תגובה :
"בקשר לאמונה,יש טענה כזו האומרת שכל הפואנטה היא שאי אפשר לדעת את אלוהים,ומכאן מתחילה האמונה" לא מדוייק, אי אפשר לדעת את ה' - זו עובדה, אך זו לא הפואנטה. מדוע אי אפשר לדעת את ה' ? מכיוון שכפי שאמר רס"ג (כמדומני) "אילו ידעתיו - הייתיו", לצורך העניין, נניח שה' הוא אין-סוף (והוא לא אין-סוף, הוא חסר-הגדרה, ואין-סוף הוא על מנת לסבר את האוזן) בשביל לדעת את אין-סוף, היינו להכיל אין-סוף, אתה צריך להיות לפחות חסר-סוף, ואז אתה אין-סוף. אפוא, מהי הפואנטה ? הפואנטה היא באמת האמונה בהשי"ת, ומה שאמר רבנו הקדוש, נחל נובע מקור חכמה, צי"ע זיע"א, היכן שנגמר השכל מתחילה האמונה - מכיוון שאת האמונה אי אפשר לתפוס בשכל, כי היא מעבר לשכל. ועם כל זאת, קיום הא-ל מוכח, בכמה אופנים, אך זאת אינה אמונה עדיין, מכיוון שאמונה היא האמונה בהשגחה, שהשם נמצא ומשגיח, ולכך לא מגיעים מהוכחות שקיים בורא לעולם, אלא בטחון שיש בעל-הבית. ".הפואנטה היא שאלוהים לא מראה את עצמו ולא מוכיח את עצמו כי הוא רוצה שאנחנו נאמין לו,שזה יהיה תלויי בנו,שלנו תהייה הבחירה,שהכל חופשי..." קודם כל תגדיר "מראה את עצמו", ה' חסר גוף ודמות-הגוף, כיצד הוא יכול להראות את עצמו ? הקב"ה התגלה, בדיבור "בני ישראל רואים את הקולות", במעמד הר סיני, והעביר לנו את תורתו בשביל שנדע רצונו, וגם הדיבור של הקב"ה, זה לא כפשוטו, ואומרים שבנ"י היו בדרגת נביאים במעמד הר סיני, וקצרה היריעה מלהכיל, הדברים אינם כפשוטם. מהו לא מוכיח את עצמו ? איני חושב שה' צריך להוכיח את עצמו, קיום מוצר מעיד על קיום יוצר. שעון מצריך שען, ובטענת קל וחומר עולמנו מצריך בורא. גם כאן קצרה היריעה מלהכיל. השם יתברך רוצה להטיב איתנו, לכן הוא ברא את העולם, התכלית היא ההטבה, ואליה מגיעים על ידי אמונה, ואכן הבחירה היא שלנו ("ובחרת בחיים"). "...כי...למה?למה שאלוהים לא ייראה את עצמו?למה שהוא לא יוכיח? ככה יהיה לי הרבה יותר קל..ואני לא אתחיל להסתבך ולהתבלבל כלכך...ניראה לי הרבה יותר פשוט אם הייתי יכולה באמת לדעת ולא רק להאמין בדברים כאלו ואחרים,שבכלל לא בטוחים,בכלל,בכלל לא..." תשאלי שאלה יותר מחודדת, מדוע ה' לא ברא אותנו כבר בהטבה ? מדוע לא ? מכיוון "לחם בושה" מה שנקרא בדברי חכמינו, זכרונם לברכה, כתוב "אדם לעמל יולד" שנקבל את השכל בזכות ולא בחסד (על אף שעדיין החסד הוא אין-סופי, ולא נרחיב). מי שטרח בערב שבת, יאכל בערב שבת, ואדם אינו מתגאה בנדבות שהוא מקבל. (אפילו אם זכה בלוטו לא יתגאה בכך שעמל וזכה בכסף, או כפי ששגור בעולם, "מה שבא בקלות - הולך בקלות"). "אז מה אתם חושבים?איך בדיוק אמורים להאמין באלוהים כשזה בכלל בכלל לא בטוח?למה סתם אולי להשלות את עצמנו אולי?" בכלל בכלל לא בטוח ? כפי שאומרים "זה ברור כשמש". כפי ששעון מעיד על שען, כך גם מוצר מעיד על יוצר. אני מניח שיהיה תגובות רבות לתגובה הזו, ואיני אענה לא מפאת שלא יהיה מה להגיב, אלא מהסיבה הפשוטה, אני בישיבה ב"ה - ואולי, אי"ה, כאשר אחזור בלי נדר ביום רביעי הבא, אוכל להגיב (אני במיוחד "מחכה" לתגובת טריוין).