שאלה..

  • פותח הנושא eli25
  • פורסם בתאריך
תשובה...

ידידי (שם לא ידוע בכרטיס האישי)... הסיבה הפשוטה שהטכנולוגיה לנחיתה אוטומטית קיימת, וטכנולוגיה להמראה אוטומטית אינה קיימת, היא : המראה - איננה חייבת. אפשר לבטל את הטיסה אם התנאים אינם מאפשרים המראה בטוחה. וללכת לישון. נחיתה - תמיד חייבת - במוקדם או במאוחר. מרבית הטייסים שאני מכיר לפחות, מעדיפים להנחית את המטוס ידנית, שהרי זה חלק מ"אומנות" הטיסה. אלא אם תנאי מזג האויר מחייבים נחיתה אוטומטית בהתאם לנוהלי החוקה והחברה. נחיתה אוטומטית אינה דבר מסובך. כייל את התדר הנכון, חבר את הטייס האוטומטי, וצפה במאורע. דרך אגב, בכדי לבצע נחיתה אוטומטית, המטוס חייב להיות ממוכשר ומאובזר לכך, הצוות חייב להיות מאומן ומיומן, שדה התעופה חייב להיות ממוכשר בהתאם, וכמו כן, השדה חייב לתת "הגנה" למערכת הנמכה הקרקעית מפני גורמים מפריעים, כגון מטוסים שחוצים את המסלול, או כלי רכב כבדים בסביבות האנטנות. בכל מקרה, אם בסיס הענן הוא מעל 800 רגל והראות מעל 2 מייל, אין כל הגנת המערכת, ונחיתות אוטומטיות מאוד לא מומלצות מכיון שהתוצאות עלולות להיות בלתי צפויות. נחת ידנית... מייק..
 

eli25

New member
תודה על

התשובה פשוט נראה לי מפחיד להנחית דבר כזה ידנית ,מה גם שמתא הטייס כמעט ולא רואים כלום. תודה אבי
 

hanani12

New member
לא הבנתי מייק

האם ממה שאתה אומר כאן ניתן להבין שגם ILS לא ניתן לבצע בביטחה מעל לנתונים שציינת אנא הבהר תודה חנן
 
הסבר...

חנן ידידי; נתחיל מזה שברור שנחיתה אוטומטית (נ"א) אפשרית רק בהנמכת ILS. התדרים בשימוש ע"י ה ILS הם תדרים גבוהים, ז"א אורך גל קצר, ובדומה לשידורי טלויזיה (לא בכבלים), אורך גל שכזה, מושפע מהפרעות והחזרים שונים מגופי מתכת או בטון. לכן, בכדי להבטיח את אמינות המערכת, יש להגן על האיזור מסביב לאנטנות, ולאורך המסלול. היינו קו הראייה מהאנטנות למטוס בהנמכה חייב להיות נקי מהפרעות. מה גורם להפרעות ? מטוסים שחוצים את המסלול, ובהיותם מאלומיניום, חוסמים את אות ה LOC, או מטוסים המסיעים קרוב לתחילת המסלול, ןמשפיעים על אות ה GS. בנוסף, כלי רכב, תחזוקה, תדלוק וכו., בסביבות האנטנות. האיזורים הרגישים האלה נקראים ILS CRITICAL AREAS, וחייבים להיות מוגנים בשעת פעילות הנמכות בראות גרועה. כמובן שהגנה שכזאת, דורשת תאום שונה מאשר בזמן ללא הגנת המערכת. במילים פשוטות, בזמן הנמכת מטוס, אין תזוזה של מטוסים וכלי רכב באיזורים המוגנים. בהתאם לחוקי ארגון התעופה הבינלאומי ICAO, יש להגן על המערכת רק אם תנאי מזג האויר הם מתחת (גרועים) מהמוסכם. מה שמוסכם הוא: אם הראות היא מעל (טובה יותר) ל 2 מייל ובסיס הענן מעל 800 רגל - אין הגנה. ז"א, מטוס המבצע נ"א, עלול למצוא את עצמו נוחת מחוץ מאיזור המסלול למשל. אם הראות היא מתחת ל 2 מייל אבל יותר מ 2000 רגל ובסיס הענן הוא לפחות 200 רגל, יש הגנה להנמכת קטגוריה 1 CAT1, המאפשרת לטייס לראות את אורות הגישה והמסלול מספיק זמן בכדי לבטל את הנ"א, ולנחות ידנית, במידה שיש הפרעה כלשהיא. באם הראות היא מתחת ל 2000 רגל ו/או בסיס הענן מתחת ל 200 רגל, השדה חייב לתת הגנה מלאה להנמכת קטגוריה 2 או 3. CAT2 או CAT3. שתי קטגוריות אלה מאפשרות נ"א, ההבדל הוא במיכשור המטוס, מיומנות הצוות, ובמקצת ברמת המיכשור ושמישותו על הקרקע. אני מצרף כאן את מפת שדה קנדי בניו יורק. לשדה שני מסלולים המאושרים לנ"א. מסלול 4R ומסלול 13L. באם תסתכל בסביבות תחילת שני המסלולים האלה, תראה סימון מפורש של קו העצירה לפני המסלול, ומיקום זה הוא בשימוש כאשר קימת הגנת המערכת לנ"א. לסיכום. בכדי לבצע נ"א בביטחה, חייבים להתקיים כל הגורמים המבטיחים את המערכת מפני הפרעות, למען לא יופיע קוסם בתכנית. מייק...
 
נחיתה אוטומטית?

כשהייתי בקוקפיט של 757-200 של אל-על בנחיתה אז ראיתי שהטייסים הנחיתו את המטוס לבד. אבל הנחיתה *כולה* היתה משולבת עם הטייס האוטומטי: החל מההנמכה שהטייס האוטומטי מבצע (ואפילו "אומר" לטייסים כמה אחוז מהמצערת לשים) ועד שלב ההצפה הטייס האוטומטי היה משולב. משלב ההצפה אני כמעט בטוח לגמרי שהטייסים ביצעו הכל בלי הטייס האוטומטי. אני לא בטוח לגמרי בגלל שאני חושב שאולי הטייס האוטומטי היה משולב (אולי בשמירת מהירות).
 
למעלה