שאלה: איפה בדיוק מוזכר בתנ"ך

1Reebok

New member
ניצלו"ש שקשור לנושא הגיהינום

החזון של דנטה אליגיירי לגיהינום היה קיים לפני כתיבת הקומדיה, או שהוא הגה את כל הרכב החיים שלאחר המוות בעצמו?
 

שוחר1

New member
גיהנום בדברי חז"ל

מתוך מאגר ספרות הקודש תקבלו 29 תוצאות בהן הביטוי "גיהנום" מופיע 125 פעמים במאגר התוספתא התקבלו 2 מסכתות בהן הביטוי "גיהנום" מופיע 5 פעמים. במאגר התלמוד הירושלמי התקבלו 3 מסכתות בהן הביטוי "גיהנום" מופיע 12 פעמים. במאגר התלמוד הבבלי התקבלו 24 מסכתות בהן הביטוי "גיהנום" מופיע 108 פעמים. תוצאות חיפוש מתקדם במאגר התוספתא סדר נזיקין, מסכת סנהדרין פרק יג,א: גמורים אחת לחרפות לדראון עולם אלו רשעים גמורים שקולים שבהן יורדים לגיהנם ומצפצפים ועולים ומתרפאים שנאמר (זכריה יג) והבאתי את השלישית באש וגו' ועליהם אמרה חנה (שמואל א ב) ה' ממית ומחיה פרק יג,א: ובית הלל אומרים (שמות לד) ורב חסד מטה כלפי חסד ועליהם הוא אומר (תהילים קטז) אהבתי כי ישמע ועליהם נאמר כל הפרשה כולה פושעי ישראל בגופן ופושעי עובדי כוכבים בגופן יורדין לגיהנם ונדונין בה י"ב פרק יג,א: חדש לאחר י"ב חדש נפשן כלה וגופן נשרף וגיהנם פולטתן ונעשין אפר והרוח זורה אותן ומפזרתן ונעשית אפר תחת רגלי הצדיקים שנאמר (מלאכי ג) ועסותם רשעים כי יהיו אפר [וגו'] אבל המסורות והאפיקורסין פרק יג,א: והכופרין בתורה ופורשים מדרכי צבור ושאין מודים בתחיית המתים וכל מי שחטא והחטיא את הרבים כגון ירבעם ואחאב ושנתנו חיתתם בארץ חיים ושפשטו ידיהם בזבול גיהנם ננעלת בפניהם ונדונין בה לדורי דורות סדר זרעים, מסכת ברכות
 
במסכת `עירובין` (יט, א):

"אמר רבי יהושע בן לוי, שבעה שמות יש לגיהנום, ואלו הן: שאול ואבדון ובאר-שחת ובור-שאון וטיט היון וצל-מוות וארץ התחתית". וכל אלה מופיעים בתנ"ך.
 
יש עוד צורות ובעוד הרבה מקומות.

(בישעיה ל"א) "אשר אור לו בציון, ותנור לו בירושלם". ובתלמוד: תנא דבי רבי ישמעאל, "אשר אור לו בציון" - זו גיהנם. "ותנור לו בירושלם" - זו פתחה של גיהנום". (משלי כ"ב) "שוחה עמוקה פי זרות". ובתלמוד: אמר רבה בר שילא, אמר רב חסדא, כל המנבל את פיו מעמיקין לו גיהנום, שנאמר "שוחה עמוקה פי זרות". ועוד מקומות כנ"ל.
 

shirkoosh1

New member
אלו שוב פירושים, לא ציטוט מהתנ"ך

המילה והמונח גיהנום לא מופיעים בתנ"ך. שוחה עמוקה, שאול תחתיות- משמעותם "קבר", ולא גיהנום. גיא צלמות- דרך יסורים, מצב של סבל. צר לי, כל נושא הגיהנום אין לו שום קשר לתנ"ך. הוא נובע מתרבויות אחרות.
 
למעלה