שאלה לגבי זהות מלאך-יהוה במעשי השליחים

nrmlsr

New member
שאלה לגבי זהות מלאך-יהוה במעשי השליחים

שלום לכולם, יש לי שאלה: האם מלאך-יהוה המוזכר בספר מעשי השליחים בפרק י"ב בחלק הזה: 21 וַיְהִי בַּיּוֹם הַמּוּעָד וַיִּלְבַּשׁ הוֹרְדוֹס לְבוּשׁ מַלְכוּת וַיֵּשֶׁב עַל־כִּסֵּא הַמִּשְׁפָּט וַיַּטֵּף אֲלֵיהֶם אִמְרָתוֹ׃ 22 וַיָּרִיעוּ לוֹ הָעָם לֵאמֹר קוֹל אֱלֹהִים הוּא וְלֹא קוֹל אָדָם׃ 23 וַיַּכֵּהוּ מַלְאַךְ־יְהוָֹה פִּתְאֹם עֵקֶב אֲשֶׁר לֹא־נָתַן כָּבוֹד לֵאלֹהִים וַיֹּאכְלֻהוּ תוֹלָעִים וַיָּמֹת׃ הוא אכן ישוע או שמדובר במלאך גבריאל והאם בפרקים אחרים במעשי השליחים גם מדובר באותה דמות או שלא? בתודה מראש, יבגני.
 
זהות לא ידועה

גם אם עפ"י רוב בתנ"ך עצמו, מלאך ה' הוא בן האלוהים שנגלה, וגם זה לא ברור אלא הבנה שניתן להסיקה מתוך הקונטקסט של הכתובים. במעשי השליחים ובברית החדשה בכלל, מלאך ה', הוא שליח של אלוהים. אם היה זה המלאך גבריאל היה כתוב במפורש שזהו המלאך גבריאל. מצד שני בהעדר זהותו של המלאך, יכול גם להיות שזהו המלאך גבריאל.
 
אינו חשוב

התנ"ך והברית החדשה (ספר הכתובים) הינו ספר שנכתב ע"י אלוהים ולא בני אדם. לכן, אלוהים לא מפספס מידע שחשוב לנו לדעת. הוא גם לא שוכח לכתוב דברים שהם חשובים לנו. פשוט, לא כל דבר חשוב לנו לדעת או חשוב לעניין הסיפור. מכוון שאלוהים לא שם את שם המלאך בפסוקים הללו, אנחנו יכולים להגיע למסקנה שהפרט זה אינו חשוב. כנראה, אלוהים רצה שנתרכז בדברים אחרים בסיפור זה מלבד איזה מלאך נשלח באותו רגע.
 

nrmlsr

New member
תשובה

אני מבין זאת אך אם אכן זה היה אלוהים אכן חשוב שפרט זה יצויין על מנת שיובן שאין מדובר במלאך רגיל ושם התואר מלאך-יהוה מאוד מטעה אם לא מפרשים למי הכוונה מיוחסת. ייתכן ופרט זה חשוב כי אם אלוהים היה במרכז ורצה לציין שזה היה הוא אז הדגש הזה כן חשוב. אני יודע שהורדוס הומת על שלא נתן כבוד לאלוהים אבל יש מצב שדמות המלאך היא אותה דמות תנכ"ית המוזכרת במקורות. הרי למשל בספר שופטים בפרק ו' מוזכר מלאך-יהוה,הנה המקור: יא וַיָּבֹא מַלְאַךְ יְהוָה, וַיֵּשֶׁב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה, אֲשֶׁר לְיוֹאָשׁ, אֲבִי הָעֶזְרִי; וְגִדְעוֹן בְּנוֹ, חֹבֵט חִטִּים בַּגַּת, לְהָנִיס, מִפְּנֵי מִדְיָן. יב וַיֵּרָא אֵלָיו, מַלְאַךְ יְהוָה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, יְהוָה עִמְּךָ גִּבּוֹר הֶחָיִל. יג וַיֹּאמֶר אֵלָיו גִּדְעוֹן, בִּי אֲדֹנִי, וְיֵשׁ יְהוָה עִמָּנוּ, וְלָמָּה מְצָאַתְנוּ כָּל-זֹאת; וְאַיֵּה כָל-נִפְלְאֹתָיו אֲשֶׁר סִפְּרוּ-לָנוּ אֲבוֹתֵינוּ לֵאמֹר, הֲלֹא מִמִּצְרַיִם הֶעֱלָנוּ יְהוָה, וְעַתָּה נְטָשָׁנוּ יְהוָה, וַיִּתְּנֵנוּ בְּכַף-מִדְיָן. יד וַיִּפֶן אֵלָיו, יְהוָה, וַיֹּאמֶר לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה, וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת-יִשְׂרָאֵל מִכַּף מִדְיָן: הֲלֹא, שְׁלַחְתִּיךָ. טו וַיֹּאמֶר אֵלָיו בִּי אֲדֹנָי, בַּמָּה אוֹשִׁיעַ אֶת-יִשְׂרָאֵל; הִנֵּה אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה, וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי. טז וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה, כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ; וְהִכִּיתָ אֶת-מִדְיָן, כְּאִישׁ אֶחָד. יז וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ; וְעָשִׂיתָ לִּי אוֹת, שָׁאַתָּה מְדַבֵּר עִמִּי. יח אַל-נָא תָמֻשׁ מִזֶּה, עַד-בֹּאִי אֵלֶיךָ, וְהֹצֵאתִי אֶת-מִנְחָתִי, וְהִנַּחְתִּי לְפָנֶיךָ; וַיֹּאמַר, אָנֹכִי אֵשֵׁב עַד שׁוּבֶךָ. יט וְגִדְעוֹן בָּא, וַיַּעַשׂ גְּדִי-עִזִּים וְאֵיפַת-קֶמַח מַצּוֹת, הַבָּשָׂר שָׂם בַּסַּל, וְהַמָּרַק שָׂם בַּפָּרוּר; וַיּוֹצֵא אֵלָיו אֶל-תַּחַת הָאֵלָה, וַיַּגַּשׁ. כ וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים, קַח אֶת-הַבָּשָׂר וְאֶת-הַמַּצּוֹת וְהַנַּח אֶל-הַסֶּלַע הַלָּז, וְאֶת-הַמָּרַק, שְׁפוֹךְ; וַיַּעַשׂ, כֵּן. כא וַיִּשְׁלַח מַלְאַךְ יְהוָה, אֶת-קְצֵה הַמִּשְׁעֶנֶת אֲשֶׁר בְּיָדוֹ, וַיִּגַּע בַּבָּשָׂר, וּבַמַּצּוֹת; וַתַּעַל הָאֵשׁ מִן-הַצּוּר, וַתֹּאכַל אֶת-הַבָּשָׂר וְאֶת-הַמַּצּוֹת, וּמַלְאַךְ יְהוָה, הָלַךְ מֵעֵינָיו. כב וַיַּרְא גִּדְעוֹן, כִּי-מַלְאַךְ יְהוָה הוּא; וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן, אֲהָהּ אֲדֹנָי יְהוִה--כִּי-עַל-כֵּן רָאִיתִי מַלְאַךְ יְהוָה, פָּנִים אֶל-פָּנִים. כג וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוָה שָׁלוֹם לְךָ, אַל-תִּירָא: לֹא, תָּמוּת. כד וַיִּבֶן שָׁם גִּדְעוֹן מִזְבֵּחַ לַיהוָה, וַיִּקְרָא-לוֹ יְהוָה שָׁלוֹם; עַד, הַיּוֹם הַזֶּה--עוֹדֶנּוּ, בְּעָפְרָת אֲבִי הָעֶזְרִי. גם בתיאור של הסנה הבוער מוזכר אותו מלאך-יהוה. לדעתי אם מדובר במלאך רגיל יש להבדיל אותו במקורות הברית החדשה ולקרוא לו בשמו או בשם תואר שנבדל משם התואר מלאך-יהוה על מנת שלא יווצר רושם מוטעה לגבי הבנת הכתוב.
 
שתי נקודות

אם אלוהים היה רוצה לגלות לנו את זהותו של המלאך הוא אכן היה מגלה. עם זאת אכן בתנ"ך, בסיפור הסנה שהבאת, ניתן להסיק שלא מדובר בשליח בלבד אלא בדמות בן האלוהים, שכן הוא מציג את עצמו כה'.
 
למעלה