רשמים מנסיעה במנהרות הרכבת החדשות בחיפה, 2023
השבוע נחנכו מנהרות הרכבת ותחנת הרכבת החדשה בואדי נחל גיבורים. מזה 3 שנים שהמנהרות והתחנה בבנייה, לאחר שהפרויקט הוכרז כפרויקט בעל חשיבות לאומית ושנתיים של תכנון, הבנייה החלה ב-2019. החלטנו לנסוע לחיפה כדי לראות את התחנה המיוחדת, אטרקצית תיירות בפני עצמה שגובהה כגובה הואדי, כמו מגדל 25 קומות.
מיד אחרי תחנת חוף הכרמל הבחנו בגשרי הכבישים שמתחתם מסילות הרכבת הפונות לכיוון ההר. עוד דקה של נסיעה ומחלון הרכבת ראינו את פתחי הכניסה למנהרות הכרמל לצידנו. מהצד השני חלפה בפתח הנוסף רכבת מכיוון צפון בדרכה דרומה. שתי המנהרות כוללות כל אחת שתי מסילות, לכיוונים שונים. במשך 3 דקות חלפנו במנהרות, שדומות מאד למנהרות הכרמל רק ללא השיפוע. הכרוז בישר: התחנה הבאה נוה שאנן, כרמל. המנהרה הסתיימה וראינו את הרכבת נעצרת אט אט ברציף, שהיה מקורה כולו וחלון זכוכית גדול ממנו נכנס אור ונוף קרקעית הואדי. על השלטים ברציף ראינו את סימוני המפלסים של התחנה החדשה, שעוצבה כמגדל גדול הצמוד לדופן הואדי וממנה ואליה מחברים גשרי מכוניות והולכי רגל.
אנו במפלס 0, רציפי תחנת הרכבת. ומעלינו מפלס אולם הנוסעים ומרכז בקרה, אליהם מובילים הדרגנועים הגדולים והמעליות לרציפים, במפלסים 1 ו-2. מעליהם מרכז החרום של עירית חיפה ופיקוד העורף, במפלסים 3-5. ומעליהם קומות 6 עד 20, קומות החניונים לרכבים ולאופניים וגשרים המובילים אליהן מדרך נחל גיבורים, ויז'ניץ ודרך רופין אל מפלסי החניונים. מעליהם שני מפלסים המתחברים לדרך רופין: מפלס 21 תחנת אוטובוסים ומוניות ובמפלס 22 תחנת כיבוי אש ותחנת משטרה.
התחלנו לסייר בתחנה. לקחנו את הדרגנוע אל מפלס 1 אולם הנוסעים. האולם דומה לכאלו של שדות תעופה. הוא חלל גדול בגובה 3 קומות ויש בו גם מוזיאון לתולדות רכבת ישראל. במרכזו מפת תבליט של חיפה המראה את מיקום התחנה והמנהרות. מצד אחד שורה של קופות. במפלס מעל מספר מסעדות עם מרפסות גדולות הצופות על שבילי פארק האופניים שנבנה בקרקעית סביב התחנה. מעלית מיוחדת לאופניים מאפשרת לרדת ממפלס חניון האופניים ישירות לפארק האופניים ומשם ניתן לנסוע אל העיר התחתית באוטוסטרדת אופניים שמלווה את תוואי כביש נחל גיבורים. תחנת השכרת אופניים נמצאת במפלס חניון האופניים בתחנה.
המעליות השקופות לקחו אותנו אל מפלס היציאה לדרך רופין, מפלס 21. אחת מ-10 המעליות השקופות, כל אחת עם מקום ל-20 איש, נבנו כפיר שקוף ענק שמאפשר להרגיש כאילו עברנו דרך רצפות קומות החניונים השונות. במפלס 21 יצאנו אל תחנת האוטובוסים שם אוטובוס אחד אסף נוסעים, רבים מהם סטודנטים אל נוה שאנן והטכניון. אוטובוס שני היה שאטל אוהדים להיכל רוממה. איתנו ברכבת נסעה קבוצה גדולה מתל אביב שהגיעה למשחק הכדורסל ועלתה איתנו מהרכבת לשאטל להיכל. הם סיפרו שתמיד היו מגיעים ברכב לחיפה אבל אין טעם אם יש רכבת ושאטל אל ההיכל.
עמדו בטיילת הולכי הרגל שהוקמה בדרך רופין והבטנו אל התחנה. המבנה תוכנן בתחרות בינלאומית. הגג שלו הוא חווה סולרית וחלק מהקירות התלולים כוללים גנים ירוקים ומרפסות שכבר נתנו לה את הכינוי 'תחנת הגנים התלויים'. מהקליפ שצילמו מכיוון נוה שאנן בלילה, מפלסי החניונים מייצרים פסי אור כמו מעבר חצייה אנכי אותו חוצות המעליות השקופות. אל מפלס 21 מתחבר גשר הולכי רגל מעל הואדי ומעל כביש נחל גיבורים שמתחבר אל יזרעאליה ונוה שאנן. אנחנו יצאנו מהכיוון השני, בכניסת הולכי הרגל והאופניים מכיוון דרך רופין.
הבטנו לעבר שכונת יזרעאליה. היכן שהיו כמה בנייני דירות ישנים, ושיכוני רכבת, ראינו מספר מגדלי משרדים ומגורים חדשים, שינצלו את הקירבה לרכבת. המגדלים הנוצצים החדשים מאפשרים הליכה ברגל אל תחנת הרכבת דרך הגשר. פגשנו בדרך רופין שני אנשים בדרכם לתחנה. הם סיפרו שהם עובדים במשמרות ערב במת"ם. יש להם כרטיס מיוחד שמאפשר נסיעה יומית ברכבת תחנה אחת, מתחנת נוה שאנן לתחנת חוף הכרמל וחזרה. הם סיפרו שהתחנה החדשה הפכה את הנסיעה לעבודה לחצי מהזמן שלוקח קו אוטובוס, ובכלל בגלל שבערב לא היו אוטובוסים, היו צריכים לנסוע ברכב הפרטי למת"ם וחזרה עם פקקים בחורב.
פגשנו עוד קבוצות של אוהדים שהחליטו ללכת ברכל להיכל, בשביל החדש להולכי רגל ואופניים שנסלל בין התחנה לבין היכל רוממה, כשחזרנו דרך מפלס 21 אל המעליות ומשם לאולם הנוסעים. לוח אולם הנוסעים כלל את הרכבות לצפון ולדרום של רכבת ישראל, לצד לוח נוסף עם קוי האוטובוס והשאטלים היוצאים מהתחנה. ירדנו חזרה בדרגנועים אל אולם הנוסעים. עלינו על הרכבת לכיוון צפון, אל תוך המנהרה השנייה לעבר הצ'ק פוסט. תוך 4 דקות נוספות כבר היינו מהעבר השני של ההר, אל תחנת לב המפרץ. החלטנו כי אם כבר אנו בחיפה, נעשה טיול למתחם הנמל המערבי החדש שנפתח.
ירדנו בתחנת לב המפרץ. עלינו על אוטובוסי המטרונית והגענו את מתחם הנמל המערבי. יכולנו גם להגיע עם קוי מטרונית מתחנת חוף הכרמל אבל כמובן שרצינו לראות את תחנת נוה שאנן החדשה. טיילנו בנמל המערבי החדש, מתחם בילוי שדומה לנמל תל אביב. החלטנו לחזור לתחנת נוה שאנן ומשם הביתה. ניגשנו לתחנת השכרת האופניים, באחד מההאנגרים שפעם שימשו את הנמל. שכרנו זוג אופניים. השעה הייתה כבר לקראת שקיעה אך שביל האופניים היה מואר ומופרד לחלוטין וראינו רוכבים רבים כמונו. רכבנו בשביל החדש דרך רחוב קיבוץ גלויות ומשם לשביל שמלווה את דרך נחל גיבורים ישירות אל התחנה. השביל היה מופרד ומואר וראינו רוכבים נוספים שסיימו לעבוד בעיר התחתית ורכבו אל התחנה, שם בודאי יעלו למפלס חניון האופניים לפני שירדו לקחת רכבת הביתה. הגענו לעמדת הבידוק והכניסה בקרקעית הואדי. מראה התחנה היה מרשים, חלונות הזכוכית הגדולים היו מוארים וראינו מאות אנשים ממתינים ברציפים ורכבת חולפת.
עלינו עם עוד שני זוגות תיירים במעלית האופניים אל מפלס האופניים והחזרנו אותם בתחנת השכרת האופניים. ירדנו חזרה אל אולם הנוסעים לקנות כרטיסים לנסיעה חזרה.
השבוע נחנכו מנהרות הרכבת ותחנת הרכבת החדשה בואדי נחל גיבורים. מזה 3 שנים שהמנהרות והתחנה בבנייה, לאחר שהפרויקט הוכרז כפרויקט בעל חשיבות לאומית ושנתיים של תכנון, הבנייה החלה ב-2019. החלטנו לנסוע לחיפה כדי לראות את התחנה המיוחדת, אטרקצית תיירות בפני עצמה שגובהה כגובה הואדי, כמו מגדל 25 קומות.
מיד אחרי תחנת חוף הכרמל הבחנו בגשרי הכבישים שמתחתם מסילות הרכבת הפונות לכיוון ההר. עוד דקה של נסיעה ומחלון הרכבת ראינו את פתחי הכניסה למנהרות הכרמל לצידנו. מהצד השני חלפה בפתח הנוסף רכבת מכיוון צפון בדרכה דרומה. שתי המנהרות כוללות כל אחת שתי מסילות, לכיוונים שונים. במשך 3 דקות חלפנו במנהרות, שדומות מאד למנהרות הכרמל רק ללא השיפוע. הכרוז בישר: התחנה הבאה נוה שאנן, כרמל. המנהרה הסתיימה וראינו את הרכבת נעצרת אט אט ברציף, שהיה מקורה כולו וחלון זכוכית גדול ממנו נכנס אור ונוף קרקעית הואדי. על השלטים ברציף ראינו את סימוני המפלסים של התחנה החדשה, שעוצבה כמגדל גדול הצמוד לדופן הואדי וממנה ואליה מחברים גשרי מכוניות והולכי רגל.
אנו במפלס 0, רציפי תחנת הרכבת. ומעלינו מפלס אולם הנוסעים ומרכז בקרה, אליהם מובילים הדרגנועים הגדולים והמעליות לרציפים, במפלסים 1 ו-2. מעליהם מרכז החרום של עירית חיפה ופיקוד העורף, במפלסים 3-5. ומעליהם קומות 6 עד 20, קומות החניונים לרכבים ולאופניים וגשרים המובילים אליהן מדרך נחל גיבורים, ויז'ניץ ודרך רופין אל מפלסי החניונים. מעליהם שני מפלסים המתחברים לדרך רופין: מפלס 21 תחנת אוטובוסים ומוניות ובמפלס 22 תחנת כיבוי אש ותחנת משטרה.
התחלנו לסייר בתחנה. לקחנו את הדרגנוע אל מפלס 1 אולם הנוסעים. האולם דומה לכאלו של שדות תעופה. הוא חלל גדול בגובה 3 קומות ויש בו גם מוזיאון לתולדות רכבת ישראל. במרכזו מפת תבליט של חיפה המראה את מיקום התחנה והמנהרות. מצד אחד שורה של קופות. במפלס מעל מספר מסעדות עם מרפסות גדולות הצופות על שבילי פארק האופניים שנבנה בקרקעית סביב התחנה. מעלית מיוחדת לאופניים מאפשרת לרדת ממפלס חניון האופניים ישירות לפארק האופניים ומשם ניתן לנסוע אל העיר התחתית באוטוסטרדת אופניים שמלווה את תוואי כביש נחל גיבורים. תחנת השכרת אופניים נמצאת במפלס חניון האופניים בתחנה.
המעליות השקופות לקחו אותנו אל מפלס היציאה לדרך רופין, מפלס 21. אחת מ-10 המעליות השקופות, כל אחת עם מקום ל-20 איש, נבנו כפיר שקוף ענק שמאפשר להרגיש כאילו עברנו דרך רצפות קומות החניונים השונות. במפלס 21 יצאנו אל תחנת האוטובוסים שם אוטובוס אחד אסף נוסעים, רבים מהם סטודנטים אל נוה שאנן והטכניון. אוטובוס שני היה שאטל אוהדים להיכל רוממה. איתנו ברכבת נסעה קבוצה גדולה מתל אביב שהגיעה למשחק הכדורסל ועלתה איתנו מהרכבת לשאטל להיכל. הם סיפרו שתמיד היו מגיעים ברכב לחיפה אבל אין טעם אם יש רכבת ושאטל אל ההיכל.
עמדו בטיילת הולכי הרגל שהוקמה בדרך רופין והבטנו אל התחנה. המבנה תוכנן בתחרות בינלאומית. הגג שלו הוא חווה סולרית וחלק מהקירות התלולים כוללים גנים ירוקים ומרפסות שכבר נתנו לה את הכינוי 'תחנת הגנים התלויים'. מהקליפ שצילמו מכיוון נוה שאנן בלילה, מפלסי החניונים מייצרים פסי אור כמו מעבר חצייה אנכי אותו חוצות המעליות השקופות. אל מפלס 21 מתחבר גשר הולכי רגל מעל הואדי ומעל כביש נחל גיבורים שמתחבר אל יזרעאליה ונוה שאנן. אנחנו יצאנו מהכיוון השני, בכניסת הולכי הרגל והאופניים מכיוון דרך רופין.
הבטנו לעבר שכונת יזרעאליה. היכן שהיו כמה בנייני דירות ישנים, ושיכוני רכבת, ראינו מספר מגדלי משרדים ומגורים חדשים, שינצלו את הקירבה לרכבת. המגדלים הנוצצים החדשים מאפשרים הליכה ברגל אל תחנת הרכבת דרך הגשר. פגשנו בדרך רופין שני אנשים בדרכם לתחנה. הם סיפרו שהם עובדים במשמרות ערב במת"ם. יש להם כרטיס מיוחד שמאפשר נסיעה יומית ברכבת תחנה אחת, מתחנת נוה שאנן לתחנת חוף הכרמל וחזרה. הם סיפרו שהתחנה החדשה הפכה את הנסיעה לעבודה לחצי מהזמן שלוקח קו אוטובוס, ובכלל בגלל שבערב לא היו אוטובוסים, היו צריכים לנסוע ברכב הפרטי למת"ם וחזרה עם פקקים בחורב.
פגשנו עוד קבוצות של אוהדים שהחליטו ללכת ברכל להיכל, בשביל החדש להולכי רגל ואופניים שנסלל בין התחנה לבין היכל רוממה, כשחזרנו דרך מפלס 21 אל המעליות ומשם לאולם הנוסעים. לוח אולם הנוסעים כלל את הרכבות לצפון ולדרום של רכבת ישראל, לצד לוח נוסף עם קוי האוטובוס והשאטלים היוצאים מהתחנה. ירדנו חזרה בדרגנועים אל אולם הנוסעים. עלינו על הרכבת לכיוון צפון, אל תוך המנהרה השנייה לעבר הצ'ק פוסט. תוך 4 דקות נוספות כבר היינו מהעבר השני של ההר, אל תחנת לב המפרץ. החלטנו כי אם כבר אנו בחיפה, נעשה טיול למתחם הנמל המערבי החדש שנפתח.
ירדנו בתחנת לב המפרץ. עלינו על אוטובוסי המטרונית והגענו את מתחם הנמל המערבי. יכולנו גם להגיע עם קוי מטרונית מתחנת חוף הכרמל אבל כמובן שרצינו לראות את תחנת נוה שאנן החדשה. טיילנו בנמל המערבי החדש, מתחם בילוי שדומה לנמל תל אביב. החלטנו לחזור לתחנת נוה שאנן ומשם הביתה. ניגשנו לתחנת השכרת האופניים, באחד מההאנגרים שפעם שימשו את הנמל. שכרנו זוג אופניים. השעה הייתה כבר לקראת שקיעה אך שביל האופניים היה מואר ומופרד לחלוטין וראינו רוכבים רבים כמונו. רכבנו בשביל החדש דרך רחוב קיבוץ גלויות ומשם לשביל שמלווה את דרך נחל גיבורים ישירות אל התחנה. השביל היה מופרד ומואר וראינו רוכבים נוספים שסיימו לעבוד בעיר התחתית ורכבו אל התחנה, שם בודאי יעלו למפלס חניון האופניים לפני שירדו לקחת רכבת הביתה. הגענו לעמדת הבידוק והכניסה בקרקעית הואדי. מראה התחנה היה מרשים, חלונות הזכוכית הגדולים היו מוארים וראינו מאות אנשים ממתינים ברציפים ורכבת חולפת.
עלינו עם עוד שני זוגות תיירים במעלית האופניים אל מפלס האופניים והחזרנו אותם בתחנת השכרת האופניים. ירדנו חזרה אל אולם הנוסעים לקנות כרטיסים לנסיעה חזרה.