שאלה בסיסית
בעיני רבים (ואני מניח שרוב חברי הפורום הזה), ביקורת המקרא היא "יותר אמיתית" מהגישה המסורתית, כיון שזו האחרונה מניחה שיש אלוהים. אבל הרי ביקורת המקרא גם מניחה בבסיסה כמה אקסיומות, ובתוכן את זו ש_אין_ אלוהים. מדוע המניח את האקסיומה הזו הוא טוב יותר או צודק יותר מהשני? כמובן, בצורה כזאת ניכנס למטא-דיון, על עצם האקסיומה, או למטא-מטא-דיון, האם בכלל נכון לדון באקסיומות. דבר זה אין ברצוני לעשות. אך המסקנה היוצאת מדברי היא שאל-לו למבקר המקרא להרגיש שהוא "יותר צודק" מהאדם הרגיל, ה"הולך שבי" אחר הגישה המסורתית המוטעית כביכול. במילים אחרות, אין לתקוף כלל דתי על פרשנותו למקרא, אלא לכל היותר לומר שלך, בתור אדם המאמין שאין אלוהים, יש דרך אחרת להסביר את התופעה שלפניך. נראה לי נכון לציין, שהפרשנות המסורתית יותר צמודה לרוח הטקסט, כיון שגם כותב הטקסט עצמו האמין באלוקים, נבואה, וכל היתר. לסיכום: ביקורת המקרא היא כמובן התפתחות ישירה של הכפירה והחילון במאתיים השנה האחרונות (וקצת לפני כן), ונועדה לתת הסבר חילופי להסבר המסורתי, על מנת לתרץ קושיות תיאולוגיות (איך ייתכן שיש נבואה אם אין אלוהים, וכדומה). בכל מקרה, אין שיג-ושיח אמיתי בין המבקר למאמין, כיון ששניהם ניצבים על גבי אקסיומות הפוכות.
בעיני רבים (ואני מניח שרוב חברי הפורום הזה), ביקורת המקרא היא "יותר אמיתית" מהגישה המסורתית, כיון שזו האחרונה מניחה שיש אלוהים. אבל הרי ביקורת המקרא גם מניחה בבסיסה כמה אקסיומות, ובתוכן את זו ש_אין_ אלוהים. מדוע המניח את האקסיומה הזו הוא טוב יותר או צודק יותר מהשני? כמובן, בצורה כזאת ניכנס למטא-דיון, על עצם האקסיומה, או למטא-מטא-דיון, האם בכלל נכון לדון באקסיומות. דבר זה אין ברצוני לעשות. אך המסקנה היוצאת מדברי היא שאל-לו למבקר המקרא להרגיש שהוא "יותר צודק" מהאדם הרגיל, ה"הולך שבי" אחר הגישה המסורתית המוטעית כביכול. במילים אחרות, אין לתקוף כלל דתי על פרשנותו למקרא, אלא לכל היותר לומר שלך, בתור אדם המאמין שאין אלוהים, יש דרך אחרת להסביר את התופעה שלפניך. נראה לי נכון לציין, שהפרשנות המסורתית יותר צמודה לרוח הטקסט, כיון שגם כותב הטקסט עצמו האמין באלוקים, נבואה, וכל היתר. לסיכום: ביקורת המקרא היא כמובן התפתחות ישירה של הכפירה והחילון במאתיים השנה האחרונות (וקצת לפני כן), ונועדה לתת הסבר חילופי להסבר המסורתי, על מנת לתרץ קושיות תיאולוגיות (איך ייתכן שיש נבואה אם אין אלוהים, וכדומה). בכל מקרה, אין שיג-ושיח אמיתי בין המבקר למאמין, כיון ששניהם ניצבים על גבי אקסיומות הפוכות.