שאלה קטנה .

שוחר1

New member
ואם תשאלי למה ה' בחר בו? התשובה תמו

נה בתכונותיו של שלמה ובחוכמתו.
 

ע מ י ש

New member
ואם כך, מה הטעם בכל הסיפור

שבמלכים א'? הרי בכל זאת התנהל שם איזה עניין עד ששלמה הוכרז כיורש.
 

פלגיה

New member
בוודאי שהתחולל מאבק ירושה

כי בכל הסיפור נשכח פרט אחד - להודיע לשאר המשפחה, ובעיקר לבנים הגדולים יותר שכבר בחרת לך יורש. אז ברור שכל מי שרואנ את עצמו מועמד, ורואה שדוד כבר בדרך החוצה - ינסה לתפוס את המלוכה לעצמו.
 

ע מ י ש

New member
אם כך, מה טעם בתשובתך

הלקונית לשואלת? התרחש שם מאבק ירושה, שלמה זכה. דוד בחר בשלמה מסיבות שונות שניתן לפרט אותן, ה' אהב את שלמה מסיבות כאלה ואחרות, יש מקום לקצת יותר פירוט לא?
 

פלגיה

New member
דוד העדיף כי זה מה שנמסר ע"י הנביא

הוא רק לא פרסם את העדפתו. אילו השאלה היתה למה אדוניה חשב שהוא היורש, הייתי עונה בפירוט רב יותר.
 

shushu10

New member
נא לא לשכוח כי המלך שלמה לא

נבחר בגלל תכונותיו וחוכמתו. למען הסדר הטוב - שלמה הומלך בהוראת אביו , ורק כעבור שנים מספר של מלוכה נראה אליו האל בחלום ומאפשר לו לבקש בקשה. שלמה מבקש לב שמע לשפט את עמו של האל (עמך) להבין בין טוב לרע כי אין מי אשר יוכל לשפט את עמו של האל. מאחר ושלמה לא שואל לו ימים רבים , עשר, כבוד או את נפש אויביו אלא הבנה לשמע משפט - נותן לו האל לב חכם ונבון אשר כמוהו לא היה לפניו ואחריו לא יקום כמוהו. יש גם תוספת מענינת המבטיחה לשלמה אריכות ימים אך זאת בתנאי שילך בדרכי האל וישמור חקיו ומצוותיו, כפי הליכותיו של דוד.
 

pdib

New member
כי הוא הבטיח לבת שבע שבנה

ימלוך אחריו... ככתוב במלכים א', א': "ויאמר נתן אל בת שבע... לכי ובואי אל המלך דוד ואמרת אליו הלא אתה אדני המלך נשבעת לאמתך לאמור כי שלמה בנך ימלוך אחרי והוא ישב על כסאי ומדוע מלך אדניהו"
 

shushu10

New member
דוד לא מבטיח לבת שבע, אלו רק

דברי נתן אל בת שבע, והשאלה האם דבריו מסתמכים על הבטחה או "אחיזת עיניים" לא ברורה מהכתובים.
 

pdib

New member
כתוב לך שנתן אומר לבת שבע

שדוד בהבטיח לה. אני יוצא מנקודת הנחה שנתן, שהוא נביא, שליח ה', לא שקרן. גם אח"כ בת שבע הולכת לדוד ואומרת לו שהוא הבטיח לה, אם אני לא טועה.
 

shushu10

New member
שוב ענין של השקפה!

מה שבטוח הוא שנתן הנביא זקוק היה לתחבולות כדי ששלמה יזכה במלכות. אם ידוע היה ברבים כי דוד הבטיח לבת שבע את ירושת הכתר של בנה, מה צורך היה לו לשתף את בת שבע במחזה שהוא המחיז ולתת לה תפקיד ראשי בעוד הוא מחרה אחריה, ומגיע לבמה באחור קל, כשחקן משנה? אם תאמר שדוד זקן מאד וכל זה נעשה ע"מ להזכיר לו מה שהבטיח לפני שנים - לזאת אין לי תשובה חכמה דיה!
 

shushu10

New member
הנושא הזה "כוסה" בתילים של דעות.

בת שבע חוזרת על דברי נתן כלשונם ושניהם עושים הכל כדי ששלמה ישא את הכתר. היה דיון בפורום על הנושא בעבר, ויתכן שאפשר לדוג אותו מהארכיון...
 
השאלה הזו לא היתה במבחן....

לעומת זאת היה על מלכים א',ח'...על הברית של ה' עם...(עם מי היתה הברית עם שלמה או עם דוד)? ומה הייתה ההבטחה? תודה למי שיעזור
 
הנה הפסוקים !

כב וַיַּעֲמֹד שְׁלֹמֹה, לִפְנֵי מִזְבַּח יְהוָה, נֶגֶד, כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל; וַיִּפְרֹשׂ כַּפָּיו, הַשָּׁמָיִם. כג וַיֹּאמַר, יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֵין-כָּמוֹךָ אֱלֹהִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת: שֹׁמֵר הַבְּרִית, וְהַחֶסֶד, לַעֲבָדֶיךָ, הַהֹלְכִים לְפָנֶיךָ בְּכָל-לִבָּם. כד אֲשֶׁר שָׁמַרְתָּ, לְעַבְדְּךָ דָּוִד אָבִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתָּ, לוֹ; וַתְּדַבֵּר בְּפִיךָ וּבְיָדְךָ מִלֵּאתָ, כַּיּוֹם הַזֶּה. כה וְעַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שְׁמֹר לְעַבְדְּךָ דָוִד אָבִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לּוֹ לֵאמֹר, לֹא-יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מִלְּפָנַי, יֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל: רַק אִם-יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ אֶת-דַּרְכָּם, לָלֶכֶת לְפָנַי, כַּאֲשֶׁר הָלַכְתָּ, לְפָנָי. כו וְעַתָּה, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל--יֵאָמֶן נָא, דבריך (דְּבָרְךָ), אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, לְעַבְדְּךָ דָּוִד אָבִי.
 
ההבטחה בפסוק כ"ה

"לא-יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מִלְּפָנַי ישֵׁב עַל-כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל" שהמלוכה לא תיפסק מבית דוד בתנאי ש... "רַק אִם-יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ אֶת-דַּרְכָּם לָלֶכֶת לְפָנַי כַּאֲשֶׁר הָלַכְתָּ לְפָנָי"
 
למעלה