שאלה מעניינת :

FABER

New member
רק לשם החידוד

שני באסים , ברמה העקרונית, או שני צלילים שדומים בצורתם הסינוסדיאלית (כל גלי הקול,אפילו המורכבים שבהם ניתנים להרכבה ע"י כמה גלי סינוס פשוטים), בהנחה שהם מכוונים לאותו מפתח והם אכן יושבים על אותו תדר, כאשר מנוגנים בו-זמנית, אכן יכפילו את האמפליטודה שלהם (peak amplitude), גל הקול ישאר דומה אך מוכפל. אוזן האדם לא יכולה להבחין בשינויים מזעריים כגון: 2hz . אתה לא תבחין בהבדל בנגינת שני באסיסטים בו זמנית, בהנחה שהם מתוזמנים כשעון שוויצרי ומכוונים בשלמות, האפקט שיווצר,בהנחה שתבחין בהפרשי הצלילים בינייהם הוא אפקט delay משמע , אתה תקבל את אותו צליל באיחור- מה, וגם פה נוצרת בעייה פיסיקאלית של הפרשי הגעת צלילים נמוכים בין אוזן אחת לשניה- אך זה לא קשור לכאן כרגע. מבחינה מקצועית שני גלי קול בעלי אותה צורה ואמפליטודה אשר אחד מהם בדיליי נקראים "out of phase" with respect to each other וכאשר הם מסונכרנים הם נקראים,כמובן" in phase אם תיזכר בשעורי הטריגונומטריה שלך מימי התיכון (אוי לא!!) אז תקבל את המשוואה המתמטית הבאה: ((y = sin x ) + (y = sin x) = y = 2 sin x) מדובר בסינוסים שכן בדומה למעגל, מחזור( period) אחד של גל קול שווה ל 360 מעלות., מבחינת תשומת הלב של האוזן האנושית לצלילים נמוכים , אתה צודק למחצה. בני האדם לא שמים לב יותר למידלים (אגב, גם כאן זה נחלק mid-high ,mid-low וכו..) הסיבה שכך מצטייר הדבר היא שגלי קול נמוכים לא נושאים איתם מיידע לגבי מקור הצליל בניגוד לצלילים גבוהים ומידלים. מכאן שאין זה משנה היכן תציב את הסאב שלך במערכת, למשל. אורך הגל של תדרים גבוהים הוא קצר יותר מאשר תדרים נמוכים, בד"כ יותר קצר מהמרחק בין שתי אוזניו של אדם ומכאן שצליל מעל 1000 hz לא יכול להגיע אל שתי האוזניים בו-זמנית ובאותה עוצמה (אלו הפרשים מזעריים אומנם אך לשם חישובים פיזיקאליים מעבדתיים של יוצרי רמקולים למיניהם, הם חשובים) ולכן אוזן אחת מספקת מידע במישור המאוזן והשנייה במישור המאונך. ועד כאן פיסיקה להיום. גם אני כמוך, לרגע לא טענתי שהבאס הוא נחות או לא חשוב , נהפוך-הוא ,ע"פי דעתי הוא כלי שלא מוצה עדיין כלל-וכלל ויש לעבוד על פיתוחו רבות (לא מבחינה טכנית)
 
לא הבנתי אם אנחנו מסכימים או לא

לגבי הכפלת האמפליטיודה במציאות. בתזמורות הרי זה לא מה שנוצר. לגבי הצידוק של המידע לגבי מקור הקול - אני שומע רק באוזן אחת, כך שאני לא יכול להבחין במקור קול בכלל, ועדיין - אני מסוגל לזהות קיומו של צליל מידל ביתר קלות, אז גם אם יש לסיבה זו משקל היא בוודאי לא היחידה. ולגבי מה מלא יותר, בס או גיטרה. אני מניח שזה ויכוח עקר, ושבעצם שנינו יכולים למצוא דוגמאות למכביר לכאן ולכאן, אבל בכל זאת - כמה שירים יש שמלווים ע"י גיטרה בלבד... is there anybody out there לדוגמא...
 

FABER

New member
לגיטרה לבדה- נפח משלה

מי יכול לאמר ששירים של joe-pass הם לא מלאים בפניי עצמם זה תלוי באיכות הנגן.(לא שאני מזלזל בגילמור) robert johnson ז"ל היה אחד מאבות הבלוז וייחסו לו תכונות אלוהיות ונרקמו סביבו שמועות על עסקאות עם השטן, הוא הצליח לנגן סולאים ובו זמנית ללוות את עצמו בבאסים, אומנם כיום תוכל למצוא נגנים גדולים יותר מבחינה טכנית, אך לאותם ימים היה זה פלא. לי יש boot leg's שלו שהוא מנגן בו נטו עם עצמו וזה נשמע לא פחות מלא מאשר אם יתווסף באס. אומנם אני יכול להסכים שלרוב באס,ושוב אני חוזר-בנוסף לשמירה על קצב, מוסיף נפח להרמוניה ולקטע בכלל- אין ספק לגבי זה, לעיתים קרובות הבאס כלל לא נשמע והוא רק מורגש בבטן דבר שמוסיף לחווית השמיעה גם פן מוחשי הרבה יותר והרגשה מלאה (בעיקר במוסיקה אלקטרונית) . לגבי הכפלת האמפליטודה- גם בתזמורת זה מה שנוצר- הכפלת האמפליטודה לא אומרת בהכרח שהצליל יתפש אצלך כחזק פי 2 המושג שמתאר את חוזק גל הקול נקרא בפי המומחים intensity (ושוב אני הולך לשעמם אותכם במושגים פיסיקאליים..) וגל קול מסויים, בכדי שיתפש אצלינו כחזק פי שניים , צריך להיות בעל שיעור של פי 10 intensity שהוא נמדד בדציבלים ותבדיל אותו מ-loudness שהוא מושג לא פרופורציונלי ל- intensity (אוף כמה פיסיקה...) הבדל של פחות או יותר 3-5 דציבלים. ומן הסתם ,עקב הסיבות שפורטו בעבר , קל יותר לאדם לזהות צליל וגם לחזור עליו כאשר התדר שלו יותר גבוהה (עדיין לא פגשתי אדם שמסוגל לשמוע ולא להרגיש 30 hz למרות שגבול השמיעה נמצא ב-20 ,אך שוב זה משתנה עם הגיל) לעומת זאת כולם יכולים לשמוע צלילים שהם "בינוניים"-מידלים ומיד-גבוהה. תקינותן של שתי האוזניים או ליתר דיוק חוסר תקינותה של אוזן אחת לא משפיע על זיהוי צלילים אלא רק על זיהוי המקור שלהם בדומה לאדם שרואה רק בעין אחת-יהיה לו קושי באומדן מרחקים אך הוא עדיין רואה. לפני שנים רבות ראיתי רקדן חרש שהצליח לרקוד בשלמות לצלילי תזמורת אך ורק ע"י זיהוי הבאסים בבטן
 

tseliot

New member
דומני שיש בידך טעות...

נכון שצריך להכפיל את האינטסיטי פי עשר כדי שזה יישמע חזק פי שתיים, אבל זה מכיוון שDB הם יחידות לוגריטמיות, לא?
 

FABER

New member
בוא נעשה סדר בדברים

הדציבל לבדו אינו יכול להתקיים ,כלומר לצמד האותיות חייבות להתווסף אותיות נוספות שמרמזות על השיוך שלו למשל spl שהוא הדציבל האקוסטי המצוי והשכיח ביותר מבחינת שימוש. אני אגע בשר הדציבלים בהמשך. האינטנסיטי הוא תוצר כמותי של loudness שהיא תחושה בגופו של אדם, ה-intensity של גל הקול תלויה באמפליטודה שלו והוא מוגדר מתימטית כך: I (w/m2) = (W / m2)- הסיפרה 2 מציינת את העלאתו בריבוע של פרמטר m , כאשר w הוא כח בוואט ו-m הוא שטח במטרים רבועים. האוזן האנושית יכולה לקלוט צלילים נמוכים עד ל-10-12 W/m2 כאשר -12 הוא העלאה בחזקה, וצלילים גבוהים עד-1 W/m2- ה-m הוא בריבוע. זהו תחום עצום של intensity וזו הסיבה שאין אנו רואים את ה-loudness כפרופורציונלי ל- intensity ומפאת חוסר הפרופורציות הנ"ל אנו משתמשים,כפי שאמרת, בסולם לוגריטמי שהוא ה-db דציבל. הדציבל ,כיחידה, נועד להביע כוח אך הוא אינו מודד כוח, הוא למעשה שיעור של שתי אומדני כוח. ובצורתו המתימטית : (dB) = 10 log (p1 / p0) כאשר p0 מתייחס למינימום intensity שהאוזן האנושית קולטת, שהוא עפ"י המונחים המקצועיים נקרא "סף השמיעה"-10-12 W/m2 (ה-10 הוא בחזקת -12 ) שים לב שעל-פי נוסחא זו סף השמיעה הוא -0 db 10 log (10-12 W/m2 / 10-12 W/m2) = 10 log 1 = 0. שוב ה-10 הוא בחזקת -12 אני חושב שהבאתי מספיק נוסחאות מתימטיות בכדי לבסס את טענתי ואכן, כפי שאמרת הדציבל הוא יחדה לוגריטמית אך אין זה מפריע להלך הדברים. אם תוכל לסתור את תורתו של אלכסנדר גראהם בל אני אשמח לשמוע על זה.
 

FABER

New member
נ.ב- אני יודע שזה מבולגן

תוספות להקלה על ההבנה. ה- db spl נמדד כך: dB SPL = 20 log (p1 / p0 כאשר p0 הוא ערך מוחלט והוא שווה ל- 0.0002 dynes/ס"מ בריבוע או 0.0000002 ניוטונים/מטר בריבוע ולפי המשוואה הנ"ל הפרש של 6db נתפש אצלנו כחזק פי-2 (טעיתי בהודעה קודמת כאשר רשמתי 3-5 דציבלים איתכם הסליחה)
 
למעלה