ספר את זה לדרעי או בן גביר
לכולם ברור שהתקציבים שאלו דרשו הם כסף קטן. בעיקר עניין תעמולתי לניגוח
תלושי המזון (200 מליון) זה גם סכום נמוך וגם פיתרון מעולה לקיזוז ירידת הקצבאות.
למעשה - אם הפרוייקט יוכיח את עצמו, זה מאפשר הסטה של תקציב מתשלום מזומן (לא יעיל), או פרוייקטי "הזנה" מפוקפקים שמנוהלים ע"י עמותות,
לפרוייקט שמוכיח את יעילותו בארה"ב.
תקציב המשטרה לבינוי - הוא לטווח ארוך, לאחר שבשנים האחרונות כבר בוצע בינוי בקנה מידה גדול, ולכן הדרישה לתעדף משכורות ותוספות שכר (הדרושים לגיוס כח אדם חדש, שלכאורה תוקצב ובפועל לא ניתן לגייסו), סבירה מאוד.
הרי הדרך הכי טובה לזהות שכר נמוך במגזר הציבורי - היא חוסר היכולת למלא תקנים.
הנסיון של סמוטריץ' לקצץ בתקציב כח האדם במקום להעלותו - הוא מאבק אגו מכוער מאוד. לכן הוא סירב להכנס עליו למו"מ.
העלאת הגרעון באחוז - נדרשה בגלל שביידן מסרב להעביר תקציב של 18 מליארד שקל - שכבר אושר בקונגרס
עניין שיפתר בתחילה 2025 - כשהנשיא החדש יכנס לתפקידו.
על עיקר העניין לא מדברים
עלויות המלחמה (150 מליארד) גולגלו
במלואן לחוב (שעליו גם מתווספת ריבית שכבר אינה נמוכה).
חוב שלפי המנגנון האוטומטי "יספג" בתקציבים הבאים (בתקציב הנוכחי היה בעיקר קיצוץ רוחבי, והמנעות מעידכון תחזית הצמיחה)
תקציב הביטחון זינק ל136 מליארד שקל, חלקו ממומן ע"י ארה"ב, אבל גם אחרי תוספת המימון הזה מדובר בסכומי עתק,
וזה לב הבעיה
במקום להעביר את המשימות קצרות הטווח מחיל האוויר (שגם לא מסוגל להגיב בטווחי זמן קצרים) לתותחים, רחפנים ומל"טים זולים ויעילים - מבצעים רכש עצום של מטוסים וטילים שהם משגרים (יקר מאוד, ויש עוד משוגעים שדורשים חיל טילים שיהיה יקר פי כמה).
זה - הופך את רוב משימות הביטחון (למעט איראן, תימן, ואולי צפון סוריה, בהם החלופה היחידה לחיל האוויר הוא חיל הים - וגם זה לא תמיד) - ליקרות להחריד
ואין שום ניהול תקציבי של החלופות.
וזה לפני שמתייחסים למנגנון השכר המשוגע בצה"ל - שמבריח קצונה זוטרה ומעביר עשרות מליונים לכל פנסיונר של מערכת הביטחון
ניהול של החלופות והידוק תקציב צה"ל ע"י כלכלנים - זה מה שלא עשו אחרי מלחמת יום כיפור - ומה שהכי נדרש עכשיו
זו המשימה ששר הביטחון ושר האוצר - צריכים להתמקד בו במהלך 2025 (ואם לשר הביטחון זה קשה - יש למנות סגן-שר שיעסוק רק בכך)