שאלה בסיסית

שאלה בסיסית

מי אחראי על בניית כלי הדם? הכבר אחראי על זרימה חופשית הטחולבלב אחראי החזקת הדם בכליו הלב מפקח על כלי הדם מי בנה את כלי הדם?
 
הרבה אחראים

לתהליך בניית הדם יש הרבה שותפים. החל מהמזון, אבני היסוד ליצירת הדם אשר עובר דרך כל שרשרת העיכול. ל-ST תפקיד מרכזי כאיבר הכניסה של המזון, הST אחראי על הרבה מאוד אספקטם ביצירת הדם ותמצא עליו מספר לא קטן של נקודות שמשפיעות על תהליך הבניה כמו St-37, St-39, St-30, St-12 ועוד ועוד. אחריו מגיע המעי הדק עם הדואליות שלו, איבר אש - בן זוגו של ה-Ht אבל עם איכויות אדמה המאפשרות ספיגה דל נוזלים ואנרגיה מהמזון לשם ייצור דם - אחד המרכזיים! אחריו ה-Co שנותן את המיצוי האחרון לחומר הגלם לקראת הפקתו. בכלל, כשאני חושב על דם אני חושב על Chong שכן הוא עיקרי בתהליך ולא במקרה ישנם נקודות רבות על גבי ה-Chong השייכות ל-St. נקודות נוספות של הצ'ונג הן נקודות ה-Sp ומכך תוכל ללמוד שה-sp לא רק אחראי על החזקת הדם בכיליו, ממש לא רק! וכמובן ה-Kid בכל הקשור למהות ה-Yuan והתשתית ה-Pre Natal שמהווה את המקור לכל. ה-Gb דרך Gb-39 מביא את השליטה על ה-Jing והתמציות החשובות כ"כ במערך הייצור. כל אלה בלי לדבר על , BL ,TW, PC, LIV וHT-הקיסר בכבודו ובעצמו להם תפקידים חשובים בכל הקשור לדם. בקיצור, כמעל הכל נוגע בדם בצורה ישירה לייצור ול'ניהול' משק הדם בגוף ובאספקטים נפשיים.
 
תודה אבל כיוונתי למקום אחר

איך נוצר דם זה מורכב לי מידיי להבין ואני לא מתיימר לעשות זאת כעת אני צריך לדעת מי אחראי על כלי-הדם לא על הפקת הדם או אופן הזרימה שלו מי לוקח אחריות במקרה של דימום? הsp? מי? חג חירות שמח
 
עכשיו ראיתי

שציינת כלי דם ולא דם... את החזקת הד אפשר לשייך ל-Sp כמו שציינת בהקשר של המצאות מספיק Qi כדי לתת סולידיות (Solid) לרקמות - שלא יהיו רופסות ובכללן גם לכלי הדם. אספקט נוסף הוא התחימה/חציצה בין דברים, יכולת שמירה על גבולות ברורים בין נתיבי הדם לרקמה עצמה - יכולת זו היא נגזרת של אלמנט המתכת - כך לדוגמא את נקודת החיזוק של ה-Lu - היא Lu-9 ותכונותיה בהקשר הזה. מקוה שעוזר
 
הלב גם טוב לי

אתה יכול להסביר לי למה? איך חולשה בדופן כלי הדם וכתואה מכך דימום פנימי/חיצוני קשור ללב?
 

nitzano

New member
שאלת על "מי בנה את כלי הדם"

וגם מי אחראי על כלי-הדם. כלי הדם הם חלק מהלב הוא שולט ואחראי עליהם. דימום זה כבר נושא אחר שלרב קשור בחום (בדם) או חולשה של צ'י הטחול.
 

RanLoel

New member
כלי הדם

שלום גורילה, כדי לענות על שאלתך, חשוב להבין קודם כל את האנטומיה הסינית. הסינים לא ראו את העורקים, הורידים ואת נימי הדם כמו שרואה אותם היום הרפואה המערבית מבעד למיקרוסקופים והדמיות למיניהן. הסינים התייחסו למערכת המרידיאנים הכוללת. על פי הסינים, המסלולים השונים הקשורים לאיברים הפנימיים, מוליכים תדרים אנרגטיים שונים. כך לדוגמא מסלולי שלפוחית השתן והמעי הדק יודעים לווסת את הקור בגוף. מסלולי הריאות והטחול יודעים להתמודד ולווסת את כמות הליחה הנוצרת באופן טבעי בגוף. זאת אומרת שהמסלולים הם חלק בלתי נפרד מהאיברים עצמם ויושבים על אותו תדר אנרגטי. המסלולים משמשים הרבה יותר מרשת תקשורת והולכה בתוך הגוף. אני לא יודע אם את מהתחום או לא, אבל אם כן, אני ממליץ לך לקרוא את הספר applied channel theory in chinese medicine של דר' וונג ג'ו-אי. לשאול מי אחראי על בניית כלי הדם זה כמו לשאול מי אחראי על בניית האיברים. תהליך בניית האיברים או התפתחות העובר מערב כוחות שונים והוא נושא רחב שדורש ידע בסיסי ברפואה סינית. מקווה שעכשיו הנושא קצת יותר ברור, רן
 

shahaful

New member
כלי הדם כאיבר מיוחד

הלב אחראי על הדם וכליו, כמו כן הטחול אחראי על החזקת הדם בתוך כליו, והריאות ובמיוחד הנקודה LU-9 שהיא נקודת HUI כלומר נקודת השפעה ראשית על העורקים והורידים= כלי הדם. אולם כלי הדם, Mai, הם איבר בפני עצמו, איבר מיוחד, אחד מתוך שש איברי Fu מיוחדים, וככזה הוא עשוי מJing, כלומר קשור לבנייה הבסיסית ביותר של הגוף, ולכן אולי קשור לכליות. נקודה למחשבה.
 

nitzano

New member
וככזה הוא עשוי מJing??

תוכל להסביר בבקשה למה אתה מתכוון "עשוי מתמצית"? מההיכרות שלי עם כלי הדם בראיה סינית (כולל כאיבר מיוחד) הם קשורים בארבעה איברים ודווקא הכליות אינן כלולות בפנים. נכון שמבחינה עקיפה אפשר לקשר כל דבר ברפואה הסינית לדבר אחר אבל מבחינת טיפול וריפוי מעולם לא ניתקלתי בטיפול בכלי דם הקשור בתמצית או בכליות. מה שהופך את האיברים המיוחדים למיוחדים הוא העובדה שהם אוצרים תמצית או חומר חיוני שלא ניתן להפרישו (ובמקרה הזה מתכוונים ל-דם) בדומה לשאר איברי ה-פו.
 

ינוקא1

New member
לדעתי

כוונתו של שחף היא שכלי הדם הם אספקט יותר מבני ומולד מאשר הדם עצמו , וככזה יש להם קשר לאנרגיה הפרה נטלית שזה מתקשר לכליות באופן ישיר (כמו שמחלות תורשתיות פעמים רבות קשורות לכליות). באשר לציטוט : "אבל מבחינת טיפול וריפוי מעולם לא ניתקלתי בטיפול בכלי דם הקשור בתמצית או בכליות." האם כשאתה מטפל בסוכרת ומחזק יין , למשל , אינך מטפל במחלת כלי דם דרך חיזוק יין הקשור לכליות ?
 

nitzano

New member
אתה מתיחס להיבט של התתמצית כגנטיקה

ועדיין איינו יכולים להשפיע על הגנטיקה בעזרת חיזוק תמצית. בנוגע לכלי דם, לא, אינני מטפל בעזרת חיזוק יין על מנת לטפל במחלות כלי דם.
 

shahaful

New member
אברי Fu מיוחדים

הם מיוחדים מכמה סיבות, כמו שנאמר בזכות הקשר שלהם לאגירת תמציות או חומר חיוני אחר. אך הם נחשבים ל"עמוקים " יותר, ובעלי זיקה לתמציות. זה מאוד ברור שמדברים על מוח, מח עצם, עצם, רחם ואפילו כיס מרה. לכולם יש קשר ישיר ביותר עם Jing, לכן אני לא חושב שכלי הדם שונים מכך, הם לא איבר ה Fu המיוחד יוצא הדופן מבין השאר. גם להם אותו קשר עמוק וישיר לתמציות. ולא חסרות מחלות תורשיות או כאלו המגיעות בגיל מבוגר עם הדלדלות הJing שמתבטאות באופן ישיר ביותר בכלי הדם. גם המרידיאן המיוחד ה Chong Mai שנקרא גם "ים הדם", וקשור לבנייה של דם והנעתו, מחובר באופן ישיר ביותר לתמציות Jing, על אחת כמה וכמה, כלי הדם, שזה משהו "פחות" אנרגטי ויותר "מבני", קשור לתמציות.
 

nitzano

New member
על אילו מקורות אתה מבסס טיעון זה?

עומק זה דבר יחסי. לא נתקלתי בתיאורים שלך וקשר לתמצית בשום קלאסיקה סינית. בגיל מאוחר לא רק התמצית מתדלדלת.
 

shahaful

New member
על מקורות, מסורות, והתפתחויות

הרפואה הסינית אשר מתפתחת כבר מזה 4000 שנה (+-), מושתת לא רק על ספרים אלא גם על מסורות, פרשנויות והתפתחויות שפיתחו מטפלים גדולים לאורך ההיסטוריה. גם הדרך בה משלבים היום את תורת הגזעים והענפים ברפואה רק מוזכרת ומרומזת בקלאסיקה, ולעיתים בהקשרים שונים מזה של רפואה ובטח מהדרך בה משתמשים היום, אז האם כל המטפלים בשיטה זו אינם מטפלים ראויים.??? הרבה רעיונות והבנות שהתפתחו ונלמדו, הם אמיתיים ורלוונטים גם אם הם לא מוזכרים מילה במילה בקלאסיקות. ניתנת לנו הזכות גם לראות מעבר, לקרוא בין השורות, לפרש ולפתח. ההבנה הסינית היום בסין, היא כזו שעברה גלגול לא פשוט לאחר המהפיכה, וככזו היא מעט "קומוניסטית" ולא מאפשרת לפיתוח והבנה אישית ועצמאית, כמו שהיה נהוג אצל מאסטרים סינים רבים בסין העתיקה יותר, שפיתחו והוסיפו עוד ועוד רעיונות. דבר נוסף, נכון שלא רק התמציית מדלדלת עם הגיל, אך היא המפתח להדלדלות כל גורמי הגוף בהזדקנות.
 

nitzano

New member
מסכים עם החצי הראשון וכלל לא מסכים עם ההמשך

בתור מי שלמד את כל התואר שלו בסין ובשפה הסינית אני לא רק חושב שאתה טועה אני גם יודע. ראשית מכיוון שהרפואה הסינית בסין ה"קומוניסטית" זהה לרפואה הסינית בקוראיה ה"דמוקרטית" והרפואה הסינית בטאיוון ה"דמוקרטית" (אישתי מעידה על כך). בסין אף אחד לא שייך לזרם "קלאסי", "עתיק" או "מסורתי" ואף אחד לא מגביל את עצמו לאיזה שהוא זרם אחד או תחום אחד. רופא סיני שמחשיב את עצמו חייב לדעת בסין את הקיסר הצהוב ואת שאנג חאן לון בעל פה. אני לא יודע כמה רופאים בארץ מגיעים לרמה כזאת (שגם אני אינני ברמה זו) והזלזול ברופאים הסינים נובע בעיקר מרצון למכור מרכולת כלשהי או יצירת יוקרה כלשהי לזרמים משניים במערב. אני חושב שאתה מטעה את עצמך אם אתה משער ש"קלאסיקות" זה מבחינתי הקיסר הצהוב או שאנג חאן לון בלבד (או עוד שני ספרים שתורגמו לאנגלית). קלאסיקות מבחינתי זה עשרות ספרים שנכתבו לאורך כמה אלפי השנים האחרונות וכוללים תחתם מספר רב של אסכולות. יש את הספרים של ג'אנג ג'ינג יואה, לי דונג יואן, ג'ו דאן שי, חואנג יואן יו, פאנג דזה אי, ג'נג צ'ין אן ועוד רבים וטובים. כולם שלטו היטב בקיסר הצהוב, בתנועות וצ'י (מה שאתה קורא ענפים וגזעים) בספר השינויים והבה-גואה לסוגיה. הספרים האלו נגישים לכל מי שקורא בשפה הסינית ואתה יכול להיות בטוח שכמות ספרי הרפואה הסינית שקורא רופא סיני ממוצע בסין גדולה פי כמה מהספרים שקורא מטפל מערבי (ואין לי כל ספק שכך הדבר). צרות הראיה הזאת מגיעה מהעובדה שאין למטפלים במערב יכולת להבין עד כמה אוקיינוס המידע הסיני עצום. כאשר אתה קורא את שאנג חאן לון בתרגום היחיד (במקרה הטוב יש שניים) לאנגלית, הסיני קורא אותו בפרשנות של ג'אנג ג'ינג יואה, חואנג יואן יו, ליו לי הונג, ג'אנג שי צ'ון ועוד עשרות פרשנים שחלקם היו רופאי הקיסר (מהטובים ביותר לכל דיעה). גם את התיאוריות הקשורות בענפים וגזעים ניתן למצוא בקלות רבה בשפה הסינית כולל פרשנויות שונות ודרכים שונות להשתמש בהן או להבינם. העובדה שמידע זה אינו זמין לקורא המערבי אינו אומר שגם אינו זמין לסיני. קטונתי, אישית אני חושב, שלפני שמפתחים אינטואיציה ומפרשים את הקלאסיקות לפי הרגשה, רצוי ראשית לקרוא את פרשנותם של הרופאים הגדולים כי היה להם הרבה מה לומר. למעשה גם על פרשנויותיהם נכתבו פרשנויות שהינן קלאסיקות לא פחות. רק על שאנג חאן לון יש בביתי כ-10 ספרים. ברור לי שיש מיעוט של חומר מתורגם מסינית לשפות מערביות ולכן במערב נאלצים לפתח תיאוריות ורעיונות חדשים (ואין בזה רע) אבל להסתכל על הסינים מגבוה כאילו הם מקובעים או לא מבינים את הרפואה הסינית כראוי או שאולי לא עוסקים בחומר עתיק, מסורתי או קלאסי זה כבר די מגוכח. ותעשו לי טובה, הגיע הזמן לזנוח את השטות הזאת "סין הקומוניסטית". צריך לחיות בסין תקופה בכדי להבין עד כמה הקומוניזם השפיע או לא השפיע. לא צריך לנסוע עד לסין על מנת להבין שהספרים הסינים שתורגמו לאנגלית נגישים גם לסינים והם למעשה רק טיפה באוקיאנוס הידע הרפואי הסיני. דבר נוסף, נכון שהתמצית היא המפתח להדלדלות הכל גורמי הגוף בהזדקנות אבל האם היית מחזק תמצית בדיקור וצמחים על מנת לבנות כלי דם?
 

shahaful

New member
תודה על תשובה כה מפורטת ומרחיבה

ברור לי כי הנושא קרוב לליבך, וכמטפל שלמד בסין אתה בעל ידע רב וכבוד רב לסינים, אולם עצם העובדה שאתה מזכיר כי בסין יש רק זרם אחד ואין גישות שונות מראה את התבניתיות של המחשבה הסינית הנוכחית בהשוואה לעבר. אין לי ספק שכל מרפא סיני מכיר את תורת חמשת האלמנטים, אך עובדה היא כי אופן הדיקור ובחירת הנקודות באופן די גורף נובע מתוך ה TCM . אני מפנה אותך למאמר של הסינולוג המפורסם היינר פרוהאוף. אמנם אני לא הייתי בסין, אך מורי שהיה בעל מעל 40 שנות ניסיון, דר' ואן ביורן, שלמעשה הביא את כל תורת הגזעים והענפים למערב, ולמד שנים ארוכות בקוריאה, סין וטאיוון, סיפר לי רבות על הבדלי הגישה. ממורים אחרים שלי, שגם להם ניסיון רב בשנים, שמעתי כי כאשר היו בביקורים בסין או באירופה ודיברו עם עמיתיהם הסינים על תורת הגזעים והענפים, הם הופתעו לגלות שהידע של הסינים בנושא הוא כללי ורדוד למדי. למדו עימי מספר סטודנטים סינים ומקוריאה (למדתי באנגליה) ומדבריהם למדתי על הבדלי גישה רבים בין המטפלים בארצות השונות. איני בא לזלזל באף מטפל, ללא קשר לאסכולה, למוצא, לגישה או לארץ העיסוק, וברור לי שהידע הקיים בסין הוא עצום, אולם מעשרות רבות של עמיתים שביקרו בסין שמעתי שוב ושוב, כי בבתי חולים דוקרים כל מטופל מספר רב של מחטים וחוזרים שוב ושוב על אותן נקודות, אני כמובן איני רוצה להכליל, אך זו ההתרשמות הכללית. ידועה העובדה שעם עליית הקומוניזם, נעלמו ספרים רבים, ספריות נשרפו, ומאסטרים רבים ברחו לטאיוון, קוריאה , ויאטנם ויפן ומדינות אחרות, ואיתם ידע רב. ברור לי שיש לקרוא כמה שניתן וללמוד מפי מורים כמה שיותר, אך גם לפתח חשיבה עצמאית ואינטואיציה, כך התפתחה הרפואה הזו שמושתת בראש ובראשונה על הרגשה, אינטואיציה, אנרגיה ,ולא רק על עובדות יבשות בדומה לרפואה המערבית. אינני רוצה שדיון זה יהפוך להתנצחות בין שני אנשים וגישות, זו לא המטרה, הבהרת את עמדתך ואני את שלי, וניתן לסכם ולהסכים שאנו לא מסכימים. דבר נוסף, אם תהיה בעיה בכלי הדם שאני אבין אותה כבעיה מבנית, שקשורה למסה וחומר, שקשורה ליין, ייתכן מאוד כי ארצה לעבוד ברמת הכליות והתמציות כדי להעשיר בניית חומר, בטח אם בדופק ארגיש כי רמת התמציות חלשה ואראה עדויות נוספות לכך.
 

nitzano

New member
בוא נעשה סדר

"אולם עצם העובדה שאתה מזכיר כי בסין יש רק זרם אחד ואין גישות שונות מראה את התבניתיות של המחשבה הסינית הנוכחית בהשוואה לעבר." - אין זרם אחד! יש פתיחות גדולה וכל אחד יכול לפתח אותה בכיוון שלו. אם היית קורא סינית היית יודע שיש כמות עצומה של זרמים ופרשנויות. כך שאין תבניתיות כמו שאתה מציג.
"מורי שהיה בעל מעל 40 שנות ניסיון, דר' ואן ביורן, שלמעשה הביא את כל תורת הגזעים והענפים למערב" - הוא לא הביא את התורה למערב. הוא יצר משהו חדש (ואני לא מזלזל אבל חשוב לשים דברים במקום). הוא לקח חלק מהחומר (ולא את כולו למיטב הבנתי) ויצר משהו חדש שפועל יפה. - עצם העובדה שהיה בסין ולא ראה אנשים שעוסקים בענפים וגזעים יכול להראות מספר דברים. הראשון - אני לא ראיתי אותך מעולם, האם זה אומר שאינך קיים? כנראה שלא. זה שלא מוצאים גרגר חול כלשהו במדבר לא אומר שהוא נעדר. השני - כמות הספרים העצומה העוסקת בתחום זה מראה בדיוק את ההפך. לי יש לפחות חמישה ספרים בתחום שרכשתי בסין וכל אחד מהם מציג שיטה קצת אחרת וכולם מתבססים על הקלאסיקות. אם הוא טוען שהסינים לא עוסקים בזה, מבחינתי זה אומר דרשני. - הוא סיפר לך על הבדלי הגישה והנה גם אני מספר לך שיש הבדל. כנראה שהאמת אינה כה חד צדדית ויש לה פנים רבות. בסינים אומרים "שלושה אנשים יצרו טיגריס" (אם שלושה אנשים בודים סיפור על טיגריס בשוק, אז כולם מאמינים שיש טיגריס בשוק).
"למדו עימי מספר סטודנטים סינים ומקוריאה (למדתי באנגליה) ומדבריהם למדתי על הבדלי גישה רבים בין המטפלים בארצות השונות." - איתי למדו 40 סטודנטים קוריאנים. יש לי מספר לא מבוטל של חברים טאיוונים שלמדו בכיתות מעלי או במקביל אלינו (אחת מהן היא אישתי) כך שאני יודע טוב מאוד מה הגישות המגיעות מקוריאה וטאיוון. אני גם פגשתי בסטודנטים שלמדו את התחום שלך והגיעו ללמוד בסין כך שגם אני מכיר את ההבדלים.
"אולם מעשרות רבות של עמיתים שביקרו בסין שמעתי שוב ושוב, כי בבתי חולים דוקרים כל מטופל מספר רב של מחטים וחוזרים שוב ושוב על אותן נקודות, אני כמובן איני רוצה להכליל, אך זו ההתרשמות הכללית." - גם אני לא רוצה להכליל. בזמן שאני תרגלתי בקליניקה קבועה תחת אותו מורה במשך חודשים רבים יצא לי לראות את קבוצות הזרים שהגיעו לקליניקה ללמוד. הם היו מלווים במתורגמן שלא ממש ידע לתרגם להם את כל החומר. הם נשארו יום או יומיים ולא ממש הבינו מדוע המורה דוקר נקודות מסויימות. מורה סיני רוצה שיכבדו אותו וכאשר מישהו בא אליו "ללמוד סודות וללכת" הוא לא טורח להסביר את משנתו. המורה שלי היה חושף כל יום רק רכיב אחד מהפאזל. אחרי תקופה אפשר היה להרכיב את הכל לתמונה ברורה. מי שבא ליום יומיים וראה בו מכונת ידע לא קיבל את הידע הזה, על אחת כמה וכמה כאשר אינו דובר סינית. - כאשר לימדתי "דיון קליני" הבאתי מספר מקרים מתועדים (אחד מני ספרים רבים שברשותי) של רופאים בני זממנו בסין שטיפלו על פי ענפים וגזעים, שעון ביולוגי וכדומה.
"ידועה העובדה שעם עליית הקומוניזם, נעלמו ספרים רבים, ספריות נשרפו, ומאסטרים רבים ברחו לטאיוון, קוריאה , ויאטנם ויפן ומדינות אחרות, ואיתם ידע רב." - אין ידיעה ברורה כזאת. מה מקורותיך לידע זה? האם אלו מוריך? האם מי שסיפר לך את זה היה בעל אינטרס כלשהו? בוא נחשוב ברצינות. ראשית לא היה צורך לברוח. אם אתה חובר לקומוניסטים אז אף אחד לא מטריד אותך. לא כל רופא יכל להרשות לעצמו לזנוח את הכל ולברוח למדינה חדשה. לא כל רופא רצה לעשות זאת (גם בינייהם יש לאומנים קומוניסטים). גם כאן אני חוזר לעניין האינטרסים. טאיוונים או סינים במערב רוצים למכור את עצמם ומהי הדרך הטובה ביותר אם לא לטעון שבסין כבר אין ידע ושכולו ברח החוצה? אני שומע את אותו הסיפור על מאסטרים של אמנויות לחימה. אני התקבלתי לפני 10 שנים לזרם של אמנויות לחימה שאפשר להתחקות אחר מוריו כמה מאות שנים לאחור. יש רשימות מתועדות מי כל מורה ותלמיד ולא כל אחד מתקבל. מדוע לא ברח המורה לחו"ל? כי ברגע שעלו הקומוניסטים משפחתו ויתרה על כל נכסיה למען המפלגה. אפילו יש לי תמונות שלו עם חברי מפלגה בכירים. לא היה לו כל צורך לעזוב. והנה המיתולוגיה המטופשת מתנפצת. המורים שלי ידועים בשמם בכל סין ומחוצה לה. אז בוא נעזוב סיפורים, שמכרו לנו אלו שברחו, על מנת לקדם את עצמם. המציאות עולה על כל דמיון וסיפורי סבתא. - לא יודע אילו ספרים נעלמו או נטען שנעלמו ואיך יודעים שאכן נעלמו. לספרים כאלה יש תיעוד ובסופו של דבר ניתן להחזירם למקור או לשחזרם בהנחה שהיו קיימים.
"ברור לי שיש לקרוא כמה שניתן וללמוד מפי מורים כמה שיותר, אך גם לפתח חשיבה עצמאית ואינטואיציה, כך התפתחה הרפואה הזו שמושתת בראש ובראשונה על הרגשה, אינטואיציה, אנרגיה ,ולא רק על עובדות יבשות בדומה לרפואה המערבית." - אין לי בעיה עם אינטואיציה. אינטואיציה זה הכרח אבל היא ראשית חייבת להישען על ידע רב. אינטואיציה לא באה מהאויר אלא מתבססת על משהו, וזה ידע. וגם את האינטואיציה (שהיא סובייקטיבית) חייבים לבחון כל הזמן מול תוצאות בשטח וגם מול מאגר הידע אותו חייבים כל הזמן להגדיל. אני אישית לא סבור שהרפואה הסינית התפתחה על ידי אינטואיציה אלא על ידי התבוננות ובחינה (והרבה דמיון) של דברים וזה הרושם שאני מקבל מהכתבים עצמם. לי אישית מציק לראות שיש אשר מקטינים אחרים על מנת להגדיל את עצמם (אני לא מפנה כאן אצבע כלפי מישהו ספציפי) ולצערי אני נתקל בזה המון בארץ יותר מאשר במקומות אחרים במערב. גם אני לא מעוניין להתנצח אבל מכיוון, שכמות הרופאים בארץ שבאמת למדו בסין ודוברים את השפה ויודעים מה קורה בה, מעטה מאד ולכן אין מי שיגן מול טיעונים מופרכים כאלה. אני מגלה שהם מתקבלים כאמת ועם הזמן מושרשים בארץ כאילו היו אקסיומה ואמת לאמיתה שאינה ניתנת לערעור. על כן אני בוחר לקום ולתקן את העוול הזה. טעויות צריך לתקן. אני מאמין שזה יועיל לכל הזרמים בארץ כאשר יבינו ששווה להגיע לסין ללימודים או לפחות ללימודי המשך כי יש שם אוקיאנוס של ידע שאין בשפות אחרות. לילה טוב
 

shahaful

New member
וכאן נסיים את הויכוח

ברור שאנו לא מסכימים, אני ממש לא חושב שצריך להיות בסין כדי לטפל ברפואה סינית (מהמון סיבות), תודה לך
 
למעלה