"מבנה אופי, דרך חשיבה מסוימת וחתירה לאמת"
כל זה נכלל במונח "נטיה", לא כן? שאם לא כן, מהי נטיה? אך קודם כתבת שאין לך שום נטיה לקרוא את ויטגנשטיין דווקא.
מה שאני חותר אליו הוא לא לתפוס אותך במילה, אלא להביא אותך להכרה (אפילו אם לא תודה בה כאן) שיש שאדם עושה מעשה גם אם אין לו שום צורך בו, וגם אם אין לו שום נטיה אליו, אלא משום שאותו מעשה עצמו ראוי בעיניו, משום שאותו מעשה יקר לו, משום שאותו מעשה הוא בעל ערך בעיניו, כללו של דבר - משום שהוא רוצה בו. לזה התכוון ליבוביץ.
ואם אתה מרבה כל כך להתלות בנטיה, והזכרת את ויטגנשטיין והיידגר, אז אני רוצה להזכיר גדול נוסף (או לפחות כך הוא נתפס בעיני רבים) - קאנט. בכמה מקומות בספרו הקטן "הנחת יסוד..." הוא מטעים וחוזר ומטעים שאין די בפעולה המתאימה לחובה המוסרית על מנת לשוות לה תוכן מוסרי או להעניק לה ערך מוסרי, כי אם היא חיבת לבוא מתוך הכרת החובה ומתוכה בלבד. "אם האומלל, חזק הרוח, המתרעם על גורלו והבלתי מושפל ומדוכא יתאוה למות ובכל זאת יקיים את חייו שאינם אהובים עליו, לא נטייה או פחד כי אם מתוך חובה; רק אז יהיה לכלל המעשי תוכן מוסרי" ..."אבל אני אומר כי פעולת חסד כזו, כל כמה שהיא מתאימה לחובה וראויה לחיבה, אין בה בכל זאת שום ערך מוסרי אמיתי. וכי נטייה זו שוה בערכה לנטיות אחרות, כגון הנטיה לכבוד, שבהיותה מכוונת דרך מקרה למעשה שהוא באמת לתועלת הרבים ומתאים לחובה, וראוי אפוא לכבוד, הריהי ראויה לתהילה ולעידוד, אבל לא להוקרה; מפני שהכלל המעשי חסר כאן התוכן המוסרי, והוא עשיית מעשים אלה מחובה ולא מנטיה". נמצא שקאנט טוען שאפילו אם נקבל את עמדתך כעובדה, שאין שום אדם יכול לעשות מעשה ללא נטייה כלשהי לאותו מעשה, עדיין יש תוקף לציווי המוסרי ולדרישה שיעשה את המעשה מוך הכרת החובה המוסרית. נו, זה בדיוק מה שטוען ליבוביץ לגבי החובה הדתית.
הערה חשובה מאוד. אין הדמיון הזה בין ליבוביץ לקאנט מעיד שליבוביץ למד יהדות מקאנט, כגירסתם של כמה מחוקריו. ההשוואה ביניהם נעשתה כאן רק לצרכים דידקטיים. ליבוביץ נשען בכל דבריו בעניין זה על מקורותיה של היהדות ולעולם לא על קאנט. אם ליבוביץ מזכיר את קאנט, זה דווקא כאנטי- תיזה ליהדות. "ולא תסורו אחר לבבכם - זו שלילת קאנט".