אין קשר בין פחד וביצוע
ראשית, גם בתחרות הנחיתות פחדתי. וכן, כל פעם שאני עולה עם הפיטס, אני מפחד מאד. זה לא אומר לא לעשות. בכלל, המושג של פחד כנראה שונה אצלי מאשר אצל אחרים. אם אני מרוכז בסכנה, מודע ליכולתה לקרות, וחושב עליה, אני מגדיר את זה פוחד. אם אתם רוצים לקרוא לזה "חשיבה בטיחותית" או משהו מתוחכם כזה, שיהיה. פחד אינו פאניקה, ואינו בלתי נשלט. לפחד יש גם סממן פיזי - אדרנלין. שנית, בתחרות הנחיתות אני אישית הייתי במטוס שבו אני מכיר את סוגי ההתרסקויות ואת הסטטיסטיקה. קשה מאד למות בדריפטר. זאת עובדה, הנובעת ממבנה המטוס. זה לא נכון, למשל, ב P92, מטוס הרבה יותר מסוכן. ובטח שלא ב 747 ... מטוס נורא מסוכן. לגבי אלעל, אני אתן דוגמאות, המראות עד כמה נושא ה"מקצועיות" ו"רחוק מהמעטפת" כפי שמייק אומר רחוק, לטעמי, מהמציאות. ארקיע. טסנו מת"א לחיפה ולקפריסין. לפני ההמראה מת"א ראיתי נזילה קלה ממנוע ימין. נראה דליפת שמן. הודעתי לדייל שיודיע לטייס. אחרי 10 דקות (לפני ההמראה) כאשר שאלתי שוב, הדייל אמר ש"זה בסדר" ... והם המריאו ככה. ממש מקצועי למופת. בטח שישבתי מבוהל, תוהה אם המנוע יכבה בהמראה מה יקרה. לי ידוע שאחוז גדול (לא חשוב אם זה 10% או 30%) מהמטוסים שנכבה להם מנוע בהמראה, מסיימים בתאונה... לא חשוב כמה הטייס טוב. בהמשך, בנחיתה בחיפה הטייס שלנו עבר ממש מעל בתי הזיקוק בזוית הטיה מפחידה ובגובה שאני לא עובר עם אז"מ... ונחת בחבטה נוראית על המסלול, באיחור, והפעיל ברקס איום ונורא. לזכות אלעל יאמר, שהיא יחסית טובה לשאר החברות. אבל מצד שני, אני יודע שיש קברניט אלעל שכאשר הוא טס באז"מ המריא עם רוח גב, על מסלול לא פנוי, והרס שני מטוסים. המנהל שלל לו רק את רשיון האז"מ והוא ממשיך לטוס באלעל... ואם אתה חושב לשכנע אותי שזה בטוח ומקצועי ובסדר ואין לי מה לפחד, אז אין לך סיכוי... ונעבור לישרא-איר. טייס החברה יחד עם הקצין הראשון עזבו את תא הטייס והשאירו את הטיסה על AP ללא השגחה בדרך לאילת, בכדי "לעבוד" על דיילת חדשה... היא נכנסה להסטרייה וזה הגיעה למנהל. מה קרה לטייס? נזיפה - המשיך לטוס! בסוויס-איר מג´נבה באמצע החורף, ניקו לנו כנפים משלג פעמים. ואז המתנו שוב 10 דקות להמראה והקפטן החליט להמריא.... ואז הייתי ממש בפחד, כי אני מכיר את הסיכון לתקלה בתנאים אלו (מספר התאונות בהמראה בסופת שלג - מדהים) אם מישהו לא מאמין לסטטיסטיקה שנתתי, אז אני יכול לחפש משהו מדויק ... אני לא חושב שלא צריך לעשות דברים מפחידים. זה לא הענין, ואני טס באלעל ויתר החברות. אבל לפחות אני מודע לסכנה וכן, אני דואג. לא בטיסה, רק בנחיתה ובהמראה. עשו חשבון פשוט - נסיעה ברכב פי 2 יותר מסוכנת מטיסה, על פני כל הדרך, לפי קילומטר. זכרו, שיותר מ 50% מהתאונות הן ב 5 הדקות של המראה/נחיתה. עכשיו, עשו ניתוח של הסיכון ב 5 דקות אלו, ותראו שזה הרבה יותר מסוכן מנהיגה של 5 דקות. כמו שאמר דיזריאלי, ראש ממשלת בריטניה במאה ה 19, There are three kinds of lies; lies, damned lies and statistics והסטטיסטיקה שחברות התעופה אוהבות לצטט, היא ממש כזאת.