שאלה

רושרי

New member
שאלה

האם בעל הסולם גילה דעתו בעניין גלגול נשמת אדם בבעלי חיים? אם בנמצא התיחסות מפורשת לכך אשמח לקבל מקור.
 
תשובה

למיטב ידיעתי בעל הסולם לא הזכיר בכתביו את העניין הזה, אבל רק מפני שהוא לא הספיק להגיע לפרש את שער הגלגולים של האר"י, ששם מהרח"ו מספר את מה ששמע וראה מהאר"י הקדוש, שפשוט שזו דעתו גם של בעל הסולם, כפי שכתוב מספר מקומות בכתבי האר"י כגון פה: שער הגלגולים הקדמה כב: "...וכבר כמה פעמים הייתי עם מורי ז"ל הולך בשדה, והיה אומר לי, הנה איש אחד הנקרא בשם כך, והוא צדיק ות"ח, ולסבת עון אחד פלוני שעשה בחייו, הוא עתה מתגלגל תוך אבן זה, או צומח זה, וכיוצא בו, וכמו שיתבאר לקמן. ומעולם לא הכיר בו מורי ז"ל, והיינו חוקרים אחר הנפטר ההוא, ומצאנו דבריו כנים ואמיתיים ואין להאריך בדברים אלו, כי לא יכלם ספר. ולפעמים היה מסתכל מרחוק ת"ק אמה בקבר אחד, שבין עשרים אלף קברים אחרים, והיה רואה נפש המת הנקבר שם עומד על הקבר ההוא, והיה אומר לנו הקבר ההוא קבור בו איש פלוני ושמו פלוני, ומענישים אותו עונש פלוני, על עון פלוני. והיינו חוקרים על האיש ההוא, ומצאנו דבריו אמתיים, וכאלה רבות וגדולות לא יכילם רעיון. ונחזור אל הדרוש שלנו, כי הנה אחר פטירת האדם, נפרעים ממנו על חטאתיו, קודם שיכניסוהו בגיהנם, בהרבה מציאיות של עונש, וכלם נקראים גלגולים. רוצה לומר, כי יתגלגל או בדומם, או בצמח, או בחי, או במדבר. וכמעט רוב בני האדם לא ימלטו מלהתגלגל בגלגולים אלה. והטעם הוא, כי אינו יכול לקבל ענשו, עד שיהיה מוגשם בגוף ונפש, ואז בהתגלגלו שם, סובל ומרגיש הצער ההוא, ועי"כ מתכפרים עונותיו. ואמנם כפי ערך חטא האדם, כך בחי' אופני גלגולו, אם בצומח, אם בב"ח וכו'. ולכן אפילו הצדיקים ות"ח, יש קצתם אשר מתגלגלים ע"ד הנז"ל, מחמת שבחייהם בא לידם איזה עון, הצודק כפי עונש הגלגול ההוא, ואח"כ עולים במעלה הראויה להם, כי בהכרח העון צריך להמחק, והקב"ה אינו ותרן, כי הוא תמים פעלו, כי כל דרכיו משפט. ואע"פ שהוא צדיק גמור, לא יקבל ממנו שום שוחד על מצוה כמ"ש ז"ל, ולא עוד אלא שגם כשירצו להעלותו במדרגה יותר עליונה, חוזרים ומתגלגלים אותו בגלגולים הנז', אם עדיין נשאר להם למרק איזה עון שצריך גלגול כזה. ופעם אחת הייתי עם מורי ז"ל, וא"ל, כ. היה רואה בעיניו איש אחד, מזמן דור התנאים שמגולגל בעז אחת נקבה, לסבת שהיה משמש מטתו לאור הנר, ונודע דהויין ליה בנים נכפים, ונמצא שגרם לבניו שיהיו נכפים, ושימותו בקטנותם, וה"ז שופך דמים ממש. ולא עוד אלא ששופך דם בניו. ופעם אחרת אמר לנו, שהיה רואה בעיניו חכם אחד גדול מדור שלפנינו זה כמה שנים, שהגיע זמנו להעלות עתה למחיצה יותר עליונה ממה שהיה בתחלה, ולכן עתה בעת ההיא עצמה, ראה בעיניו שחזרו להענישו על דקדוקי מצות קלות כנז"ל, כדי להעלותו אל המעלה הגדולה ההיא, כי כפי ערך המעלה שמעלים אותו, צריך שיזדכך יותר, אפילו בדקדוקי מצות כחוט השערה כנז"ל. ומכלל הדברים שהיה נענש אז, לשתי סבות, האחת, על שהסיח עצמו מן התפלין, באומרו יהר"מ שלא נגע לריק ולא נלד לבהלה, כמו שאומרים אחר קדושת ובא לציון גואל, ולהיותו מכוין בתפלה ההיא, הסיח דעתו מן התפילין, ונענשין על זה הדקדוק הקל. ומה יעשה מי שאינו מכוין בתפלתו, ולא בתפילין שעל ראשו. גם נענש, לפי שיום שבת אחת יצא לרשות הרבים, ונכנס מעט עפר תוך מנעליו, והלך בו ארבע אמות ברשות הרבים בלי כונה. ובזה תבין כי אין מנוחה אל הצדיקים בעה"ב כמ"ש ז"ל על פסוק ילכו מחיל אל חיל. והטעם הוא, כי בכל מדרגה ומדרגה שעולים, צריכים מרוק מחדש כנז"ל."
 

רושרי

New member
שאלה

איך נתפסים בעיניכם דברים מן התנ"ך לדוגמא: בספר דברים האל מצווה את בני ישראל להשמיד עמים:"כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָשַׁל גּוֹיִם-רַבִּים מִפָּנֶיךָ הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי שִׁבְעָה גוֹיִם רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ........ וְהַאֲבַדְתָּ אֶת-שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא-יִתְיַצֵּב אִישׁ בְּפָנֶיךָ עַד הִשְׁמִדְךָ אֹתָם"----כלומר האל מצווה להשמידם טוטאלית כמובן שגם פיסית. ובספר יהושע כשהחלו במסע כבישת הארץ יהושע מקיים את הציווי:וַיַּחֲרִימוּ אֶת-כָּל-אֲשֶׁר בָּעִיר מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן וְעַד שׁוֹר וָשֶׂה וַחֲמוֹר לְפִי-חָרֶב..... וכן:"וַיְהִי כְּכַלּוֹת יִשְׂרָאֵל לַהֲרֹג אֶת-כָּל-יֹשְׁבֵי הָעַי בַּשָּׂדֶה בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר רְדָפוּם בּוֹ וַיִּפְּלוּ כֻלָּם לְפִי-חֶרֶב עַד-תֻּמָּם וַיָּשֻׁבוּ כָל-יִשְׂרָאֵל הָעַי וַיַּכּוּ אֹתָהּ לְפִי-חָרֶב. כה וַיְהִי כָל-הַנֹּפְלִים בַּיּוֹם הַהוּא מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה שְׁנֵים עָשָׂר אָלֶף כֹּל אַנְשֵׁי הָעָי" וַיַּכֶּה יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ הָהָר וְהַנֶּגֶב וְהַשְּׁפֵלָה וְהָאֲשֵׁדוֹת וְאֵת כָּל-מַלְכֵיהֶם לֹא הִשְׁאִיר שָׂרִיד וְאֵת כָּל-הַנְּשָׁמָה הֶחֱרִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. וְכֹל שְׁלַל הֶעָרִים הָאֵלֶּה וְהַבְּהֵמָה בָּזְזוּ לָהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַק אֶת-כָּל-הָאָדָם הִכּוּ לְפִי-חֶרֶב עַד-הִשְׁמִדָם אוֹתָם לֹא הִשְׁאִירוּ כָּל-נְשָׁמָה. ----מכאן עולה בבירור שהציווי הוא השמדת עם מוחלטת.והציווי אכן נעשה ע"י יהושע. שאלתי היא כיצד אתם תופסים את העניין,גם אם תאמרו שהכתוב עוסק גם ברוחניות אין מנוס מלהוציאו מפשוטו לחלוטין,נמצא שהבורא מצווה את עם ישראל להשמיד עמים שלמים וכך עשו,איך דברים אלו מסתדרים עם תפיסת התנ"ך שלכם? ציירו לעצמכם את התמונה איך שהעם טובח מבצע גינוסייד לכל דבר ועניין בילדים ובנשים של האוייב,היכן הרוחניות נמצאת כאן? כיצד הבורא הטוב והמיטיב לשיטתכם מצווה להשמיד עמים שלמים? זה נראה לכם אמיתי?
 

רושרי

New member
במאמר

שהפנית אותי כתוב:"התורה איננה דורשת מאדם להאמין במשהו שאינו נשען על הוכחות רציונליות, ברורת וחדות". האומנם?הרי מתן תורה אינו אירוע חזותי אופטי,אלא השגה,כלומר זה לא שהאל מופיע פתאום ומדבר בעברית רהוטה ואומר:"וְהַאֲבַדְתָּ אֶת-שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא-יִתְיַצֵּב אִישׁ בְּפָנֶיךָ עַד הִשְׁמִדְךָ אֹתָם",אשלג תופסים את אירוע מתן תורה כדבר תמידי(עיין בשמעתי,אם יש את הכלים) המתרחש בכל רגע ומצב נתון על ציר ההיסטוריה וההווה,מכאן איך ניתן להעלות על הדעת שהבורא מצווה לבצע רצח עם,אמור לי אם מקובל או נביא בעל השגה היה טוען שהאל מצווה אותך לרצוח תינוקות של עם כלשהו היית מבצע זאת? הרי זה בדיוק מה שהתורה טוענת שהבורא האל ציווה לעשות. זה נראה לך דבר אפשרי בכלל? זה לא נשמע הזוי?
 
תשובה

בתורה גם כתוב: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם יהוה." (ישעיהו נה' ח'), זאת אומרת שאם אנו מאמינים שיש בורא לעולם שנתן את התורה כספר הדרכה עבורנו, והוא רם ונשגב מאיתנו ומבינתנו, אז יכול להיות שהוא מנהל את העולם בצורה הטובה ביותר עבורנו כפי שהוא ציווה עלינו בתורה, גם אם זה לא מסתדר עדיין עם ההיגיון בעל יכולת הפיסה המצומצמת שלנו. משל לילד מכפר נידח שרואה את אביו מובל לבית החולים בעיר הגדולה אחרי התקף לב, והוא מלווה אותו לחדר הניתוחים, וכאשר הרופא לוקח את סכין ניתוחים ועומד להתחיל לחתוך את אביו בניתוח המעקפים, מתפרץ הילד לחדר הניתוחים וקופץ עליו עם מקל הרועים בידו ומתחיל להרביץ לרופא, ושואל אותו בצעקות למה הוא חותך את אביו במקום לרפא אותו. העוזרים של הרופא תופסים את הילד בכוח ומוציאים אותו החוצה ואומרים לו, שוטה שבעולם, הרופא שחותך בבשר יודע בדיוק מה שהוא עושה, אחרי 7 שנים של לימוד רפואה, שמתבסס על מאות שנים של הצטברות ניסיון רפואי, וזה בדיוק הדבר הנכון שנצרך עכשיו לעשות לטובתו ובריאותו של אביך החולה, ואם היה לך את אותו הניסיון והפרספקטיבה של הרופא והרפואה היית עושה בדיוק את אותו הדבר. כאשר אנחנו מנסים לשפוט את המציאות האין סופית של הבריאה, במשקפיים של כמה עשרות שנות חיינו, או אפילו במשקפיים המדעיות של הכמה מאות שנה אחרונות, ומתרעמים וצועקים על בורא העולם למה הוא ציווה בתורתו הקדושה על השמדת גברים נשים וטף של עמים מסוימים? אנחנו לא יותר מהילד השוטה מהכפר הנידך, שמתרעם ומרביץ לרופא שמציל את אביו, עם מקל הרועים. כדי להבין את התשובות לשאלות שלך ואת הצדק העליון, פשוט צריך להשקיע כמה שנים ברצינות של לימוד התורה וחכמת הקבלה (לפחות כמו הרופא), ורק אז מגיעים למסקנה שאם היה לך את אותו הניסיון והפרספקטיבה של בורא העולם כפי שהיא כתובה בתורה ובחכמת הקבלה, היית עושה בדיוק את אותו הדבר וכותב ומצווה לטובת נבראיך והבריאה, את מה שהבורא ציווה עלינו בתורה.
 

רושרי

New member
תגובה

>בורא לעולם שנתן את התורה כספר הדרכה עבורנו< מתן תורה אינו אירוע חזותי אופטי הם אינם שומעים קול אקוסטי,אלא השגה,כלומר זה לא שהאל מופיע פתאום ומדבר בעברית רהוטה ואומר:"וְהַאֲבַדְתָּ אֶת-שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא-יִתְיַצֵּב אִישׁ בְּפָנֶיךָ עַד הִשְׁמִדְךָ אֹתָם",אשלג תופסים את אירוע מתן תורה כדבר תמידי(עיין בשמעתי,אם יש את הכלים) המתרחש בכל רגע ומצב נתון על ציר ההיסטוריה וההווה,מכאן שנתינת ספר התורה אינו אלא השגת הנבראים את ההוויה הבורא לכאורה,אין כאן בורא מצווה אלא יש כאן נברא המשיג. >כדי להבין את התשובות לשאלות שלך ואת הצדק העליון, פשוט צריך להשקיע כמה שנים ברצינות של לימוד התורה וחכמת הקבלה <אני מניח שלא היית מתיימר לפתוח פורום ולהשיב מענה בנושא תורה וקבלה אילו לא היית עונה על הקרטריונים שהצבת,לכן גם אתה שיש לך שנים של לימוד תורה וקבלה אין בכוחך לענות על ציווי שכזה,לבוא ולצטט את הפס':"כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם יהוה." ולומר "שאם היה לך את אותו הניסיון והפרספקטיבה של בורא העולם כפי שהיא כתובה בתורה ובחכמת הקבלה, היית עושה בדיוק את אותו הדבר ",הרי אל לנו לשכוח שציווי התורה הוא השגה,ואין אף נברא לא בעבר לא בהווה ולא בעתיד שייענה על הקרטריון"אותו הניסיון והפרספקטיבה של בורא העולם ",לכן השאלה עומדת בעינה וכל שנותר למאמין לעשות הוא להדחיק את עוצמתה ע"י שינון אימרות כגון "נשגב מבינתנו","שכל אינסופי אינו מושג" וכו', ניתן לך אתגר יותר פשוט לא ציווי אלא מעשה אנושי,על יפתח הגלעדי בוודאי שמעת:"וַתְּהִי עַל-יִפְתָּח רוּחַ יְהוָה וַיַּעֲבֹר אֶת-הַגִּלְעָד וְאֶת-מְנַשֶּׁה וַיַּעֲבֹר אֶת-מִצְפֵּה גִלְעָד וּמִמִּצְפֵּה גִלְעָד עָבַר בְּנֵי עַמּוֹן. ל וַיִּדַּר יִפְתָּח נֶדֶר לַיהוָה וַיֹּאמַר אִם-נָתוֹן תִּתֵּן אֶת-בְּנֵי עַמּוֹן בְּיָדִי. לא וְהָיָה הַיּוֹצֵא אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתִי לִקְרָאתִי בְּשׁוּבִי בְשָׁלוֹם מִבְּנֵי עַמּוֹן וְהָיָה לַיהוָה וְהַעֲלִיתִיהוּ עֹלָה" שים לב שיפתח נודר נדר זה כש "וַתְּהִי עַל-יִפְתָּח רוּחַ יְהוָה ",ואז מה קורה? "וַיָּבֹא יִפְתָּח הַמִּצְפָּה אֶל-בֵּיתוֹ וְהִנֵּה בִתּוֹ יֹצֵאת לִקְרָאתוֹ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלוֹת וְרַק הִיא יְחִידָה אֵין-לוֹ מִמֶּנּוּ בֵּן אוֹ-בַת. לה וַיְהִי כִרְאוֹתוֹ אוֹתָהּ וַיִּקְרַע אֶת-בְּגָדָיו וַיֹּאמֶר אֲהָהּ בִּתִּי הַכְרֵעַ הִכְרַעְתִּנִי וְאַתְּ הָיִית בְּעֹכְרָי וְאָנֹכִי פָּצִיתִי פִי אֶל-יְהוָה וְלֹא אוּכַל לָשׁוּב...... וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנַיִם חֳדָשִׁים וַתָּשָׁב אֶל-אָבִיהָ וַיַּעַשׂ לָהּ אֶת-נִדְרוֹ אֲשֶׁר נָדָר וְהִיא לֹא-יָדְעָה אִישׁ וַתְּהִי-חֹק בְּיִשְׂרָאֵל" יפתח מעלה מקריב את בתו לעולה,במילים אחרות רוצח אותה משום שנדר ל-ה' נדר.זה כן נתפס בעיניך? גם זה נשגב מבינתנו?ובל נשכח שאמרו חז"ל "יפתח בדורו כשמואל בדורו" . וכך עשו ליושבי יבש גלעד בספר שופטים"וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִי אֲשֶׁר לֹא-עָלָה בַקָּהָל מִכָּל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-יְהוָה כִּי הַשְּׁבוּעָה הַגְּדוֹלָה הָיְתָה לַאֲשֶׁר לֹא-עָלָה אֶל-יְהוָה הַמִּצְפָּה לֵאמֹר מוֹת יוּמָת"---כלומר הם החרימו רצחו נשים וילדים טף וזקנים וכל זאת משום שלא נלחמו עמם נגד בנימין. וַיִּתְפָּקֵד הָעָם וְהִנֵּה אֵין-שָׁם אִישׁ מִיּוֹשְׁבֵי יָבֵשׁ גִּלְעָד. י וַיִּשְׁלְחוּ-שָׁם הָעֵדָה שְׁנֵים-עָשָׂר אֶלֶף אִישׁ מִבְּנֵי הֶחָיִל וַיְצַוּוּ אוֹתָם לֵאמֹר לְכוּ וְהִכִּיתֶם אֶת-יוֹשְׁבֵי יָבֵשׁ גִּלְעָד לְפִי-חֶרֶב וְהַנָּשִׁים וְהַטָּף. יא וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ כָּל-זָכָר וְכָל-אִשָּׁה יֹדַעַת מִשְׁכַּב-זָכָר תַּחֲרִימוּ. יב וַיִּמְצְאוּ מִיּוֹשְׁבֵי יָבֵישׁ גִּלְעָד אַרְבַּע מֵאוֹת נַעֲרָה בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא-יָדְעָה אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר וַיָּבִאוּ אוֹתָם אֶל-הַמַּחֲנֶה שִׁלֹה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. על איזה עם רוחני מדברים בכלל? אם שופטים את אירועי התנ"ך עם יושר אינטלקטואלי וללא בריחות למחוזות של "נשגב מבינתנו" הרי שנזדעזע ונחרד ממעשיהם.
 
תשובה לתגובה

אתה מבין שאי אפשר לענות לך תשובה מקיפה בכמה שורות בפורום באינטרנט, בכל אופן אם אתה שואל באמת כדי לדעת ולא סתם כדי להתריס, אז אתה יכול לקבל תשובה קצת יותר מקיפה בקישור לשיעור 'סוד הצדק העליון', שבחלק הראשון מבואר יותר על פי הפשט, ומאמצע החלק השני ובעיקר בחלק השלישי מבואר העניין על פי הסוד: סוד הצדק העליון - חלק א': http://www.arachim.org/VideoDetail.asp?MediaID=203 סוד הצדק העליון - חלק ב': http://www.arachim.org/VideoDetail.asp?MediaID=204 סוד הצדק העליון - חלק ג': http://www.arachim.org/VideoDetail.asp?MediaID=205 נשמח לשמוע את תגובתך לאחר צפייה ב- ג' החלקים.
 

ינוקא1

New member
תשובה

חשוב לזכור כי בזמנם היו אלו מעשים מקובלים. עם ישראל בתנ"ך דווקא היה נחשב כעם רחמן - למשל ראה את דברי עבדי בן הדד בספר מלכים : " וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו, עֲבָדָיו, הִנֵּה-נָא שָׁמַעְנוּ, כִּי מַלְכֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי-מַלְכֵי חֶסֶד הֵם;" כמו כן ראה לדוגמה את מעשה אדוני בזק שהיה אחד ממלכי הארץ כאן : "וינס אדוני בזק, וירדפו אחריו; ויאחזו אותו--ויקצצו, את-בהונות ידיו ורגליו. ויאמר אדוני-בזק, שבעים מלכים בהונות ידיהם ורגליהם מקוצצים היו מלקטים תחת שולחני--כאשר עשיתי, כן שילם-לי אלוהים; ויביאוהו ירושלים, וימת שם". עיין גם בפרשת השבוע - "לא בצדקתך, וביושר לבבך, אתה בא, לרשת את-ארצם: כי ברשעת הגויים האלה, יהוה אלוהיך מורישם מפניך". התורה תמיד תצווה אותנו לנהוג במלחמות כמנהג העם איתו אנו נלחמים במידה כנגד מידה. וזה אכן המוסר הישר. בעבר מעשים כאלו היו מקובלים - לפיכך לא היתה בעיה עם מעשים כאלו והמוסר האנושי. אלא שברוך ה' העולם התקדם. והרבה דווקא בזכות עם ישראל והאמונה שהוא הביא לעולם. ומתקופה מסוימת , כל המצוות הללו (מחיית עמלק וז' עממין וכו') הפכו למצוות שלא ניתן לקיים באופן מעשי - כי בא סנחריב ובלבל את האומות. ואין זה מקרה שהרי ברור שהכל בהשגחה ! כי כאשר המוסר האנושי התקדם , בד בבד המצוות הללו הפכו ללא מעשיות. העניין הוא גם כן שכמו שיש במצוות מילה "עורלה" שצריך להסיר ויש "פריעה" שהיא קרום דק יותר שרק מזיזים אותו , כך גם בעולם - יש רע "גס" שהוא אותם עמלק וז' עממים. הם כנגד העורלה בגוף האדם - ושם המצווה היא לכרות לגמרי. כאשר עם ישראל עשה את עבודתו , נשארה ה"פריעה" - שזה הסרת הרע בדרכים אחרות. ההוכחה הכי גדולה שהדברים הללו נכונים , היא מהנאצים. הנאצים (שהם כנראה צאצאי אותם "עמלק" וז' עממין) רצו להשמיד את עם ישראל דווקא בגלל שעם ישראל יצג בעינהם מוסריות. הם ראו את עם ישראל כעם חלש שאינו ראוי לשרוד , אך בכח המוסריות שלו הוא כמו טפיל שנצמד לעמים הגדולים ומשעבד אותם. היטלר עצמו אמר - "היהודים הביאו לעולם שני מומים : את המילה בגוף , ואת המצפון בנפש". וכמובן שהוא צדק בדבריו. אכן היהודים הביאו לעולם את שני הדברים הללו. ומחיית עמלק היא היא מחיית הרוע וחוסר המוסריות מהעולם. כי כמו שהיהודים הביאו לעולם את האמונה באל אחד ואת המוסריות ,עמלק מכניס בעולם את האמונה שהכל הפקר ואת חוסר המוסריות , ובגוף האדם זה נמשך על ידי העורלה. ראה כיצד התורה מצווה אותנו בכל מקום על מוסריות - המבול בא בגלל חוסר מוסריות של בני האדם , סדום נחרבה על חוסר מוסריות , אברהם השתבח במוסריותו ובהכנסת אורחים , וכן כל המצוות בין אדם לחבירו וכו' , כל דברי נביאי ישראל וכו' וכו'. את כל זה עם ישראל הביא לעולם. ממילא כאשר אתה רואה "יוצא מן הכלל" בעניין הזה של מחיית ז' עממין - תדע שגם זה מוסרי , רק שהיום כשאתה חי בעולם שבו התנ"ך ביצע "חריש עמוק: במוחות של בני האדם , והעולם מוסרי הרבה יותר - אז זה נראה לך מוזר. יום טוב ושבוע טוב.
 

רושרי

New member
תגובה

>עם ישראל בתנ"ך דווקא היה נחשב כעם רחמן < עם ישראל עבר מלחמות אחים אכזריות ועקובות מדם,אכזריות ללא אבחנה,כדוגמת הטבח ביושבי יבש גלעד כולל נשים וטף,הוראת שאול לטבוח בכוהני נוב:"וְאֵת נֹב עִיר-הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי-חֶרֶב מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה מֵעוֹלֵל וְעַד-יוֹנֵק וְשׁוֹר וַחֲמוֹר וָשֶׂה לְפִי-חָרֶב." (דואג האדומי פיקד על המשימה בהוראת שאול)"וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לדויג (לְדוֹאֵג) סֹב אַתָּה וּפְגַע בַּכֹּהֲנִים וַיִּסֹּב דויג (דּוֹאֵג) הָאֲדֹמִי וַיִּפְגַּע-הוּא בַּכֹּהֲנִים וַיָּמֶת בַּיּוֹם הַהוּא שְׁמֹנִים וַחֲמִשָּׁה אִישׁ נֹשֵׂא אֵפוֹד בָּד". עונש קולקטיבי לכל משפחת עכן "וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-עָכָן בֶּן-זֶרַח וְאֶת-הַכֶּסֶף וְאֶת-הָאַדֶּרֶת וְאֶת-לְשׁוֹן הַזָּהָב וְאֶת-בָּנָיו וְאֶת-בְּנֹתָיו וְאֶת-שׁוֹרוֹ וְאֶת-חֲמֹרוֹ וְאֶת-צֹאנוֹ וְאֶת-אָהֳלוֹ וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ וְכָל-יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ וַיַּעֲלוּ אֹתָם עֵמֶק עָכוֹר. כה וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ מֶה עֲכַרְתָּנוּ יַעְכָּרְךָ יְהוָה בַּיּוֹם הַזֶּה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ כָל-יִשְׂרָאֵל אֶבֶן וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָם בָּאֵשׁ וַיִּסְקְלוּ אֹתָם בָּאֲבָנִים. כו וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל-אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיָּשָׁב יְהוָה מֵחֲרוֹן אַפּוֹ עַל-כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק עָכוֹר עַד הַיּוֹם הַזֶּה" החרמת אדם,כדוגמת מקרה יפתח הגלעדי שהעלה את בתו לעולה כי נדר נדר ל-ה'. >ומתקופה מסוימת , כל המצוות הללו (מחיית עמלק וז' עממין וכו') הפכו למצוות שלא ניתן לקיים באופן מעשי - כי בא סנחריב ובלבל את האומות. ואין זה מקרה שהרי ברור שהכל בהשגחה !כי כאשר המוסר האנושי התקדם , בד בבד המצוות הללו הפכו ללא מעשיות.< איך אפשר סתם כך לתרץ,ספר התורה נמצא אצל הקב"ה מלפני בריאת העולם,וכיצד יצווה האל הנצחי בתורה הנצחית ציוויים כה לא רלוונטים שאינם מדברים מאומה לאדם בימינו? האם מריחת דם הקורבן על תנוך אזן הכהן מדבר למישהו? :" וְשָׁחַטְתָּ אֶת-הָאַיִל וְלָקַחְתָּ מִדָּמוֹ וְנָתַתָּה עַל-תְּנוּךְ אֹזֶן אַהֲרֹן וְעַל-תְּנוּךְ אֹזֶן בָּנָיו הַיְמָנִית וְעַל-בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית וְעַל-בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית וְזָרַקְתָּ אֶת-הַדָּם עַל-הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב" האם בטקס זה כגון זריקת הדם על העם חבוי סוד כמוס המסתתר בי"ג תיקוני דיקנא:"ז וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. ח וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַדָּם וַיִּזְרֹק עַל-הָעָם וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם-הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִמָּכֶם עַל כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה." היהדות אינה סובלנית כלל לדוגמא,הרמב"ם בהלכות ממרים פ"ג הלכה א' ו-ב':א מי שאינו מאמין בתורה שבעל פה, אינו זקן ממרא האמור בתורה, אלא הרי הוא בכלל המינים, ומיתתו ביד כל אדם. [ב] מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה--מורידין ולא מעלין, כשאר המינים והאפיקורוסין והאומרין אין תורה מן השמיים והמוסרים והמשומדים: כל אלו אינן בכלל ישראל, ואינן צריכין לא עדים ולא התראה ולא דיינין; אלא כל ההורג אחד מהן, עשה מצוה גדולה והסיר מכשול. שמת לב לחריפות הלשון>"ואינן צריכין לא עדים ולא התראה ולא דיינין; אלא כל ההורג אחד מהן, עשה מצוה גדולה והסיר מכשול",זו דת רוחנית? הרמב"ם בהמשך מסייג את הדברים מתינוקות שנשבו,אך אל דאגה הרדב"ז שם כבר העיר שאם היה בכוחנו להורידם (את הכופרים בתושב"ע,התינוקות שנשבו) היינו עושים זאת,והנימוק שלו היה משום שהם מנסים יום יום להחזירם למוטב אך הם ממשיכים לכפור בתושב"ע,שמת לב איזה סובלנות ורוחניות מציפה את דתנו. היום כבר חוללו רפורמה בכל העסק והעניקו לכל זה תירוץ פשוט,הכל רוחני הכל אור וכלי,הרצון להשפיע והרצון לקבל,אני ממש מסופק אם מאן דהו מבני ישראל בעולם העתיק חשב או דמיין דברים מסוג זה,אצלהם הכל היה פשוט ,כשמצאו מישהו שחילל שבת אז:"וַיִּהְיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. לג וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן וְאֶל כָּל-הָעֵדָה. לד וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. {ס} לה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגו
 

רושרי

New member
לסיום

היום צאצאיהם מתביישים במעשים הללו בטקסים ומעשי הפולחן אז החליטו אט אט בכל דור ודור להעניק לכל זה משמעות רוחנית עמוקה ונשגבה ועטפום באיצטלא של מעשי קדושה וטהרה שאין בכוחנו להבין את עומק הדברים,אי הידיעה תמיד היתה מקלט נאמן לבורות.
 

ינוקא1

New member
אם אתה רוצה לתת הרצאה

ולא לשמוע אף אחד , זכותך. אז אל תשאל , אם ממילא לא תקבל. הרי כל מה שכתבת כאן כבר עניתי לך. אתה שואל והרי היו מעשים אכזריים ? אז כבר עניתי לך שבזמנו מלחמות כאלו היו נורמה. ואדרבא כל ההוכחות שלך הם מהתנ"ך והוכחתי לך מפסוק מפורש שהגויים עצמם אמרו שיחסית לשאר היינו נחשבים רחמנים. לגבי חטא שאול - זה היה חטא והוא נענש על כך. לגבי יפתח - עשה שלא כהוגן ולא כהלכה - לכם נקרא מ"קלי עולם" ונענש כנ"ל. לגבי מה ששאלת על מה שאמרתי שהמצוות הללו בטלות כבר אלפיים שנה - הם בטלות מהבחינה המעשית. לו היינו יודעים מי עמלקי עדיין יש לנו מצווה להורגו , אך היום לא ניתן לדעת מי עמלקי וזה לא ישים כי הם מעורבבים באומות. וכפי שכתבתי זה לא מקרה : מכיוון שהתורה לא תצוה אותנו בדברים המנוגדים למוסר האנושי , ושנראיםלכאורה לא מוסריים , אז כאשר המוסר האנושי עלה דרגה מצוות אלו הפכו לא ישימות מעשית. אבל האמת היא שזה מוסרי מצד האמת. אם היית יכול להרוג את היטלר כשהיה תינוק היית חוסך לעולם סבל רב. לגבי מינים וכו' - בדורינו כולם נחשבים כתינוקות שנשבו וזה לא שייך. אבל גם בדורם בפירוש אמרו חכמינו במסכת מכות : "סנהדרין ההורגת אחד בשבוע (=7 שנים) נקראת חבלנית. רבי אלעזר בן עזריה אומר, אחד לשבעים שנה. רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים, אלו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם. רבן שמעון בן גמליאל אומר, אף הן מרבין שופכי דמים בישראל." אתה רואה כיצד חכמים גינו השימוש בעונש מוות , וגם מי שהיה בעד היה בעדו רק לגבי רוצחים. (לגבי דם האיל על תנוך הכהן - לך ותראה כמה היום שוחטים לבשר ואחר כך תדבר. כמו כן חיות רבות אוכלות חיות אחרות וכל עוד האדם אוכל בשר לא בצורה מוגזמת , אינני רואה כאן בעיה מוסרית). לגבי ההוא שחילל שבת בתורה ונסקל - אם היית רואה קריעת ים סוף , מעמד הר סיני , מן שיורד לך כל בוקר וכו' ועדיין היית מחלל שבת , אז מגיע לך.
 

רושרי

New member
מה שמעניין בכל הסיפור

קריעת ים סוף ,מים הנהפכים לדם, מטה שנהפך לנחש ,מן שיורד מן השמים,ניסים על גבי ניסים שידוד כל מערכות הטבע ללא יוצא מן הכלל,כולם כולל כולם מתרחשים רק בעולם העתיק,רק בעולם בו אנשים היו ברברים אכזריים וחסרי דעת והבנה בסיסית בחוקי הטבע,הגרף הזה הולך ומתדלדל ככל שהאנושות הולכת ומתפתחת,הניסים נעלמים הטבע הוא טבע,העובדה שכל המיתוסים באנושות "התרחשו" מול בני אדם חסרי ביקורת והשכלה עם מנהגים ואמונות טפלות עד הקרבת בני אדם לכוחות או כוח עליון,אמורה לעורר מחשבות ואפשר שגם הסקת מסקנות,אולם כנראה שהרצון לחיים עם משמעות מעוורים אותנו עד כדי גיחוך,הרצון לספק את הצורך לחיים עם משמעות מכשיר כל מעשה ומקדש כל מילה כתובה,מכאן הדרך קצרה להפיכת הראשונים למלאכים ואותנו לחמורים אותם לבעלי יכולות רוחניות עצומות ואותנו לבעלי רצון לבהמיות,ומכאן פשיטא כיצד פשטה השמועה שבכל דבריהם ומילותיהם יש סודות ורמזים עומק והשגה,שע"י כך ניתן לשמר את תוקף דבריהם אל מול "חולשת" השגתנו. הרי כל מי שיושר אינטלקטואלי מנחה אותו יוכל בנקל להבחין בתהליכים הללו בכל האמונות והדתות הפועלות בימינו,כל מי שיקרא את התנ"ך ללא דעות קדומות וללא מורא ומשוא פנים ללא גישה של "אני קטן" והם ענקים יגיע למסקנות המתבקשות,עד מתי נתחבא מאחורי סודות ואידיאליזציה של דמויות עד כדי הפיכתם למיתוס,פשוט הרצון לחיי משמעות כפי שאמרתי בכוחו להפך כל מילה פשוטה לעמוקה וכל דיבור או מעשה ברברי לסמל של עולמות עליונים.
 

ינוקא1

New member
גם אצל גדולי ישראל

יש דעות שקיים רק טבע. הרמב"ם סובר שחוץ מהניסים הכתובים בפירוש בתורה , אין שום נס אחר והכל טבע (כולל הניסים הכתובים לכאורה בדברי חז"ל). הוא כך מסביר את המדרש "תנאים התנה הקב"ה עם מעשה בראשית שהים יקרע וכו'" כלומר שספציפית רק שם היו ניסים. וחוץ מזה הכל מלובש בדרך הטבע. לעומת זאת : אני יכול להגיד לך שכיום בעבודתי כהילר (אני מטפל ברפואה סינית וגם הילר) , אני רואה כמה התפיסה שלנו מוגבלת , וכמה המדע לא מבין כמעט מאומה ממציאות שלימה שמסתתרת תחת האף. קיימים בעולם שלנו יצורים רוחניים שונים (שעם חלקם היו לי התנסויות לא נעימות) , קיימות הילות ואנרגיות , וניסים זה משהו שהוא בהחלט אפשרי. לדעתי זה אפילו טבע - רק שיקח זמן עד שנגלה אותו. הסיבה שאתה חושב שזה בלתי אפשרי ושהמדע חושב שזה בלתי אפשרי זה בגלל שאנחנו שבויים במחשבה ש"הכל חומר". האמת היא שאפשר להגיד גם "הכל תודעה" וזה נכון באותה המידה. למשל , אתה אינך יכול להוכיח לי שאתה לא חי בחלום כרגע. (יש סיפור על חכם סיני , צ'וואנג טסה, שחלם על פרפר. וכאשר הוא קם הוא התלבט האם הוא פרפר שחלם על צ'וואנג טסה , או שהוא צ'וואנג טסה שחלם על הפרפר . ..) ככל שלאדם יש תודעה חזקה יותר ומשוחררת יותר מהחומר הוא יכול גם לבצע "ניסים" ואפילו כישופים. העניין הוא שיש בעולם מחזוריות : פעם מה ששולט בעולם זו תודעה שהכל חומר , ובדורות אחרים שולטת התודעה שהכל רוח. עד לאמצע המאה הקודמת היה השיא של תודעת החומר. אנשים שדיברו כמוני, למשל , או שהיו "הילרים" היו נחשבים למשוגעים. גם ביהדות אנשים לא למדו קבלה אלא התעסקו בעיקר בנגלות התורה ובשיטת הרמב"ם שהיא השיטה היותר "חומרית" ביהדות. אבל בימינו כבר השיא הזה של שליטת החומר עבר , ומעכשיו אנשים הולכים לחזור לתודעת הרוח במאות השנים הקרובות. רואים גם בעולם את הגל של ה"ניו אייג'" , וגם ביהדות יותר ויותר אנשים יעסקו בקבלה וברוחניות , זו גם הסיבה שבעבר היתה עבודה זרה בצורה חזקה ובימינו אין - כי בעבר אנשים הרגישו וראו אנרגיות וכוחות ויצורים רוחניים. וזו גם הסיבה שבעבר היתה נבואה ובימינו אין - כי זה הולך ביחד. אבל הדברים הללו כבר חוזרים היום , רק שהפעם בעזרת ה' נזכה להעביר גילולים מן הארץ.
 

רושרי

New member
הבעייתיות בלימוד הקבלה

1.לגבי הרמב"ם לא חידשת מאומה,משום שגם הוא הכיר בנס כתופעה בעולם העתיק בלבד,ונכון הדבר שהיה לו קשה לקבל זאת כפשוטו לכן הרמב"ם טען שהנס איננו באמת נס משום שכבר בששת ימי בראשית כבר נקבע שהים יקרע וכו'. 2.לגבי עדותך>קיימים בעולם שלנו יצורים רוחניים שונים (שעם חלקם היו לי התנסויות לא נעימות) , קיימות הילות ואנרגיות , וניסים זה משהו שהוא בהחלט אפשרי.< תראה,קיימים הרבה חוויות סובייקטיביות של הרבה באי עולם מעמים שונים ודתות שונות,וכאו"א מהם טוען שחווה חוויה רוחנית מיסטית תקשור עם ישויות ושאר דברים,דברים אלו וכיוצא בהם אינם מעלים ואינם מורידים משום שזו חוויה שאין אפשרות להכניסה תחת המילה עובדה אובייקטיבית,אני כשלעצמי אינני מהמאמינים בדברים אלו. 3. >האמת היא שאפשר להגיד גם "הכל תודעה" וזה נכון באותה המידה<נכון ולא נכון,מבחי' תיאורטית פילוסופית הטענה שלך תקפה לחלוטין,אולם במגרש המשחקים הפרקטי היא איננה שווה הרבה,זאת משום שיש לך ב' אפשרויות הכל תודעה או הכל חומר,וודאי הוא שתחושותיך האינסטנקטיביות הטבעיות משדרות לך שאתה בראש ובראשונה חומר גוף מרגיש,נכון שקיימת תחושה עמומה שזה אני בתוך גוף אולם הוודאות הראשונית כאמור היא זיהוי עצמנו כגוף מרגיש. אילו היית צריך להמר על כל מה שיש לך בכדי לברר את השאלה הזו עם עצמך, אם אנחנו תודעה או חומר ,אני מעז לחשוב שהיית מהמר על חומר. 4.אינני רוצה כרגע לפרוש את משנתי לגבי תורת הקבלה,אולם להערכתי הקבלה הסיטה את האדם מעבודת ה',היא מניעה אותו לחפש אורות ומדגישה שעיקר העבודה הוא רוחניות בעוד הפשט וקיום המצוות הוא רק אמצעי,לשון אחר אינו העיקר בעבודת ה',מה שאירוני בכל הסיפור הוא שהקבלה גרמה נזקים קשים ליהדות:שבתאי צבי,הפרנקיסטים,ברסלבים הזויים ברחובות,חבדניקי"ם משיחיים שבטוחים שהרבי לא מת והוא יקום ויגאלנו,ועד בני ברוך שמנתקת את התורה והמצוות מהעם כמרכיב שאינו הכרחי,הקבלה בעייתית גם מבחי' המסורת וגם מבחינת התכנים,אבל זה דיון נפרד ואינני מעוניין כרגע להרחיב,אם תרצה נפתח דיון אחר הסוקר חוקר את האותנטיות של מקורותיה.
 
מה עם השיעור של סוד הצדק העליון שהפנתי אותך?

האם צפית בו? או שכל מטרתך היא רק לשכנע אותנו במסקנות האומללות של הרהורי הכפירה שלך?
 

ינוקא1

New member
ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר.

אתה מדבר על "נזקים קשים ליהדות" שהקבלה (לכאורה) גרמה. זאת בעוד התגובות שלך כאן אומרות בעצם שאתה חושב שהתורה פרימיטיבית , שאתה לא מאמין בניסים , שהתורה לא מוסרית וכהנה וכהנה. נאמר כך : אם היית לומד קבלה , לא היית מגיע למקום הזה. (ולגבי הקבוצות שמנית - על זה כתוב "אין מביאים ראיה מן השוטים".)
 
למעלה