם סטודנטים אל נוה שאנן והטכניון. אוטובוס שני היה שאטל אוהדים להיכל רוממה. איתנו ברכבת נסעה קבוצה גדולה מתל אביב שהגיעה למשחק הכדורסל ועלתה איתנו מהרכבת לשאטל להיכל. הם סיפרו שתמיד היו מגיעים ברכב לחיפה אבל אין טעם אם יש רכבת ושאטל אל ההיכל.

עמדו בטיילת הולכי הרגל שהוקמה בדרך רופין והבטנו אל התחנה. המבנה תוכנן בתחרות בינלאומית. הגג שלו הוא חווה סולרית וחלק מהקירות התלולים כוללים גנים ירוקים ומרפסות שכבר נתנו לה את הכינוי 'תחנת הגנים התלויים'. מהקליפ שצילמו מכיוון נוה שאנן בלילה, מפלסי החניונים מייצרים פסי אור כמו מעבר חצייה אנכי אותו חוצות המעליות השקופות. אל מפלס 21 מתחבר גשר הולכי רגל מעל הואדי ומעל כביש נחל גיבורים שמתחבר אל יזרעאליה ונוה שאנן. אנחנו יצאנו מהכיוון השני, בכניסת הולכי הרגל והאופניים מכיוון דרך רופין.
הבטנו לעבר שכונת יזרעאליה. היכן שהיו כמה בנייני דירות ישנים, ושיכוני רכבת, ראינו מספר מגדלי משרדים ומגורים חדשים, שינצלו את הקירבה לרכבת. המגדלים הנוצצים החדשים מאפשרים הליכה ברגל אל תחנת הרכבת דרך הגשר. פגשנו בדרך רופין שני אנשים בדרכם לתחנה. הם סיפרו שהם עובדים במשמרות ערב במת"ם. יש להם כרטיס מיוחד שמאפשר נסיעה יומית ברכבת תחנה אחת, מתחנת נוה שאנן לתחנת חוף הכרמל וחזרה. הם סיפרו שהתחנה החדשה הפכה את הנסיעה לעבודה לחצי מהזמן שלוקח קו אוטובוס, ובכלל בגלל שבערב לא היו אוטובוסים, היו צריכים לנסוע ברכב הפרטי למת"ם וחזרה עם פקקים בחורב.

פגשנו עוד קבוצות של אוהדים שהחליטו ללכת ברכל להיכל, בשביל החדש להולכי רגל ואופניים שנסלל בין התחנה לבין היכל רוממה, כשחזרנו דרך מפלס 21 אל המעליות ומשם לאולם הנוסעים. לוח אולם הנוסעים כלל את הרכבות לצפון ולדרום של רכבת ישראל, לצד לוח נוסף עם קוי האוטובוס והשאטלים היוצאים מהתחנה. ירדנו חזרה בדרגנועים אל אולם הנוסעים. עלינו על הרכבת לכיוון צפון, אל תוך המנהרה השנייה לעבר הצ'ק פוסט. תוך 4 דקות נוספות כבר היינו מהעבר השני של ההר, אל תחנת לב המפרץ. החלטנו כי אם כבר אנו בחיפה, נעשה טיול למתחם הנמל המערבי החדש שנפתח.

ירדנו בתחנת לב המפרץ. עלינו על אוטובוסי המטרונית והגענו את מתחם הנמל המערבי. יכולנו גם להגיע עם קוי מטרונית מתחנת חוף הכרמל אבל כמובן שרצינו לראות את תחנת נוה שאנן החדשה. טיילנו בנמל המערבי החדש, מתחם בילוי שדומה לנמל תל אביב. החלטנו לחזור לתחנת נוה שאנן ומשם הביתה. ניגשנו לתחנת השכרת האופניים, באחד מההאנגרים שפעם שימשו את הנמל. שכרנו זוג אופניים. השעה הייתה כבר לקראת שקיעה אך שביל האופניים היה מואר ומופרד לחלוטין וראינו רוכבים רבים כמונו. רכבנו בשביל החדש דרך רחוב קיבוץ גלויות ומשם לשביל שמלווה את דרך נחל גיבורים ישירות אל התחנה. השביל היה מופרד ומואר וראינו רוכבים נוספים שסיימו לעבוד בעיר התחתית ורכבו אל התחנה, שם בודאי יעלו למפלס חניון האופניים לפני שירדו לקחת רכבת הביתה. הגענו לעמדת הבידוק והכניסה בקרקעית הואדי. מראה התחנה היה מרשים, חלונות הזכוכית הגדולים היו מוארים וראינו מאות אנשים ממתינים ברציפים ורכבת חולפת.
עלינו עם עוד שני זוגות תיירים במעלית האופניים אל מפלס האופניים והחזרנו אותם בתחנת השכרת האופניים. ירדנו חזרה אל אולם הנוסעים לקנות כרטיסים לנסיעה חזרה.
 

tapuzzo

New member
כתבה על השלמת מנהרות הרכבת בחיפה, 2023

מאת: ששון מילול, עיתון קול הכרמל

השבוע במעמד נשיאת המדינה, ראש הממשלה ושר התחבורה, נחנכו מנהרות הרכבת ותחנת הרכבת 'נוה שאנן כרמל' בואדי הגיבורים בחיפה. ב-2017, הוחלפה ההחלטה לנסות לשקע מקטעים של הרכבת, לאור פרויקט החשמול, לאחר שהתברר כי מי התהום, קו דלקים וההפרה של חולות החופים לא מאפשרים את השיקוע, והתועלות ממנו נמוכות. באותה שנה החל תכנון מנהרות הרכבת והפרויקט הוגדר כפרויקט לאומי. ב-2019 החלה חפירת המנהרות והקמת התחנה בקרקעית ואדי הגיבורים הצמוד לשכונות רוממה ונוה שאנן.

השנה הושלם הפרויקט, ויחל תהליך מכירת הקרקעות לאורך רצועת החופים שתפסו מסילות הרכבת בתוואי הישן. בשנים האחרונות עלה מאד ערך הקרקע בשכונות קו החוף עם הידיעה כי הרכבת תעבור במנהרה. עד כה הרכבת חסמה גישה רציפה לחוף לשכונות אלו, והיוותה מטרד רעש לשכונות הקרובות כמו בת גלים.
מנכ"ל הרכבת אמר כי תחנות חיפה מרכז וחיפה בת גלים הפכו לתחנות עצירה גדולות עבור קו נת"צ המטרונית בתדירות כל 2 דקות, שמחליף את התחנות. ורוב השטח ישמש להקמת מתחמים משולבים למסחר, מגורים ומשרדים בשטח שנלקח בעבר על ידי מבני התחנות ולחניונים סביבן.
משרד האוצר צופה כי שיווק הקרקעות לאורך החוף יכסה את מרבית עלויות הפרויקט. עוד עולה מהמחקר, כי החסכון בצורך של עשרות אלפי תושבים שנסעו בעבר מהכרמל לתחנות מרוחקות לאורך החוף, יביא לחסכון של מליארדי שקלים בקיצור זמן, דלק, תאונות, פקקים ובלאי למשק הישראלי. בנוסף, תוואי המנהור מקצר את הנסיעה בכ-10 דקות לעומת נסיעה בתוואי הישן סביב קו החוף.
תחנת נוה שאנן הוקמה בעלות של כ-1 מליארד שקל, וזכתה לביקורים של שרי תחבורה מהעולם ששיבחו את שילוב השימושים. התחנה תשמש בחרום כמקלט ענק, ומעליה מרכז חרום לעיריית חיפה ופיקוד העורף, שיכול להכיל כ-3000 מיטות ואף לשמש בית חולים שדה. קומות החניונים בתחנה מאפשרים חניית 3000 כלי רכב וכן חניון אופניים, תחנת אוטובוסים, תחנת משטרה ותחנת כיבוי אש, שהקמתה הייתה נחוצה ואושרה עוד קודם להקמת מנהרות הכרמל, שפתח היציאה שלהן אף הוא בסמוך לתחנת נוה שאנן החדשה.
התחנה מנצלת את ההפרש הטופוגרפי של ההר כך שרציפי הרכבת בקרקעית הואדי בתוואי המנהור ומעליהם רציפי חניון, שירותים עירוניים, תחנת אוטובוס כאמור וכן גשרי הליכה ואופניים המתחברים לרוממה ולנוה שאנן ומאפשרים גישה וחנייה לבאי היכל רוממה.
ראש העיר חיפה אמר בטקס:
"התחנה למעשה מייתרת נסיעה של עשרות אלפי כלי רכב מהכרמל לחוף הכרמל. אנו מרגישים עם פתיחתה ירידה בפקקים בפרויד ובחורב. קוי האוטובוס הרבים שמגיעים לתחנה וממנה דרך מנהרות הכרמל למת"ם ולצ'ק פוסט מהוים ניצול יעיל של מיקומה כדי למקסם תחבורה ציבורית אליה וממנה. במקביל, היא מאפשרת לסטודנטים בטכניון ובאוניברסיטה להגיע ברכבת אל נוה שאנן ללא צורך באוטובוסים מתחנת חוף הכרמל, שתשרת בעיקר את מת"ם וטירת כרמל. התחנה עצמה נבנתה בהשקעה אדירה בתחרות תכנון, והפכה מיידית לסמל חיפאי ואטרקצית תיירות, ממש כמו מקדש הבאהיים. החסכון העצום בזמן נסיעה והנוחות שהיא מביאה - כבר החזירו את ההשקעה עוד לפני ששיווקנו את הקרקעות שהתפנו לאורך החוף. יש התעניינות גדולה של בתי מלון ונקים מתחמי מלונאות דיור ומשרדים בעיר התחתית שלא התאפשרו כשלא יכולנו לבנות בגלל מטרדי הרכבת והובלת חומרים מסוכנים. שיווק הקרקעות יממן את רוב המנהור והקמת התחנה - זה לא רק חסכון אדיר למשק, זה עתיד חדש לעיר, שמקבלת חזרה את קו החוף שלה"
 

tapuzzo

New member
כתבה על מרכז עזריאלי בת גלים, 2024

מאת: ששון מילול, עיתון קול הכרמל

בשנה שחלפה מאז נחנכו מנהרות הרכבת בחיפה ופונו שני מבני התחנות בבת גלים וחיפה מרכז, וכן רצועת המסילות, החל שווק מואץ של הקרקעות שתוכננו במהלך שנות הקמת המנהרות, ליזמים רבים. שיווק הקרקעות יממן חלק ניכר מעלות הקמת המנהרות.
אחד המתחמים הגדולים שהתאפשר לפתח כתוצאה מהמנהור הוא שטח תחנת רכבת בת גלים. קבוצת עזריאלי זיהתה את הפוטנציאל ורכשה בשנה שעברה מידי נצב"א את מתחם תחנת אגד ומתחם תחנת הרכבת והכריזה על מרכז עזריאלי בת גלים.

המרכז יכלול שימור של תחנת בת גלים, לצד תחנת המטרונית הצמודה לדופן דרך ההגנה. אדריכל הפרויקט: "מבנה התחנה ישומר כלובי הכניסה לשני בנייני משרדים שיוקמו בשטח החניון הצמוד. בנוסף, ישומר בית אגד ויהפוך למגדל מעונות.
בחזית כלפי בת גלים יוקמו מגדל מגורים ומגדל מלונאות. בסך הכל הפרויקט יכלול 100 אלף מ"ר של שימושים מעורבים. אנחנו שמחים לקחת חלק בתנופת הפיתוח של רצועת החוף של חיפה כתוצאה ממנהור הרכבת. עליית המחירים הדרמטית בבת גלים הייתה תוצאה של הזזת קו הרכבת. מגדלי המגורים והמלונאות הם חלק מתוכנית הפיתוח החדשה של העיר, להפיכת צומת דולפין ורחוב יפו למתחם משולב תיירות-משרדים-מגורים בצפיפות גבוהה יותר. בעוד כשנתיים עם מעבר הבה"ד, תחל הקמת המרינה החדשה של חיפה, כך השפרויקט נמצא מרחק הליכה מהמרינה העתידית ולכן שולב בו מלון בדרגת 5 כוכבים.

מהעירייה נמסר כי פרויקט עזריאלי בת גלים הינו אחד משלושה פרויקטים גדולים המתוכננים בקרית אליעזר ובת גלים, בהם פינוי בינוי בקרית אליעזר שיכפיל את אוכלוסית השכונה, כחלק מהתוכנית הלאומית לעידוד התחדשות עירונית במרכזי ערים. וכן מתחם רחוב יפו - שבו תוכניות לתוספת 1500 יח"ד לאחר הזזת קו הרכבת, שלא איפשר בנייה למגורים.
 
אפשר לשנות את שם הפורום ל"פורום מדע בדיוני"

בינתיים יש כאן מדע בדיוני מחיפה ומדע בדיוני מפתח תקוה.
 

ש מים

New member
בחיי. אשכרה.


 

tapuzzo

New member
אני בסך הכל הולך בנעליו של הרצל. אם תרצו.. אין זה מד"ב

 
אני הבעתי דעה, לא סיפרתי סיפורים דמיוניים על תוכניות שווא

אבל אם כבר הזכרת, מה שלום מטרופולין עפולה, או נע"מ או איך שלא ייקרא...?
עפולה כבר הגיעה לרבע מליון תושבים? איך מתקדמת חפירת מנהרת הרכבת מתחת לאום אל פחם?
כל אחד והמדע הבדיוני שלו...
 

nitro11

New member
תבוא ותראה, לא מפסיקים לבנות.

אם כי רובע יזרעאל נראית לי שכונה בעייתית
 

tapuzzo

New member
רכבל מעופף בשמי הצ'ק פוסט - זה מדע בדיוני יקר ומיותר

במקום רכבלים מעופפים, מנהור הרכבת היה מאפשר פתח תחנה ליד הגרנד קניון ומשם אוטובוסים לקמפוס תוך 3 דקות.
במקום המדינה ההזויה משקיעה מליונים בתכנון רכבל מעופף שיעלה חצי מליארד שקל
ועוד מליארד שקל לשיקוע דמיוני שהיא בעצמה יודעת שאינו אפשרי (לשקע 4 מסילות בחוף עם בעיות מי תהום, מליחות, קו דלקים וכו')
בכסף ובזמן הזה שיורד לטמיון כבר יכלו להתחיל לתכנן ולהקים את ההפרדות הנחוצות למנהור של הרכבת מחוף הכרמל ואת תחנת נוה שאנן.

על מנהור שנעשה בכל העולם אתה אומר מדע בדיוני ועל רכבל הזוי שיסע ריק במשך כל הקיץ וגם בחורף לא ירצו לנסוע בו בגלל רוחות עזות באזור האוניברסיטה והטכניון על זה אתה לא אומר מדע בדיוני וזריקת כסף. נו יופי.
 

nitro11

New member
אם יהיה מנהור של הרכבת, הוא בכלל לא יהיה קרוב לגרנד קניון.

 
אני לא אומר על מנהור מדע בדיוני, אני אומר שסיפור על רכבת

שנוסעת במנהרה מתחת לגרנד קניון בשנת 2023 זה מדע בדיוני.

מה לעשות שלרכבל יש תוכנית מוגדרת שעובדים עליה ומתקצבים אותה ואילו לרכבת בסיפור שלך אין שום התחלה של תוכנית אפילו.
גם אם אתה צודק בטענתך, זה לא משנה את העובדות שהסיפור שלך הוא לעת עתה לא יותר מסיפור ואילו הרכבל נמצא בשלבים של התממשות.
זו המציאות, גם אם היא לא נראית לך.
 

shershku

New member
גם הרכבל בחיפה זה מד"ב

האם ישרוד אחרי ניסיון ההחייאה הנוכחי? הרי תוכנית הרכבל בוטלה ב-2011/2.
 
הרכבל המתוכנן בחיפה נכלל בתהליכים שמתבצעים ממש בימים אלה

הן ביפה נוף והן במשרד התחבורה.
האם שקילה של ביצוע מכרז משותף להפעלת הכרמלית והרכבל המתוכנן זה מדע בדיוני?

אני לא נכנס לשאלה האם צריך את הרכבל הזה או לא, אבל עובדתית הוא נכלל ממש בימים אלה בתהליכים לא בדיוניים בכלל.
 

shershku

New member
כשנהיה בשלב ההפעלה נוכל להסיר את תווית המד"ב

הפעלה משותפת של הרכבל והכרמלית? שוב פעם הזיה מבית היוצר של מערכת התכנון הישראלי?
תוכל להסביר את הקשר בין הקו הרכבל שמחבר את מרכזית המפרץ לאוניברסיטה לכרמלית? אין נקודת השקה בין שני הפרוייקטים.

בישראל כמו בישראל יש פרויקטים שגם לאחר השלמת הפרויקטים הם מהווים מדע בדיוני.
מצטער, עד שלא נדביק את איכות התכנון לזה שבאירופה כל דבר פעוט מהווה מדע בדיוני. גם עצם הרעיון שעומד במרכז המשפט הקודם.
 
למה צריך נקודות השקה עבור הפעלה של שניהם על ידי אותו

מפעיל?
איזו נקודת השקה יש בין קו אוטובוס עירוני בקרית שמונה לקו אוטובוס עירוני באילת?

לכרמלית שהיא פוניקולר ולרכבל יש מאפייני הפעלה די דומים (אגב, גם מספר התחנות המתוכננות לרכבל שווה למספר התחנות שיש לכרמלית). הפעלה של שניהם על ידי אותו מפעיל יכולה להיות אטרקטיבית יותר למפעיל ולכן עשוי להיות קל יותר לשווק מכרז יחיד להפעלה של שניהם מאשר שני מכרזי הפעלה נפרדים.

ולפי הגישה שלך אפשר להדביק תווית מד"ב לכל פרויקט שלא הגיע עדיין לשלב ההפעלה.
 

shershku

New member
לאחר סיום הקצר בתקשורת

אכן אפשר להדביק תווית מד"ב לכל פרויקט שלפני ביצוע. אבל, צריך להכיר את ההיסטוריה של כל פרויקט ושל התכנון הישראל שלא בדיוק כך הדבר.
זו פעם שניה שאני מזכיר את התכנון הלקוי בישראל, בדיון הזה. מה שמגביל את המסקנה שלך לכדי הדבקת התוית לכל פרויקט שלא רוצים בו.
אם הרשויות היו רוצות ברכבל, הרכבל היה עכשיו בשלבי ביצוע. משום שהייתה תוכנית מעושרת ובוטלה (תוקף מוגבל לזמן) לכל המאוחר באמצע 2012.
אבל גם תוכניות שבביצוע לעיתים הן מד"ב - כביש 200 ובניין פרקליטות מחוז מרכז (אני מתייחס למתחם שכולל גם את בניין בית המשפט) לדוגמה.
 

tapuzzo

New member
ברעננה דרום, בירושלים ובגילון ממנהרים רכבות. גם זה מד"ב??

 

משה12333

New member
אז הנה עוד מדע בדיוני בשבילך: בקרוב רמת-השרון תזכה לשתי

תחנות חדשות של רכבת ישראל.

אחת מתחת לגשר גנדי ואחת ליד אתר פי גלילות לשעבר (אתר בטר-פלייס לשעבר).

האם אתה לא מזהה פה מגמה של ייאוש מחברת נת"ע וחיבוק מחודש לחברת רכבת ישראל הישנה והטובה?

 
למעלה