שאלה קטנה .

shushu10

New member
שמירת הברית משמע הברית שבין

האל לאברהם. ברית זו נשמרת ע"י האל, כפי שמזכיר זאת שלמה בתפילה. שלמה מבקש שההבטחה שנתנה לישראל תמשיך להתמלא וגם הוא יזכה בברכת האל כפי שהובטחה גם לדוד אביו. (כמובן שהבטחה זו ניתנת בתנאי).
 

shushu10

New member
נראה לי כי טעיתי בענין הברית

במלכים א,ח',מפס' כ' ואילך, אומר שלמה בעת העלותו את ארון יהוה ואת אהל מועד ואת כלי הקדש אשר באהל, אל הבית אשר בנה : "ויקם יהוה את דברו אשר דבר ואקם תחת דוד אבי ואשב על כסא ישראל כאשר דבר יהוה ואבנה הבית לשם יהוה אלהי ישראל; ואשם שם מקום לארון אשר שם ברית יהוה אשר כרת עם אבתינו בהוציאו אתם מארץ מצרים". זהו! לא הייתי שלמה עם תשובתי הקודמת.
 

ע מ י ש

New member
מה שבטוח זה דבר אחד

מי שכתב את הדברים לא היה ממתנגדי שלמה המלך ובית דוד.
 

shushu10

New member
אכן. ויפה ששלמה משבח את אביו.

ואם כבר מדובר בחנוכת הבית איך אפשר לישב את הקושיה מי תרם לבנית בית המקדש? האם דוד מביא את התכנית וגם את שלל מלחמתו במואב ובארם דמשק, (דבה"י א,יח), לשם בנית הבית ? או שלמה כפי שזה מופיע במלכים א'.
 

shushu10

New member
לא עם דוד ולא עם שלמה

מתן התורה והסכמת העם לקבלה - היא הברית אותה מזכיר שלמה בחנוכת בית המקדש. ספר הברית הושם בארון, אשר משה נצטווה לעשות, וממשיך ללוות את העם בדרכו לארץ. הארון נלקח בשבי ודוד מחזיר אותו לעיר דוד (שמואל ב', ו', יב). וזאת לתזכורת -מעמד מתן תורה: משה יורד מההר ומספרר לעם את כל דברי האל ואת כל המשפטים. (שמות כד')- "ויען כל העם קול אחד ויאמרו כל הדברים אשר דבר יהוה נעשה" ויכתוב משה...פס' ז' -:ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר יהוה נעשה ונשמע"... ויקח משה את הדם ויזרק על העם ויאמר הנה דם הברית אשר כרת יהוה עמכם על כל הדברים האלה".
 

ע מ י ש

New member
ואכן התנך נקרא גם ספר הברית

שאת תולדותיה וחידושה בכל דור ודור הוא מספר מאז ברית בין הבתרים, ואם אינני טועה , עד לחידושה בימי עזרא ונחמיה.
 

shushu10

New member
"ועתה נכרת ברית לאלהינו להוציא כל

נשים והנולד מהם בעצת אדני והחרדים במצות אלהינו ובתורה יעשה". דברי שכניה בן יחיאל מבני עולם אל עזרא. בעקבות קריאה זו משביע עזרא את הכהנ ים הלוים וכל ישראל להוציא את הנשים הנכריות אותם נשאו. כעבור 3 ימים מתקבצים "כל אנשי יהוד ובנימן ירושלם וישבו כל העם ברחוב בית האלהים מרעידים על הדבר ומהגשמים;. למרות שההתקבצות היתה מלווה באיום מסוים "וכל אשר לא יבוא לשלשה ימים בעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו והוא יבדל מקהל הגולה" - אין ספק שהיה זה רגע גורלי ומרגש ביותר.
 
למעלה