ההסתגרות העוסמנית התבטאה
בכמה תחומים. (1) "השער העליון" אחז בידיו את כל החוטים, ולא ביזר סמכויות. למשל: עד לאמצע המאה ה-18 לא היו שגרירויות עוסמניות באירופה. כשהסולטן רצה למסור משהו לשלטון אחר, הוא פשוט שלח שליח מטעמו. (2) השינויים וזרמי-המעמקים החברתיים שהתרחשו באירופה, לא הגיעו לאסיה הקטנה עד למהפכה הצרפתית. דוגמה מובהקת: עד למאה ה-19 לא היתה באסיה הקטנה שום פעילות קבוצתית (משחקים חברתיים, מקהלה, תיאטרון, תחרויות בין-קבוצתיות וכד'). (3) חידושים טכנולוגיים נחשבו לפגיעה בסמכות הדת/אלוהים. לכן לא הודפסו ספרים באימפריה. כשהומצא הדפוס, הוציא הסולטן ביאזיד ה-2 (ב-1485) צו האוסר פתיחת בתי דפוס. הצו בוטל רק ב5 ביולי 1727, והספר הראשון (שאיננו יהודי או נוצרי) הודפס באיסטנבול ב-1729. שעונים היו אך ורק במסגדים עד לאמצע המאה ה-18. חידושים טכנולוגיים כגון משקפיים התקבלו באיחור ובהסתייגות. (4) שכבת הבורגנות היתה מאוד מצומצמת, ולהבדיל מהמערב, לא ניתן לה לפעול ולהתפתח בחופשיות. זכות הסולטן להניח ידו על כל רכוש, או אפילו על חייו של אדם ללא משפט - היתה כמעט אבסולוטית. כך נמנעה התפתחות כמעט בכל התחומים, דבר שעליו כתב כבר אריסטו. האוליגרכיה המצומצמת - הסולטנית והדתית - שלטה ללא מצרים בכל תחומי החיים וחיסלה כל יוזמה פרטית בכל תחום (כלכלי, חברתי, תרבותי) שנגד את האינטרסים שלה. ללא פנאי, יוזמה חופשית, ואמצעים טכניים להתפתחותה ולשימורה - אין תרבות.