קצת תשובות
באמצעות התבוננות על עצמנו ועל אחרים קיימת האפשרות להיווכח בכך ש: אנשים עושים כל מיני דברים, אבל הדברים שהם עושים אינם נעשים ביוזמתם, גם כאשר נדמה להם שהם יזמו אותם. ניתן באמצעות אימונים מתאימים לחרוג מ"שכבת מופעלוּת" מסויימת, אל שכבה מפעילה, אך גם היא מהווה "שכבת מופעלוּת" מסדר גודל שונה. כלומר, ניתן להפוך מאדם שאיננו יוזם, לאדם שיוזם. כמובן, רק בתנאי שתופעל על אותו אדם בלתי-יוזם יוזמה מבחוץ אשר תהפוך אותו לאדם יוזם. אדם בלתי-יוזם איננו יכול להפוך את עצמו לאדם יוזם... אך אדם יוזם אחר, בתנאי שיש לו את הרצון, הידע והכלים לכך, יכול להפוך אדם אחר לאדם יוזם, בתנאי שאותו אדם בלתי-יוזם "משתף פעולה". אם אינך יוזמת, כל מעשייך הינם
תוצאה ולא
גורם. אינני יודע מי קורא הודעה זו, אז אוסיף אזהרה כללית: אם המלים "אדם יוזם" שלעיל ייקראו באופן המקובל והנפוץ, הודעה זו הופכת להיות לחלוטין בלתי-נכונה; היא עשויה להטעות ולהיות מטופשת ביותר.
הרי ברור שאדם בלתי יוזם, במובן המקובל של המלה, *יכול* להפוך עצמו לאדם יוזם - ואולי גם *כדאי* שיעשה זאת. פשוט יש כל כך הרבה דרכים לקרוא כל דבר... נחזור לתשובה. ובכן: במסגרת הדברים ש"קורים" לאנשים, כלומר שאינם נעשים ביוזמתם, אין כל משמעות מיוחדת לקשב ראשון/שני/שלישי/רביעי/חמישי... אלה הן חוויות שמישהו חווה, כמו חלומות שמישהו יכול לחלום בזמן מסויים. אין בכך כל התקדמות, אלא תנועה במעגלים בתוך מרחב מסויים, שבו הינך מופעל/ת. שימי לב: 1. קורים לך דברים ואתה נותן להם שמות; 2. אתה מדמיין שדברים מסויימים קורים לאחרים (אך לא לך) ואתה נותן להם שמות; 3. אתה מדמיין שדברים מסויימים יכולים לקרות ואתה נותן להם שמות; 4. אתה שומע שמות שניתנו למשהו על-ידי מישהו ואתה מדמיין עבורם משמעות מסויימת. באופן כזה, חיינו מלאים וגדושים בישויות דמיוניות כגון "קשב ראשון", "קשב שני" ו"קשב שלישי".
לעומת זאת, מעשים שהינם בגדר גורמים ולא תוצאות, יכולים לחולל תוצאות באותו רובד שבו הם נוכחים כ"יוזמים". סיווג-הקשבים הינו בין היתר כלי-עבודה שקרלוס קסטנדה קיבל מחואן מאטוס. חואן מאטוס
הפעיל את לחצו על קרלוס קסטנדה ושינה אותו. אין כמעט שום אפשרות להבין את כוונותיו חואן מאטוס מאחורי המלים שהוא אמר לקרלוס קסטנדה, מבלי להיות קרלוס קסטנדה או חואן מאטוס בעצמך. כמעט אין שום משמעות למלים "קשב ראשון, קשב שני, קשב שלישי", למעט המשמעות שאת מסוגלת להעניק להם, בכפוף לכוחך ולהבנתך.
"האם לדעתכם ישנה עדיפות לקשב אחד על השני או איזשהו מבנה?" לא, אין כל עדיפות. השוואה כזאת תהא בלתי מתאימה. כל אחד מהם הינו ממלכה אחרת לגמרי.
"למשל האם אדם שחסר לו המון המון ידע בקשב הראשון עדיף שלא יתחיל עם עבודה על הקשב השני?" הקשב השני הינו תחום רחב מדי להתייחסות. "הקשב השני" מוגדר כ"כל מה שאיננו הקשב הראשון". האם כדאי למישהו לעבור לצרפת? עם זאת, ניתן אולי לומר שבלא הקשב הראשון, אין כל משמעות לקשב השני, אף לא קיום עצמאי. לפיכך, אף אחד לא יכול לגדול מעל לגודלו של הקשב הראשון שלו...
"האם אדם עם המון בעיות רגשיות למשל יכול להתחיל עם עבודה על אנרגיות וחברים נוספים?" תלוי מה. יש הרבה אנשים שמשחקים עם כל מיני דברים. אנשים הופכים להיות פחות יציבים ממה שהיו לפני כן. אנשים נפגעים מכל מיני דברים, ניזוקים. אנשים גם עשויים לקבל עזרה ולהתחזק. לכן זה תלוי...
"האם מסטול או מכור כלשהו יכול להתעסק בנושא מדיטציה ורוח?" פגשת פעם מסטול או מכור? סביר שלא. אבל כן סביר שפגשת אדם שסיווגת ו/או שסיווג עצמו כ"מסטול" או כ"מכור". כולנו מסטולים ומכורים ברגעים כאלה ואחרים, ביחס לנושאים כאלה ואחרים. כולנו גם בני אדם. הסיווג "מסטול" או "מכור" עשוי להגדיל את הבלבול שלנו, אך כמובן שברגעים מסויימים הוא עשוי להיות שימושי ומועיל ביותר. שאלות שאפשר לשאול את עצמנו ביחס לאותו בנאדם, בכדי לקבל תשובה על שאלתך, עשויות להיות למשל: - האם הוא יודע לתקן סתימה בשירותים? - האם הוא אחראי? - האם הוא יכול לקחת על עצמו דברים ולבצע אותם? - האם אפשר לסמוך עליו? - האם הוא תומך בעצמו, או שהוא תלוי במישהו או במשהו? וכן הלאה... סביר להניח שתשובות מעשיות כאלה ואחרות, יכולות לעזור לנו לענות על השאלה "האם הוא יכול להתעסק במדיטציה וברוח", יותר מאשר סיווגו כמסטול או כדבר מה אחר.