שאלה. תמימה? אולי. חשודה? בהחלט.

שאלה. תמימה? אולי. חשודה? בהחלט.

ידוע שבתנ"ך מייחסים לה' תכונות של בני אדם כי אי אפשר לתאר במילים אותו ואת מעשיו. אני מקבל את זה. השאלה שלי היא למה במש"ך כל התנ"ך מתייחסים לאלוהים במין זכר? למה "ויאמר ה'" ולא "ותאמר ה'"? האם יש כאן אפליה? האם עצם העובדה שההתייחסות לה' במין זכר מעידה על שוביניסטיות מצד כותביו או אף על אי קיומו של ה' שהינו המצאה?
 

Em76

New member
יש שיטה איך קובעים

על כל דבר אם זה זכר או נקבה. לדוגמא כיסא זה זכר. כוס זו נקבה. הבעיה שאני לא זוכרת מה השיטה
נכון שזה לא בדיוק עונה לך על השאלה אבל אני חושבת שזה הכיוון.
 

tamarhp

New member
אין בעיה

מה עם "השכינה"? התייחסות לה' כנקבה? מספק אותך? אתה יודע שבשפה העברית הולכים בד"כ לפי הזכרים - אם יש קבוצה של בנים ובנות, אומרים "הם" ולא "הן" וכו'. גם כשמדברים על משהו שלא ברור אם הוא זכר או נקבה, בד"כ מתייחסים אליו כזכר, משום שברגע שמתייחסים אליו כנקבה זה כמו קביעת המין שלו/ה, וזכר הוא דבר כללי. כשתראה כלב ברחוב, תגיד "תראו, הנה כלב" ולא "תראו, הנה כלבה" (אלא אם כן שמים לב שזו באמת כלבה, כן?). דרך אגב - הידעת? כל חילזון הוא גם זכר וגם נקבה, והם מתרבים אחד עם השני (הוא לא יכול להתרבות עם עצמו). אז למה אומרים "חילזון" בזכר? זו לא שוביניסטיות?
 
זאת שוביניסטיות ועוד איך!

ואני דיברתי על התנ"ך ואין שם אאל"ט התייחסות לה' בתור "שכינה".
 

yoyo10

New member
אני חושבת שזה כמו

ירח הוא זכר ולבנה זאת נקבה כמו ש ה' הוא זכר והשיכינה נקבה
 

tamarhp

New member
תראה

אין פה עניין של זכר ונקבה, זו רק ההתייחסות. באותה מידה אנחנו מתייחסים לשכינה (אחד מכינויו של הקב"ה) כנקבה! הכלים שלנו היום לא מסוגלים לקבל דבר שהוא מעבר לזכר-נקבה, לקבל מציאות חדשה. הקב"ה לא צריך להיות זכר או נקבה, הרי אין לו צורך להתרבות! אנחנו מתייחסים לה' כאל כוח עליון, לא כאל גוף פיזי! ההבדל בין זכר לנקבה הוא בגוף (לא מבחינה לשונית, אלא מבחינת גוף האדם), ולאלוקים אין גוף פיזי ממשי, לפי אמונתנו. חוצמזה, אולי תתחתן עם האמבטיה שלכם? היא נקבה, לא? ואתה מוזמן לחתונה שלי מחר בערב עם הכיסא. הוא זכר.
 
את לא קולטת, נכון?

אני לא מדבר על גוף, אני מדבר על לשון. ובלשון יש חלוקה לזכר ונקבה. באנגלית למשל יש IT שמתייחס לכל מה שהוא לא אנושי. בעברית אין כזה דבר ולכן החלוקה כן רלוונטית. כמו כן יש בעברית מילים שהם גם זכר וגם נקבה כמו רוח או גרב. אז שוב אני שואל- למה לא גם אלוהים?
 

tamarhp

New member
תשאל את אבשלום קור

עדיין לא הבנתי למה חלוקה לשונית מצביעה על המצאה של אלוקים. בקיצור, אתה כל כך לא רוצה להאמין, שאתה מחפש סיבות מתחת לריצפה. או לפחות זה מה שהבנתי.
 

lala897

New member
זה לא מדויק

יש הרבה מקומות שמתייחסים אל ה' בלשון נקבה.(לא זוכרת כרגע) וגם שמעתי פעם שבעברית המילה המקורית היא בלשון זכר ואם רוצים לייחס את זה דוקא לנקבה מטים את המילה. משהו כזה. שונאת דקדוק.
 
אני לא מדבר על רוצים או לא רוצים

אני מדבר על מה שיש ואי אפשר לשנותו- התנ"ך.
 

tamarhp

New member
אנשים מנסים לענות לך!

תפסיק להתייחס בכזו קטנוניות לכל מילה! המלצה - תקרא את התשובות שוב לפני שאתה כותב תגובה. בתנ"ך הלכו לפי הלשון העברית, ברוב המקרים, אם לא שמת לב. דבר נוסף - אם היו מדברים על הקב"ה פעם כזכר ופעם כנקבה, היו אלף שאלות אחרות לשאול - למה פעם הוא זכר ופעם נקבה? אולי זו המצאה? אולי זה בעצם גוף פיזי שהוא גם זכר וגם נקבה, ולא כוח עליון רוחני? ועוד המון שאלות אחרות... בקיצור, כשרוצים לשאול - לא חסר איך. השאלה היא אם שואלים על מנת לקבל תשובה באמת, או כדי שתוכל להגיב ולעקוץ בחזרה.
 
התשובות מבקשות את העקיצה

ואיך שלא תסתכלו על זה- אי אפשר לא להתרשם שה' הוא מאין המצאה, מאין חלום של משהו "כל-יכול", מאיןד גם לשלמות שהאדם מציב לעצמו כדי ליצור לו מטרה בחיים.
 
לי לא אכפת

אבל מפריע לי שבשביל אנשים אחרים הוא אמיתי כביכול וכל-יכול, ומצד שני הוא מתואר כ"גבר".
 
מתוך הסידור...

"יגדל אלוקים חי וישתבח. נמצא ואין עת אל מציאותו, אחד ואין יחיד כיחודו. נעלם וגם אין סוף לאחדותו, אין לו דמות הגוף ואינו גוף..."
 

lala897

New member
להגיד לך מה-

לא רק שזה לא משנה זאת טענה טיפשית לחלוטין. שמראה על חוסר הבנה מוחלט של כל הרעיון.
 
למעלה