שאלה

iricky

New member
מה שאמרת הוא נכון

"אין רצון שאיננו משויך לצורך נפשי כזה או אחר". עכשיו אני רוצה לשאול אותך, האם אתה סבור שהצורך קיים לפני הרצון, והוא המעורר את הרצון לספקו, או שמא להיפך. הרצון בא קודם, והוא המעורר את הצורך הנפשי לספק את הרצון. מה אתה אומר?
 

iricky

New member
או קיי.

עכשיו יש לי עוד שאלה, ברשותך. האם אתה סבור שבאמת היית "צריך" לשאול את השאלה ששאלת כאן (על לשמה ושלא לשמה וכו'), באותו מובן שאתה צריך אויר לנשימה? או שאתה צריך לאכול על מנת לחיות? או שהאבן המצויה בשדה גרויטציה צריכה ליפול?
 

kaner91

New member
מובן שלא.

כשאני מדבר על "צורך נפשי" אינני מדבר על דבר מה שבלעדיו לא אשרוד אלא על נטייה נפשית לעבר משהו, הרצון (= הפעולה המודעת) אינה אלא התוצר של שקלול נטיות אלו.

למרות האמור, התיחום ביניהם לא כ"כ ברור, למשל: אני אוכל כי אני רעב (כלומר יש לי צורך גופני שמתרגם עצמו לצורך נפשי) ולא על מנת לחיות.
 

iricky

New member
נו, אז קודם כל למדנו

שלא נכון להיות כל כך נחרץ מלכתחילה. הדברים לא כ"כ ברורים. זו כבר התקדמות.

בדוגמאות שלי לא נתכוונתי להשרדות דווקא אלא לדבר שהוא כפוי עליך ואינך יכול להתגבר עליו. יכולתי להביא דוגמה אחרת, כגון שאדם צריך ללמוד על מנת לספק את יצר הסקרנות הטבעי שלו, אף שאפשר לשרוד גם מבלי ללמוד (כגון אם כל צרכיך יסופקו לך ע"י אחרים). או כגון שאשתי צריכה מפעם לפעם למסע קניות, אף שהיא יכולה לשרוד גם בלי זה. האם אתה סבור שאותה שאלה היתה כפויה עליך באותו מובן?
 

kaner91

New member
לא

יש לי נטייה לסיפוק הסקרנות, אך אין לי נטייה לקרוא דווקא את ויטגנשטיין ולא את היידגר.
כך אין לי נטייה לעבוד את אלוהי ישראל דווקא (כלומר קיום תורה ומצוות) אך יכולה להיות לי נטייה לעבוד אלוהים באופן כללי.

אין ספק שהבחירה לקיים תורה ומצוות איננה נטייה נפשית במובן האמור לעיל אך בעזרת עבודה זו אני מספק נטייה אחרת- עבודת אלוהים.
 

iricky

New member
אז אני שואל שוב

כשאתה קורא דווקא את ויטגנשטיין ולא את היידגר, מה מביא אותך דווקא לויטגנשטיין, אף כי אין לך שום נטייה לזה (ובודאי שלא צורך)?
מה מביא את היהודי שיש לו נטייה לעבוד את השם לעבדו דווקא בדרך של קיום תורה ומצוות?
 

kaner91

New member
תשובה

נידמה לי שמה שמוביל אותי דווקא לויטגשנטיין הוא צירוף של נסיבות שכוללות כמובן השפעות חיצוניות, מבנה אופי, ודרך חשיבה מסויימת, אך בעיקר חתירה כנה לאמת.

אך זה כשלעצמו איננו חשוב לדיון, מה שחשוב הוא שקריאת ויטגנשטיין איננה מטרה לעצמה אלא לסיפוק הצורך האינטלקטואלי.
כך- קיום תורה ומצוות איננה מטרה כשלעצמה אלא נועדה לסיפוק הצורך לפולחן.

אם כן, שאלתי עומדת- למה התכוון ל' בקיום תורה ומצוות לשמה?
 

iricky

New member
"מבנה אופי, דרך חשיבה מסוימת וחתירה לאמת"

כל זה נכלל במונח "נטיה", לא כן? שאם לא כן, מהי נטיה? אך קודם כתבת שאין לך שום נטיה לקרוא את ויטגנשטיין דווקא.
מה שאני חותר אליו הוא לא לתפוס אותך במילה, אלא להביא אותך להכרה (אפילו אם לא תודה בה כאן) שיש שאדם עושה מעשה גם אם אין לו שום צורך בו, וגם אם אין לו שום נטיה אליו, אלא משום שאותו מעשה עצמו ראוי בעיניו, משום שאותו מעשה יקר לו, משום שאותו מעשה הוא בעל ערך בעיניו, כללו של דבר - משום שהוא רוצה בו. לזה התכוון ליבוביץ.

ואם אתה מרבה כל כך להתלות בנטיה, והזכרת את ויטגנשטיין והיידגר, אז אני רוצה להזכיר גדול נוסף (או לפחות כך הוא נתפס בעיני רבים) - קאנט. בכמה מקומות בספרו הקטן "הנחת יסוד..." הוא מטעים וחוזר ומטעים שאין די בפעולה המתאימה לחובה המוסרית על מנת לשוות לה תוכן מוסרי או להעניק לה ערך מוסרי, כי אם היא חיבת לבוא מתוך הכרת החובה ומתוכה בלבד. "אם האומלל, חזק הרוח, המתרעם על גורלו והבלתי מושפל ומדוכא יתאוה למות ובכל זאת יקיים את חייו שאינם אהובים עליו, לא נטייה או פחד כי אם מתוך חובה; רק אז יהיה לכלל המעשי תוכן מוסרי" ..."אבל אני אומר כי פעולת חסד כזו, כל כמה שהיא מתאימה לחובה וראויה לחיבה, אין בה בכל זאת שום ערך מוסרי אמיתי. וכי נטייה זו שוה בערכה לנטיות אחרות, כגון הנטיה לכבוד, שבהיותה מכוונת דרך מקרה למעשה שהוא באמת לתועלת הרבים ומתאים לחובה, וראוי אפוא לכבוד, הריהי ראויה לתהילה ולעידוד, אבל לא להוקרה; מפני שהכלל המעשי חסר כאן התוכן המוסרי, והוא עשיית מעשים אלה מחובה ולא מנטיה". נמצא שקאנט טוען שאפילו אם נקבל את עמדתך כעובדה, שאין שום אדם יכול לעשות מעשה ללא נטייה כלשהי לאותו מעשה, עדיין יש תוקף לציווי המוסרי ולדרישה שיעשה את המעשה מוך הכרת החובה המוסרית. נו, זה בדיוק מה שטוען ליבוביץ לגבי החובה הדתית.

הערה חשובה מאוד. אין הדמיון הזה בין ליבוביץ לקאנט מעיד שליבוביץ למד יהדות מקאנט, כגירסתם של כמה מחוקריו. ההשוואה ביניהם נעשתה כאן רק לצרכים דידקטיים. ליבוביץ נשען בכל דבריו בעניין זה על מקורותיה של היהדות ולעולם לא על קאנט. אם ליבוביץ מזכיר את קאנט, זה דווקא כאנטי- תיזה ליהדות. "ולא תסורו אחר לבבכם - זו שלילת קאנט".
 

kaner91

New member
קיבלתי

אני מניח שרק נסיבות חיצוניות גילגלו לידי את ההגות של ויטגנשטיין, ומשם הוא כבר סיפק את הנטייה שלי ובצירוף עם ההכרה בחשיבותו הוא נעשה למשהו יקר כשלעצמו.

בכל מקרה, אני מקבל את דבריך, דבר אחד קצת צרם לי.
אפילו לטירון כמוני קשה לא לשים לב שבכמה מקומות בהגות היהדות ל' קצת אונס את הדברים כדי שיתאימו לקו הכללי של משנתו.
אם לא מבחינת דרש, לפחות מבחינת הפשט...

אשמח לשמוע את דעתך בנושא.
 

kaner91

New member
הערתי

מתייחסת כמובן לדברים אלו: "ליבוביץ נשען בכל דבריו בעניין זה על מקורותיה של היהדות ולעולם לא על קאנט"
לפעמים זה נדמה כאילו זה הפוך, המסקנה כבר נמצאת ועכשיו ניראה איך זה מסתדר.
 

iricky

New member
אני לא הייתי נשען על הדמיון כמורה דרך

ובדיוק בגלל שזה נדמה כך, אבל רק נדמה, הערתי מה שהערתי. זאת עובדה, לא הערכה ולא תיאוריה ולא דמיון, שליבוביץ לעולם אינו נשען על קאנט בכל מה שקשור ליהדות. יש - לעיתים רחוקות - שהוא משתמש בטרמינולוגיה של קאנט על מנת לבטא את אותם רעיונות שדולה ליבוביץ ממקורות היהדות אבל מקורותיו הם לעולם בתוך עולמה של היהדות גופא.
 

iricky

New member
אולי עיקר שכחתי

זאת עובדה, לא הערכה ולא תיאוריה ולא דמיון, שכל רעינותיו של קאנט אותם הוא מעגן בתורת המוסר שלו, מוכרים בעולמה של היהדות אלפי שנים לפניו, אלא לא לכולם הם מוכרים מתוך היהדות. מה שעושה ליבוביץ זה לא אינוס היהדות אלא חשיפה של אותם רעיונות, כפי שהם באו לידי ביטוי באותו עולם. ברור שהביטוי הזה שונה בניסוח שלו ובסגנון שלו ובטרמינולגיה שלו מן הניסוח והסגנון והטרמינולוגיה של קאנט, אבל מבחינת התוכן לא חידש קאנט שום דבר ליהודי שכן מצוי בעולמה של היהדות, דוגמת ליבוביץ. לפיכך הוא איננו נזקק לקאנט בשום מקום.
 

kaner91

New member
אבל

אני מרגיש אנחנו מתרחקים מהנושא אל עבר שאלת הרצון החופשי, ולא על זה אני רוצה לדון.

הרצון פועל במרחב מוגדר מאוד, אם אין לי נטייה נפשית לעמוד כל היום על הראש אני גם לא אבחר לעשות זאת, מצד שני אם יש לי נטייה לעבוד את אלוהים אולי אעשה זאת.
 

iricky

New member
מהי אותה נטיה ? מנין היא באה?

הווי אומר, או שיסודה בצורך או שיסודה ברצון
 
למעלה