שאלה ראשונה בפורום-- אנא יעצו לי

שאלה ראשונה בפורום-- אנא יעצו לי

איך אני שמחה על הפורום הזה, ואני מקווה שפה אני אוכל להתייעץ אני מורה לאומנות שהשנה התחילה להדריך חוגי אומנות לילדים חדשים שעלו מאתיופיה בשנים האחרונות, הילדים הם בגילאי 6-10. העבודה היא מדהימה עם ילדים מדהימים . כל שיעור אני מתחילה בהקראת סיפור כלשהו מהספרות הילדים העיברית. ועכשיו לשאלה ולבעיה: אני רוצה להקריא להם את הסיפור הילדים הידוע "דירה להשכיר" של הסופרת לאה גולדברג אך חוששת. במהלך הסיפור נחשפים הדמויות של החיות בסיפור לכל מיני דמויות אחרות שחושבות עליהן מחשבות סטיגמטיות ופוגעות. בסיפור יש דמות הנקראת "חתולה כושית" ( אני מזכירה שהסיפור נכתב ב1959 ) שמתואר כנקיה וגנדרנית, בסיפור מגיע חזיר לבן להשכיר את הדירה שלידה, אך מסרב לגור ליד החתולה כי היא שחורה. בתגובה כל דיירי הביניין מגרשים אותו, ומסרבים גם לגור איתו. הילדים גרים בשכונה שבה הילדים הותיקים ילידי הארץ מעליבים אותם רבות וגם קוראים להם כושים בכל מצב שמתחיל איזשהו עימות ביניהם. והם רואים את הכינוי כושי בתור קללה נוראית. האם ניתן לתת לילדים להתמודד עם המצב הקיים, כי בסיפור ביטויי הגזענות לא מתקבלים בברכה, רך עדיין ב1959 שנכתב הסיפור כושי היה מושג לגיטימי. הספר הינו קלאסיקה ישראלית, והאם כדאי להעביר אותו תוך כדי הסבר הסיפור והתנאים בהם נכתב אשמח לשמוע את דעתכם עוגי
 
בנתיים על שתחליטי, אפשר לבחור גם ספרים אחרים

הכינה נחמה,למשל העץ הנדיב- למרות שזו לא קלאסיקה ישראלית
 
ברור

אני כל הזמן חושפת אותם לספרים למרות שהעץ הנדיב זה לא בדיוק משהו שהייתי רוצה להקריא להם
 

SupermanZW

Well-known member
לא לצנזר

הילדים יבינו מהקונטקסט שהכינוי "חתולה כושית" אינו מבטא גזענות, הסיפור מחנך נגד דעות קדומות. תני לילדים להתמודד.
 

טשומה

New member
שלום עוגי פלצת

אני חושב שלמרות שהם ילדים קטנים את עדיין יכולה אולי לנסות לפתח את הנושא הזה , בהתחלה בצורה מאוד כללית לראות מה קו המחשבה שלהם מה הם חושבים בכלל על כל העניין הזה של השונות ולאט לאט בצורה עדינה במשך כמה ימים אפילו לפתח את הנושא בצורה שזה יעניין אותם ולשתף אותם וכך להוביל את הנושא בצורה שהם לא יראו בה אזושהיא העלבה ואולי ללמד אותם משהו על דברים שונים ודומים בבני אדם וכך אולי זה גם ישפיע על היחס שלהם לילדי השכונה אני מקווה שהבנת אותי
 
תודה על התשובה

מדובר בילדים שאני נפגשת איתם פעם בשבוע כך שאין לי כמה ימים רצופים איתם. ולפי מה שהבנתי מהרכז שלהם הם מאוד רגישים למילה "כושי". הוא מעדיף שאני לא אקריא להם את הספר בעוד אנשי מקצוע אחרים מעדיפים שאני כן אחשוף אותם לספר. ועם ילדי השכונה יש עוד הרבה בעיות, לא הילדים שלי צריכים לשנות את היחס
 

טשומה

New member
חוסר הבנה

אני רוצה לכתוב קצת על גזענות וממה זה נובע ולאן זה מוליך את שני הצדדים אני חושב שגזענות נובעת מפחד מסוים או בורות של הצד השני או פחד מהשונה רב הישראלים מכירים אתיופים רק מהטלוויזיה ולצערנו לא בקונטקס החיובי אם באמת מעניין מישהו לא משנה מאיזה עדה אז הוא צריך להתאמץ קצת ולנסות להבין את הרקע של התרבות שממנה הצד השני בה ומה מייחד אותו במקום לגרום להפרדה זה רק יחבר ואם אנו רוצים שיהיה לנו טוב בחברה נוכל לעשות זאת וזה יוביל שתהיה לנו בעיה אחת פחות בחיים בשביל זה הפורום הזה נוצר ונשמח לענות/להפנות על כל שאלה גם אם היא לא נוחה להישאל
 
אני חושב קצת שונה ממך

אני מקבל כל אדם באשר הוא אדם. ממש כמו שהוא וללא שום יחס שונה ואחר. אני לא מרגיש שאני צריך ללמוד על הרקע שלך, התרבות שלך, ובטח לא "להתאמץ" כל כך כפי שתיארת. אני פשוט צריך לקבל אותך ומצפה שיקבלו אותי כאדם שווה בכל מקום שאליו אני אגיע, בלי שום קשר לאיפה נולדתי ומה למדתי. מי שרוצה להתעמק בתרבות שלי - מוזמן. אבל זה לא תנאי הכרחי לקבלה שלי. פשוט צריכים לדעת לקבל כל אחד וזהו.
 

טשומה

New member
הבעיה שמוליק שלא כולם חושבים כמוך והמצב משקף

את מה שהרוב חושבים
 

פילטר2

New member
מילה כושי היא מכו המילה ג'ינג'י

אין שום רע בהן. שתיהן תאור צבע האדם.
 

SupermanZW

Well-known member
לא מדוייק

המילה כושי היא גם שם גנאי לעבד שחור, זו הסיבה שאתיופים (ולא רק הם אלא כל השחורים) נעלבים מהמילה הזו, אך כשכותבים "חתולה כושית" ברור מההקשר שלא זו הכוונה ולכן אין ממה להיעלב.
 
קראתי קצת...

ולפי מה שהבנתי (מספר ילדים אחר שמספר על יהודי אתיופיה) , המילה כושי מקורה מארץ כוש. אבל רק בשנים האחרונות היא נהפה למילת גנאי. ובשנים שבהם נכתב הספר (מלפני 50 שנה) המילה כושי ביטאה משהו אקזוטי ולא רגיל
 

טשומה

New member
לא מסכים איתך

לא כלכך מסכים איתך זה תמים להגיד את מה שאתה אומר במילים יש אסוציאצות באחת שלילית בשניה אפשר להגיד אפילו חיובית לפי החשיבה הקיימת
 

טוטס

New member
הגעתי מהדף הראשי - אך כאחת שעובדת בתחום

החינוך כבר כמה שנים, אני יכולה לייעץ שלדעתי האישית יש לחשוף אותם לסיפור כי כפי שכתבו כאן זה דווקא יכול לפתוח פתח לדיון והעלאת רגשות וחשיפת הילדים לשיחה בנושא. מאידך, אחד מהדברים שחשוב לעשות כשקוראים סיפורים זה "התאמה" של הסיפור לכל מיני גורמים שונים (גיל הילדים וכדומה) לא חייבים לקחת כל סיפור בדיוק כמו שהוא - אם את חוששת מאוד מתגובתם למילה "כושי" את יכולה להחליף את זה במילה "שחורה". זה יעביר בדיוק את אותו המסר. כדאי להקדיש כמה מפגשים שלאחר הסיפור לדיון בנושא - איך החתולה הרגישה שהחזיר סרב לגור לידה? למה שאר הדיירים תמכו בה לדעתם וכדומה. על ידי השיחה הם יוכלו גם להיחשף למה שחבריהם חושבים בנושא - כי כמה שהמילה "כושי" נחשבת הקללה הנוראית ביותר אצלם, הם לא יודעים מה כל אחד מחבריהם חושב ומרגיש, וחשוב שיחשפו לכך שההרגשה של כולם הינה דומה. שיהיה בהצלחה - ובטוחה שלא משנה מה תחליטי - הכל יהיה בסדר בסוף
 
אני חושבת

שהסיפור מראה את ההפך, לא? דיירי הביניין דחו את הגזעני, ומראים שהם לא אוהבים גזעניים ולא איכפת להם שהחתולה שחורה. המסר הוא, שבעצם זה לא משנה אם החתולה שחורה או לא, הרוב יאהבו אותה אבל תמיד יש גזעניים, בכל נושא (אם כי הם בני 6-10 אז אולי הם לא יבינו את זה כל כך...). אפשר להיסתכל על זה גם ככה,לא?
 
הבעייה לדעתי היא איתך ולא עם הילדים !

אולי אצלך בראש נמצאות כל הדיעות הקדומות ומשם בא החשש שלך מלספר את הסיפור התמים הזה, והכי לא גזעני שיש ? בסיפור מתוארת גם נמלה שמסרבת לגור עם התרנגולת בגלל שהיא עצלה ! מדוע לא עלה בליבך החשש שאחד הילדים העצלנים של הכיתה עלול להיפגע בגלל שמוזכרת שם תרנגולת עצלנית ? גם הזמיר שבסיפור לא מעוניין לגור יחד עם הסנאית בגלל שהיא עושה המון רעש. האם חשבת לרגע שאחד התלמידים המרעישים של הכיתה עלול להיפגע ? 'דירה להשכיר' הוא סיפור קלאסי שנותן מענה בדיוק לאלה שהם בעלי דיעות קדומות. הוא מסביר איך יכולים לגור יחדיו כל החיות על כל תכונותיהן וכל צבעיהן השונים. ואיך הם מסלקים משם כל דייר חדש שלא יודע לקבל אחד מהם בגלל שהוא שונה. לעומת זאת היונה מוכנה להישאר לגור שם למרות שהיא לא אוהבת את הדירה, וזה דווקא בגלל השכנים שכל כך קסמו לה, וזאת תוך כדי שהיא מציינת את השוני שבין כל הדיירים ומוקסמת מכך. הסיפור הזה יכול להוות דוגמא מצויינת, ולשמש פתח להעלאת הנושא בכיתה בפני התלמידים. את כמורה צריכה להעלות את הנושא בכל הזדמנות ולהסביר וללמד במקום להימנע ולחשוש מלהתמודד עם אחד הנושאים החשובים ביותר והמהווים את אחת הבעיות הגדולות של החברה הישראלית.
 
למעלה