שאלה(מייק)

deutsch

New member
שאלה(מייק)

שלום רציתי לשאול אם מישהו יודע אם BOEING767 צריך בהמראה מדפים? אני יודע ש-757 ממריא כבד עם 15 מעלות תודה
 
מדפים...

אופיר ידידי; ה B767 כמו כל מטוסי התובלה משתמש במדפים להמראה. קימות שתי סיבות. 1. הכנף בנויה לנצילות מרבית במהירות שיוט. במהירות איטית יחסית, כבהמראה ונחיתה, הכנף אינה יוכל "ליצר" מספיק עלוי לתמוך במשקל המטוס ללא מדפים. 2. אפילו אם יש אפשרות "ליצר" עלוי עם זוית התקפה גבוהה יותר, בגלל אורך המטוס, קימת מגבלה עד כמה מעלות מעל האופק יכול להיות אף המטוס לפני שהזנב יגע במסלול (לא רצוי כמובן). המדפים מאפשרים "יצור" עלוי מרבי בזוית התקפה שטוחה יותר. ואם קצת להרחיב את הנושא, במטוסי תובלה קימים גם מדפים ומשטחים להגברת העלוי בחלק הקידמי של הכנף. משטחים אלה יוצאים קדימה ומטה מהכנף להגברת העלוי. קימים שני סוגי משטחים. אלה הקרובים לשורש הכנף, נקראים מדפים קדמיים - LEADING EDGE FLAPS, או SLATS ואלה הנמצאים יותר רחוק משורש בכנף, בעיקר בשני שליש החיצוניים, נקראים SLATS. הנמכות נעימות ומהנות.. חג שמח...מייק..
 
מייק,נהניתי לקרוא את הסברך...../images/Emo104.gif

נהניתי לקרוא את הסברך המקצועי,בניגוד לכמה אחרים בפורום, שהתייחסותם לשאלות משתתפי הפורום אינה ראוייה להכתב כאן. אני שמח לראות שאדם במעמדך התעופתי המכובד,מוצא לנכון להתייחס ברצינות ראוייה לשמה לשאלות,כמו זו של אופיר. נשמח להמשיך ולשמוע את דעותיך,כאן בפורום. חג שמח וטוס בטוח
 
אפשר לגעת עם הזנב?

ראשית אני מצטרף לאחרים בתודה על תשובותיך כאן בפורום. הנקודה של הזנב מענינת אותי. ב P92 למשל, אפשר ואף נגעתי עם הזנב בנחיתה עם הצפה חזקה במיוחד (זאת לא בעיה, יש מגלש), אבל להערכתי אין למטוס "מספיק הגה גובה" בכדי להרים אף בהמראה למצב כזה ... כלומר כאשר יש מספיק מהירות בכדי שהגה הגובה יהיה אפקטיווי, המטוס גם ימריא לפני שהזנב יפגע. אני תוהה אם לא כך התכנון גם בכבדים? כלומר, האם טייס "עצבני" שמושך הגה גובה מלא במהירות כלשהיא (למשל, מטוס או רכב אחר חוצה מסלול בזמן ההמראה) יכול לגרום לפגיעת זנב בקרקע, או שהמטוס נבנה/נבדק למצבים כאלו (חשבתי שה FAA מכסה את זה לגבי תובלה???) והערה אישית למייק: חוץ מדואר אחד שקיבלתי ממך, ושעניתי לו, ראיתי היום בתיבה שלי דואר בן כשבוע, שכולו רק סימני שאלה (עברית שלא עברה נכון) - מצטער שלא ראיתי/עניתי, ואם זה חשוב אנא שלך שוב.
 
זנב המטוס בהמראה.

למטוסי תובלה, קיימת מגבלת המראה לגבי הרמת האף - ROTATION - שהיא ידועה מראש, וכתובה כמגבלה בספר המטוס, בפרק המיגבלות שעל הטייס לדעת בעל פה. (פשוט אין זמן להסתכל בספר בזמן אמיתי בהמראה). תחום השפעת הגה הגובה על ההמראה, בהחלט מאפשר לזנב המטוס ל"התנשק" עם המסלול באם המגבלה עוברת על המותר. למשל - B727, המיגבלה היא של 10.5 מעלות עף למעלה. כך שבהמראה רגילה, הרמת האף היא לא יותר מ 9.5 מעלות, וזה משאיר מרווח של כ 35 ס"מ ל"נשיקה". מבחינה מעשית, מטוס כבד, איננו ממריא בצורה חדה, אלא פשוט "מתנשא" לתוך האויר. באם כל הנתונים ששוקללו להמראה נכונים, כגון משקל, גובה הצפיפות (פונקציה של גובה השדה ומידות החום בשדה), הטייס, בהגיע המטוס למהירות Vr, שהיא מהירות ה ROTATION, מתחיל להרים את אף המטוס ע"י משיכת ההגעים, בצורה שתגרום לאף להתרומם בקצב של 3 מעלות בשנייה. כך שלוקח כ 3 שניות לאף להגיע ל 9 מעלות בערך. בזמן זה, 3 שניות, המטוס עדיין מאיץ, כך שבהגיע האף לכ 9 עד 9.5 מעלות מעל לאופק, השיג המטוס את מהירות ההמראה הבטוחה, נקראת V2 , והמטוס מעביר את משקלו מכן הנסע לכנפיים. הכל בצורה מאוד אלגנטית. והיה, כי הטייס "עצבני".....מקומו בבית עם תרופות. אבל אם הצליח לרמות את כולם ואת עצמו, והוא טס, והיה כי עבר את מגבלת זוית האף בהמראה, כל מטוס והגנתו הוא בפני OVER ROTATION. ה 727 למשל, הוא בעל מגלש החלקה בתחתית המטוס, מתחת למנוע האמצעי. מגלש זה נמצע בחוץ, להגנת הזנב והמנוע האמצעי, כל זמן שכן הנסע בחוץ. לאחר ההמראה, עם קיפול הגלגלים, לחץ הדראולי מרים גם את המגלש. במטוסים אחרים, קיים מגלש קבוע המחובר לתחתית הגוף. אחד התפקידים של הטייס המבצע את הבדיקות החיצוניות, נקרא WALK AROUND, הוא לבדוק אם הצבע בתחתית המגלש מראה סימנים של מגע עם מסלול. והיה כי אכן כן, בדיקת המטוס ע"י מכונאי היא חובה. במקרי חרום, למשל - גזירת רוח בהמראה, או רכב לא מורשה על המסלול, על הטייס לבצע פעולת התחמקות, ESCAPE, על מנת להרים את המטוס לאויר ב"כוח". אז, כמקרה חרום שהכל מותר, יעבור הטייס על המגבלה, יתנשק הזנב עם המסלול, אבל יתרומם לאויר. כמובן שההיגיון והנוהל הוא לחזור לנחיתה, למען יבדק המטוס ע"י המוסמכים לכך. אני מעדיף נשיקת אמת מנשיקת "זנב במסלול". מייק..
 

laronpilot

New member
מייק ידידי.../images/Emo108.gif

איזה כיף ונעים שיש לנו נכס כמוך. אני רק מקווה שתמשיך ללות אותנו תמיד. הסבריך גם נעימים לקריאה, גם מקצועיים ואוויריים ומעל הכל עניניים ונוטעים בנו המון התלהבות. רק רציתי להגיד תודה. יפתח לרון
 
זאת דווקא אחלה נשיקה

מייק, תודה על ההסבר! כאמור, עם ה P92 ביצעתי נשיקה כזאת (2 ליתר דיוק) וזה דווקא נחמד
כמובן המסלול הוא עפר, אז הצבע לא ממש ירד ... דרך אגב, מי שלא מכיר P92 תמיד מופתע עד כמה הוא מאוזן. הרמה רצינית של המטוס (ריק) בפרופלור (דחיפה של 10 ק"ג מעלה) והמטוס "מתיישב" על המגלש בזנב באופן יציב (קל להחליף צמיג קדמי מפונצ´ר בשטח, כפי שכבר קרה לי)
 
זנב ה-P-92

עם כל הכבוד לביצועים של ה-P-92 לא ברור מדוע יש צורך להגיע למצב הזה האם לקחת בחשבון את הסיכוי לתאונה במסלול עפר? האם אין די תאונות אז"מ?
 
לא צריך להגזים

ראשית, לא עשיתי את זה במכוון. כאשר מציפים מספיק חריף, במהירות נמוכה, בתנאים מסוימים, זה עלול לקרות. וזה מה שהיה. ולכן יש מגלש. שנית, זה מטוס פרטי שלי, אני בן אדם בוגר (יש שיגידו בוגר אבל לא מבוגר), ובמקרה הגרוע המטוס יהרס - אף אחד לא מת מנגיעה במסלול מסודר במהירות 50 מי"ש, גם אם המטוס הלך קפוט. כך שלטעמי, אם זה מה שבא לי לעשות, במסגרת תרגול חירום או תרגול אחר, זה בסדר. הערות בסגנון "די לתאונות" לא עוזרות לאף אחד. שלישית, כמובן, עובדה שלא קרה לי כלום (והמטוס בינתיים נמכר), למרות כל האנשים מסביב שכל הזמן "איימו" עלי בתאונות.
 
"נשיקת זנב במסלול

בהקשר למה שמייק הסביר, רוצה לספר על מקרה שקרה לחברה היפנית JAL ב-747. אחד ממטוסיהם "נישק זנב במסלול" בהמראה. לאחר בדיקה, נתגלו סדקים שחייבו תיקון הפחים של הזנב. היצרן, בואינג, אמר לחבר את הפחים החדשים בשלוש שורות של ניטים. אולם היפנים - שלא כהרגלם - החליטו לבצע את התיקון עם שתי שורות בלבד (מזכיר איזו מדינה???). מספר טיסות לאחר התיקון, הזנב התעוות, הדלת האחורית נתלשה ממקומה, עפה ופגעה במייצב הגובה ותלשה אותו והטייס איבד את הגה הגובה. המטוס המשיך לטוס עוד כמה מאות ק"מ - בלי הגה גובה!! - עד שמצא הר ואז נכנס בו. התוצאה - למעלה מחמש מאות יפנים הרוגים! אריאל
 

בינר

New member
אריאל-התאונה שעליה אתה מדבר../images/Emo35.gif

היא התאונה המפורסמת שבה ניצל אדם אחד שישב בסוף המטוס ליד הזנב?
 

ethanr

New member
4 ניצולים

למיטב זיכרוני, היו בתאונה זו 524 הרוגים ו- 4 ניצולים! כולם ישבו באותה שורה באמצע, בחלק המטוס האחורי.
 
תאונת JAL

ייתכן שהיה ניצול באותה תאונה. לי לא ידוע. שתי נקודות חשובות: א. תיקון שלא עפ"י הוראת היצרן. ב. שמטוס ג´מבו טס כמה מאות ק"מ ללא הגה גובה! ויש להוסיף ולציין כי מספר הנפגעים באותה תאונה היה כה רב משום שהיפנים, הידועים כאנשים נמוכים, צימצמו את המרווחים בין המושבים, מה שאיפשר להם להכניס למעלה מחמש מאות נוסעים באותו מטוס שבדרך כלל מטיס כארבע מאות וחמישים נוסעים. אריאל
 

ethanr

New member
חמש מאות עשרים וארבע

חמש מאות עשרים וארבע הרוגים, ולא כפי שהתוכנה מתעקשת להפוך. גם את שמי היא מעוותת, אך קטונתי... איתן
 

flugzeug

New member
ניסויי "נשיקת זנב"

תמונה רלוונטית מהארכיון של www.airliners.net
 

rozenek

New member
negative flaps

The German UltraLight C.T. - actually built in Ukraina - has negative flaps, on top of the usual ones. That means that after take-off, reaching cruise speed, the pilot can pull the flaps UPWARD, decreasing lift but also decreasing drag even more so. The C.T., which looks loke a bigger Storch can reach cruise speed of over 250km.h, with the usual Rotax 100 H.P.. We have one in our airfield, bought brand new for roughly $60,000 ! As far as slats are concerned, an old French 4-seater, moran Ralley has automatic extending slats. We have one like this as well at our local airfield. Zeev
 
מדפים וכנפונים

הסבר מאיר עיניים, האם אותה תיאוריה פועלת גם במטוסים קלים ואולטראלייטים כמו זנאייר וסוואנה שמצויידים בכנפונים (slats) קבועים לפני שפת ההתקפה ופלפרונס (מאזנות שפועלות גם כמדפים)
 
למעלה