שאלה על בתי ספר - זקוקה לפרספקטיבה

אורORA1

New member
בלת"ק - החיים לא שחור ולבן

האקסיומה שבתי הספר טובים הם אצל עשירים וגרועים אצל פחות עשירים לא תמיד נכונה
החיים הם פשרות ואיזונים ולדעתי זה גם מה שנכון כאן.
אני לא חושבת שנכון לגדל ילדים בסביבה חזקה כלכלית בצורה משמעותית מהיכולות שלך. באופן גורף וברור.
אבל זה לא אומר שצריך ללכת למקום עני ונכשל.
צריך לחפש מקום אינטגרטיבי שבו הילד שלך גם אם הוא דייך לשכבה הפחות חזקה הוא לא בודד.
בחלק גדול מהמקומות האוכלוסיות מעורבות ויש בבתי הספר אוכלוסיות עשירות יותר ועשירות פחות.
כל עוד הילד/ילדה שלך הם לא "העני" היחיד בסביבה מאוד עשירה ...ויש עוד כמוהו. אני לא רואה בעיה.
ואני בטוחה שאפשר למצוא.

בעניי חינוך טוב הוא קריטי.
אבל וזה אבל גדול.
לדעתי הבית קובע 95% ובית הספר אולי עוד 5%
כך שגם אם בית הספר לא מדהים ( ובנינו כמה בתי ספר מדהימים יש ) זה לא דרמטי.
ולא הייתי דנה את ילדי לחיות בסביבה חזקה כלכלית מהם באופן דרמטי באופן גורף. לדעתי זה פוגע יותר מאשר חינוך פחות טוב.

לסיום אתן לך דוגמא.
אני גרה בישוב שרוב האוכלוסיה בו חזקה. לא מליונרים אבל בהחלט עשירון עליון, הרבה הייטק בתים פרטיים וחיים טובים
בישוב יש אוכלוסיה ותיקה ברובה מוחלשת מאוד סוציו אקונומית ( כלכלית וחברתית ) והיא גם מיעוט מוחלט ( בעיקר בקרב הילדים )
בכיתה של הבת שלי 2 בנות מהשכונות הישנות. מתוך 18 בנות בכיתה.
הפערים עצומים מכל בחינה שהיא.
אבל גם מבחינה חברתית הילדות מהמשפחות המוחלשות לא מתקבלות ולא משתייכות. ( וזה שלא שההורים האחרים של הרוב לא עושים מאמץ לשלבן ) האי שייכות הכלכלית חברתית הפכת לאי שייכות מוחלטת מבחינת הילדים. הן לא נספרות. וזה מאוד עצוב.
אני לא יודעת כמה זה מייצג כי הפערים פה הם באמת עצומים. אבל בכל זאת דוגמא מהחיים. ודוגמא קשה
 

אורORA1

New member
ועוד דבר

מיצב גבוה לא אומר כלום.
צריך לקרוא הרבה אותיות קטנות בשביל לראות מה ההבדלים באמת . כי הפרסום הכללי ( שהוא באיזה אחוזון נימצא בית הספר ) הוא כמעט חסר משמעות. לא פעם ההבדל בין אחוזון 6 לאחוזון 9 הוא פער של 2 נקודות במבחן בעברית ( אחוזון 6 זה ממוצא 75 ואחוזון 9 ממוצע 77 ...) ואז זה נישמע אחרת.
צריך להסתכל גם על אחוזי השתתפות בבחינות.
בבית ספר השכן לבית הספר של הילדים שלי ( שמקבל ציונים טובים יותר במיצב ) השתתפות בבחינות הוא תמיד בצורה נוחה מאוד 85% ( לעומת 97% אצלנו) שזה באופן שיטתי בכל הבחינות בכל השכבות בכל השנים זה ברור שדואגים שחלק מהילדים לא ישתתפו וזה משנה את התוצאות.
צריך גם להסתכל על האוכלוסיה מבחינה סוציו אקונומית. קיומה של 20% למשל מוחלשים יותר בבית ספר X לעומת Y ישנה את התוצאות באופן דרמטי לטובת בית ספר Y למרות שבהחלט יתכן שבבית ספר X כוח ההוראה טוב בהרבה.
הקיצר המספר של המיצב לא אומר כלום אלא אם יש לך כלים מלאים לנתח אותו ( ובד"כ אין)
 

ruthituti1

New member
אני באופן אישי לא הייתי מכניסה לבי"ס שבוא ידוע לי

מראש שהפערים הכלכליים ביניכם לבין שאר האזור הם פערים מובהקים. לטעמי תחושת ה"התמסכנות" שהילד יכול לחוש יכולה להוביל למקומות הרבה יותר קשים מאשר להיות בבי"ס טוב במקום בי"ס מצויין. גם התחושה האת חווי. מה איתך? גם לך יש מקום. גם הרגש שלך קיים ואם הפערים יגרמו לך באיזשהו מקום לתחושות לא טובות, לערעור הבטחון העצמי וכו' - אז זה לא שווה את זה. אני כן מאמינה שהחינוך מהבית מהווה את רוב המשקל ואפשר גם בבי"ס שנחשב לפחות ממצויין להתצטיין ולשאוף גבוה. אני הגעתי מעיר מאוד קשה, מסביבה מאוד לא טובה ואין ספק שהחינוך מהבית גרם לי לצאת מי שאני וההשגים שלי לא יורדים משל מי שלמד בערים נחשבות ויוקרתיות. להפך, אולי דווקא הרצון להוכיח שהכל תלוי בבן אדם יכול להוביל למצויינות לא פחות מלהיות בבי"ס מוביל. לטעמי פערים כלכלים במיוחד בגילאים האלה יכולים להוביל לתחושות מאוד קשות. וגם אני חוויתי את זה בחיי הבוגרים דווקא. זה קשה, מוריד מאוד, ותחושת אי שייכות היא אחת התחושות שלעולם לא ארצה לחוות ובטח לא שילדי יחווה.
מה גם, וחשוב לי מאוד לציין את זה - נק' ההנחה שבאיזורים טיפה פחות עשירים החינוך לא טוב היא שגויה מיסודה ולטעמי מעידה על כמה החברה שלנו מקולקלת. אני הייתי מחפשת את האמצע.
 

אורORA1

New member
ֻ
בדיוק

 
צריך להפריד לדעתי בין סוציו לאקונומי

אצל היחידניות המסתמכות על משכורת יחידה זה בולט אפילו יותר: מעמד סוציאלי גבוה מאוד אבל לעתים מצב כלכלי לא מזהיר.
אילו לא היית בתחום הריאלי אלא בעלת כישורים דומים הומניים, סביר שהמשכורת שלך הייתה נחתכת מאוד. יש הרבה מאוד מורות במקצועות הומניים, משכילות, אינטליגנטיות - אבל הן ימצאו את עצמן נאבקות בעול הקיום של משפחה בת שני ילדים בלא עזרה מהמשפחה.
במצב שתיארת ביישוב שלכם יש כנראה זהות בין המעמד המתקשה כלכלית לבין סימון סוציאלי שונה. הבנות ההן באמת שונות.
הן לא מנודות כי אין להן כסף, כשם שאני לא חושבת שאי פעם הילדים שלך היו מנודים אילו נקלעת לקשיים כלכליים ונאלצת לגור באזור הישן בדירת שני חדרים.
השונות היא אחרת.
אני גם לא סומכת הרבה על בית הספר, אבל כן חושבת שיש משמעות גדולה מאוד לילדים שאתם לומדים. לכן גם הייתי נזהרת מאלפיון עליון, שיכול לייצר בעיות אחרות, אבל בהחלט משתדלת לכוון לעשירון העליון במדד הבית ספרי, שבו אני ממקמת את עצמי חברתית - גם אם כלכלית אני למטה מזה.
 

אורORA1

New member
מסכימה עם מה שאמרת...

רק רוצה להגיד שלכוון לעשירון עליון זה גם בעניי מוגזם.
לכוון לעשירונים 7-8 ומעלה ( כשבדרך כלל יש זהות בין מצב סוציו לאקונומי...למרות שאצל יחידניות לא בהכרח ) זה יותר נכון.
עשירון עליון חיי ברמת חיים גבוהה, לא הייתי חושפת ילד לזה אם הייתי במקום אחר לגמרי. תלוי גם כמה רחוקים מעשירון עליון
( לדוגמא אם כל הילדים נוסעים פעמיים בשנה לחול ( אצלנו זה פחות או יותר המצב ) והילדים שלך פעם בשנתיים...זה בסדר. אם הילדים שלך לעולם לא ...סיפור אחר. וזה נכון לכל תחום )
שוב בהנחה שכולם כאלה. אם יש ערוב אז אין שום בעיה.
&nbsp
&nbsp
ודרך אגב הילדות שסיפרתי עליהן אינן מנודות.
יותר מאשר הן מנודות הם מנדות את עצמן.
הן פשוט לא שייכות כאילו מכוכב אחר. ואני משערת שהן מרגישות את זה.
נכון שאי השייכות היא לא רק כלכלית אלא בהחלט גם במובנים אחרים.
אבל האי שייכות הכלכלית הבוטה היא בעלת משקל לא מבוטל.
אם היא לא היתה קיימת אז היה יותר קל.
 
נדמה לי שבעשירון העליון נכללים בעלי הכנסה של פחות מ-20 אלף

לחודש - ברוטו. כך לפי כחלון ומיסוי ההפרשות לפנסיה, לפחות.
לא יודעת מה החישוב למשפחה.
כל הצעקה נובעת מכך שגם אם סטטיסטית זה עשירון עליון, זה לא מאפשר איכות חיים שעונה על הסטיגמה.
 

אורORA1

New member
את יודעת מה זה לא מאוד משנה מה שם העשירון

יותר חשוב מה היכולות הכלכליות של הסביבה לעומתך ןכמה הפערים גדולים.
אם לכולם יש גיפ ולכן רק אוטו משפחתי קטן - לא נורא.
אם לכולם יש גיפ ואת נוסעת רק באוטובוסים...- בעייתי
&nbsp
אם כולם נוסעים לחול 2-3 פעמים בשנה ואת פעם בשנתיים - לא נורא
אם כולם נוסעים לחול 2-3 פעמים בשנה ואת לא יכולה לנסוע בכלל - בעייתי
&nbsp
אותו הדבר מבחינת קניית מותגים, מגורים, יכולת לספר העשרה לילדים ויותר מאוחר עזרה בלימודים עם צריך וכו וכו
&nbsp
וכן הלאה.
פחות משנה מה שם העשירונים , יותר חשוב מה הפערים.
&nbsp
&nbsp
( דרך אגב מצחיק אותי שעשירון עליון מחשוב ע"פ הכנסה למשפחה ולא לנפש. כאילו ש 20000 חמשפחה שח 3 או של 6 נפשות זו אותה רמת חיים. זה רק מראה כמה ההגדרות הקשיחות הללו חסרות משמעות )
 
רוצה לחדד משהו

לכי על סביבה שמרגיש לך נוח עם ההורים, שאת מרגישה במקום הטבעי שלך - בלי קשר לכסף. הסביבה שבה היית חיה אילו הייתה נכנסת לך משכורת נוספת טובה כל חודש.
אישית - לא הייתי מרגישה נוח בסביבת עשירים מאוד.
אבל גם ממש לא בסביבה שרוב האנשים לא משכילים.
הייתי מנסה למצוא את המקום הנכון לך חברתית (סוג האוכלוסייה, סולם ערכים, האנשים שהיית בוחרת כחברים), וזה מגדיל את הסיכוי שגם הילדים שלך ייקלטו חברתית. אם הדבר כרוך גם בחוסר שוויון כלכלי כי חסרה משכורת נוספת - הילדים יתמודדו. לדעתי זה שווה את זה.
 
למעלה