שאלה של מתחיל!!!!!!!!!!!!!!!!!!

קולפילד

New member
משמעות החיים

למה משמעות החיים כל כך מעניינת? לי אישית קשה להגדיר את השאלה בכדי לענות. אפשר לראות את החיים כחסרי משמעות ואז אנשים מסיקים שעליהם להתאבד. אם אין משמעות לחיים אין טעם לחיות. אני לא ממש רואה את זה ככה, ולא אלהים נותן לי את הסיבה. היות ובהקשר לזה אני מעוניין להמליץ על ספר אז אני לא אתן את סיבת הקיום לדעתי לעת עתה. מי שרוצה אני אשלח לו הודעה פרטית. עדיף לקרוא את הרעיון ב"האופרה הצפה" של ג´ון בארט. או כמו שאני חושב. לא צריך לעסוק במהות מרכיבי הניוטרונים בכדי לעסוק במכונאות רכב.
 

russell

New member
בכדי לעסוק במכונאות רכב לא צריך

לשאול שאלות פילוסופיות העוסקות ב"ניוטרונים".
 

קולפילד

New member
נכון

ולא צריך לפתור את מהות הקיום בכדי לפתור בעיות קיומיות. למרות שזה כנראה יעזור אם זה אפשרי.
 

point618

New member
ספר

תודה עבור ההמלצה על הספר. למה לא? שלח לי את טעמך למשמעות החיים.
 

shvedraki

New member
מדוע כל התשובות שקבלת לוקות בחסר

כדאי לשים לב לכך שכל חברי הפורום התיחסו לשאלה כאילו את משמעות החיים יש למצוא בקיומו הפרטי של כל אדם ואדם. בדרך זאת היו מי שטענו כי הישרדות היא משמעות החיים ואחרים טענו בעד נהנתנות. העובדה שנעלמה מעיניהם היא שכל אחד מאתנו הוא רק צורת חיים בודדת אשר יחד עם יתר צורות החיים, (בני אדם וחיות), מרכיבה את מארג החיים, או החיים בכללותם. הרצון לשרוד והשאיפה להנאה ולהמנע מכאב הם רק נגזרות של היותנו צורות חיים, אלה כלים המכוונים אותנו לקראת המטרה העליונה שהיא: המשך התפתחות החיים. מכאן, שאת התשובה לשאלתך ניתן יהיה לתת רק לאחר שנבין טוב יותר את התהליך הקרוי בפינו חיים, (האם הוא פיסי? האם יש בו יסוד החורג מתיאור פיסיקלי?), והדרך לשם עודנה ארוכה.
 

russell

New member
שאלה

מה ההבדל בין להבין את מהות החיים לבין להבין את משמעות החיים? נכון! הדרך לשניהם עודנה ארוכה...היתכן אבל שזוהי אותה הדרך!?
 

shvedraki

New member
אתה צודק

ללא ספק, זוהי אותה הדרך. כוונתי הייתה רק להעיר את תשומת הלב לכך שאת משמעות החיים לא נמצא מתוך בחינת קיומנו הפרטי אלא מתוך הנסיון להבין את אותו תהליך הקרוי בפינו חיים והמציב בעיות רבות לתמונת העולם שלנו עד עתה, המושפעת קשות מהפיסיקה.
 

עופרש

New member
משמעות החיים

הסיבה שהשאלה ´מהי משמעות החיים´ מעסיקה כל כך הרבה אנשים זה מאות שנים (החל מטולסטוי, שהיה הראשון, כנראה, שהציב את השאלה בנוסח הזה) ללא תשובה טובה אחת (כמו רב השאלות הגדולות של הפילוסופיה כמו ´מהו הטוב´, ´מהו היפה´ וכו´. מה שהופך אותן לגדולות זה שהן מאפשרות להתפלסף בלי להגיע להכרעה. וזה בדיוק הרעיון), נובעת מכך שהיא מניחה בטעות שלחיים יש אמנם משמעות, ועלינו רק לזהותה. ובכן, לחיים אין משמעות. יכול להיות להם טעם בעיני כל אחד מאיתנו, אבל אין להם משמעות. משמעות המילה ´משמעות´ היא שיש כוונה נסתרת שאותה אנחנו צריכים לפענח. למשל, השאלה ´מה המשמעות של המשפט הזה´ מתייחסת לרצון להבין את מה שמי שכתב את המשפט התכוון אליו. את החיים של כולנו, באופן טכני, יצרו הורינו, אבל הם לא עשו את זה מתוך כוונות נסתרות, ולא שם התשובה. כל אחד מאיתנו יכול למצוא את הטעם לחייו במשהו אחר: בערכיו האישיים, ביצירה, בעזרה לאחרים, ועוד ועוד. הפליא אותי שאף אחד מחברי הפורום לא הזכיר את הספר ´משמעות החיים´ שיצא לפני שנתיים בעריכת אסא כשר. אני ממליץ מכל הלב. זהו כינוס של תשובות של אנשים חכמים מאוד, רובם מוכרים לנו (רובם לא פילוסופים מקצועיים מלבד כשר עצמו) מהרבה מאוד תחומים. חלק מהתשובות דיברו אלי, וחלק לא. אבל המסע היה מרתק. לא חייבים לקרוא את הכל, אבל כל אחד מכם ימצא משהו שיעשיר את חייו באחד מהמאמרים הספר. הנה דוגמה נדירה לספר שמעשיר ממש את התרבות העברית. ללא מרכאות.
 

russell

New member
משמעות החיים

השאלה "מהי משמעות החיים" שמעסיקה את האנושות מאז האדם הראשון שהתהלך על האדמה(או השני..) שווה במשמעות שלה לשאלה "למה אנחנו קיימים-איך זה קרה?".ולכן להגיד שאין משמעות לחיים זה בדיוק כמו להגיד שאיננו קיימים כלל.האומנם?
 

עופרש

New member
משמעות החיים

הייתי מציע להפריד בין השאלה ´למה אנחנו קיימים - איך זה קרה´ שהיא שאלה מדעית בעיקרה, או דתית, המתייחסת למין האנושי בכללו (ואף מעבר לכך) לבין השאלה לגבי משמעות החיים שהיא, למיטב הבנתי, שאלה אישית עם רלבנטיות חזקה מאוד לגבי היום-יום של חלק מאיתנו. לגבי השאלה הראשונה, אני מצטט את Richard Dawkings: ´The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil and no good, nothing but blind, pitiless indifference´ כלומר לא רק לחיים אין משמעות, אלא לשום דבר בקיום הפיזי של העולם הזה אין משמעות במובן המוסרי או הנעלה של המילה. את השאלה ´מה משמעות החיים´ אני מבין כקריאה לעזרה לא של מי שמנסה להבין את התהליך האבולוציוני ואיך הכל התחיל, אלא של מי שמחפש/ת משמעות לחייו שלו (/חייה שלה). וזה מחזיר אותי לטענה שמה שבעצם אנחנו צריכים לחפש זה טעם, מטרה, ולא משמעות. זאת, לפחות, שאלה שניתן לתת עליה תשובה רצינית.
 
משמעות החיים ../images/Emo70.gif

משמעות החיים אולי זה הציפייה למחר,למה שיקרה. אם כל אחד היה יודע מה מחכה לו מעבר לפינה - מלכתחילה הוא לא היה יוצא לרחוב. תמיד אנחנו חושבים מה יקרה לנו,מה מצפה לנו מחר,מי ידבר איתנו , מה יקרה בבית ספר , בעבודה.חלק מהציפיה זה האכזבה : אנו מצפים למשהו,זה לא מתגשם ,וממשיכים לחיות בצפייה למשהו חדש,משהו אחר לקוות לו.
 

טאטו6

New member
אפשר להתפלסף שנים על הענין

אבל עובדה היא שאנשים נותנים משמעויות שונות לחיים ולחייהם, ומי שמחפש משמעות סביר שיצתרף לקבוצה שמציעה משמעות מסויימת, יבחן אם תתאים לו ויצתרף, בקיצור משמעות החיים היא המשמעות שאני נותן לחיי, וכל אחד עם חייו ומשמעותו, ולדעתי זהו דבר מאוד דינאמי ומשתנה , משהו שנתתי לו משמעות עליונה היום יכול להיות חסר משמעות מחר, אתמול היה חשוב לי להבין את משמעות האלוהים זה נראה לי משמעות החיים ,ובכן היום איני מוצאת ענין באלוהים ואלוהות לדעתי זאת תפיסה מניפולטיבית אז משמעות חיי השתנתה, יש מי שיגיד למדתי משהו יש מי שיגיד איבדתי..... אורלי
 
למעלה