שאלה בנושא דין רודף

שאלה בנושא דין רודף

אני לא מצליחה להבין את הסיפור כפשט ולהבין מתוכו מיהו הרודף. אמשח להבהרת הסיפור : שו"ת מהרשד"ם, חו"מ, סימן שמד שאלה מפטראס: מעשה היתה שרבי יוסף בר שלמה שמכאס יצ"ו היה בתוך דוגיא אחת עם יאודים אחרים סוחרים, ורצה העוון ונשבו, ולקחו להם וכל אשר להם. גם סחורה היה שם מר' יחיאל שאקי, ממֶשי. והנה החומל יתברך חמל עליהם, באופן שבאמצעות אדוננו המלך יר"ה על ידי השררה מויניציא לוּקחו קצת מהשבאים, והנם תפוסים עד יתנו היהודים השבויים וכל הסחורות שלקחו. והגוים השבאים כבר היו מרוצים להחזיר ליהודים כדי לפדות הערלים אחיהם, אם לא שאומרים שאין המשי והסחורה שלקחו בעולם, כי רק לקח כל אחד חלקו, ואין תקוה לזה כלל. והנה השבויים, ר"י הנזכר וחבריו, רצונם לצאת מן השביה אע"פ שלא יתנו להם פרוטה מנכסיהם, אחר שרואים שאין תקנה. אלא שרבי יחיאל שאקי מעכב, ואינו רוצה לפטור לערלים הנתפסים ביד השררה אם לא יתנו לו המשי שלו. באופן שרבי יוסף הנזכר עם שאר חביריו השבויים צועקים מתוך צרת שבייתם, באמרם: הייטב בעיני ה' נמות בשביל משי רבי יחיאל?! ושואלים אם מחוייב רבי יחיאל הנזכר להניח תביעתו כדי שיפטרו השררה לערלים, ועם זה יתירו השבאים היהודים, או אם נאמר שאין לחייב לר' יחיאל על זה, כי למה יפסד ממונו. אשמח למילים פשוטות ככל שניתן לסוגיה. תודה רבה ושבת שלום.
 

REALI

New member
סיפור נחמד,

לפי הבנתי ככה הסיפור: כמה יהודים הפליגו עם סחורתם בספינה וביניהם היו רבי יוסף ורבי יחיאל, הם נשדדו ונילקחו בשבי, אלא שהמשטרה תפסה חלק מהשובים וקבעו שישחררו אותם רק בתמורה לשיחרור היהודים השבויים וסחורתם. השודדים הסכימו עקרונית אלא שאמרו שכבר אין אפשרות להחזיר את הסחורה כי הם פיזרו אותה ביניהם וכבר בלתי אפשרי להחזיר אותה. רבי יוסף וחבריו הסכימו שלא לקבל את הסחורה חזרה, העיקר שישוחררו מהשבי, אך רבי יחיאל לא הסכים לוותר על סחורתו. לכן רבי יוסף וחבריו טוענים שהם נישארים בשבי ובסכנת מוות בגלל עקשנותו של רבי יחיאל ושואלים האם ניתן לחייב אותו לוותר על תביעתו לסחורתו כדי שעסקת השבויים תתבצע או שאי אפשר לחייבו כי למה שיפסיד את סחורתו? סיפור יפה ושאלה יפה והרודף הוא רבי יחיאל. אך זה לא בדיוק רודף קלאסי. אולי הוא לא ממש רודף אך בכל זאת הם רוצים לחייבו מצד הדין של רודף.
 

REALI

New member
תודה על הפידבק,

אמנם אם משתמע מדברי שעניתי על השאלה שהם מעלים, אז לא עשיתי זאת. רק תירגמתי והראיתי איפה אפשר ליישם כאן את דין רודף, אך לא הכרעתי.
 
למעלה