שאלה שאינה מתאימה לחג - איך מספרים על מוות?

שאלה שאינה מתאימה לחג - איך מספרים על מוות?

לפני שנה ותשעה חודשים נפטרה סבתו של חברה הטוב ביותר של זיו. זיו הייתה אז בת רבע לשש, ולא ממש הבינה את הקורה. היא הבינה שחברה עצוב, ושאימו מאוד עצובה, אך לא הרבה יותר מכך. אך מאז הבנתה הלכה והתפתחה. כאשר לפני חודש נפטר שכן מבוגר ברחוב, זיו עסקה בזה ימים שלמים. היא סיפרה לחברה שדכן זקן מת, ועכשיו יש לנו שכנה זקנה לבד. לא ברור לי האם מותו של השכן מטריד אותה יותר מאשר אישתו נשארה לבד, אך כבר כמה חודשים זיו עוסקת ברעיון המוות. היא מבררת איתנו מדי פעם (מדי פעם ביום, לא מדי כמה ימים) מה קורה אם זה ימות, או זה ימות, ומה קורה כשמתים ומסבירה לנו שהיא רוצה שאף אחד לא ימות. מותו של השכן נפל על תזמון שרק הבעיר את שאלותיה עוד יותר. הוא גם מתאים לתפיסתה שמוות קורה לאנשים זקנים. תפיסה שגורמת לה לדאוג לסבים הרבה יותר מאשר לנו, בין שאר הדברים.

והיום קיבלנו אימייל.
אימייל המבשר לנו על מוות חדש של דמות מוכרת לזיו. לא קרובה מאוד, אך מישהי שהכירה ופגשה לפחות שלוש פעמים בחצי שנה האחרונה.
מוות קרוב הרבה יותר משכן מבוגר שבקושי ראתה ברחוב.
מוות של ילדה בת שנתיים.
(כלכך קשה לכתוב את המשפט הזה)

הלווייה מחר בבוקר, וזיו לא תלך אליה.
לביקור תנחומים נלך בשבת בערב.
רציתי לספר לה היום על כך, אך אוריאל חשש, מכיוון שגם כך זיו כה עסוקה במוות ובחששות מפניו. גם לאוריאל ברור שאי אפשר לדחות יותר מדי את הבשורה, ואם אנו רוצים שזיו תוכל להתכונן ולהכין ציור זה או אחר עבור אחיה של הילדה, צריך לספר לה מחר אחר הצהריים לכל המאוחר.

ניסיתי ליצור קשר עם חברה פסיכולוגית ילדים, המיעצת לי בכל פעם שאנו זקוקים לעצה בנוגע לזיו, אך היא אינה זמינה, ואין לי מושג מתי תהיה זמינה. לכן אני פונה אליכם, אולי יהיו לכם תובנות כיצד להסביר לילדה בת שבע ורבע, רגישה, שהמוות מהווה נושא מרכזי עבורה כרגע, את מותה של ילדה צעירה ממנה. כי זה משהו שאני מתקשה להבין, ושאוריאל מדחיק בטענה שאירועים יוצאי דופן שכאלו קורים, קרו ויקרו ומזל שהם כה נדירים. רק שאיני חושבת שזיו מסוגלת להבין את ההדחקה הזו, ואיני משוכנעת שזה מה שהיא צריכה לשמוע (רק שאיני יודעת מה להשמיע לה במקום).

מצטערת לקלקל את אווירת החג, אך אם יש תובנות, אשמח לשמוע עליהן.
 

fatfat

New member
מבחינה התפתחותית זיו נמצאת בשלב

בו היא מתחילה להבין שהמוות אינו בר חלוף. ילדים צעירים חושבים שרגע הנך מת ובמשנהו קם לתחייה וניתן לראות זאת במשחקיהם שהם רגע נניח יורים והורגים ובמשנהו "ההרוג" קם והופך ליורה והשני "מת".וגם כשמת מישהו בסביבתם ונאמר להם שלא יחזור יותר הם לפעמים מדקלמים זאת אך לא ממש מפנימים את המידע הזה.

השלב בו הם מתחילים להבין שהמוות הוא סופי ואין חזרה ממנו מלווה בהרבה תהיות, חששות ופחדים, בעיקר לגורל היקירים להם, כשלרוב הפחד הוא אגוצנטרי, אני לא רוצה שאתם תמותו כי אני אשאר לבד... אני פוחדת שסבא/סבתא ימותו כי לא תהיה/יהיה לי סבתא/סבא.

אבל כיוון שהמוות הוא חלק מעולמינו אין מנוס מלדבר על כך עם זיו. לדעתי יש לספר לה בקצרה, בשפה פשוטה שתהא מובנת לה שהילדה נפטרה, להיצמד לעובדות אך לא לפרט יותר מדי (למשל אם נפטרה לאחר מחלה ממושכת לציין שהיתה חולה אבל לא לספר שבמשך תקופה ארוכה סבלה מכאבים ותופעות קשות). כן להדגיש שזה לא שכיח שילדים מתים. לענות על השאלות ששואלת אך לא להרבות בהסברים. לשאול אותה איך היא מרגישה ומה היתה רוצה לעשות, האם רוצה לכתוב לילדה משהו, לצייר לה/לאחיה ציור? וגם אם תגיש שלא רוצה כלום או שלא מרגישה כלום זה בסדר.

ואגב דווקא השאלות התכופות שלה על המוות מראות שהיא מנסה לברר לעצמה דברים לגבי נושא שגם לנו הרבה ממנו הוא בגדר עלום. אבל נראה שדווקא השאלות הללו עוזרות לה להתגבר על החששות מפני המוות. ואם תשאל שאלות כמו אם גם אתם יכולים למות, מישהו אחר שקרוב אליה לא להבטיח שלא. לומר שאין לכם כוונה למות בקרוב ושאתם עושים כל מה שבאפשרותכם על מנת שזה לא יקרה.
 
הבעיה היא שזה היה מוות מפתיע

ביום ראשון האם עוד העלתה סרטונים של מסיבת רחוב בה השתתפו, ביום שלישי כבר יש הודייה שלה על התמיכה הרחבה להם הם זוכים.
עד כמה שהבנתי מאנשים אחרים, הילדה הייתה מעט חולה ביום שני, וזה נראה כמו וירוס שאין מה לדאוג ממנו, אך בבוקר יום שלישי היא כבר נמצאה מתה במיטתה.

אם לא נספר זאת לזיו, אלמנט המוות ההפתעה יגרום לה לחששות.
אם כן נספר זאת לזיו, כל הצטננות תהיה סיבה לחששות.

שכחתי לציין שבמהלך החודשים האחרונים רופאהמשפח שלנו נפטר. אבל לזה קדמה מחלה, והצורך שלנו להחליף רופא, כך שזיו הייתה מוכנה להודעה. אבל עד עכשיו, זיו מקשרת מוות לזיקנה ומחלות קשות. כאן זה מוות של ילדה צעירה ממנה בעקבות, מה שנראה כמו, הצטננות.

מחר אנסה להתייעץ עם מנהלת בית ספרה של זיו, אבל לא יהיה לי הרבה זמן, כי אצטרך להזדרז ללוויה מהביה"ס.
 

סביון1

New member
כמה קשה... אפילו לך קשה לכתוב את זה

אני לא חושבת שיש דרך קלה לעכל כזה מידע, לא למבוגרים ובטח לא לילדים. אני לא פסיכולוגית אבל נראה לי שצריך באמת להדגיש בפניה שמדובר בארוע נדיר. את גם לא חייבת לספר לה שזה התחיל כהצטננות. היא חלתה, זה קרה בפתאומיות - זה מספיק, לדעתי.
 

fatfat

New member
גם אם זה מוות מפתיע אין מנוס

מלהיצמד לאמת וזה מה שצריך לומר לה. שהילדה מתה במפתיע או שנודע לכם במפתיע שהתינוקת נפטרה ושעוד לא ידוע למה ושוב להדגיש את הנדירות שבכך
ולהביא דוגמאות על פעמים שבהם היא וחברים/ות שלה ואתם ואנשים בסביבה היו חולים והבריאו כי רוב הפעמים מבריאים.

אני מבינה את החששות שלך. מצד שני הרבה פעמים אנו חוששים שאמירת דבר מסוים לילד תגרום לו לכך וכך, כי אנו מתייחסים למקרה מנקודת מבט של מבוגר.
במציאות הרבה פעמים הילדים מקבלים זאת ומגיבים לגמרי אחרת ממה שחשבנו/חששנו. יתרה מזו אף פעם אי אפשר לנבא האם הילד יפתח חרדות יותר עמוקות
או לא. את צריכה לסמוך על זיו ועל הכוחות שלה ולקוות שתצליח לצלוח את ההתמודדות בשלום ולהיות עם יד על הדופק ואם בתקופה הקרובה תבחינו בשינוי בהתנהגותה
או מצב רוחה או שהיא מבטאת יותר סימני חרדה, אפשר אז להתייעץ עם איש מקצוע. הכי חשוב זה שאם היא תעלה פחדים/חרדות להיות שם אתה ולשקף אותם, אך לא
לנסות לבטלם.
 

יסמין@

New member
כתבת שזיו

נפגשה עם הילדה 3 פעמים בחצי שנה האחרונה. האם המשפחה גרה בסביבה שלכם? האם אנשים שזיו מכירה מדברים או ידברו על הנושא הזה? לא ברור מהודעתך האם המשפחה גרה בקרבה גיאוגרפית קרובה או רחוקה ממכם והאם אנשים מהסביבה שלכם מכירים את הסיפור.
 
קודם כל

המוות הוא הדבר הכי לא מובן באמת בחיים. גם לגדולים.גם כשנדמה לנו שאנחנו ממש מבינים - אנחנו לא. כי נבין רק כשזה יקרה לנו.
המשימה להסביר משהו לא מובן - יש בה איזה אבסורד built-in.
העובדה שזיו הופכת בו הופכת בnuu, 'ומספרת על השכן המת....זו דרך טובה מאד להתמודדות.
הרעיון של מוות איננו זר לה,היא משתדלת לעכול אותו.

מה שכן עלול להיות חדש- שהמוות יכול להגיע גם לילדים רכים בשנים.
וזה באמת משהו קשה ,בלתי נתפס,עצוב במיוחד.

אני חושבת שהדרך לספר היא דרך שמערבת אותך,את האותנטיות שלך ואת הפשטות שלך עצמך.
קחי אותה למקום שבו שתיכן מרוכזות,הבקי אותה קלות ותגידי לה ברוך משהו כמו "את זוכרת את x ? שפגשנו כאן וכאן? [חכי לתשובתה] .אני רוצה לספר לך משהו מאד מאד עצוב שקרה לה.
[האם בפלמית יש מילה שמקבילה למילה באנגלית passed away ?זה הרבה יותר רך מאשר "מתה" או "נפטרה" אבל מתכוון למוות] , היא חלתה מאד ואז פתאום מתה.
תני לה את הבמה לשאול. את כל מה שיבוא לה. על מחלות ומוות בגילאים ממאד צעירים. על השכיחות. עני לה באופן אינטואיטיבי,כמיטב הבנתך.
אני חושבת שהמפתח הוא שהילדה תרגיש שאת איתה.
ואז בסוף אימרי ,ברוך שאבא ואמא מתכוונים לבקר את המשפחה ביום שבת,ותשאלי אם היא רוצה להצטרף.
לגבי הציור לאח-נכון שזיו מציירת מקסים,ואולי זה יפה להביא לאח אבל לא הייתי אפילו מציעה לה את זה ברמז.לא תמיד צריך "לעשות" משהו כשקורה דבר שעצובים בגללו מאד ,נבוכים בגללו מאד ,וקשה לעכלו..אם בכלל ציור לאח- זה רק אם זיו עצמה תחליט שזה מה שבא לה לעשות- כך לפי דעתי.ציור משמעו הרבה "עיבוד פנימי" ועד שבת אין זמן לזיו להרבה מאד עיבוד פנימי .

תראי,ילדים מקבלים גם דברים קשים מאד כשנאמרים להם מהלב. אבל אם את ממש חוששת במיוחד,ישנה גם אפשרות אחרת. את מציינת שראיתם את הקטנה שנפטרה כשלוש פעמים בחצי השנה האחרונה. זה נשמע שלאו דווקא מחר-מחרתיים זיו היתה שואלת עליה. אולי יש אפשרות שזיו תישאר עם אבא שלה ורק את תלכי לנחם בשבת [וכבר תמצאי מה לומר לאן את הולכת] ואז- יהיו בידייך מן הסתם אולי פרטים רבים יותר מאשר במייל המבשר שקיבלתם,כי ב"שבעה" [ובכל מקרה בזמן הסמוך למקרה]האבלים חוזרים שוב ושוב על פירטי האסון . אולי ,למשל,מרב נדירות המקרה הם נתנו הסכמה לנתיחה שלאחר המוות ויש ממצאים נוספים שנכון לשלבם בסיפור לזיו ? [מה שעולה לי עכשיו - אולי מדובר בפגם מלידה שנתגלה עכשיו . ואפשר לומר לזיו בבוא העת שכל ילד שמועמד לאימוץ נבדק בבדיקות מקיפות,ופרט לעובדה שהפגם ההוא של הילדה ההיא נדיר במיוחד ולא נבדק בהריון - באשר לזיו אתם יודעים לבטח שהיא בריאה!] אני חושבת נגה שאם תבקרי את המשפחה לבד ,זה גם יעזור לך להיות מעט פחות נסערת ,וילדתך תקבל את הבשורה,למשל בעוד שבוע ,מאמא יותר שקטה [עד כמה שניתן ],מעט פחות בהלם .
 
ועוד משהו

כשלא מדובר במשפחה ממש קרובה [משפחה מורחבת שלנו] או במישהו שנפטר חלילה משיכבת הגיל של הילדים שלנו בגן או בבית הספר ,אני נוטה להימנע מלקחת את הילדים לאירועי "שבעה" בכלל.אני חושבת שדי קשה לילדים להיות שם ולהבין. הרי הרבה פעמים שותים ואוכלים וילדים יכולים לחשוב " מה לשמחה זו עושה"? [בצדק גמור בעיני] ומצד שני יכולים להיות כמו בהלווייה ארועי בכי פתאומי מתייפח שיכולים להפחיד ילדים רכים.ומצד שלישי ילדים כשהם ביחד הם מתחילים לשחק ולהשתעשע. כך ששום דבר בארוע "שבעה" לא מתאים בעיני לילדים.
כשאבא של ילד מהכתה של הבן שלי נפטר,המורה בכל פעם הלכה לבקר שם עם שניים שלושה ילדים,לרגעים ספורים בלבד.
 

סביון1

New member
שבעה

לפני כמה שנים נפטר במפתיע אבא של חבר של הבן הגדול שלי. לא ממש חבר שלו, אבל ילד שהוא הכיר היטב במסגרת חוג. אני תכננתי ללכת לנחם את האמא (שהכרתי היטב). רצה המקרה ובאותו בוקר הבן שלי לא הלך לבית הספר מאיזושהיא סיבה. אז הלכנו יחד. כשכבר עמדנו בדלת הוא הביע חשש אבל התגבר ונכנס. לא היה שם אף אחד מלבד האבלים. מאוחר יותר הגיעו קרובים מעטים אבל לא ילדים. אז הילדים מיד הלכו לחדר ושיחקו שם ואחרי שעה הלכנו הביתה. אני חושבת שזה היה ממש יום אחרי הלויה, ההלם של המשפחה היה גדול. הסברתי לו, לפני הביקור, למה הולכים לנחם בשבעה ומה התכלית של זה. אחרי שיצאנו אמרתי לו שלדעתי הוא עשה מצווה כי עזר לחבר שלו להעביר את הזמן בשעות קשות. לפי איך שהוא דיבר על המקרה אחר כך הוא בהחלט הפנים ואני חושבת שבסך הכל באמת הוא תרם ונתרם. עם זאת את צודקת שלפעמים, אולי אפילו לרוב, ניחום אבלים זה לא מצב שמתאים לילדים להגיע אליו.
 
הבהרות והסברים

למרות שהמשפחה אינה שייכת למעגל האנשים שאנו פוגשים בצורה אקראית ברחוב (למרות שגם זה קרה, כמובן), הם שייכים לקהילה היהודית ומתגוררים בעיר מגורינו. הקהילה, רישמית, יושבת בבריסל, כך שמי שמתגורר בעירינו מאוגד מעט אחרת ונפגש על בסיס אישי יותר.

הבן הגדול, בן גילה של זיו, נכנס לרשימת האנשים אליהם זיו רוצה לשלוח ברכת שנה טובה. לא הצלחתי למצוא את הכתובת שלהם למרבה המזל (בבלגיה הדואר מגיע תוך יממה, כך שתכננתי לשלוח ברכות שנה טובה בתוך בלגיה רק ביום שלישי), אך התכנית הייתה להסביר לזיו את עשרת ימי תשובה ושאפשר לשלוח ברכות לפחות עד יום כיפור. אם יום כיפור לא היה יוצא, סוכות בוודאי היה הזדמנות, ואין ילדים מוכרים לי חוץ מילדי המשפחה הזו, החוגגים סוכות באזורינו. יוצא שאי אפשר לדחות את הבשורה, אם אנו רוצים שזיו תוכל לעכל אותה מעט לפני פגישה איתם.

ללוויה אלך לבד, אך מעבר לזה לא נדחה את הבשורה. הייתי מספרת אתמול, אך אוריאל היה עסוק עד מעל לראשו עם ענייני אוניברסיטה, ולבדי לא רציתי לספר לה. זה המקרה בו היא תהיה זקוקה לשנינו יחד לניחומים.
 
סיפרנו

עבר עלי יום קשה. כל הבוקר הוקדש ללוויה. זה לא היה קל. זה היה רגשני בצורה שלא תאמן. היו שם יותר ילדים מארוע דומה בישראל, אך עם כל העפת הבלונים והנחת אבנים מצויירות על הקבר, זה ממש נדרש. האח הגדול, בן גילה של זיו, התנהג כאילו הוא במסיבה גדולה, וארגן עבור חבריו תורות לזריית עפר על הקבר. את ההורים פינו בשלב הזה להתאבל לבדם, כך ששאר הקהל יכול היה להתייפח למראה הילדון. לא נשארתי לקבלת הפנים, כי פשוט לא נראה לי לאכול ארוחה מאורגנת כלכך יפה בלוויה. אני יודעת, זו התרבות, אבל היא אינה שלי.
חזרתי הביתה עם מספיק זמן בדיוק לשלוח לאוריאל תמונה מעובדת של הילדונת לשחור לבן, כדי שידפיס אותה.

אספנו יחד את זיו מביה"ס. עלינו לקומה העליונה, וכשזיו שכבה לה בנוחות על הספה שלה, סיפרנו לה. התחלנו בהאם היא זוכרת את הילדים. היא זכרה את הבנים היטב, וכשהזכרנו את הילדה היא מייד התחילה בסיפורים על כל הצעצועים שהיא אוכלת לבנים. אמרנו במשפטים הקצרים והברורים ביותר שהילדה נפטרה. ההבעה שעל פניה של זיו הייתה אותה הבעה העולה על פניה כשהיא נתקלת במשהו שאינו הגיוני לחלוטין. "איך זה יכול להיות שילדה שעוד לא בת שבע כבר מתה?" היא ביקשה לדעת. הסברנו על כך שילדים קטנים רגישים יותר, שהמערכת החיסונית שלהם אינה יודעת להתמודד תמיד עם מחלות כמו של ילדים גדולים. שזה מאוד נדיר שזה קורה.
ירדנו למטה, להדביק את התמונה המודפסת של הילדונת עם שמה ושנות הולדתה ומותה על החלון בחוץ. הדלקנו נרות ליד.
זיו ביררה אם נהיה עצובים אם היא תמות, והודיעה לנו שהיא תמות יחד עם ארנה (החבר הטוב שלה).
ואז זיו סיימה את הסיפור והלכה לשחק עם בנות השכנים.

עכשיו היא מעכלת את שסופר לה. נראה מתי וכיצד זה יצא.
 
מחוץ לצער על הילדונת שאני מרגישה גם מישראל

וגם על הוריה ואחיה [שנראה לי שעוד יתפוס את גודל האסון במשך הזמן], זה סיפור שמראה שלא בטוח שניתן לחסוך מהילדים שלנו את החיים,גם על צדדיהם הלא מתוקים.

הבן שלי [11]אוהב מאד לראות חדשות ויומן חדשות של יום שישי,אוהב להתעדכן ,אומר הערות חכמות לסדר נגיד "אמא ,אם רוסיה תעזור לסוריה במלחמה אז בעצם היא לא כל כך אוהבת אותנו. נכון?"
במסגרת זאת ראה בשעתו את הכותרות לגבי סיפור הנשיא לשעבר קצב כי תמיד התנוססו בראש המהדורה,ושאל אותי מה זה "אינוס"....ראה היום ביומן ערוץ 10 כתבה על נערה בת 19 שכשהיתה בת שלוש והתעוררה צמאה בלילה אביה הדיח אותה לשתות חומצה מבקבוק שעמד בשירותים ומאז איבדה את קולה ומערכת העיכול שלה.לא חובה לראות באופן מכוון דברים קשים ,אבל קשה לי לסגור את הטלויזיה על ילד סקרן .בכל זאת אני מגבילה את שעות הצפייה ,ואת החדשות הוא תמיד רואה כשאני לגמרי בסביבה,ב"היכון "להגיב לשאלות.
לעומת זאת יש לי חברה שמגבילה הרבה מאד תכניות.אני חושבת שאם אגביל,ימצא את הדרך לצפות בהן בכל זאת[למשל דרך המחשב] .
 
למרות שנולדו כדי למות

מוות הוא בלתי נתפס
גם כשנוכחים בהלוויה גם כשבוכים לאבן עם שם גם כשמרגישים את החוסר בכל יום
עדיין יש ציפיה וחיכיון לאותו אדם
אובדן של דמות מהחיים ממש לא מתקבלת
ואני מדברת כאישה שנחשבת לבוגרת וקצת מבוגרת
אז על אחת כמה וכמה לילד שכל הזמן מנסה לעשות סדר בעולם
ופתאום מלבד האובדן, גם הסדר הזה מתפוצץ לו בפרצוף

אני בעד האמת בדכ
אבל במקרה כזה של "הצטננות" הייתי מעמיסה מחלה קשה על הסיטואציה
כדי לא לגרום לזיו לפחד מכל פעם שתתעטשי או שהיא תהיה מנוזלת
ומצד שני לענות ולהסביר ולהכיל את חוסר ההבנה והקושי שלה לתפוס את העובדה שחברתה מתה. שילדה בת גילה מתה. נפטרה מעולמה שלה. זה כאוס לא נורמלי.
זיו בודאי עמוסה בשאלות, וכמו באימוץ, אם לא תענו לה היא תמציא תשובות לעצמה או תשאל אחרים שיענו לה אולי תשובות שלא הייתם רוצים שתשמע.
וגם כשיהיה נדמה לך שהיא עיבדה את הנושא, אל תתפלאי אם תחזור לשאלות התחלתיות אחרי זמן מה. כי זה לא עובר. זה פשוט לא עובר להתמודד עם מוות, בכל גיל ובגילה הצעיר במיוחד
 
עלינו לקבר

הוא ממוקם מחוץ לחצר מנזר, מקום יפיפה. זיו לא רצתה לערוך את מסע הלווייה כולו, מבית המשפחה לאתר הקבורה, אז נסעתי ישירות לקבר.

בתקופה הזו של השנה מתקיימים אירועים רבים במקומות שונים בעיר. גם במנזר האמור התקיימו אירועים מוזיקליים והכניסה לאתר שיפוצי המנזר לווה בסיורים מוסברים.

זיו כל הזמן רצתה ללכת לקבר של ה-meisje (ילדה), אך גם כל הזמן נאחזה בכך מיני תירוצים להתעכב. הסתובבנו בכל רחבי המנזר, התפעלנו מהחלונות הצבועים וקישוטי התקרה (כשהשיפוצים יסתיימו זה יהיה מקום מרהיב!). לבסוף היא כבר רצתה לצאת החוצה. באיזור הקברים נאלצתי לחפש היכן היציאה לאזור אחר והיכן קבר אותו אנו מחפשות. בינתיים זיו אספה כל מיני פרחים שמצאה (לא קטפה).

כשסוף כל סוף מצאנו את הקבר, הייתה סלסלת חלוקי נחל לידו, ועל תלותית העפר היו מונחים חלוקים שונים עם שמה של הילדה, חלוקים עם שמות הילדים שנתנו אותן, חלוקים עם ציורים ילדותיים צבעוניים, ואחד עם ציור חתול מכורבל. אני ידעתי מראש שהייתה בקשה להניח עוד ועוד אבנים ומזכרות, כדי שהמשפחה תדע שביקרו בקבר גם כשהם לא היו שם, אך זיו ביררה לגבי כל אחד ואחד מן החלוקים, והצעצועים הזעירים. היא רצתה להניח משהו וביררה האם יש לי. "במקרה" היה לי דולפין מזכוכית כחולה. זיו הניחה אותו במיקום טוב על תלולית העפר ופיזרה מעליו את הפרחים שאספה. היא גם רצתה עט. תמיד יש לי עט עלי, ולמרות שפיקפקתי שעט יכולה לכתוב על חלוק נחל, זיו כתבה את שם הילדה על צד אחד ואת שמה על הצד האחר והניחה ליד הדולפין.

כשנפרדנו מהקבר זיו קיפצה בעליזות. היא בדקה קברים אחרים, שאלה איתי מדוע אף פעם לא ראתה אותנו בוכים בכי כמו של ילדים, וכשראתה את הדמעות בעיניי, ושמעה את קולי הנחנק, היא הסבירה שהיא בכלל לא עצובה, וחייכה חיוכים מוגזמים עם עיניים פעורות כדי להוכיח זאת. בנסיעה חזרה הביתה לראות האם אחי כבר התעורר מעייפות הגעתו אלינו, זיו הייתה שקטה בצורה יוצאת דופן.

והבוקר הא התעוררה מחלום בו הלכנו כולנו למקום מפחיד, ללא פרטים נוספים.
 
למה בחרת לקחת אותה לקבר? רצית לסגור לה מעגל?

מניחה שהיו שיקולים לכאן או לכאן.
בגילאים יותר מבוגרים לקבר עצמו יש לדעתי חשיבות מסויימת ולעיתים אפילו קריטית, בפרט מול פרטים שממשיכים לדמיין שהמת בעצם לא מת אלא רק נסע ועוד יחזור וכולי. אז יש תרומה למקום הקבורה כממחיש את הסופיות.
אך פה מדובר בילדה צעירה (זיו) שלא היתה מאד קשורה להבנתי לתינוקת שנפטרה. אני תוהה אם לא היה יותר מתאים לזיו (שאינני מכירה את אופייה כמובן) להישאר עם המוות באיזה סוג של עמימות (התינוקת בשמיים וכ"ו) אשר מאפשר לבחור איך לתפוס את המוות, באיזו רמה של קונקרטיות. המחשבה על תינוקת קטנה שהושארה לבדה באדמה לא קשה מדי?
אני שואלת כי בתור רופאת ילדים אני נאלצת לעיתים לעמוד מול מותם של ילדים, ולעיתים נשאלת על ידי ההורים באיזה גיל כדאי לצרף אחאים ללוויה. אני בעצמי לא יודעת את התשובה ובטח אין רק אחת. האם חשבת שזה יסייע לה לעבד טוב יותר האובדן והאבל?
 
בבלגיה הגישה היא אחרת

ילדים מגיעים ללוויות של אנשים מוכרים באופן כללי, וגם עולים לקברים.

במקרה הזה
גם הייה פניה בעיקר לילדים להניח אבנים מצויירות על הקבר.
גם בית הקברות ממוקם במיקום פסטורלי נעים מאוד, שבאמת נוצל לטיול ולביקור באתר המנזר כולו (היה יום בו אתרים רישמיים פתוחים, מה שאי אפשר היה לעשות בימים אחרים).

זיו שואלת רבות היכן הרופא שלה קבור, היכן השכן קבור. הפעם היה לי מיקום מדוייק של קבר, וסיבה טובה לקחת את זיו (היא מכירה את הילדה). מכיון שגם הייתה פעילות עבור ילדים ליד הקבר (חלוקי נחל הושארו עבורם לקשט ולהניח), זה נראה קבר טוב לעלות אליו, ולתת לזיו מענה לתהיותיה על קבורה.

הייתי שמחה אם זיו לא הייתה צריכה לבקר בבית קברות מישהו מוכר עד לגיל העשרה המאוחר, כפי שלא הייתי אני צריכה לבקר בו בישראל, אך זה כבר לא יקרה. במילא חלק גדול מטיולינו לאכול בבית הקפה באתר המנזר לידינו עוברים בשטח בית הקברות, כך שלא נראה לי שאפשר למנוע ממנה הכרות עם קברים. העובדה היא שגם מבלי שאמרתי לה דבר, היא ידעה מה היא אמורה לעשות ואספה פרחים להניח על הקבר. בצורה זו או אחרת, היא כבר נחשפה למה עושים ליד קברים.
 
תודה על ההסבר. יש פה גם עניין תרבותי מסתבר.

וגם בשלות של הילדה כנראה, כי עובדה שכבר התעניינה איפה הרופא קבור, ידעה כיצד נוהגים ליד הקבר וכ"ו.
 
למעלה