שאלה לכל אחד ממכם

ייקירתי, לא הסברתי את עצמי נכון

הנושאים שאת מדברת עליהם מעניינים כשלעצמם, אבל מיציתי את העיסוק בהם כי אני חושב שהנושא חתום וסוכם היטב. אני לא מדבר על המושג לאום, הוא מושג בעייתי (בעיני) שפחות מעניין אותי (הוא גם לא כל כך תופס בעשורים האחרונים בהקשר היהדות). אני מדבר על היהדות כתרבות. היהדות הינה תרבות עשירה ואני חושש שאנחנו מפספסים אותה.
 

טלי1960

New member
"התרבות היהודית" היא מושג בעייתי

בגלל היות היהודים פזורים בכל העולם,הרי כך התרבות פזורה ושונה ממקום למקום. תרבות יהודי יוצא אירן שונה מאד מתרבות יהודי יוצא בריטניה. לא מכירה את המושג "תרבות יהודית" מבלי להתייחס לארץ המוצא ולשפה המקומית.
 
נכון מאוד../images/Emo13.gif

ובגלל זה לטוב או לרע יש לנו תרבות מאוד עשירה (ומתגשבת לה אחת נוספת הל מהעשור האחרון). אבל יש לכל הגלויות "אמא" תרבותית אחת - היהדות עד תקופת התלמוד (כולל) שמשותפת ומקובלת על כולם. חוץ מזה שללמוד על הרמב"ם או המהר"ל מפראג זה לא דבר רע, גם אם אתה תימני או בריטי.
 

tamarhp

New member
שאלה טובה

האמת שאני נורא מתגעגעת לפורום דתיים וחילוניים ז"ל, ובאיזשהו מקום זה סוג של תחליף. מעניין אותי לשמוע דיעות שונות, אני אוהבת לדון על נושאים שונים באמונה ודת.
 
אחלה../images/Emo13.gif

אז יש לי שאלה ישנה-חדשה עבורך: אני חושב שהחילונים שמגיעים לפורום מחפשים לשלב את היהדות כנדבך באורח החיים שלהם, את מתחברת לחיפוש הזה? (שאולי גולש קצת מעבר לנושאים של "דת ואמונה")
 

tamarhp

New member
כן ולא

לי, כאדם דתי, בוודאי קשה לקבל שהיהדות היא רק עוד "קישוט" לחיים ולא אורח חיים מלא הכולל אמונה, מסורת וקיום מצוות. מצד שני כאדם דתי אני שמחה על כל חיבור שקיים בין אדם ליהדות (כל עוד החיבור הוא "כשר"), גם בעצם העובדה שהוא מתחבר ולא "אנטי", וגם כי אני מאמינה שכל מצווה ודבר שאדם עושה - נותן לו זכויות ואני שמחה על כך. כמובן שזו רק דעתי האישית, ואם אדם בוחר להתחבר ליהדות רק כנדבך נוסף באורח החיים שלהם, אלו החיים שלו. אם כי מובן שאנסה להבין מדוע הוא רואה כך ואולי אנסה להסביר את דעתי מדוע אני חושבת שזה לא נכון (בכל זאת, פורום הוא מקום להבעת דעות ודיונים). מה שהכי חשוב פה מבחינתי זה עצם העובדה שאדם מחפש לשלב את היהדות בחיים שלו, שזו נקודה משמחת מאד.
 
אני חושב שאת לא מבינה את החילונים

לפחות את מה שאני הבנתי ממני שכתב פה בפורום ואת מי שהגיב לשרשרו הזה, אף אחד לא התייחס ליהדות כ"קישוט". אפילו דובר על זהות יהודית ועל החסך ביהדות ובהסיטוריה תרבותית לבניית זהות. אבל לא כל אדם מתחבר לרעיון של כח עליון (ועוד פרסונה) או שעליו לנהל את חייו על פי צו שמיים. אני לא חושב שנכונה גישה של "הכל או כלום" - מי שלא מקבל צביון עליון באופן מוחלט שרוף. אני חושב שהקהילות הדתיות-מסורתיות צריכות לשמוח שהחילוניים שבמשך מספר דורות ברחו מהיהדות, מצאו שיש להם צורך בהיסטוריה ובתרבות שלהם ומוכנים להתקרב. היום זה הרבה יותר לגיטימי ומציאותי למצוא חילוני שלומד דף גמרא. אני מבין שבעיניך זה לא משקף את כל המשמעות של היהדות, אבל אני חושב שגם על פי גישתך, זה עדיף על מצב של התכחשות ליהדות שלנו, לא?
 

טלי1960

New member
בהחלט מסכימה והייתי מוסיפה עוד נקודה,

רבים מהיהודים התרחקו מהיהדות בשל גישת ההלכה המחמירה. הדת היהודית היא דת בעלת עקרונים חברתיים חשובים. מעבר לאמונה באל,יש בה יום מנוחה,יש בה סוציאליזם,התחשבות בנכה ובנצרך,יש בה רעיון מקסים של יום מנוחה ורוגע,יש בה הטפה לערכי מוסר (לא תרצח,לא תגנוב,לא תלין שכר,לא תשקר,לא תרכל,לא תעיד עדות שקר,לא תעוות דין וכו). אילו אכן ההקפדה היתה על אותם ערכי מוסר(שבעיניי הם העיקר),לא נראה לי שהיה בכלל קונפליקט או התרחקות המונית. הבעיה היא שההלכה לא שמה דגש על ערכי המוסר אלא על פולחן. הפולחן הפך טרחני מאד,מקשה על חיים תקינים ומעיק עד כי רבים רבים שברו את הכלים ונסו על נפשם הכי רחוק שאפשר. לו רק ההלכה הבינה שהעיקר אינו מספר התפילות,סוג הכיפה או הקפוטה,פאר בית הכנסת או אי נסיעה בשבת, אלא לא לגנוב ולא לרצוח ,לעשות משפט צדק ולתת כבוד לכל אדם באשר הוא אדם,אזי היו לדת הזו הרבה יותר קונים מקרב היהדות החילונית. כאשר החילוניים רואים איך הדתיים מרוקנים את קופת המדינה בתחבולות ומניפולציות פוליטיות ובסחטנות קואליציונית, הם מרגישים שגונבים אותם, כאשר חילוני רואה שזורקים עליו אבנים בשבת,הוא חש סכנה לחייו וניסיון לרצח, כאשר החילוני נתקל באברכים המתנפלים עליהם ברחוב בתחינה להניח תפילין,הם חשים ניסיון לכפייה דתית, כאשר נחקקים חוקים הנכנסים לתוך הצלחת(חוק החמץ,חוק החזיר),הם חשים כפייה דתית, אילו רק היתה הבנה ברורה יותר שהדת אין פרושה להתבדל מהחברה,ללמוד תורה במקום לפרנס את המשפחה,לכפות חוקי דת מכעיסים ולהנחיל את היהדות בכוח, אני מאמינה שהיינו חיים כאן בהרמוניה אמיתית ואיש לא היה רוצה להתרחק מהעקרונות המקסימים הללו.
 
אני מסכים איתך, אבל שימי לב שאני מדבר על רובד

נוסף - היהודת כתרבות, ללא הכרח בקיום הדת. אני חושב שאנשים רבים יכולים להתחבר לתרבות היהדותית, גם אם הם לא מגדירים את עצמם כאנשים דתיים או מקיימים אורח חיים מסורתי.
 

טלי1960

New member
בהחלט נכון.

לכל עם יש תרבות והסטוריה ייחודיים להם,אנחנו כיהודים השבים למולדת לאחר שנים רבות של גלות,חשים צורך לבנות תרבות ייחודית לנו וקשר הסטורי למקום. יש להפריד בין היהדות כדת לבין היהדות כלאום. אתה מדבר על היהדות כלאום ובהחלט מקבלת את טיעונך בנושא.
 

טלי1960

New member
מאד מעסיק אותי?

אני שמתי לב שבתשובתך בלבלת בין השניים ורציתי לתקן טעות נפוצה. הדת היהודית מעניינת אותי רק בהקשר של עבר הסטורי מרתק שבסופו של דבר מביא אותי למקום שאולי לא הייתי בוחרת בו לולא נולדתי להורים יהודים מאמינים. אני משוכנעת שמעטים ,באופן כללי,היו בוחרים להיות יהודים מבחירה ,ולא מתוך כפייה וחוסר ברירה. כעיקרון,אני מאמינה שחיים פעם אחת ושהמוות הוא סוף מוחלט ללא עולם הבא וללא משיח שיקים מתים. לכן,אני מתקשה מאד לבלוע חיים בצל מלחמות ומוות תמידיים. מאחר ואנו חיים רק פעם אחת,חבל לבזבז את מתנת החיים הנדירה על מריבות,הרג ושכול וקיצור החיים. אני מאמינה בחיים טובים,מאושרים עם מינימום פגיעה באחר,תוך התחשבות הדדית מקסימלית וקבלת האחר כפי שהוא ללא ביקורת וללא הטפות. ישראל כיום אינה עושה די לאפשר כאן חיים שלווים . בעיניי הדת(כל דת) היא אלמנט מדכא. ראה בני ברק,מאה שערים,אירן,אפגניסטן....מקומות בהם הדת פונדמנטליסטית המחזיקה ביד ברזל את מאמיניה תוך יראה והפחדה. אני עושה הבחנה חדה בין ישראל כמדינה ,לבין הדת היהודית האורטודוכסית שאינה מאפשרת חיים תקינים ,בדיוק כמו איסלם קיצוני. יש כל כך הרבה מן המשותף בהתנהלות שתי הדתות הללו ולא במובן החיובי.
 
אחלה

אני מאמין ש: א. אפשר גם אחרת, ראי את הנצרות הפרוטסטנטית או את החוגים המתונים (והגדולים ביותר, אגב) ביהדות (קונסרבטיבים, רפורמים). ב. יהדות היא לא רק דת ולכן אין סיבה לפסול אותה כמקשה אחת, גם אם את לא מעוניינת לנהל אורח חיים דתי. מסכימה עם הרעיונות אלה?
 

טלי1960

New member
מעולם לא פסלתי את היהדות אלא רק את מה

שההלכה עשתה ממנה. ההלכה מובילה את היהדות לאיבוד לדעת מרוב איסורים ומגבלות.
 
ההלכה היא יצירה פלורליסטית מדהימה

וכמו בכל מערכת פלורליסטית צריך לדעת לאן להתבונן ולמי להתייחס. ההלכה אפשרה את ההתקדמות של היהדות ואת ההתאמה של מצוות ארכאיות למציאות דינמית, משתנה ורבת פנים (ושונה מגלות לגלות). זה לא חדש שיש מי שעושה פרובוקציות זולות ומקצין כל הזמן, פשוט לא צריך לתרגש ולמצוא את הצדדים המשמעותיים בהיהדות ולא בקיצוניים או הסתמיים.
 

tamarhp

New member
כן, אני מסכימה איתך

עם הסתייגות מסויימת אמנם, אבל בגדול כן.
 
למעלה