שאלה: איפה בדיוק מוזכר בתנ"ך

shirkoosh1

New member
שאלה: איפה בדיוק מוזכר בתנ"ך

המונח "גיהנום"? האם במשמעות של משל (כלומר, מצב שהוא בלתי נסבל, עונש מסוים) או מקום ממשי?
 

פלגיה

New member
גיהנום לא מוזכר בתנ"ך

גן עדן מוזכר במשמעות של מקום ממשי בו שהו אדם וחווה לפני שחטאו.
 
יש מקום בשם "גיא בן הנום"

ליד סילואן, עיר דוד, והוא הגבול בין בנימין ויהודה כמצוין בספר יהושע. (עד היום השם הערבי של המקום הוא ואדי ג'הנם). במקום זה היה פולחן בו הקריבו למולך קרבנות אדם, ולכן הוא מכונה גם "התופת". כשם שגן עדן שהיה מקום פיזי שכולו טוב הפך כינוי לגמול הטוב, כך המקום הפיזי שכולו רוע ושמו גי-הנם הפך כינוי לגמול הרע, הגיהנום.
 

פלגיה

New member
תודה על התיקון

בדיוק נכנסתי כדי לתקן את עצמי. מוזכר בין השאר בספר מלכים ב', ובספר ירמיהו. מקום ממשי שנמצא דרומית לירושלים העתיקה ונקרא כך עד היום.
 

shirkoosh1

New member
כלומר הרעיון של גיהנום לא נמצא

בתנ"ך בכלל. אז הרעיון הזה הגיע ליהדות ממקורות אחרים, כנראה.
 

פלגיה

New member
יש עוד דברים באמצע

בין "נכתב בתנ"ך" לבין "הגיע ליהדות ממקורות שונים". רעיון החיים שלאחר המוות, הישארות הנפש ושכר ועונש מחוץ לעולם הזה לא מצוי בתורה שבכתב (אלא ברמזים) וכן מצוי בתורה שבעל-פה.
 

shirkoosh1

New member
אבל זה בדיוק העניין

יהדות, אמורה להיות בהשראת התנ"ך. קיום המצוות וניהול אורח חיים ע"פ התנ"ך, אשר נכתב בהשראה אלוהית. בעוד שאת התורה שבע"פ כתבו אנשים, בשר ודם. אנשים שהיו מודעים לתרבויות אחרות, והושפעו מרעיונות שמקורם בדתות פגניות ואחרות. אנשים אלו אולי השרישו ביהדות רעיונות שאין להם קשר של ממש לכתוב בתנ"ך. רעיונות כמו הגיהנום, למשל.
 
יהדות היא לא "בהשראת" שום דבר

היא תורה שניתנה למשה מסיני. (ספרי הנ"ך נכתבו כמובן ע"י אנשים - בנבואה או ברוח הקודש - אבל היהדות כדת מעשית של חוקים ומצוות לא בנויה עליהם, אלא על ההלכה). גם התורה שבע"פ ניתנה למשה מסיני, היא פשוט נכתבה בשלבים מאוחרים יותר, וממשיכה להתפתח עד היום לפי אותם כללים שניתנו למשה בסיני. על שכר ועונש תוכלי להרחיב כאן, אבל ההתעמקות בשאלת החיים שלאחר המוות היא כמובן קדומה מאד - כבר בקהלת מופיעה השאלה : "מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה...".
 

shirkoosh1

New member
אוקיי, אנסח מחדש את המשפט,

הביטוי היה שגוי. היהדות אמורה להיות קיום מצוות התנ"ך נטו, התורה ה כ ת ו ב ה. כל הפירושים השונים שניתנו לתנ"ך במהלך השנים, הספרים שנוספו לו מאוחר יותר, הם למיטב הבנתי חלק נפרד מהתנ"ך. פירושים של אנשים בשר ודם לדברים שנאמרו במקור בהשראת אלוהים , ברוח אלוהים.
 

justborn

New member
חוץ מזה בתנך אין בשום מקום איזכור

מפורש לכך שיש תורה שבע"פ.
 

פלגיה

New member
לא חייב להיות אזכור מפורש

אי אפשר לקיים את דברי התורה ללא פרשנות. הפרשנות - היא ה"תורה שבעל פה"
 

פלגיה

New member
בטח מצויין

לכן גם תינוקות בני שהתים צמים ביום כיפור
(וגם הם עושים פרשנות כלשהי. אי אפשר אחרת)
 

masorti

New member
זה לא משנה...

הם מנהלים את חייהם לפי חוקי דת שנקבעו ע"י פרשנים ופוסקים.
 

נריה_ה

New member
זה לא נכון

1. הם מנהלים את חייהם לפי התורה שבכתב לפי הפרשנות שכל אדם נותן לתורה בעצמו "חפישו בדאורייתא שפיר ואל תשענו על דעתי" אמר ענן בן דוד הנשיא ממנהיגי הקראים. 2. כל עוד שלא מגדירים חובה להישמע לפירושים שהם לא דיברי אלוהים ולא מגדירים את הפירושים כדברי אלוהים אז הם לא תושב"ע.
 
אז מה?

מרבית הזרמים היהודים מאמינים שבסיני התקבלו גם התנ"ך וגם הדרך שבה צריך לפרש את התנ"ך. דרך זו נקראת 'תורה שבעל פה' והיה אסור לכתוב אותה, אבל היא כן נכתבה בשלב מאוחר יותר למרות האיסור. הנוצרים, הקראים ואחרים שלא קיבלו את התושבע"פ, נמצאו בבעיה כיצד יש לפרש פסוקים שניתנים למספר פרשנויות שונות או סותרות, מאחר שהתנ"ך כולו כתוב כך שלא ניתן לדעת מקריאה פשוטה מה המשמעות (וההוכחה היא שבאמת בכל דת מפרשים בצורה אחרת). לכן הקתולים הולכים לפי איך שהאפיפיור מחליט לפרש, ומאמינים שהוא ממשיכו של ישו ולכן אינו יכול לטעות. המשיחיים וזרמים אחרים (כמו פרוטסטנטים) מאמינים שכל אחד צריך לפרש בעצמו ורוח הקודש תנחה אותו (כמובן שאם נוצרי אחר פירש לעצמו באופן שונה, מסבירים זאת בכך שהיתה זו הנחית השטן ולא רוח הקודש. ראה בהיסטוריה את הפילוגים הגדולים של הנצרות הפרוטסטנטית). ברור, על כל פנים, שביהדות התושבע"פ והתנ"ך במעמד שווה. התושבע"פ, אגב, כוללת בין היתר את דרכי פירוש המקרא ("בנין אב, גזירה שווה, וכדומה"), אך גם קבלה מהסוג שהתפרסם דרך האר"י, הרמח"ל ואחרים. (כך על כל פנים על פי התפיסה השלטת ביהדות כיום)
 

פלגיה

New member
אי אפשר לקיים "עפ"י התנ"ך"

כפשוטו. חייבים להיעזר בתורה שבעל פה, אפילו להבנת המצוות הכתובות בתנ"ך. כך שרעיון הישארות הנפש יכול להיות יהודי מקורי (ללא השפעות זרות) גם אם אינו מוזכר בתורה שבכתב.
 
למעלה