שאלה לאח"לה -

עִידן

New member
שאלה לאח"לה -

אחד ממפעליכם השווים הוא המאבק להחדרת שמות הפועל הסבילים לשפה העברית. לפעמים אני רוצה לספר על המאבק, להסביר בשביל מה נחוצים שמות פועל סבילים - וקצת מתקשה. לכן - תהיתי אם תוכלו לספר קצת על המאבק, על טעמיו, מטרותיו וכו'...
 

hillelg

New member
אם הסיפור צריך לסוּפר

מדוע שלא יקויים הפתגם 'קריינא דאיגרתא איהו למהוי פרוונקא'? [אוף, למה עדיין לא פתחתי פורום 'תרבות ארמית'...]
 

or99

New member
שמות פעולה מבניין פועל

כבר שאלתי שם, ולא נעניתי גם בחלומות גם באורים גם בנביאים... האם נאמר לְסֻפַּר ונשמור על התנועה A (יסופַר), כשם שב-לְסַפֵּר שומרים על E? או שמא נגזור את הצורה הנכונה מן התנ"ך - "גֻּנֹּב גֻּנַּבְתִּי" (בראשית מ,טו), ונאמר לְסֻפֹּר? (או שמא התנועה O היא אך ורק במקור, כמו שמצאנו בנפעל - הֵאָכֹל?)
 

גנגי

New member
../images/Emo2.gifאת מאותגרת-הסברה?

בעברית, כידוע (או שלא), יש רק שמות פועל ושמות פעולה פעילים, ובבניינים הסבילים אין שמות פועל ושמות פעולה. הגיוני שלא יהיו שמות פעולה סבילים, מפני ששם פעולה, כפי שניתן להבין מעצם שמו, הוא השם של הפעולה, ואם אין פעולה אז גם אין שם לפעולה-שלא-קיימת. אלא ששם פועל קשור לפועל ולא לפעולה עצמה, ולכן אין למעשה מניעה דקדוקית לקיומם של שמות פועל בבניינים סבילים, מה גם שהם נחוצים מאוד. למשל: "יש לי הרגשה שאני עומדת להיות מפוטרת בזמן הקרוב" יהיה הגיוני יותר כ"יש לי הרגשה שאני עומדת לפוטר בזמן הקרוב". ו"זה עלול להיות מבוטל החל משבוע הבא" יהפוך ל"זה עלול לבוטל" וכו'. גם המצוות שצריכות להיות מקויימות יוכלו פשוט לקויים, ומזרן הים לא יוכל לנופח כשנמיר את המשפט הארוך והמייגע ש"המזרן לא בסדר, אני לא מצליחה לנפח אותו". יש להדגיש שצורות אלה לא באות במקום צורות העתיד ("יבוטל", "יקויימו" וכו'). ההוכחה לחסרונם הממשי של שמות פועל סבילים היא בעובדה שאנשים מתחילים להשתמש בהם, מרגע שהוצעו, יותר ויותר (גם הודות לעזרתך...
). אח"לה מאמינה במסננת הזמן - מה שלא נחוץ וחיוני לשפה נפלט ממנה, ומה שחיוני לה צובר תאוצה. וזה הזמן להודות לך על הירתמותך הברוכה למאבק להחדרת שמות פועל סבילים!
 

Idan91

New member
אבל -

אם אני אומרת את מה שאמרת, אנשים שואלים אותי: "מה זה משנה אם אומרים 'יכולים לנפח את מזרן הים' או 'מזרן הים יכול לנופח'"?
 

גנגי

New member
'שקלי מילים!

ותראי כמה חסכת במשפט השני לעומת הראשון.
 

Idan91

New member
הכל רק עניין של חיסכון?

אי אפשר להסביר להם משהו על ניואנסים, לא יודעת?
 

גנגי

New member
ניו-אנסים?

מה יש, גמרת כבר את כל החשבונות עם הקודמים? אני שבה ואומר - זה שאנשים מתחילים להשתמש בזה מוכיח מעל לכל בדל של ספק, כפי שאומרים באח"לה, שיש בזה צורך. אם אין ביקוש אין שימוש. זכרי זאת ונקבי זה. או להיפך.
 
למעלה